mόδα-και-metaverse-το-μέλλον-είναι-ήδη-εδώ-234910
©Getty Images

Η υγειονομική κρίση στα χρόνια του Covid-19 έφερε την τεχνολογία στο επίκεντρο της βιομηχανίας της μόδας. Οι σχετικές απαγορεύσεις κατέστησαν το ηλεκτρονικό εμπόριο μονόδρομο, με αποτέλεσμα την απόλυτη κυριαρχία των ηλεκτρονικών δικτύων διανομής. Αλυσίδες επένδυσαν ακόμη περισσότερο στην αναβάθμιση των eshops, ενώ οίκοι που μέχρι πρότινος απείχαν από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις, άρχισαν και αυτοί να προσφέρουν τη δυνατότητα διαδικτυακών αγορών. Παράλληλα, δημιουργήθηκε ένα σύστημα υποστηρικτικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα επικοινωνίας με διαδικτυακούς συμβούλους αγορών και η άμεση πρόσβαση σ’ αυτούς μέσω texting apps. Στις λίστες επαφών πλέον προστίθενται εκπρόσωποι της βιομηχανίας της μόδας, έτοιμοι να ενημερώσουν για τις νέες τάσεις και να δώσουν την άποψή τους για το ποια κομμάτια κολακεύουν καλύτερα. Ένα emoji αρκεί. Και κάπως έτσι, σ’ αυτόν τον μεταβατικό και ευμετάβλητο κόσμο εμφανίστηκαν για πρώτη φορά υβριδικές εκδηλώσεις και fashion shows. Κάθε γυναίκα μπορούσε πλέον να βρεθεί τόσο κοντά στην πασαρέλα όσο κοντά βρισκόταν στην οθόνη του υπολογιστή ή του κινητού της. Επανάσταση;

Και μετά;

Και όμως το στοίχημα της τεχνολογίας δεν σταματά εδώ. Στο τέλος του 2021, ο όρος metaverse μπήκε δυναμικά στις ζωές μας. Αυτό το ξεχωριστό «σύμπαν» φιλοδοξεί να αποτελέσει μία ενοποιημένη πλατφόρμα εικονικής και ενισχυμένης πραγματικότητας, που θα επιτρέπει στους χρήστες του να αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους ως παράγοντες του ψηφιακού περιεχομένου, και όχι απλά ως θεατές όπως μέχρι σήμερα. Ειδικά εξαρτήματα όπως headsets και γυαλιά θα μεταφέρουν τους χρήστες σε ψηφιακά περιβάλλοντα και θα προσφέρουν διαφορετικές ψηφιακές εμπειρίες. Δίπλα στην υλική πραγματικότητα όπως τη γνωρίζουμε μέχρι σήμερα, ξεκινά να αναπτύσσεται μία ψηφιακή και ένας νέος κόσμος. Και μεταξύ αυτών των δύο υπάρχει μία γκρίζα, μεικτή ζώνη, όπου τα δύο περιβάλλοντα συνυπάρχουν σε διαφορετικούς βαθμούς.

Mόδα και metaverse: Το μέλλον είναι ήδη εδώ-1
©Gucci

Το μέλλον της μόδας είναι ήδη εδώ

Φυσικά η μόδα δεν μένει ασυγκίνητη. Οίκοι και αλυσίδες μόδας ξεκινούν να υιοθετούν στοιχεία τεχνολογιών meta στη λειτουργία τους. Μια πρώτη εφαρμογή αφορά στην καλύτερη εξυπηρέτηση της παραδοσιακής μορφής της μόδας όπως τη γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Έτσι, οι σχετικές τεχνολογίες προσαρμόζονται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπουν την πιο ολοκληρωμένη παρουσίαση προϊόντων, όπως για παράδειγμα τρισδιάστατα, ή τη λειτουργία ηλεκτρονικών showrooms, όπου ο χρήστης έχει πρόσβαση σε ένα ψηφιακό κατάστημα αντίστοιχο και εφάμιλλο με το πραγματικό. Ένα βήμα παραπάνω, το meta δίνει τη δυνατότητα εικονικής δοκιμής ρούχων μέσω avatar με τη μορφή και χαρακτηριστικά του κάθε χρήστη. Έτσι, οι ηλεκτρονικές αγορές γίνονται ακόμη πιο αποτελεσματικές καθώς καταρρίπτεται η ανάγκη αγοράς προϊόντων με στόχο τη δοκιμή τους.

Σε δεύτερο στάδιο, το meta μπορεί να αποτελέσει ένα καινούργιο, ισχυρό όπλο διαμόρφωσης νέων τάσεων. Είναι χαρακτηριστικό πως για πρώτη φορά φέτος, η εβδομάδα μόδας πραγματοποιήθηκε και εικονικά. Εκτός από το Παρίσι, το Μιλάνο, το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη, η Decentraland φιλοξένησε στις 24-27 Μαρτίου 2022 τους προσκεκλημένους της εικονικά και προσέφερε μία πραγματικά πρωτόγνωρη εμπειρία στους χρήστες.

Mόδα και metaverse: Το μέλλον είναι ήδη εδώ-2
©Tommy Hilfiger

Εξήντα και πλέον οίκοι, σχεδιαστές και καλλιτέχνες, παρουσίασαν εικονικά τις δημιουργίες τους και συμμετείχαν σε διάφορες ομιλίες και εκδηλώσεις με αντικείμενο το μέλλον της μόδας σε ένα περιβάλλον σχεδόν βγαλμένο από video game. Η επίδραση του meta όμως δεν σταματά εδώ. Παράγοντες της βιομηχανίας της μόδας επενδύουν στη δημιουργία τάσεων και προϊόντων αρχικά στο ψηφιακό και εικονικό περιβάλλον, προβλέποντας πως πολύ σύντομα οι χρήστες θα εμπνέονται από αυτό για τη διαμόρφωση των αγοραστικών τους επιλογών στο πραγματικό περιβάλλον. Και σε ένα τρίτο επίπεδο – βγαλμένο σχεδόν από ταινία scifi – η μόδα στρέφεται πλέον στη δημιουργία και διάθεση άυλων προϊόντων. Για παράδειγμα, άυλα προϊόντα μόδας μπορούν να διατεθούν σε συνδυασμό με διάφορες εφαρμογές τηλεπικοινωνίας και διασύνδεσης. Έτσι, οι χρήστες μπορούν πλέον να εμφανίζονται με τα άυλα ρούχα της επιλογής τους σε διάφορες ηλεκτρονικές συναντήσεις, ενώ στην πραγματικότητα φορούν το πιο απλό λευκό tshirt τους. Παράλληλα, διάφοροι οίκοι μόδας έχουν κλείσει συνεργασίες με διάφορες εφαρμογές βιντεοπαιχνιδιών, με στόχο τη διάθεση των αύλων προϊόντων τους για τις ανάγκες των avatar που πρωταγωνιστούν σ’ αυτά. Είναι δε χαρακτηριστικό πως οίκοι μόδας έχουν ήδη ξεκινήσει να διαθέτουν ψηφιακά πιστοποιητικά πνευματικής ιδιοκτησίας NFT αποθηκεύσιμα μέσω blockchain για την κατοχύρωση των αύλων προϊόντων τους.

NFTs, crypto και μόδα

Και κάπως έτσι συλλεκτικά ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία και εναλλακτικά συστήματα πληρωμών όπως το crypto, εισβάλλουν στο χώρο της μόδας. Μόλις πριν λίγες μέρες η Bella Hadid ανακοίνωσε μέσω του λογαριασμού της στο Instagram τη δημιουργία της δικής της συλλογής meta με την επωνυμία CY-B3LLA μέσω της οποίας θα διατεθούν υπό τη μορφή NFT 11,111 διαφορετικές και μοναδικές τρισδιάστατες απεικονίσεις της ίδιας. Για την Bella Hadid, η CY-B3LLA είναι το διαβατήριο για έναν νέο κόσμο και η αρχή μόνο για περισσότερες δράσεις στο χώρο του meta. Μέσα σε σχεδόν 10 μήνες φορείς της μόδας ξεδιπλώνουν διαφορετικά σχέδια διάθεσης προϊόντων NFT.

View this post on Instagram

A post shared by Bella 🦋 (@bellahadid)

Για παράδειγμα, o οίκος Balmain έχει έρθει σε συνεργασία με τη Mattel με στόχο τη δημιουργία 3 ξεχωριστών avatar της Barbie και του Ken, ντυμένα με δημιουργίες του Olivier Rousteing, τα οποία και θα δημοπρατηθούν ως NFT. Ο οίκος Gucci δημοπράτησε ως NFT το 4-λεπτο εορταστικό video Aria που δημιούργησαν οι Alessandro Michele και Floria Sigismondi για τις ανάγκες επίδειξης του πρώτου, ενώ παράλληλα διαθέτει προϊόντα του υπό ψηφιακή μορφή, ως NFT στο πλαίσιο βιντεοπαιχνιδιών. Η ψηφιακή μορφή της τσάντας Dionysus πουλήθηκε έναντι 4,511 δολαρίων στην πλατφόρμα βιντεοπαιχνιδιών Roblox. Αντίστοιχα, οι οίκοι Burberry και Balenciaga προσφέρουν ψηφιακές μορφές των προϊόντων τους για τις ανάγκες διαδικτυακών και άλλων βιντεοπαιχνιδιών. Γυρίζοντας σελίδα, τρία συλλεκτικής καλλιτεχνικής αξίας εξώφυλλα της Πορτογαλικής έκδοσης της Vogue τέθηκαν σε δημοπρασία τόσο υπό την υλική όσο και υπό την άυλη ψηφιακή τους μορφή, ως NFT ως παράλληλες δράσεις στη φετινή Biennale της Βενετίας. Οι δυνατότητες και εφαρμογές του meta φαντάζουν απλά απεριόριστες.

Φουτουρισμός vs Πραγματικότητα

Κάποιες φορές το μέλλον είναι πιο κοντά απ’ ότι θα μπορούσαμε ενδεχομένως να φανταστούμε. Όσο η βιομηχανία της μόδας αποκρυπτογραφεί και χαρτογραφεί τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να θέσει το metaverse στην καλύτερη υπηρεσία της, εμείς ως καταναλωτές μπορούμε να ωφελούμαστε από τα θετικά που προσφέρει η τεχνολογία ως προς την αυξανόμενη προσβασιμότητα στη μόδα.