Το enfant terrible της γαλλικής μόδας αποχωρεί από τη πασαρέλα. Μετά από μια 50ετή καριέρα που ξεκίνησε στην ηλικία των 18 ετών με μέντορα τον Pierre Cardin, και αφού έχτισε μια ολόκληρη αυτοκρατορία που υπολογίζεται σε εκατομμύρια ευρώ, ο Jean Paul Gaultier ανακοίνωσε ότι η επικείμενη επίδειξη haute couture στις 22 Ιανουαρίου στο Παρίσι θα είναι και η τελευταία του. Ανεβάζοντας ένα βίντεο στο Twitter και το Instagram, έδωσε την υπόσχεση πως το “Gaultier Paris θα συνεχίσει” – και ότι έχει “ένα νέο project”, το οποίο θα αποκαλυφθεί πολύ σύντομα. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό επόμενο βήμα για έναν άνθρωπο του οποίου η καριέρα δεν ήταν ποτέ προβλέψιμη.
Παρουσιάζοντας την πρώτη συλλογή του το 1976, η αντισυμβατική ματιά του Gaultierέχει πολλές φορές προκαλέσει, αλλά ταυτόχρονα έχει αλλάξει τη μόδα. Στο τιμόνι τόσο του δικού του οίκου όσο και του Hermès από το 2003 μέχρι το 2010, έχει σχεδιάσει δεκάδες κοστούμια για ταινίες και παραστάσεις, όπως το The Fifth Element του Luc Besson (1997) μέχρι την πρόσφατη αναδρομική του έκθεση, Fashion Freak Show. Ένας τίτλος που του ταιριάζει, καθώς ο Gaultier ξέρει καλύτερα από τον καθένα πως να κάνει ένα φαντασμαγορικό show.
Η Vogue ρίχνει μια ματιά σε μερικές από τις πιο κορυφαίες στιγμές της πασαρέλας του Jean Paul Gaultier: τολμηρές δημιουργίες, μοντέλα που μεταμορφώθηκαν σε βιβλικές μορφές, άψογο tailoring, και αμέτρητους κορσέδες.

Autumn/Winter 1984

Γοητευμένος από την ιδέα των lingerie σαν ένδυμα, από τα πρώτα του κιόλας βήματα, ο Gaultier αντλούσε έμπνευση από τα εσώρουχα της δεκαετίας του 1950 σε όλη του τη καριέρας- συχνά διαστρεβλώνοντας την έννοια της θηλυκότητας μέσω του χιούμορ και της υπερβολής. Η συλλογή του AW84 ήταν η αρχή της πλέον γνωστής κωνικής σιλουέτας μέσα από το διάσημο “Bombshell Breasts” dress, το οποίο παρουσίασε σε ροζ και πορτοκαλί βελούδο. Ο Gaultier παραδέχθηκε πως εμπνεύστηκε από τους κορσέδες και τα εσώρουχα της γιαγιάς του και πως πρώτη φορά δοκίμασε αυτή την υπερβολική εκδοχή στο αρκουδάκι που είχε σαν παιδί, τη Νάνα. Δεν άργησε να γίνει μια από τις πλέον εμβληματικές του δημιουργίες, όταν τράβηξε την προσοχή της Madonna, η οποία ζήτησε από τον Gaultier να της φτιάξει παρόμοιες εμφανίσεις για το διάσημο Blond Ambition tour το 1990.

 


©Getty Images

Spring/Summer 1985

Ο Gaultier προκάλεσε οργή αλλά κέρδισε και το χειροκρότημα με το show του SS85, Et Dieu Créa l’Homme (Και ο Θεός έπλασε τον Άνδρα) – χωρίς πρόθεση. Μετά το L’Homme Objet (Boy Toy) του 1983, όπου παρουσίασε για πρώτη φορά μια πολύ ερωτική σιλουέτα ενός γυμνασμένου νεαρού ναυτικού (με τη marinière, την ριγέ μπλε και άσπρης μπλούζα που επιστρέφει συχνά στη μόδα), ο Gaultier έσπασε τα ταμπού, βγάζοντας στη πασαρέλα άντρες μοντέλα με φούστες. Τότε, ο σχεδιαστής επεσήμανε τη μακρά παράδοση των διαφορετικών πολιτιστικών προσεγγίσεων στο ανδρικό φόρεμα και συνέχισε να αψηφά τα στερεότυπα.

 


©Getty Images

AmfAR, 1992

Το 1992, ο Gaultier διοργάνωσε ένα φιλανθρωπικό show για το AmfAR (Αμερικανικό Ίδρυμα για την Έρευνα για το AIDS) στο Λος Άντζελες. Με οικοδεσπότες την Madonna και τον φωτογράφο Herb Ritts και 630 θεατές, κατάφερε να μαζέψει 700.000 δολάρια. Η Μαντόνα, γράφοντας για άλλη μια φορά ιστορία, ξεκούμπωσε το σακάκι της και αποκάλυψε το γυμνό στήθος της και ένα τριγωνικό στηθόδεσμο.

Haute Couture, 1993

Μετά από 20 χρόνια στη βιομηχανία της μόδας, τα τέλη της δεκαετίας του 1990 σηματοδότησαν ένα νέο βήμα για τον σχεδιαστή με την παρουσίαση της πρώτης του haute couture συλλογής. Η Salon Atmosphere συμπεριλάμβανε κάποια από τα χαρακτηριστικά του στοιχεία: tailoring, κορσέδες και επαναστατικές αναφορές.


©Getty Images

Spring/Summer 1998

Τα τέλη της δεκαετίας του 1990, ο Gaultier εμπνεύστηκε από την Frida Kahlo, δανειζόμενος στοιχεία της εμφάνισής της που πλέον έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σχεδόν παντού (το unibrow, τα λουλούδια στα μαλλιά, οι μακριές, πολύχρωμες φούστες). Ένα μαύρο φόρεμα με μια σειρά από λωρίδες στο στήθος ήταν μια εμφανής αναφορά στο έργο της Kahlo του 1944, The Broken Column, το οποίο αποκάλυπτε την αναπηρία και τον χρόνιο πόνο που βίωνε μετά από ένα ατύχημα που είχε σε ηλικία 18 ετών.

Haute Couture 2003

Τη στιγμή που τα μοντέλα χαρακτήριζε ο όρος ‘κρεμάστρα’, ο Gaultier μετέτρεψε αυτή την εικόνα στο κύριο θέμα της συλλογής Flying Jackets Couture. Πάνω από ογκώδεις τούλινες φούστες, η Naomi Campbell και η Stella Tennant κρατούσαν σφιχτά γύρω από το κορμό τους μικροσκοπικά σακάκια, δείχνοντας έτσι τον ειρωνικό χαρακτήρα του δημιουργού.

 


©Getty Images

©Getty Images

Haute Couture 2006

Ο σουρεαλισμός κατείχε πάντα μια ιδιαίτερη θέση στο δουλειά του Gaultier. Στο show υψηλής ραπτικής Les Surrealistes (The Surrealists) το 2006, τα καπέλα ήταν φτιαγμένα από μαλλιά, θυμίζοντας τα τριχωτά χέρια του Meret Oppenheim. Ένα μοντέλο εμφανίστηκε με ένα πολυέλαιο σαν headpiecde, ενώ η Erin O’Connor περπάτησε στη πασαρέλα με μια μωβ δημιουργία από σιφόν, με το πάνω μέρος να μοιάζει με το περίγραμμα των πλευρών της.

Haute Couture 2007

Η θρησκευτική εικονογραφία ήταν άλλο ένα κλασικό θέμα στα σχέδια του Gaultier. Το couture SS07 show του Virgins ήταν γεμάτο από μοντέλα με φωτοστέφανα, ανάμεσά τους η Lily Cole και η Dita Von Teese, που φαινόταν σαν να αγάλματα με μαύρα και κόκκινα δάκρυα να κυλούν από τα μάτια τους.

 


©Getty Images

©Getty Images

Spring/Summer 2013

Από τη Madonna και την Björk, την Kate Moss και την Portia de Rossi, ο Gaultier ήξερε πως να συνδυάσει πάνω σε μια σκηνή τη μόδα, τη μουσική και το θέαμα. Η συλλογή του SS13 ήταν ο απόλυτος φόρος τιμής σε μια σειρά από θρυλικούς καλλιτέχνες. Ξεκινώντας με δημιουργίες σαν εκείνες που φορούσε η Grace Jones, το show συνεχίστηκε με κομμάτια που έχουν άμεσα συνδεθεί με τους Annie Lennox, ABBA, Boy George, Sade και David Bowie, μεταξύ άλλων. Οι σημειώσεις έγραφαν: “Αυτό το show βασίζεται σε γεγονότα. Οποιαδήποτε ομοιότητα με πραγματικά γεγονότα ή χαρακτήρες δεν είναι καθόλου τυχαία”.

 


©Getty Images

Spring/Summer 2015

To 2014, o Gaultier ανακοίνωσε πως η συλλογή ready-to-wear SS15 θα είναι η τελευταία του. Στη πρώτη σειρά βρίσκονταν οι Alber Elbaz, Gareth Pugh και Rick Owens, και ο σχεδιαστής παρουσίασε άλλο ένα συναρπαστικό θέαμα, με τίτλο Election de Miss Jean Paul Gaultier 2015. Στο πρώτο κομμάτι παρουσίασε μοντέλα ντυμένα ως διάσημες editors, όπως οι Suzy Menkes, Grace Coddington και Carine Roitfeld. Στο τέλος, οι μούσες του Gaultier, Coco Rocha και Anna Cleveland πάλεψαν για το στέμμα επί σκηνής, σηματοδοτώντας έτσι το τέλος μιας εποχής.