100 χρόνια Braun: Mία συνεργασία με τον Virgil Abloh σηματοδοτεί το design του μέλλοντος

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

100 χρόνια Braun: Mία συνεργασία με τον Virgil Abloh σηματοδοτεί το design του μέλλοντος

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Braun | Το Wandanlage της BRAUN από τον Virgil Abloh
Braun | Το Wandanlage της BRAUN από τον Virgil Abloh

Θυμάμαι ακόμα να τρυπώνω μικρή στην αποθήκη του παππού και της γιαγιάς μου για να χαζέψω εκείνο το θεόρατο ξύλινο έπιπλο, να πατήσω τα πολλά κοκάλινα λευκά κουμπιά και να γυρίσω τη βελόνα ανάμεσα στους λιγοστούς σταθμούς, μήπως και αυτή τη φορά βγει κάποιος ήχος από το θηρίο. Τότε που εγώ απέκτησα το πρώτο μου φορητό κασετόφωνο, στα τέλη των 80s, δυσκολευόμουν να πιστέψω ότι 30 χρόνια πριν, αυτό το ογκώδες, σχεδόν ασήκωτο, και δύσχρηστο έπιπλο ήταν το μέσο που διέθεταν εκείνοι για να ακούν ειδήσεις και μουσική – για την ακρίβεια, αυτό ήταν το μόνο μέσο, γι’ αυτό και είχε περίοπτη θέση στα σαλόνια της εποχής που δεν είχαν ακόμη τηλεόραση.


©Braun

Αν εμένα, λοιπόν, ήταν τόσο μεγάλη η έκπληξή μου, πώς να ένιωσαν άραγε όσοι έζησαν την επανάσταση που έφερε η γερμανική εταιρεία Braun το 1955 παρουσιάζοντας σε μία έκθεση στο Ντίσελντορφ το ραδιόφωνο SK2, αυτό το μικρό, φορητό σχεδιαστικό κομψοτέχνημα του μοντέρνου βιομηχανικού design που αντί να επιβάλλεται στον χώρο, δένει αρμονικά με το περιβάλλον και την αισθητική που έχει δημιουργήσει ο καθένας στο σπίτι του;


©Braun

Θυμάμαι ακόμα τη γιαγιά μου να μας μαγειρεύει στην κουζίνα της τα καλοκαίρια – να ξεκινάει από νωρίς το πρωί και να περνάει ώρες πλάθοντας, χτυπώντας υλικά στο γουδί, δουλεύοντας ασταμάτητα με τα χέρια της για να τα έχει όλα έτοιμα στο τραπέζι, όταν τα μικρά εγγόνια της γυρίσουν από το μπάνιο στη θάλασσα. Και σίγουρα δε θα ξεχάσω το βλέμμα θαυμασμού και ανακούφισης, όταν αγόρασε το πρώτο της μίξερ της Braun που τα έκανε σχεδόν όλα μόνο του. Στις δικές της αναμνήσεις προστέθηκαν και τα μπάνια στη θάλασσα μαζί μας που δε χρειάστηκε να ξαναχάσει ποτέ πια!


©Braun

Και όταν, αργότερα, στα 60s με τις ταινίες του αψεγάδιαστου, πάντα φρεσκοξυρισμένου James Bond που είχε όλα τα ευφάνταστα gadgets στη διάθεσή του, πώς ήταν άραγε να έχεις κι εσύ στην τσέπη σου κάτι αντίστοιχο; Την εποχή που όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές σε ένα σπίτι ήταν λευκές και η εύχρηστη τεχνολογία της καθημερινότητας ήταν συνδυασμένη με το άσπρο χρώμα, η Braun κυκλοφορεί την ξυριστική μηχανή SM31 σε μαύρο χρώμα και καθορίζει το look and feel της τεχνολογίας για τον σύγχρονο άντρα που θα μείνει αναλλοίωτο για χρόνια.


©Braun

Αυτό που μου φαίνεται συναρπαστικό στην ιστορία του design της Braun είναι ότι η επανάσταση που έφερνε βασιζόταν πάντα στις λεπτομέρειες που έκαναν την τεχνολογία πιο ανθρώπινη. Ακόμα και ένα κομπιουτεράκι Braun που μπορεί να μας φαίνεται αμελητέο σχεδιαστικά συνδυάζει το κομψό σχέδιο, τη λειτουργικότητα και τον ανθρωπισμό με τον πιο αναπάντεχο και απλό τρόπο: το κουμπί για να ανοίξει είναι πράσινο, το κουμπί για να κλείσει είναι κόκκινο, και το κουμπί για να σου δείξει το αποτέλεσμα είναι κίτρινο. Η απόλυτη ισορροπία μεταξύ ορθολογικής λειτουργικότητας και των έντονων χρωμάτων που το κάνουν περισσότερο προσβάσιμο είναι το πιο ποιητικό παράδειγμα που μπορώ να φανταστώ για το πώς ένα προϊόν μπορεί να σου μιλάει χωρίς να λέει τίποτα.


©Braun

O Max Braun, ένας έμπειρος μηχανολόγος μηχανικός που ήξερε να κατασκευάζει εύχρηστα αντικείμενα, ξεκίνησε την εταιρεία το 1921, υιοθετώντας 3 αρχές για τα προϊόντα Braun: απλότητα, χρησιμότητα και διάρκεια σε βάθος χρόνου. Το 2021, 100 χρόνια μετά, η εταιρεία Braun γιορτάζει την επαναστατική και αδιάλειπτη πορεία της στο design που έχει ουσία και κάνει τη διαφορά στην καθημερινότητα των ανθρώπων, μένοντας συγκλονιστικά συνεπής στις 3 βασικές αρχές του Max Braun. Η απλότητα σημαίνει ότι κανένα σχέδιο και καμία συσκευή Braun δεν μπαίνει παρεμβατικά στον χώρο και στη ζωή μας, αλλά μας επιτρέπει να ζούμε καλύτερα και υπηρετεί το στυλ μας. Η χρησιμότητα εξασφαλίζει ότι κάθε προϊόν Braun και κάθε στοιχείο των συσκευών της έχει απόλυτο λόγο ύπαρξης. Τέλος, η πολυετής διάρκεια των προϊόντων Braun αποτελεί παράδειγμα του ηθικού και βιώσιμου design. To design της επόμενης γενιάς, το design του μέλλοντος είναι υπεύθυνο και λογοδοτεί για τον αντίκτυπο που έχει στην κοινωνική ζωή μας και το περιβάλλον και η Braun μοιάζει να το γνωρίζει αυτό εδώ και 100 χρόνια, από τότε που ο Max Braun αποφάσισε να σχεδιάζει για έναν καλύτερο κόσμο με την τεχνολογία προσβάσιμη σε όλους.


©Braun

Για τον εορτασμό 100 χρόνων επαναστατικού design και με το βλέμμα στραμμένο προς το μέλλον, η εταιρεία Braun ανακοίνωσε πρόσφατα μία εντυπωσιακή συνεργασία με τον μοναδικό σχεδιαστή Virgil Abloh. Με στόχο το good design για ένα καλύτερο μέλλον και μία διαφορετική προοπτική που θα διευκολύνει την πρόσβαση ενός ευρύτερου κοινού σε αυτό, η Braun επέλεξε τον πολυτάλαντο και ιδιοφυή Virgil Abloh για να επανερμηνεύσει σχεδιαστικά ένα από τα πιο εμβληματικά κομμάτια της. Έτσι, στα χέρια του το διάσημο επιτοίχιο ηχοσύστημα Wandalage που σχεδίασε για την Braun ο θρυλικός Dieter Rams το 1965 αστράφτει και αποκτά νέα ζωή ως λειτουργικό έργο τέχνης στο σπίτι των σύγχρονων ανθρώπων.

“Η σχεδιαστική διαδικασία πάντα ξεκινά μελετώντας το πλαίσιο, καταλαβαίνοντας τον κόσμο στον οποίο ζούμε και τα μηνύματα που θέλουμε να μεταδώσουμε μέσα από το design. Η έρευνα και η κατανόηση της ιστορίας και του ήθος πίσω από το αρχικό σχέδιο είναι σημαντικά, προκειμένου να το μεταφέρεις στο μέλλον. Η στιλπνάδα που έχει το χρώμιο στη μεταλλική πρόσοψη του ηχοσυστήματος είναι το πρώτο πράγμα που προσέχεις και η επιλογή αυτού του υλικού δεν είναι τυχαία για μένα – τα μεταλλικά στοιχεία, οι αλυσίδες και τα στολισμένα δόντια των τραγουδιστών της μαύρης κοινότητας είναι μία ένδειξη ότι στην αισθητική μας η μεταλλική λάμψη έχει πρωταγωνιστικό ρόλο και ήταν τρόπος να δηλώσεις το στάτους σου. Ήθελα αυτό που θα δημιουργήσω να είναι μία ωδή στη λειτουργικότητα του αρχικού σχεδίου, στο συναίσθημα που προκαλεί το άψογο design του και να προσθέσω μία σύγχρονη πινελιά, λέγοντας νέες ιστορίες,” δήλωσε σχετικά ο Virgil Abloh.


©Braun | Blues singer Bessie Smith, 1922, NYC

Στο πλαίσιο των 100 χρόνων της Braun και της διερεύνησης του good design και του design της επόμενης γενιάς, ρωτήσαμε και τον Νικόλα Μάστορα να μας δώσει τη δική του οπτική. Ο Νικόλας Μάστορας σπούδασε Design History στο Λονδίνο και μετά από αρκετά χρόνια στον χώρο της επικοινωνίας και διαφήμισης, το 2014 ακολούθησε το πάθος του για τη φωτογραφία και πλέον ασχολείται αποκλειστικά με αυτό. Πολύ συχνά δουλεύει μαζί με διαφημιστικές εταιρείες και creatives στο artistic direction ενός project κα έχει συνεργαστεί με πολλά μεγάλα brands σε καμπάνιες και δημιουργία περιεχομένου, ανεξάρτητους designers, πολιτιστικά ιδρύματα και καλλιτέχνες.


©Braun | Νικόλας Μάστορας

Τι σημαίνει για εσένα good design;
Τα προσωπικά μου κριτήρια για το good design είτε μιλάμε για ένα χώρο ή για κάποιο αντικείμενο, είναι τέσσερα: ευχρηστία, διαχρονικότητα, αντοχή κι ενδιαφέρουσα αισθητική.

Ποιο είναι το αγαπημένο σου προϊόν σχεδιαστικά από την ιστορία της Braun και γιατί;
H Braun είναι ένα brand που οι αξίες του βασίζονται στο good design, οπότε δεν είναι εύκολο να ξεχωρίσω το αγαπημένο μου. Αν έπρεπε να διαλέξω όμως, θα ξεχώριζα τη σειρά ηχείων L από τις δεκαετίες 50’s & 60’s του σχεδιαστή Dieter Rams. Με γοητεύει ο καθαρός και διαχρονικός σχεδιασμός τους και οι λεπτομέρειες που είχε σκεφτεί. Ακόμη και σήμερα, τόσες δεκαετίες μετά, τα προϊόντα αυτά φαίνονται σαν να ανήκουν στην εποχή μας.

Τι σου έκανε εντύπωση από την press conference της Braun σχετικά με τη συνεργασία με τον Virgil Abloh;
Αρχικά η επιλογή του να επαναπροσεγγίσει το Wandanlage, ένα iconic wall unit ηχοσύστημα που σχεδίασε ο θρυλικός Dieter Rams το 1965. Ο τρόπος που ο Abloh κατάφερε να συγκεράσει ένα αντικείμενο Ευρωπαϊκού μοντερνισμού με την hip hop κουλτούρα κρατώντας πάντα ισορροπία και σεβασμό στο αρχικό design του Rams, είναι κατά τη γνώμη μου αριστοτεχνικός. Βλέποντας την παρουσίαση, κατάλαβα και το mood board του Abloh για αυτό το project, που αρχικά ήταν ένας γρίφος για μένα!


©Braun


Scroll to Top