ιntimacy-coordinator-η-νέα-πραγματικότητα-στα-κινηματ-246071
©Unsplash

Ένα ζευγάρι ανταλλάσσει ένα ζεστό φιλί. Τα χέρια ακολουθούν, ξεκινώντας τη δική τους εξερεύνηση του άλλου σώματος. Είναι, ίσως, η πρώτη φορά που ο ένας «ανακαλύπτει» τον άλλο. «Cut! Πάμε άλλη μία φορά», ακούγεται μια φωνή, καθώς τα μέλη του συνεργείου παίρνουν μια ανάσα και οι κάμερες κλείνουν για λίγο.

Σε ένα κινηματογραφικό σετ, οι σκηνές που στρέφονται γύρω από τη σωματική οικειότητα είναι συχνά οι πιο δύσκολες – ακόμα και για επαγγελματίες που έχουν αποκτήσει τεράστια πείρα στις on camera τεχνητές ερωτικές σχέσεις. Κι αυτό μέχρι να μπει στο κάδρο ένας intimacy coordinator, επαγγελματίας «χορογράφος» της οικειότητας, ο οποίος φροντίζει οι «προσωπικές» στιγμές να κυλήσουν δημιουργικά και με ασφάλεια. Μία από αυτούς είναι και η Βρετανίδα Lizzy Talbot, ιδρύτρια του Intimacy for Stage and Screen, η οποία ήδη εργάζεται πάνω στο Bridgerton 3, έχοντας χορογραφήσει εν τω μεταξύ τις ιστορίες αγάπης των πρώτων δύο σεζόν. «Το intimacy, η οικειότητα, έχει να κάνει με τη συναισθηματική, σωματική και ψυχολογική διάδραση μεταξύ δύο ανθρώπων», μου λέει. «Μπορεί να είναι πλατωνική, όπως στη σχέση γονέα-παιδιού, ή ρομαντική και σεξουαλική, περιλαμβάνοντας σωματικό άγγιγμα και γυμνό, μεταξύ άλλων».

Αυτή την εποχή η ίδια βρίσκεται κάπου στις Ηνωμένες Πολιτείες, δουλεύοντας πάνω σε ένα project που θα παρακολουθήσουμε κάποια στιγμή μέσα στο 2023. Στενή συνεργάτις του Netflix, πέρα από τη hot σχέση του Simon και της Daphne (Bridgerton 1) και τη λιγότερο σέξι μεταξύ του Anthony και της Kate (Bridgerton 2), έχει επίσης επιβλέψει την οικειότητα μεταξύ των ηθοποιών στις σειρές Witcher και Anatomy of a Scandal. Αλλάζει η έννοια της οικειότητας μέσα στον χρόνο; τη ρωτώ. «Συνέχεια αλλάζει. Παλαιότερα το σεξ στον mainstream κινηματογράφο είχε να κάνει με έναν ενήλικο άνδρα, μια ενήλικη γυναίκα και εσωτερικούς οργασμούς. Σήμερα διακρίνουμε μια οικειότητα που στοχεύει στην επίτευξη μιας περισσότερο προσωπικής ευχαρίστησης. Βλέπουμε το Χόλιγουντ να κάνει τούμπα. Στην προ 2017 εποχή, η βιομηχανία του σινεμά είχε μη ρεαλιστικά στάνταρ, τη ματιά του στρέιτ Καυκασιανού (λευκού) άνδρα. Τώρα αρχίζει να μιμείται την αληθινή ζωή. Για παράδειγμα, στις ερωτικές σκηνές παλαιότερα επικρατούσε ησυχία, ενώ σήμερα σε πολύ δημοφιλείς σειρές, όπως το Normal People, βλέπουμε τους ανθρώπους να επικοινωνούν μεταξύ τους», εξηγεί.

Ιntimacy coordinator: Η νέα πραγματικότητα στα κινηματογραφικά studio-1
©Unsplash

Μία από τις μεγάλες αλλαγές, παρατηρώ, είναι η έμφαση στη γυναικεία ματιά και η ιδέα ότι οι σεξουαλικές σχέσεις είναι πιο περίπλοκες από τη μέχρι πρότινος μονοδιάστατη κινηματογραφική τους ανάγνωση. «Σήμερα επικεντρωνόμαστε πιο πολύ στο ανδρικό σώμα, όπως και στα προκαταρκτικά. Όχι σε ταυτόχρονους οργασμούς, αλλά σε έναν αισθησιασμό που δεν έχουμε ξαναδεί», τονίζει. Υπάρχουν, βέβαια, και ευρύτερες κοινωνικές αλλαγές. Όπως το μεγάλο διεθνές άνοιγμα προς τη διαφορετικότητα, στοιχείο που κυριαρχεί πια στην ποπ κουλτούρα – σκεφτείτε το πολυμορφικό καστ του Bridgerton, αλλά και το τοπίο που διαμορφώνουν στον 21ο αιώνα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Τώρα παίζει πολύ μεγαλύτερο ρόλο η προσωπικότητα», πιστεύει η Talbot. «Το κοινό βλέπει πραγματικά σώματα, ανθρώπους που ερωτεύονται ένα σώμα μαζί με την προσωπικότητά του». Εκείνη, από τη μεριά της, καλείται να επεξεργαστεί την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων. Η δουλειά της βασίζεται σε έναν συνδυασμό χορογραφικών ικανοτήτων και σωματικού storytelling, με έμφαση στην κίνηση και στην ικανότητα να τη διδάξει σε μικρό σχετικά χρονικό διάστημα. «Χορογραφείς αυτόν που έχεις μπροστά σου. Ο καθένας έχει διαφορετική σχέση με το σώμα του», εξηγεί. «Αν υπάρχει αρκετός χρόνος για πρόβα, το σώμα κινείται και αλλάζει».

Στη σκηνή

Nεότατος κλάδος εργασίας, το intimacy coaching περιλαμβάνει, σύμφωνα με το Hollywood Reporter, περίπου 50-60 επαγγελματίες οι οποίοι δραστηριοποιούνται κυρίως μεταξύ Λος Άντζελες, Νέας Υόρκης και Βρετανίας. Μαζί δημιουργούνται και νέες θέσεις εργασίας, για υπευθύνους υποστήριξης μελών καστ και συνεργείων σε πλατό. Στην τηλεόραση το intimacy coaching ξεκίνησε από την πλατφόρμα HBO και τη σειρά The Deuce, ένα αρκετά ρεαλιστικό δράμα γύρω από τη βιομηχανία του πορνό στη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’70, υπό την επίβλεψη της Αμερικανίδας πρωτοπόρου του χώρου, Alicia Rodis. Η αρχή ωστόσο έγινε πάνω στη θεατρική σκηνή. «Το θέατρο ήταν ανέκαθεν πιο μπροστά σε σχέση με αυτή την πρακτική», σημειώνει η Talbot. «Η βιομηχανία του κινηματογράφου περιέγραφε έναν πολύ συγκεκριμένο τύπο οικειότητας, ενώ στο θέατρο υπήρχε μεγαλύτερη ευελιξία. Ουσιαστικά, όλο αυτό ξεκίνησε από θεατρικές ομάδες φοιτητών και ερασιτεχνών ηθοποιών».

Για την ιστορία να πούμε ότι οι intimacy coordinators δραστηριοποιούνται στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο και οι intimacy directors στο θέατρο. Παράλληλα, ένας intimacy coach ασχολείται και με θέματα σωματικής οικειότητας στην πραγματική ζωή. Η Talbot ξεκίνησε ως συντονίστρια επικίνδυνων σκηνών. «Κάποια στιγμή άρχισα να συνειδητοποιώ ότι η βία εκτελούνταν με εξαιρετικό τρόπο και συγκεκριμένα πρωτόκολλα. Όμως, όταν φτάναμε σε σκηνές με στενές σχέσεις, το οικοδόμημα κατέρρεε», θυμάται. Και τότε έσκασε κυριολεκτικά το θέμα Harvey Weinstein, δημιουργώντας μια παγκόσμια αντίδραση που κατέληξε στο #MeToo. «Δουλεύαμε ήδη πριν ξεσπάσει το σκάνδαλο, δεν ξεκίνησε λόγω αυτού», τονίζει. «Σίγουρα όμως τότε άρχισε να κινεί το ενδιαφέρον η δουλειά μας. Το 2015, όταν μπήκα εγώ στον χώρο, δεν ενδιαφερόταν κανείς. Έλεγαν: “Αυτή είναι η βιομηχανία και δεν θα αλλάξει ποτέ”. Και όμως, αλλάζει».

Κάποιες ιστορίες κακής διαγωγής σε σετ έχουν αποκτήσει πλέον θρυλικό χαρακτήρα, με περιπτώσεις ερωτικών σκηνών να οδηγούν στα άκρα. Η Maria Schneider, παραδείγματος χάρη, μίλησε ανοιχτά για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε στο πλατό όταν της ανακοινώθηκε ότι θα γύριζε μια σκηνή βιασμού με τον συμπρωταγωνιστή της, Marlon Brando, στο Last Tango in Paris του Bernardo Bertolucci, το 1972. Η ηθοποιός υποστήριξε ότι η συγκεκριμένη σκηνή δεν περιλαμβανόταν στο αρχικό σενάριο και ότι, αν είχε περισσότερη εμπειρία, θα είχε καλέσει αμέσως τον ατζέντη ή τον δικηγόρο της. Πλέον, οι νέες πρακτικές δεν συνιστούν πολυτέλεια, αλλά ανάγκη. «Η ύπαρξη ενός intimacy coordinator δεν πρέπει να είναι κάτι προαιρετικό, με τον ίδιο τρόπο που δεν πας έτσι απλά να γυρίσεις μια επικίνδυνη σκηνή. Στη βιομηχανία σήμερα συνιστάται, δεν είναι υποχρεωτική η παρουσία μας. Ένας τρόπος για να ξεπεραστεί αυτό είναι οι ατζέντηδες που διαπραγματεύονται τα συμβόλαια των ηθοποιών να το ζητάνε για τους πελάτες τους», λέει η Talbot.

Ιntimacy coordinator: Η νέα πραγματικότητα στα κινηματογραφικά studio-2
©Unsplash

Αστυνομία του σεξ

Η δουλειά της ίδιας και των συναδέλφων της βασίζεται στη συνεργασία με ηθοποιούς, παραγωγούς, σεναριογράφους και σκηνοθέτες. Οι τελευταίοι ήταν στην αρχή διστακτικοί, όμως όσο περνάει ο καιρός εγκαταλείπουν τους όποιους ενδοιασμούς και εστιάζονται στη λύση των προβλημάτων. Παρά την αυξανόμενη πρόθεση για συνέργειες όμως, η καθημερινότητα ενός intimacy coordinator περιλαμβάνει και αρκετές προκλήσεις. «Υπάρχει ακόμα διστακτικότητα σε σχέση με το γιατί η δουλειά μας είναι αναγκαία. Επίσης, υπάρχουν ηθοποιοί οι οποίοι λένε “ναι” σε έναν ρόλο στον οποίο δεν σκοπεύουν να ανταποκριθούν. Και σίγουρα προκύπτουν ερωτήματα σε σχέση με το τι ακριβώς κάνουμε. Κάποιοι πιστεύουν ότι λειτουργούμε ως επέκταση του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού ή ότι είμαστε η αστυνομία του σεξ, που καραδοκεί στη γωνία», λέει.

Με εμπειρία στη Βρετανία, στις ΗΠΑ, αλλά και σε χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Ισλανδία, η Talbot έχει αποκτήσει μεγάλη εμπειρία και γνώση γύρω από διαφορετικές κουλτούρες οι οποίες καθρεφτίζονται στις «νοοτροπίες» του σώματος. Όμως, στο τέλος της ημέρας –ή μάλλον στην αρχή της ημέρας–, στο σετ όλοι έχουν κάτι να δώσουν και να πάρουν. «Σε ένα γύρισμα υπάρχει διπλή ευθύνη: από την παραγωγή, σε σχέση με αυτό που περιμένουν, και από τον ή την ηθοποιό, για να εξασφαλιστεί ότι δεν θα ξεπεραστούν τα όρια. Από την άλλη, η “λύση” σε μια σκηνή πολύ σπάνια προκύπτει από ένα στοιχείο. Σίγουρα όμως οι ηθοποιοί γνωρίζουν καλύτερα τον χαρακτήρα που υποδύονται και φέρνουν πράγματα που κανείς άλλος δεν έχει σκεφτεί. Κι εμείς τους δίνουμε χώρο να το κάνουν αυτό με ασφάλεια. Όλοι, ωστόσο, έρχονται με τη δική τους προσωπική εμπειρία. Μαθαίνεις να το ξεχωρίζεις από αυτό που κάνουμε εμείς. Το method acting [σ.σ.: η μέθοδος που θέλει τους ηθοποιούς να αντλούν από τις πολύ προσωπικές τους εμπειρίες] μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνο σε μια τέτοια περίπτωση».

Για την Talbot, σειρά τώρα έχει η Queen Charlotte, μια spin-off σειρά εμπνευσμένη από μία από τις ιστορικές προσωπικότητες του Bridgerton, τη βασίλισσα Charlotte, σύζυγο του Γεωργίου Γ΄. Τι έχει κερδίσει, όμως, από την εμπειρία της ως intimacy coordinator; «Σίγουρα έχουν αυξηθεί οι ικανότητές μου στη διαπραγμάτευση και στην επικοινωνία, γιατί συνεργάζομαι με πολλούς διαφορετικούς ανθρώπους. Υπάρχει, επίσης, μια μεγάλη αλλαγή που πηγάζει από τη δύναμη της ενσωμάτωσης και της εκπροσώπησης, ενώ πολύ σημαντική είναι και η έννοια της κοινότητας. Είναι μια σκληρή δουλειά και πρέπει να είσαι σφουγγάρι. Έχει σημασία να εμπιστεύεσαι τους ανθρώπους γύρω σου και να έχεις ένα υποστηρικτικό δίκτυο. Συγχρόνως, είναι διασκεδαστικό να μπαίνεις σε ένα σετ και κάθε φορά όλα να αλλάζουν. Έμαθα πόσο μπερδεμένη υπόθεση είναι η οικειότητα· συναισθηματικά και σωματικά κουβαλάει μεγάλο βάρος. Κι αυτό είναι κάτι που δεν πρόκειται να αλλάξει», καταλήγει.