πώς-η-old-money-αισθητική-κέρδισε-τη-νέα-γενιά-322471
©Jacquemus

Στιγμιότυπα από εμβληματικές Rolls-Royce που μπαίνουν σε επαύλεις, οδηγοί styling του preppy look και σκηνές από το Gossip Girl, το Talented Mr. Ripley και το Great Gatsby – η αναζήτηση του hashtag «Οld Μoney Αesthetic» στην πλατφόρμα του TikTok φέρνει στην οθόνη κάτι περισσότερο από 100 εκατομμύρια αποτελέσματα και μαζί τους μια πολύ ενδιαφέρουσα αντίφαση. Εκείνη που υποδεικνύει πως, ακόμη και εν μέσω μιας φοβερά κρίσιμης οικονομικής ανισότητας σε παγκόσμιο επίπεδο, οι νεότερες γενιές δεν παύουν να γοητεύονται από τον «παλιό», γνήσιο πλούτο, όπως και από την εικόνα των κομψών και αριστοκρατικών κληρονόμων του.

Στον πυρήνα της old money αισθητικής βρίσκεται η διαχρονικότητα στις γραμμές και στα υφάσματα, η απουσία των logo και των φανταχτερών χρωμάτων και η preppy διάθεση. Αν θέλαμε να τη συνδέσουμε με τις σύγχρονες πασαρέλες, ο όρος «quiet luxury» προσεγγίζει με ακρίβεια τη σοφιστικέ αισθητική και ίσως είναι μια καλή βάση για να κατανοήσουμε πώς η ανατρεπτική Gen Z δείχνει να απομακρύνεται σταδιακά από τις εφήμερες τάσεις και να στρέφεται προς μια μόδα περισσότερο ευγενική και λιγότερο φασαριόζικη.

View this post on Instagram

A post shared by Gossip Girl (@gossipgirl)

Οι αναφορές του old money look ξεκινούν από το στιλ των μεγαλοαστικών οικογενειών της Νέας Υόρκης στα μέσα του 20ού αιώνα και προχωρούν προς τα riviera chic σύνολα των εύπορων παραθεριστών του γαλλικού και ιταλικού νότου, από το Μόντε Κάρλο μέχρι το Κάπρι και το Πορτοφίνο. Τόποι όπου ο χρόνος μοιάζει να σταματά, καθώς η χρηματική αφθονία κάνει τα πάντα να κυλούν συναρπαστικά αβίαστα. Αν και οι νεότερες γενιές είναι αρκετά συνειδητοποιημένες για το ότι ενδεχομένως να μην καταφέρουν ποτέ να βιώσουν τη χλιδή αυτού του κόσμου, έχουν την ανάγκη να τον εξερευνήσουν, να ρίξουν μια ματιά από την κλειδαρότρυπα και να παρακολουθήσουν τους κώδικες των ανθρώπων οι οποίοι γεννήθηκαν ευκατάστατοι – και αυτό αποτυπώνεται στο στιλ τους ανεπιτήδευτα και οργανικά. Έτσι, ερμηνεύσουν τη μόδα ως όχημα, ως άλλο τρόπο «διαφυγής» προς κάτι νοσταλγικό, που μπορεί να τους κάνει να αισθανθούν για λίγο Blair Waldorf στο Gossip Girl ή μέλος της οικογένειας Roy από την επιτυχημένη σειρά Succession.

Πώς η old money αισθητική κέρδισε τη νέα γενιά-1
©pixelformula

Η αυθάδης Blair, το «πλουσιοκόριτσο» με την αμερικανική ελίτ καταγωγή, που έριξε τον εγωισμό της μόνο όταν ερωτεύτηκε τον Chuck Bass, είναι ο τηλεοπτικός χαρακτήρας που μας σύστησε πιο ολοκληρωμένα από οποιονδήποτε άλλο το preppy look. Αν ζούσε σήμερα, θα φορούσε σίγουρα τις τελευταίες συλλογές της Miu Miu –balloon micro skirts, κολεγιακά τοπ με γιακά και καρό ανδρόγυνα πουκάμισα– ενώ στις συχνές εξορμήσεις της για shopping στο κέντρο του Μανχάταν ίσως επέλεγε κομμάτια από την S/S ’24 συλλογή του οίκου Loewe. Ειδικά τα κασμιρένια πλεκτά πουλόβερ και τις flowing κοριτσίστικες φούστες με τη ρομαντική διάθεση. Και για τα βραδινά καλέσματα κεκλεισμένων των θυρών; Όπως στη σκηνή που χορεύει bourlesque για τα μάτια του Chuck, μάλλον θα τη βλέπαμε με αποδομημένα φορέματα Maison Margiela από την πρόσφατη συλλογή Artisanal, αισθησιακούς κορσέδες και, φυσικά, πέρλες στον λαιμό. Αν και δεν ήταν ποτέ μινιμαλιστικό, το στιλ της ήταν πάντα old money. Όπως και του Νεοϋορκέζου γόνου Dickie Greenleaf στο Talented Mr. Ripley, που προτιμούσε να καλοπερνά στο Αμάλφι από το να αυξάνει την περιουσία του ανήσυχου πατέρα του. Σε αντίθεση με της Blair όμως, ο χαρακτήρας του Dickie, τον οποίο ενσαρκώνει ο Jude Law, υπηρέτησε την old money αισθητική με έναν πιο διακριτικό τρόπο, όπως κάνει στις καλοκαιρινές κολεξιόν του ο Jacquemus. Έχοντας προσωπικές αναμνήσεις από τη Γαλλική Ριβιέρα, ο σχεδιαστής επικεντρώνεται από το ξεκίνημά του στο λινό ύφασμα, στις ανάλαφρες γραμμές που αφήνουν το σώμα να αναπνέει, στους ουδέτερους, γήινους χρωματισμούς και στα περίτεχνα κοψίματα. Αν το σκεφτείτε, και οι πιο fashionable σκηνές του Greenleaf στην ταινία χαρακτηρίζονται από αντίστοιχα fashion pieces: ριχτά κοστούμια, λινά ανοιχτά πουκάμισα και λευκά μοκασίνια από πολυτελές δέρμα. Με άλλα λόγια, μια «μελετημένη» πολυτέλεια που δεν φωνάζει, γιατί γνωρίζει πως είναι ανθεκτική στον χρόνο.

Πώς η old money αισθητική κέρδισε τη νέα γενιά-2
©Schiaparelli

Όπως υπάρχει ο πλούτος που εκφράζεται μέσα από την ανεπιτήδευτη κομψότητα και τα σοφιστικέ looks της τάσης quiet luxury, έτσι υπάρχει και το είδος της εύπορης οικονομικής ζωής όπου, ανάλογα με τις προσωπικές διαθέσεις και τις κοινωνικές περιστάσεις, η γοητεία της αριστοκρατίας και της μπουρζουαζίας δεν είναι τόσο διακριτική και κερδίζει ο μαξιμαλισμός. Αν στραφούμε στην ποπ κουλτούρα για παραδείγματα, θα ξεχωρίσω τις ταινίες The Great Gatsby με τα κοστούμια που σχεδίασε η Ελληνοαμερικανίδα Theoni V. Aldredge και για τα οποία κέρδισε Όσκαρ, και το χιτσκοκικό έπος To Catch a Thief, με τις δημιουργίες της σχεδιάστριας κοστουμιών Edith Head για την Grace Kelly να κλέβουν την παράσταση και να κερδίζουν υποψηφιότητα για Όσκαρ. Η Daisy στο The Great Gatsby θα μπορούσε σήμερα να είναι το αντικείμενο του πόθου ντυμένη με κάποια από τις δημιουργίες της Simone Rocha για τη Spring 2024 Couture Jean Paul Gaultier συλλογή, ενώ το πλουσιοκόριτσο που ερμηνεύει η Grace Kelly στη Γαλλική Ριβιέρα θα ήταν ντυμένο με τα πιο εντυπωσιακά looks Schiaparelli από τη ReadytoWear κολεξιόν του οίκου για το φετινό καλοκαίρι.

Τι χρώμα έχει όμως το χρήμα; Την απάντηση δεν μας την έδωσε ο Paul Newman ως πρωταγωνιστής στην ταινία Το χρώμα του χρήματος, αλλά ο Giorgio Armani, ο οποίος εφηύρε την απόχρωση greige, έναν συνδυασμό του γκρι και του μπεζ, για τα κοστούμια του Richard Gere στο American Gigolo του 1980, τα οποία ήταν ο πραγματικός πρωταγωνιστής. Η πιο διάσημη ταινία του σκηνοθέτη Paul Schrader απογείωσε την καριέρα του Ιταλού σχεδιαστή και καθιέρωσε την κομψή σιλουέτα και την απαλή παλέτα των κοστουμιών και των doublebreasted σακακιών Armani ως τη «στολή εργασίας» για την ανερχόμενη κοινωνική τάξη των επιχειρηματιών και των χρηματιστών, η οποία διεκδικούσε μερίδιο στον πλούτο και εργαζόταν για την απόκτηση πολυτελών αγαθών ως status symbols. Στην ταινία American Gigolo, o Gere υποδύεται έναν επί πληρωμή συνοδό ευκατάστατων κυριών που αγαπά την πολυτελή ζωή που του προσφέρει το επάγγελμά του και διατηρεί μια παράνομη ερωτική σχέση με τη σύζυγο ενός γερουσιαστή, την οποία υποδύεται η Lauren Hatton. Τα ρούχα για τον ρόλο της Hutton επιμελήθηκε ο σχεδιαστής Basile και, ακόμα κι αν πρόκειται για ένα απλό τζιν και ένα μεταξωτό πουκάμισο, αποπνέουν έναν αέρα αυτοπεποίθησης και κομψότητας που «φωνάζουν» ότι είναι οικονομικά εύπορη, ενώ τα πιο διαχρονικά κομμάτια της γκαρνταρόμπας της είναι η γκρι καμπαρντίνα Armani και η δερμάτινη μπορντό Bottega Veneta τσάντα με την εμβληματική intrecciato πλέξη. Το allmerican στιλ της Hutton είναι διαχρονικό και σήμερα θα μπορούσε να φοράει ένα ντένιμ παντελόνι από τις πρόσφατες συλλογές των οίκων Ralph Lauren, Alaïa ή Bottega Veneta, ενώ το κασμιρένιο preppy κίτρινο πουλόβερ με το φαρδύ χακί παντελόνι που φοράει σε μια σκηνή, μοιάζει με σύνολο βγαλμένο από τη Fendi Spring 2024 συλλογή. Το allmerican στιλ, εξάλλου, φαίνεται να έχει επιστρέψει στο luxury, με brands όπως Aime Leon Dore και Fear of God να στηρίζουν σε αυτό αρκετά μεγάλο κομμάτι της αφήγησής τους, ενώ οι vintage διαφημίσεις Ralph Lauren φαίνεται να έχουν τιμητική θέση σε όλο και περισσότερα moodboards από brands που εξυμνούν το αμερικανικό όνειρο. Με ανάλογη διάθεση, όπου τα ρούχα μιλούν για μια ιστορία πλούτου, έρωτα και παρανομίας, κινείται και η ταινία The Thomas Crown Affair του 1999, με τη Rene Russo να κυκλοφορεί ντυμένη ώστε να αποπνέει αισθησιακό δυναμισμό, φορώντας δημιουργίες Michael Kors για τον οίκο Celine – στις μέρες μας, γυναίκες με τα χαρακτηριστικά της ηρωίδας που ερμηνεύει η Russo επιλέγουν οποιαδήποτε από τις δημιουργίες της Phoebe Philo για το ομώνυμο brand ή από την καλοκαιρινή συλλογή Saint Laurent.

To 1990, όταν ο Armani έμαθε ότι ο Paul Schrader ετοίμαζε την κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου The Comfort of Strangers, ρώτησε τον σκηνοθέτη αν χρειαζόταν κάτι από εκείνον για τα κοστούμια της ταινίας. «Τα θέλω όλα από σένα», απάντησε ο Schrader, και ο Armani έντυσε τους πρωταγωνιστικούς χαρακτήρες που ερμήνευαν η Helen Mirren, o Christopher Walken, η Natasha Richardson και ο Rupert Everett, σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι αποπλάνησης μεταξύ οικονομικά ευκατάστατων και γοητευτικών ζευγαριών με φόντο τη Βενετία. «Το βασικότερο χαρακτηριστικό της γοητείας του εύπορου ζευγαριού που υποδύονταν η Richardson και ο Everett ήταν να δείχνουν άνετοι μέσα στην γκαρνταρόμπα των διακοπών τους», είχε δηλώσει ο σχεδιαστής. Το λευκό σύνολο που φοράει η Richardson περπατώντας νωχελικά αγκαζέ με τον Everett, σε μια προσπάθεια να σώσει τον γάμο της, θα μπορούσε να περιλαμβάνεται στη Spring 2024 The Row συλλογή ή στην αντίστοιχη Jacquemus, ενώ τα πολυτελή καφτάνια της μυστηριώδους και αριστοκρατικής Helen Mirren φέρνουν στο μυαλό τη συλλογή Ferragamo.

Μιλώντας για καφτάνια και πολυτελείς καλοκαιρινές διακοπές οικονομικά ανέμελων ζευγαριών που παλεύουν για τη σχέση τους κάτω από τον αμείλικτα καυτό μεσογειακό ήλιο, δεν μπορούμε παρά να εξυμνήσουμε τα Courrèges κοστούμια της Romy Schneider και της Jane Birkin, όπως το χαρακτηριστικό λευκό trapeze μίνι φόρεμα που έγινε συνώνυμο του André Courrèges. Το ψυχεδελικό πράσινο φόρεμα της Schneider θα μπορούσε να αντικατασταθεί με κάποιο από τα εμπριμέ καφτάνια της συλλογής Emilio Pucci για το φετινό καλοκαίρι, ενώ το πιο παιχνιδιάρικα νεανικό στιλ της Birkin, της πιο Γαλλίδας από Γαλλίδα στιλιστικά, ταιριάζει με αρκετά από τα looks με je-ne-sais-quoi διάθεση από τη Chanel Spring 2024 συλλογή.

Ο έρωτας και το χρήμα δεν κρύβονται και ο συνδυασμός τους απογειώθηκε στις καμπάνιες της Donna Karan στα ’90s και στα ’00s, όπως η αξέχαστη για τη συλλογή S/S 2001, με πρωταγωνιστές τη Mila Jovovich και τον Jeremy Irons. Οι διαχρονικές δημιουργίες Donna Karan που αιχμαλώτιζαν με επιτυχία την παντοδυναμία που νιώθουν οι εύποροι και οι ερωτευμένοι είναι περιζήτητες, πλέον, στα luxury designer resale sites και vintage stores. «Η μόδα ξεθωριάζει. Το στιλ είναι διαχρονικό», έλεγε ο Yves Saint Laurent και η αίσθηση ότι, υιοθετώντας την τάση του Old Money Aesthetic μπορούμε να ξεγελάσουμε τη ζωή και να εξασφαλίσουμε μια θέση στη στιλιστική αιωνιότητα, το κάνει να ακούγεται παράδοξο, αλλά είναι ακόμα ένα σημείο των καιρών.

Από τις Ελίνα Δημητριάδη, Γεωργία Φέκου

Διαβάστε επίσης | 5 beach cover ups που θα φορέσουμε εκτός από παρεό

MHT