Courtesy of Christian Louboutin
Courtesy of Christian Louboutin
Courtesy of Christian Louboutin

Έκθεση: Shoes party

Λάτρης της τέχνης, της αρχιτεκτονικής, αλλά κυρίως των γυναικών, ο Christian Louboutin αποκαλύπτει τα έγκατα του δημιουργικού του κόσμου μέσα από μια έκθεση στο Palais de la Porte Dorée, εκεί απ’ όπου ξεκίνησε η ιστορία του.

Ακόμα και για όποιον δεν διαθέτει βαθιά γνώση της μόδας, ο «μάγος των παπουτσιών» δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις: οι κόκκινες γυαλιστερές σόλες προηγούνται της φήμης του. Ο Christian Louboutin δεν ονειρευόταν να ασχοληθεί με τη μόδα ούτε θυμάται τον εαυτό του παιδί να ξεφυλλίζει τα γυναικεία περιοδικά της μητέρας του. Όπως έχει πει αρκετές φορές, το πάθος του ήταν τα παπούτσια και οι γυναίκες. 

Όλα ξεκίνησαν στο 12ο διαμέρισμα του Παρισιού, λίγα τετράγωνα από τη γειτονιά όπου μεγάλωσε. Σε μια επίσκεψη του τότε στο Palais de la Porte Dorée, το βλέμμα του έπεσε σε μια πινακίδα με την εικονογράφηση μιας ψηλοτάκουνης γόβας, η οποία ενημέρωνε τους επισκέπτες πως απαγορεύονται τα ψηλά τακούνια στον χώρο του μουσείου. Η κομψότητα του παπουτσιού τον εντυπωσίασε. Λίγες μέρες αργότερα είδε μια άγνωστη γυναίκα να φοράει τις ίδιες ακριβώς ψηλοτάκουνες γόβες και, προσπαθώντας να κατανοήσει πώς ένα σχέδιο σε μια πινακίδα μπορεί να μεταμορφωθεί σε κάτι απτό, την ακολούθησε σχεδόν υπνωτισμένος.

 


©Courtesy of Christian Louboutin

Τέσσερις δεκαετίες αργότερα επιστρέφει εκεί όπου ανακάλυψε το αντικείμενο του πόθου του με μια αναδρομική έκθεση – αν και ο ίδιος δεν τη χαρακτηρίζει έτσι: «Προτιμώ τη λέξη γιορτή. Η γιορτή είναι κομμάτι του τώρα, του χθες και του αύριο, μαζί με όλες τις εκπλήξεις που φέρει και τις οποίες προσδοκώ», λέει. «Για να είμαι ειλικρινής, δεν είχα σκοπό να οργανώσω μια έκθεση. Το 2017 ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης σε συνεργασία με το Palais de la Porte Dorée, με σκοπό την αναστήλωση και ανακαίνιση των αιθουσών, της βιβλιοθήκης και του φωτισμού της πρόσοψης. Η χημεία της ομάδας ήταν εξαιρετική και έτσι μια μέρα η υπεύθυνη του μουσείου, Hélène Orain, μου ζήτησε να της φτιάξω κάτι. Έτσι μπήκε σε τροχιά η έκθεση. Ήταν το ιδανικό μέρος για να κάνω κάτι τέτοιο». 

 


©Jean Vincent Simonet

Αποκαλύπτοντας τις διαφορετικές πτυχές της τεχνικής του, η έκθεση Christian Louboutin: L’ Exhibition(ninste) κάνει εμφανή την επιρροή που είχαν στη δουλειά του η αρχιτεκτονική και τα εκθέματα του Palais de la Porte Dorée μέσα από μια μεγάλη συλλογή δημιουργιών του -κάποιες από τις οποίες εκτίθενται πρώτη φορά-, αλλά και μια σειρά από συνεργασίες του με καλλιτέχνες όπως ο σκηνοθέτης και φωτογράφος David Lynch και η Ισπανίδα χορογράφος Blanca Li, μεταξύ άλλων. «Από το ξεκίνημα της καριέρας μου οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες επηρέασαν τη σκέψη μου. Το να τους προσκαλέσω να λάβουν μέρος ήταν ένας τρόπος να τους εκφράσω τον σεβασμό μου, αλλά και να τους προσφέρω την ευκαιρία να διηγηθούν πώς βλέπουν τη δουλειά μου. Δεν τους επέλεξα με κανένα άλλο κριτήριο πέρα από τον θαυμασμό. Για παράδειγμα, συνάντησα τη Lisa Reihana πριν από δύο χρόνια στην Biennale της Βενετίας, όπου εκπροσωπούσε τη χώρα της, τη Νέα Ζηλανδία. Ένιωσα δέος μπροστά στο In Pursuit of Venus (infected), ένα μνημειώδες, συναρπαστικό έργο της», εξηγεί. «Καθώς σκεφτόμουν την αίθουσα με τα γυμνά, πάλι, αναζητούσα έναν καλλιτέχνη ο οποίος να δουλεύει με δέρμα. Θυμήθηκα τα δερμάτινα γλυπτά του Allen Jones, τον οποίο θαυμάζω επίσης. Πίσω από τα έργα του βρίσκονται αυτά του καλλιτεχνικού διδύμου Whitaker/Malem, των οποίων η εξαιρετική δουλειά ταίριαζε απόλυτα με την έννοια της σάρκας και του αισθησιασμού που ήθελα να εκπέμπουν τα δερμάτινα αγάλματα». Όσο αφορά τον David Lynch, «Είναι χρόνια φίλος», αποκαλύπτει. «Το 2007 του πρότεινα να κάνουμε μια περιορισμένης έκδοσης συλλογή αφιερωμένη στον φετιχισμό. Τον ρώτησα αν θα δεχόταν να τη φωτογραφήσει και το αποτέλεσμα κατέληξε στη έκθεση Fetish, στη La Galerie du Passage στο Παρίσι». 

 


©D.R. | Wet Seal 1966 Allen Jones

Η έκθεση Christian Louboutin: L’ Exhibition(ninste), που χωρίζεται σε δέκα ενότητες και επιμελήθηκε ο διευθυντής του Musée des Arts Décoratifs, Olivier Gabet, ξεκινά από τη δεκαετία του ’70, πιάνοντας το νήμα από τα πρώτα κιόλας χρόνια: από τα καμαρίνια των Folies Bergère και τα ατελιέ του Charles Jourdan και του Roger Vivier μέχρι την πρώτη του boutique στην κακόφημη συνοικία στο 9ο διαμέρισμα του Παρισιού. Στο Treasure Room, μεταξύ άλλων εκτίθενται κομμάτια όπως το Madame Grés shoe, αλλά και το ζευγάρι που φορέθηκε στην πασαρέλα του τελευταίου haute couture show του Yves Saint Laurent. Φυσικά, δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα ψηλοτάκουνα που φόρεσαν κατά καιρούς αστέρια της ποπ κουλτούρας, όπως η Tina Turner, η Beyoncé και η Jennifer Lopez, ενώ σε περίοπτη θέση βρίσκεται το φετιχιστικό ζευγάρι που δημιούργησε μαζί με τον David Lynch. «Ήμασταν σε συνεχή συζήτηση με τον Olivier. Όταν ανέλαβε το project ήξερα ήδη τι ήθελα να κάνω», παραδέχεται. «Είχα ετοιμάσει το οπτικό και το σκηνογραφικό κομμάτι, δίνοντας έμφαση στη δημιουργική διαδικασία, την έμπνευση και τις συνεργασίες με τους καλλιτέχνες και τους τεχνίτες. Ο Olivier πρόσθεσε τη δική του οπτική, την άποψη του ως curator και, φυσικά, την εμπειρία του. Δημιουργήσαμε μια έκθεση που συνδυάζει δικά μου εμβληματικά κομμάτια, καλλιτέχνες και τεχνίτες που θαυμάζω, χώρες και πολιτισμούς που με εμπνέουν, καθώς και έργα τέχνης που στοιχειώνουν τη φαντασία μου από τα παιδικά μου χρόνια μέχρι σήμερα». 

Ανάμεσα στα εκθέματα βρίσκεται και ένα σκίτσο της πινακίδας που είχε δει ως παιδί στην είσοδο του μουσείου και αποτέλεσε την έμπνευση για τη διάσημη γόβα Pigalle. «Είχα ανέκαθεν ιδιαίτερη σχέση με το Palais de la Porte Dorée. Εκτός από το συναισθηματικό δέσιμο και την επιρροή του στη δουλειά μου, πιστεύω ότι έχει και τις ίδιες αξίες με εμένα: τη διαφορετικότητα, το ότι είναι ανοιχτό στον κόσμο». 

 


©Jean Vincent Simonet

Τον ρωτώ τι του προσφέρει το κίνητρο να σχεδιάζει ακόμα και τώρα ο ίδιος τις δημιουργίες του, που γίνονται sold out αστραπιαία. «Σχεδιάζω στον ελεύθερο χρόνο μου. Και όσο βρίσκω απόλαυση σε αυτό, θα συνεχίσω να το κάνω. Το φως παίζει πολύ μεγάλο ρόλο. Θέλω να βρίσκομαι σε ένα ζεστό μέρος όταν σχεδιάζω τις καλοκαιρινές συλλογές και σε κρύο για τις χειμερινές. Αυτός είναι και ο σκοπός της ενότητας Imaginaire, όπου είναι τοποθετημένα έργα τέχνης, έπιπλα και καθημερινά αντικείμενα μπροστά από σκίτσα. Κάποιες φορές οι αναφορές είναι εμφανείς, άλλες είναι πιο περίπλοκα τα πράγματα». 

Έχοντας κατακτήσει τις καρδιές των γυναικών, ακόμα και αυτών οι οποίες αγωνίζονται να ισορροπήσουν στα πανύψηλα stilettos του, το 2009 λάνσαρε την πρώτη του ανδρική κολεξιόν με αθλητικά παπούτσια. «Τότε όλες οι κοπέλες στο ατελιέ άρχισαν να μου ζητάνε τα ίδια και έτσι δημιούργησα και μια γυναικεία συλλογή sneakers», εξηγεί. «Δεν μπορώ να πω ότι προήλθε από κάποια τάση της εποχής, αλλά από την ανάγκη της ομάδας και της πελατείας μου να αποκτήσουν ένα αθλητικό με Louboutin αισθητική: πολύ χρώμα και συνδυασμούς διακοσμητικών, μοτίβων και υλικών». 

Μια αναδρομική έκθεση είναι σταθμός στην πορεία οποιουδήποτε καλλιτέχνη. Ωστόσο, η δουλειά του Christian Louboutin, του ανθρώπου που δεν ονειρεύτηκε ποτέ ότι θα γινόταν μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες στο χώρο της μόδας, είναι συνυφασμένη με τον χώρο όπου θα φιλοξενείται για τους επόμενους μήνες. Ίσως αυτός είναι και ο λόγος που ο ίδιος προτιμά τη λέξη «γιορτή», αφού 40 χρόνια μετά την πρώτη του επίσκεψη στο ιστορικό κτίριο, ο καλλιτέχνης συναντά και εκθειάζει για άλλη μια φορά τη «μούσα» του. «Χαίρομαι ιδιαίτερα που μπορώ να βοηθήσω αυτό το μέρος να παραμείνει μνημειώδες και ελπίζω η έκθεση να συνεισφέρει στην αναγνωρισιμότητά του και να φέρει ακόμα μεγαλύτερο κοινό, που θα μπορέσει να θαυμάσει αυτό το άγνωστο παριζιάνικο κόσμημα», καταλήγει.

Δημοσιεύθηκε στο τεύχος Μαρτίου 2020 της Vogue Greece.

Scroll to Top