Η έκθεση Inventing The Runway παρουσιάζει την εξέλιξη των επιδείξεων μόδας από τα σαλόνια του Charles Frederick Worth έως τα CD-ROM του Helmut Lang, επανερμηνεύοντας τις σπουδαιότερες επιδείξεις στην ιστορία μέσα από την καθηλωτική γκαλερί Lightroom στο King’s Cross του Λονδίνου. Ανακαλύψτε πέντε από τις ιστορικές συλλογές που προβάλλονται στους τοίχους ύψους 12 μέτρων.


Alexander McQueen: Άνοιξη-Καλοκαίρι 1999
Η 13η επίδειξη του Alexander McQueen, που πραγματοποιήθηκε σε έναν πρώην σταθμό λεωφορείων που ονομάζεται Gatliff Warehouse κοντά στο σταθμό Victoria, ήταν εμπνευσμένη από τα πάντα, από το κίνημα Arts & Crafts μέχρι τις προσθετικές που αναπτύχθηκαν στο Queen Mary Hospital κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου. Η παραολυμπιoνίκης Aimee Mullins άνοιξε το show με πόδια από κερασιά που θυμίζουν γλυπτά του 17ου αιώνα από τον Grinling Gibbons. H Shalom Harlow έκλεισε την επίδειξη με μια εμφάνιση που παραμένει χαραγμένη στη μνήμη των δημοσιογράφων: Στεκόμενη ακίνητη σε έναν περιστρεφόμενο δίσκο και ντυμένη με ένα τραπεζοειδές λευκό φόρεμα, το μοντέλο έγινε ο “καμβάς” δύο ρομπότ από ένα εργοστάσιο αυτοκινήτων, την οποία “έλουσαν” με μαύρη και πράσινη μπογιά.
Ο McQueen δήλωσε αργότερα ότι το show ήταν εμπνευσμένο από το installation της Rebecca Horn, High Moon (1991), λέγοντας στο ArtReview ότι του πήρε μια ολόκληρη εβδομάδα για να προγραμματίσει τα ρομπότ. Ωστόσο απέφυγε να δώσει οδηγίες στη Harlow για το πώς να αλληλεπιδράσει με αυτά σε αυτό το evening session. «Ο Alexander και εγώ δεν μιλήσαμε απευθείας για αυτό το ρούχο, ή για το πώς θα δημιουργούσαμε εκείνη την επίδειξη», θυμάται το μοντέλο πριν από τα εγκαίνια της αναδρομικής έκθεσης Savage Beauty του Μουσείου Victoria & Albert για την καριέρα του Alexander McQueen. «Νομίζω ότι ήθελε να παρέμβει όσο το δυνατόν λιγότερο και να μου επιτρέψει να ζήσω αυτή την εμπειρία όσο το δυνατόν πιο αυθεντικά και αυθόρμητα».

Hussein Chalayan: Φθινόπωρο-Χειμώνας 2000
«Η οικογένειά μου βίωσε το δράμα της εξορίας», θυμάται ο Βρετανοκύπριος σχεδιαστής Hussein Chalayan στο Inventing the Runway – πολλοί από αυτούς αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους. Ο σχεδιαστής αποφάσισε να εξερευνήσει αυτό το θέμα στην επίδειξη του για το φθινοπώρου/χειμώνα του 2000 που πραγματοποιήθηκε στο Sadler’s Wells στο Islington του Λονδίνου. Η θεατρική σκηνή είχε διαμορφωθεί ώστε να θυμίζει σαλόνι, ενώ τα μοντέλα περπατούσαν φορώντας φορέματα, φουσκωτές φούστες, καμπαρντίνες και, τέλος, έπιπλα σαλονιού. «Το φινάλε του Chalayan ήταν εκπληκτικό», έγραψε τότε η Plum Sykes σε κριτική της για τη Vogue: «Τέσσερα μοντέλα με κομψά γκρι φορέματα πλησίασαν τις καρέκλες, αφαίρεσαν τα καλύμματα και τα φόρεσαν, δημιουργώντας τέλεια αντίγραφα των πουκαμίσων που ήδη φορούσαν. Το τελευταίο μοντέλο ανέβηκε στο τραπέζι, το σήκωσε και αυτό μεταμορφώθηκε σε ξύλινη φούστα (οι πιο εξοικειωμένοι με τη μόδα θα θυμούνται ότι και το graduation show του Chalayan περιλάμβανε ξύλινη φούστα). Τέλος, οι καρέκλες διπλώθηκαν, μετατράπηκαν σε βαλίτσες και βγήκαν από τη σκηνή. Η τηλεοπτική οθόνη εξαφανίστηκε και εμείς οι δημοσιογράφοι μείναμε έξω να κοιτάμε σε ένα άδειο δωμάτιο. Καθαρή μαγεία».


Tom Ford: Άνοιξη-Καλοκαίρι 2011
Παρουσιάζοντας την πρώτη του γυναικεία συλλογή μετά από έξι χρόνια, ο Tom Ford επαναστάτησε ενάντια στην αμεσότητα και την ομοιομορφία των επιδείξεων μόδας της δεκαετίας του 1980. Η έμπνευση για την επίδειξη του την άνοιξη/καλοκαίρι 2011, που πραγματοποιήθηκε στο κατάστημά του στη Madison Avenue, του ήρθε σε ένα Eurostar hotel: αποφάσισε να παρακάμψει τα μοντέλα και να επιλέξει 32 εμβληματικές γυναίκες, μεταξύ των Marisa Berenson, Stella Tennant και Beyoncé: «Ήθελα να έχω γυναίκες όλων των ηλικιών, σωματότυπων, χαρακτήρων και προσωπικοτήτων», είπε στο WWD. «Σχεδίασα αυτά τα ρούχα για κάθε μία από αυτές τις γυναίκες συγκεκριμένα: Πήρα τα μέτρα τους, σκέφτηκα τι είναι σαν άνθρωποι και τι φορούν συνήθως». Η Beyoncé, η οποία βρισκόταν σε διάλειμμα (το show έλαβε χώρα πριν από την κυκλοφορία του άλμπουμ της 4), φορούσε ένα ασημένιο φόρεμα από ζακάρ ενώ ο Ford αφηγούνταν την εμφάνιση της στην πασαρέλα στους περίπου εκατό συντάκτες μόδας που παρευρίσκονταν. Αργότερα, όταν οι New York Times ρώτησαν την τραγουδίστρια αν είχε αμφιβολίες για τη συμμετοχή της στο show ή όχι και εκείνη απάντησε: “Καθόλου. Έχετε δει τα ρούχα;”

Chanel: Φθινόπωρο-Χειμώνας 2017
Ο Karl Lagerfeld δημιούργησε ολόκληρα σύμπαντα για τις επιδείξεις της Chanel στο Grand Palais—σκεφτείτε, για παράδειγμα, το σούπερ μάρκετ για τη συλλογή φθινόπωρο/χειμώνας 2014, με ράφια γεμάτα με ζαμπόν από τη φανταστική μάρκα Cambon, τόνο από τη Délice de Gabrielle και κέτσαπ από την Haute. Στο Inventing the Runway, η Vogue εστιάζει στο show του φθινοπώρου/χειμώνα 2017, στο οποίο ο σχεδιαστής «εκτόξευσε» έναν πύραυλο ύψους 35 μέτρων προς την οροφή Art Nouveau του Palais, με το Rocketman του Elton John να παίζει στο παρασκήνιο. «Το σκέφτηκα μήνες πριν και τώρα το κάνουν όλοι», είπε ο πρωτοποριακός σχεδιαστής πριν από την παρουσίαση της 7ης Μαρτίου, που πραγματοποιήθηκε λίγες εβδομάδες αφότου η NASA ανακοίνωσε την ανακάλυψη τριών πλανητών σε τροχιά γύρω από το Trappist-1b που ενδέχεται να φιλοξενούν ζωή. Όσο για τα ρούχα: υπήρχαν διαστημικές κουβέρτες, κολάρα αστροναυτών, ηλιακά τουίντ και τσαντάκια σε σχήμα πυραύλου. Ο Lagerfeld αργότερα ισχυρίστηκε ότι είχε εμπνευστεί από τον Γάλλο αστροναύτη Thomas Pesquet, ο οποίος τους μήνες που προηγήθηκαν της επίδειξης έστελνε περιοδικά αναφορές στη NASA από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.


Balenciaga: Φθινόπωρο-Χειμώνας 2020
Για το show του Balenciaga φθινόπωρο/χειμώνας 2020, ο Demna Gvasalia πήρε τους δημοσιογράφους στα στούντιο του Cité du Cinema στη γειτονιά Saint-Denis του Παρισιού, όπου έφτιαξε μια πασαρέλα και την πλημμύρισε κυριολεκτικά και θεαματικά. Όχι μόνο βύθισε τις μπροστινές σειρές, με τους καλεσμένους να πιτσιλίζονται από τα μοντέλα που φορούσαν γαλότσες και εξοπλισμό καταδύσεων, αλλά χρησιμοποίησε και φώτα LSD πάνω από τα πρόσωπα τους, με στροβιλιζόμενες εικόνες επερχόμενης κλιματικής καταστροφής. «Το να βρούμε το δρόμο μας για τις θέσεις μας στο show του Balenciaga ήταν επικίνδυνη αποστολή», έγραψε η Sarah Harris της βρετανικής Vogue σε ένα ενθουσιώδες άρθρο. «Ήταν σκοτεινά, υπήρχαν σκαλοπάτια και το μόνο που μπορούσαμε να καταλάβουμε ήταν μια τεράστια λακκούβα από μαύρο μελάνι. Η μουσική έπαιζε δυνατά, μετά άναψαν τα φώτα και είδαμε τεχνητά σύννεφα να κινούνται γρήγορα από πάνω μας». Αυτό το ψηφιακό σύστημα μετεωρολογικών συνθηκών μετατράπηκε από σύννεφα που κόβουν την ανάσα σε μια εντυπωσιακή χορογραφία από ψάρια και μια αποκαλυπτική καταιγίδα σε ένα πύρινο ηλιοβασίλεμα. Και τα ρούχα; Ποδοσφαιρικές στολές, sneakers σε στυλ FiveFingers και νεογοτθικά power suits.