μια-συζήτηση-μεταξύ-του-jean-paul-gaultier-και-του-ludovic-de-saint-se-332166
©Photo: Adam Peter Johnson

Ο Ludovic de Saint Sernin θα είναι ο όγδοος guest designer του Jean Paul Gaultier. Kαι ο νεότερος. Την χρονιά που γεννήθηκε, το 1990, το αυθεντικό enfant terrible της μόδας, ήταν 38 ετών και είχε ήδη παρουσιάσει την συλλογή του «Adam and Eve, Rastas Aujourd’hui», με ζευγάρια να περπατούν στο catwalk, όπως η Helena Christensen και η Rossy de Palma με πολύχρωμα κοστούμια, φλοράλ κορσέδες και χορευτικά σύνολα. Υπήρχε χιούμορ, ερμηνεία και υπαινιγμοί σε επίπεδο που σπάνια βλέπουμε σήμερα.

Ωστόσο, ο de Saint Sernin, ο οποίος κυκλοφόρησε το label του το 2017 και ανέλαβε τα ηνία της Ann Demeulemeester για μία σεζόν πέρυσι, σχεδιάζει μέσα από ένα πιο προκλητικό πρίσμα και οι απελευθερωμένες ιδέες του για το φύλο και τη σεξουαλικότητα οδηγούν σε ρούχα μινιμαλιστικά και glam, με το σώμα στο επίκεντρο. Δεν χρειάζεται καθόλου φαντασία για να τον δούμε να εξερευνά τις εμβληματικές δημιουργίες του Gaultier.

O Ludovic de Saint Sernin θα είναι ο πρώτος προσκεκλημένος σχεδιαστής που θα παρουσιάσει ανδρικά looks. Αυτή θα είναι επίσης η πρώτη του επιδρομή στην Υψηλή Ραπτική, και παρόλο που το show αναμένεται τον Ιανουάριο, το γεγονός ότι αποφάσισε να παρακάμψει αυτή τη fashion week, είναι αρκετό για να καταλάβουμε τις τεράστιες προετοιμασίες.

Μιλώντας αποκλειστικά με τη Vogue από τα Jean Paul Gaultier HQ, οι δύο σχεδιαστές αγκάλιασαν το χάσμα των γενεών τους, με μια ευκολία που υποδηλώνει ότι έχουν το ίδιο πνεύμα—είτε κοιτάζουν προς τα εμπρός είτε προς τα πίσω.

Jean Paul, πώς ανακάλυψες το έργο του Ludovic;

Ήξερα μόνο τη δουλειά του, όχι τον ίδιο προσωπικά. Πάντα με ενδιαφέρει τι κάνουν οι νέοι σχεδιαστές. Θυμάμαι ότι εξεπλάγην πολύ όταν είδα μια από τις πρώτες συλλογές του, επειδή υπήρχε αυτό το πολύ τολμηρό πράγμα με τις προτάσεις του για τους άντρες. Και μου αρέσει που κάνει αυτού του είδους την πρόκληση, αλλά ταυτόχρονα είναι ενδιαφέρον και ωραίο και όμορφο.

Και Ludovic, πώς νιώθεις που ήσουν στο ραντάρ του Monsieur Gaultier;

Θέλω να πω, είναι απίστευτο. Νομίζω ότι η πρώτη φορά που συναντηθήκαμε προσωπικά ήταν στα παρασκήνια σε μια συναυλία της Dua Lipa. Ήμασταν απλά δύο κορίτσια που απολάμβαναν μια καταπληκτική συναυλία. Του είπα πόσο τον θαυμάζω και είχαμε μια μοναδική σύνδεση αμέσως. Νομίζω ότι το αγαπημένο μου πράγμα στη μόδα είναι να μεγαλώνεις με ένα icon και μια μέρα να το συναντάς — και μετά να δουλεύετε μαζί! Είναι το πιο απίστευτο συναίσθημα να ξέρεις ότι δουλεύουμε μαζί και ότι έχω την ευλογία του.

Πότε ξεκινήσατε να μιλάτε για αυτό το project;

Απολαύσαμε ένα όμορφο γεύμα πριν από το καλοκαίρι και είχαμε μια υπέροχη συζήτηση. Και μου έδωσε την αυτοπεποίθηση να ξέρω ότι μπορώ να το κάνω. Είναι ένας απίστευτος οίκος και μπορώ να είμαι μέρος του.

Πώς εξελίσσεται πραγματικά η διαδικασία; Ludovic, έχεις ήδη ξεκινήσει;

Ναι, έχω. Ήμουν τόσο ενθουσιασμένος όταν επιβεβαιώσαμε ότι θα συμβεί, που άρχισα αμέσως να σχεδιάζω. Μου αρέσει να ζωγραφίζω και παίρνω τον χρόνο μου. Μου αρέσει να μπαίνω στο πνεύμα. Έκανα μεγάλη έρευνα. Και τότε, μια μέρα, ήμουν στο σπίτι μου και σχεδίαζα, είπα: «Ξέρω πώς θέλω να το κάνω». Και αυτό είναι το καλύτερο συναίσθημα γιατί τότε ακούς εκείνες τις πεταλούδες στο στομάχι, «Α, αυτό θα ζωντανέψει, αυτή είναι η ιστορία που θέλω να πω. Έδωσα τα σκίτσα μου στο ατελιέ τον Ιούλιο και τώρα βλέπουμε τα πρώτα 12 looks.

Αυτός, είναι εν μέρει ο λόγος που αποφασίσατε να μην πραγματοποιήσετε show αυτή τη σεζόν;

Νομίζω ότι ήθελα να δώσω τον καλύτερό μου εαυτό. Και νομίζω ότι θα μπορούσε να συνδεθεί με αυτό, αλλά επίσης αυτή είναι η συλλογή μου για τη σεζόν. Αλλά υπάρχει ακόμα μια συλλογή [Ludovic de Saint Sernin] και είμαι πολύ ενθουσιασμένος γιατί είναι κάτι πολύ νέο για μένα. Δοκιμάζω νέα πράγματα.

Jean Paul, τώρα που έχουν μεσολαβήσει οκτώ σχεδιαστές, θα λέγατε ότι αυτό το concept λειτουργεί;

Ειλικρινά, ναι. Λειτουργεί πολύ. Όταν έφυγα, είπα ότι ήθελα ο οίκος να συνεχίσει χωρίς εμένα. Αλλά θα έπρεπε να έχουμε έναν σχεδιαστή—καλά, ποιος; Αυτή ήταν μια ιδέα που είχα εδώ και πολύ καιρό. Θυμάμαι όταν ο Christian Lacroix έφυγε από τον Jean Patou [το 1987]. Και σκέφτηκα ότι θα έπρεπε να υπάρχει ένας σχεδιαστής για κάθε συλλογή. Το σκέφτηκα επειδή ήμουν βοηθός του το 1972 και πρότεινα αυτή την ιδέα: Ίσως να έχω τη Vivienne Westwood, τον Romeo Gigli — τους ανθρώπους της στιγμής. Και ξέρετε πώς απάντησαν, τόσο γαλλικά: «Πολύ ακριβό». Τέλος πάντων, μετά από αυτό, κράτησα αυτή την ιδέα γιατί βλέπουμε διαφορετικές ερμηνείες, μια εξέλιξη.

Αλλά νομίζω ότι αυτό θα μπορούσε να συμβεί μόνο για έναν οίκο που έχει τόσο αναγνωρίσιμους κωδικούς. Νομίζω ότι πρέπει να έχεις μεγάλη ιστορία, ώστε οι σχεδιαστές να μπορούν πραγματικά να καταλάβουν τη μάρκα, για να μπορούν να παίξουν με την πάροδο του χρόνου.

JPG: Ακριβώς. Μπορεί να ήταν προσχηματικό να είχα αυτή την ιδέα. αλλά είναι σαν ένα όνειρο να έχεις κάποιον με τη δική του προσωπικότητα και να λέει κάτι σε αυτό που κάνει. Ο Ludovic θα κάνει αυτό που κάνει ήδη, αλλά για τον Gaultier.

Αν μπορούσατε να κάνετε μια εφάπαξ θητεία, για ποιο οίκο θα ήταν;

JPG: Θα μου άρεσε να το κάνω τότε για τον Saint Laurent. Τώρα είναι πολύ αργά. Αλλά ακόμα και για τη Chanel. Να έχω κάτι που ήδη λέει κάτι. Τώρα, είναι ενδιαφέρον να βλέπουμε το ένα σύμπαν και το άλλο μαζί.

Ludovic, ποιες ήταν οι πρώτες σου αναμνήσεις από τον Jean Paul Gaultier;

Νομίζω ότι οι πρώτες μου αναμνήσεις είναι οι διαφημίσεις αρωμάτων. Θυμάμαι ότι μεγάλωσα και σκεφτόμουν: «Ουάου, αυτός είναι κάποιος που ξέρει πώς να αφηγείται μια ιστορία». Μπορεί να σχετίζεται με τη μόδα, αλλά γίνεται μέρος της κουλτούρας. Ένα από τα πράγματα που θαυμάζω περισσότερο στον Jean Paul είναι ότι είναι σχεδιαστής, αλλά έγινε επίσης μέρος της κουλτούρας, της ποπ κουλτούρας και συμμετείχε σε πράγματα στα οποία πίστευε. Χρησιμοποίησε τη φωνή του για κάποιος σκοπούς και για διασκέδαση και να απελευθερώσει τους ανθρώπους. Για να ανακαλύψεις ότι μπορείς να είσαι ο εαυτός σου στη μόδα, ότι μπορείς να έχεις τη δική σου φωνή και μοναδικότητα και να είσαι περήφανος για αυτό. Έφτιαξε μια κοινότητα γύρω από τον εαυτό του πολύ πριν από το Instagram και τα social media.

Αυτή είναι μια σωστή παρατήρηση.

Είναι πραγματικά ενδιαφέρον να μπορείς να χτίσεις αυτή τη σύνδεση, γιατί μπόρεσε να γίνει το πρόσωπο του brand του και να επικοινωνούν οι άνθρωποι απευθείας μαζί του. Έχουμε βγει έξω και οι άνθρωποι απλώς τον πλησιάζουν σαν να τον γνωρίζουν. Και νομίζω ότι είναι ένας πολύ γενναιόδωρος τρόπος προσέγγισης του ρόλου ενός σχεδιαστή μόδας. Και προσπαθώ να κάνω το ίδιο πράγμα. Προσπαθώ να μιμηθώ κι εγώ αυτό το συναίσθημα. Οπότε νομίζω ότι έχουμε τόσα κοινά.

Jean Paul, κάθε σχεδιαστής σου αποκαλύπτει κάτι νέο;

Σίγουρα, ναι. Η Sacai είναι Γιαπωνέζα, οπότε φυσικά φτιάχνει κάτι διαφορετικό. Πήρε λοιπόν μερικες από τις δημιουργίες μου και τις αποδόμησε. Ο Glenn Martens έκανε μια όμορφη συλλογή, αλλά ήταν πιο αυστηρή. Εγώ, μερικές φορές, προσεγγίζω περισσότερο προς αυτό και μερικές φορές δεν είναι ευανάγνωστο, ας πούμε, γιατί είναι πολύ διαφορετικός ο προσανατολισμός. Θαύμαζα αυτό που έκανε. Κάθε σχεδιαστής έχει φέρει τη δική του ταυτότητα, όπως θα φέρει και ο Ludovic.

Έχετε μοιραστεί ήδη αυτά τα σκίτσα;

LdSS: Όχι…

JPG: Και είναι καλύτερα έτσι. Θέλω να εκπλαγώ. Αν το έκανα αυτό για τον κύριο Saint Laurent και ήταν εκεί, θα είχα συντριβεί, όπως «Θεέ μου, δεν μπορώ να το κάνω αυτό, ίσως δεν θα του αρέσει αυτό», αντί να σκεφτώ την άποψή μου για το στυλ του. Θέλω να είναι ελεύθερος και να πιστεύει στον εαυτό του.

Ludovic, τώρα δοκιμάζεις τις δυνάμεις σου και στην Couture.

Μου αρέσει να δουλεύω με το ατελιέ. Μου αρέσει να φτιάχνω κομμάτια στο χέρι. Λατρεύω όλη τη χειροτεχνία. Είχα αυτό το πάθος από τότε που ήμουν στο Balmain με τον Olivier [Rousteing]. Και η πασαρέλα θα είναι τόσο συναρπαστική. Μπορώ ήδη να το οραματιστώ, και το φαντασιώνομαι. Αλλά πέρα ​​από αυτό, είναι επίσης η εμπειρία του να γνωρίζεις ότι προσφέρεις αυτά τα κομμάτια σε απίστευτους πελάτες. Αυτά τα κομμάτια θα ζήσουν και θα εμπνεύσουν τους ανθρώπους και θα αποτελέσουν μέρος της ιστορίας για τον οίκο. Και μετά το να δημιουργείς ένα custom κομμάτι για διασημότητες είναι τόσο συναρπαστικό. Το ένα το έχω ήδη στο μυαλό μου. Αυτός είναι ο στόχος μου για μετά το show και το κάνω manifest.

Όταν σκέφτομαι γιατί o Jean Paul, μπορεί να είχε έλξη προς το έργο του Ludovic, συνειδητοποιώ την έμφαση στο σώμα και τα laces. Πώς εξηγείται αυτή η έλξη και για τους δυο σας σε κάτι πιο ανατρεπτικό, λίγο φετίχ…;

Είμαι μεγαλύτερος από αυτόν, άρα προέρχεται από διαφορετικούς λόγους. Πρώτα απ ‘όλα, όταν είδα για πρώτη φορά τον κορσέ της γιαγιάς μου, δεν ήξερα τι ήταν. Το χρώμα της σάρκας με το σατέν, το κορδόνι. Και μου είπε την ιστορία ότι έπινε λίγο ξύδι για να έχει σύσπαση στο στομάχι, προκειμένου να έχει μικρότερη μέση, έτσι πάντα το θυμόμουν. Και θυμάμαι ένα είδος μιούζικαλ στη Νέα Υόρκη που υποτίθεται ότι θα διαδραματιζόταν στη δεκαετία του 1920 ή του ’30 και ήταν όλοι ντυμένοι με αυτά τα εσώρουχα. [παρατήρησα] νεαρά κορίτσια να το κοιτάζουν αυτό και να το λατρεύουν και έτσι σκέφτηκα: «Ίσως είναι καλό που μπορώ να φτιάξω ένα φόρεμα από σουτιέν ή κορσέ.» Πρέπει να είστε η αντανάκλαση του τι συμβαίνει και του τι θέλουν μερικοί άνθρωποι. Δεν ήθελα να υποφέρουν. Ήταν όμως και αυτή η στιγμή μετά το unisex ντύσιμο και ήθελα να φτιάξω το σχήμα της γυναίκας και να το ξαναδείξω. Ήταν η στιγμή με την Beatrice Dalle και επίσης τη Madonna που ήθελαν να το φορέσουν.

Ludovuc, μου πέρασε από το μυαλό ότι μπορεί να κάνεις manifest τη Madonna για αυτό…

LdSS: Ίσως. Δηλαδή, είδες ότι είμαι ξανθός τώρα; Νομίζω ότι αυτό που εχει ενδιαφέρον είναι πως ο Jean Paul έγινε πολύ διάσημος για τον κορσέ και εγώ έγινα πολύ διάσημος για τα briefs. Πραγματικά γρήγορα, βρήκαμε ένα κομμάτι που ήταν άμεσα αναγνωρίσιμο, από το οποίο μπορούσαμε και οι δύο να φτιάξουμε έναν ολόκληρο κόσμο. Και προήλθε από ένα γνήσιο πάθος να εκφράσουμε τη μόδα με έναν νέο και διαφορετικό τρόπο. Αρχικά για μένα, σπούδασα womenswear και νόμιζα ότι θα το έκανα αποκλειστικά. Και μετά η κατανόηση ότι η μόδα θα μπορούσε να είναι επίσης μια προσωπική ιστορία ήταν μια τεράστια ανακάλυψη για μένα. Και τότε ήταν που αποφάσισα ότι η πρώτη μου συλλογή επρόκειτο να είναι αγόρια που φορούσαν γυναικεία ενδύματα — αλλά όχι cross-dressing. Ήταν πραγματικά πιστευτοί σε αυτά τα ρούχα και ενέπνευσε τόσο τους άνδρες όσο και τις γυναίκες να φορέσουν τα ίδια κομμάτια. Και έτσι αυτό ακολουθεί σίγουρα την οπτική του Jean Paul.

JPG: Η ανδρική φούστα. Προσπάθησα να την κάνω να φαίνεται αντρική, αλλά είναι κάτι θηλυκό, κάπως.

LdSS: Νομίζω ότι αφορούσε και το φύλο εκείνη την εποχή. Από την εμπειρία μου, μεγάλωσα με λίγο συντηρητικό τρόπο στο 16ο διαμέρισμα όντας πολύ προστατευμένος. Και είπα, “Ω, αλλά αυτά τα τυπικά ανδρικά ρούχα δεν ταιριάζουν πραγματικά σε εμένα ή στη σιλουέτα μου, και θέλω να δείξω το σώμα μου.” Όλα τα ρούχα που έβλεπα ως έφηβος, τα φορούσαν απίστευτες γυναίκες που θαύμαζα. Όμως το να τα τοποθετείς σε έναν άντρα δημιουργεί μια αίσθηση σαν, «Ω, ουάου, δεν πίστευα ότι θα μπορούσε να είναι κάτι τέτοιο».

Ludovic, πιστεύεις ότι αυτό θα καθορίσει και τις συλλογές σου στο μέλλον;

Είναι ενδιαφέρον γιατί προφανώς άρχισα να δουλεύω για την τρέχουσα συλλογή πριν καταλάβω ότι θα έκανα το Couture τον Ιανουάριο. Αλλά τώρα δουλεύω και στα δύο ταυτόχρονα. Και έτσι κοιτάζω τόσο μεγάλο μέρος της ιστορίας του Gaultier. Και αναρωτιέμαι αν οι άνθρωποι θα προσπαθήσουν να δουν τις ομοιότητες. Όταν μπαίνεις σε ένα διαφορετικό οίκο, μαθαίνεις έναν διαφορετικό τρόπο να βλέπεις τα ρούχα, να κατασκευάζεις τα ρούχα, να σκέφτεσαι τα μοτίβα που είναι μοναδικά στον Jean Paul. Και σίγουρα θα επηρεάσει το πώς θα δουλέψω στο μέλλον, είτε το ξέρω είτε όχι.

Μεταξύ του χρόνου σου στην Ann Demeulemeester και τώρα στον Jean Paul Gaultier, γεφυρώνεις κατά κάποιο τρόπο δύο εντελώς διαφορετικές αισθητικές.

Ναι. Δηλαδή νομίζω ότι έχω τη δική μου άποψη. Και νομίζω ότι μεγάλωσα λατρεύοντας τη μόδα και ξέρω αυτούς τους οίκους απ’ έξω. Αν μπορώ να πιάσω το αρχείο στα χέρια μου, να δοκιμάσω ρούχα, να τα νιώσω, τα καταλαβαίνω πολύ γρήγορα και αποκτώ γνήσιο πάθος. Και θέλω να αποτίσω φόρο τιμής σε αυτό. Και για την Ann και για τον Jean Paul, σκέφτομαι, «Τι θα έκαναν σήμερα αν ήταν στην ηλικία μου και με την τρέχουσα εμπειρία που ζούμε τώρα;»

Πραγματικά έγινες ξανθός μόνο για αυτό;

LdSS: Ήθελα να είμαι ξανθός μέχρι να φωτογραφηθούμε μαζί. Ξεκίνησα πριν από δύο μήνες και είμαι ξανθιός για μια ή δύο εβδομάδες.

JPG: Πώς νιώθεις που είσαι ξανθός;

LdSS: Μου αρέσει. Έχω δουλέψει πολύ, οπότε δεν έχω διασκεδάσει ακόμα. Αλλά ελπίζω να το κάνω.

MHT