Η Mαρία Καστάνη χαμογελάει τόσο εγκάρδια, που σε κάνει να πιστεύεις ότι η χαρά και η αισιοδοξία δεν την εγκαταλείπουν ποτέ. Όπως η ίδια δεν αποχωρίζεται τα Manolos ή τη work in progress συλλογή της από έργα σύγχρονης τέχνης. Για την Ελληνίδα fashion entrepreneur, που εδρεύει στο Λονδίνο, τα όμορφα συναισθήματα είναι αλληλένδετα με τα ωραία πράγματα.
Αυτό διαπιστώνει κανείς και στο σπίτι της, στην πολύβουη γειτονιά Marble Arch, μόλις ένα λεπτό από το Hyde Park, όπου ζει με τον σύζυγό της, Κυριάκο Ορφανίδη, και την επτάχρονη κόρη τους, Μάια-Ελένη. Εκείνος, όταν είδε το σπίτι για πρώτη φορά, το χαρακτήρισε «κουκλόσπιτο». Χρόνια αργότερα, παραμένει ένας ζωντανός, πολύχρωμος οργανισμός, γεμάτος έργα τέχνης Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, καλών φίλων της Μαρίας Καστάνη, όπως ο Κωνσταντίνος Κακανιάς, αλλά και οι Στέλιος Φαϊτάκης, Dino Chapman και Uwe Henneken μεταξύ άλλων. Στους χώρους του διαμερίσματος ένα κηροπήγιο-αντίκα με τη μορφή του Βούδα –ένα δεύτερο ίδιο βρίσκεται στη Νέα Υόρκη– «συνομιλεί» με μια αγιογραφία ζωγραφισμένη από τη μητέρα της, γαλλικές καρέκλες του 18ου αιώνα, ένα ιταλικό πολύφωτο από το μοντερνιστικό ’40, μια ταπετσαρία-couture από τον οίκο de Gournay…
Η πίστη της σε ό,τι αγαπάει καθρεφτίζεται και στην επαγγελματική της πορεία. Η εταιρεία Kastani σήμερα δραστηριοποιείται ως incubator, με την ίδια και την ομάδα της να ενισχύουν εταιρείες μόδας σε επίπεδο δημιουργικό, branding, εμπορικό και, βέβαια, συναισθηματικό. Σύμφωνα με την entrepreneur, η οποία γεννήθηκε στα Χανιά της Κρήτης, η ολιστική της πρόταση βασίζεται στην ιδέα μιας πυραμίδας, που όμως δεν ξεκινάει από κάτω προς τα πάνω, αλλά από την κορυφή. «Το όραμα είναι πάντα think big. Προσπαθούμε να ανακαλύψουμε τις ρίζες του brand, το DNA του. Γιατί το πιστεύω; Γιατί θεωρώ ότι έχει μέλλον; Επειδή παίρνουμε ένα brand και το “φοράμε’’, γίνεται μέρος του εαυτού μας», σημειώνει και συνεχίζει: «Για να είσαι entrepreneur, πρέπει να θέλεις να δημιουργήσεις κάτι, να αναπτύξεις πράγματα, να φέρεις καινούργιες ιδέες. Η δική μου βερσιόν είναι να ακολουθείς το ένστικτό σου. Πρέπει να έχεις τη δύναμη και την τόλμη να στηρίξεις κάτι, και αυτό να βγαίνει από μέσα σου. Το να κάνεις μια επένδυση ως entrepreneur δεν αφορά μόνο το οικονομικό κομμάτι, αλλά και το ψυχολογικό. Να πιστέψεις σε κάτι και να το μεγαλώσεις, να το εξελίξεις. Να ξεκινάς με πίστη, σεβασμό, με μια κατεύθυνση, και το μυαλό και το ένστικτό σου να μην κοιμούνται ποτέ. Δεν είναι απαραίτητο να διαθέτεις μεγάλο κεφάλαιο, μπορείς να ξεκινήσεις και με κάτι μικρό. Ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν είχε χρήματα όταν ξεκίνησε και έχτισε μια αυτοκρατορία».
Στο ρόστερ της περιλαμβάνονται ελληνικά brands και σχεδιαστές, όπως η Εύη Γκριντέλα-Καρατζά και τα shirt dresses της, η σχεδιάστρια κοσμημάτων Κατερίνα Μακρυγιάννη, αλλά και διεθνή ονόματα, όπως η Tyler Ellis, κόρη του Αμερικανού σχεδιαστή Perry Ellis. Στο «πιάτο» της βρίσκεται πλέον και η αναβίωση της Bionda Castana, σε συνεργασία με τους ιδιοκτήτες του βρετανικού brand υποδημάτων.
«Τις σχέσεις σου τις διαλέγεις και σε διαλέγουν», λέει. Όπως αυτή που έχτισε με τον Manolo Blahnik, τον οποίο θαύμαζε από νεαρή. «Τα παπούτσια του είναι ονειρεμένα, διαχρονικά. Είναι τα μόνα τακούνια με τα οποία μπορώ να τρέξω», εξομολογείται.
Με εκείνον και την ανιψιά του, Kristina, γνωρίστηκαν στο Λονδίνο, όπου είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν σε κάποια projects. Πριν από έναν χρόνο, η Kristina τη ρώτησε ποιο ήταν το αγαπημένο της χρώμα. «Είπα αυθόρμητα το κόκκινο», λέει η Καστάνη. Αποτέλεσμα ήταν μια πλούσια σε συναίσθημα εκδήλωση στην μπουτίκ του οίκου στο Τσέλσι, όπου η ίδια επιμελήθηκε μια μικρή συλλογή κόκκινων υποδημάτων από τα αρχεία του, που βρίσκονται στο Μπαθ. Η εκδήλωση περιλάμβανε και ένα πριβέ δείπνο, κατά τη διάρκεια του οποίου παρουσιάστηκαν τα Manolos της Καστάνη, όπως ένα ζευγάρι σχεδιασμένο για μια επίδειξη του John Galliano το 1993 που εκείνη ανακάλυψε και αγόρασε σε sample sale.
Ο Manolo Blahnik ήταν επίσης ένας από τους σχεδιαστές που το 2017 αποδέχτηκαν την πρόσκλησή της –μαζί με τον δημιουργό καπέλων Stephen Jones και τη Naomi Campbell, μεταξύ πολλών άλλων– για να φτιάξουν ένα αντικείμενο τέχνης με κεντρικό άξονα τις σαγιονάρες Havaianas, έργα τα οποία πουλήθηκαν στο Somerset House για τους σκοπούς του φιλανθρωπικού οργανισμού Women for Women. Με τη βραζιλιάνικη εταιρεία η Μαρία Καστάνη διατηρεί πολύ στενούς δεσμούς: αρχικά υπήρξε διανομέας του brand στη Βρετανία, χτίζοντας παράλληλα την προβολή του, ενώ τα τελευταία χρόνια διατηρεί τον ρόλο της πρέσβειρας και ειδικού συμβούλου της. Πρόσφατα ανέλαβε και επίσημη ambassador του Halcyon Days, του βρετανικού οίκου πορσελάνης με ειδικότητα στις επισμαλτώσεις – στη δική της συλλογή συνυπάρχουν vintage κουτιά από σμάλτο με καινούργιες προτάσεις του οίκου, όπως και βραχιόλια-bangles με λεοπάρ μοτίβα. Παράλληλα, συνεχίζει τη φιλανθρωπική της δράση και πριν από λίγες μέρες ορίστηκε μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του καινούργιου θεσμού Responsible Fashion Accelerator Foundation, που στόχο έχει να βοηθήσει νέους, ανερχόμενους σχεδιαστές να αναπτύξουν βιώσιμες πρακτικές.
«Από την ηλικία των έξι ετών είχα ένα δικό μου όραμα για κάτι μεγαλύτερο. Είχα μια αίσθηση εγκλωβισμου στα Χανιά, όμως ποτέ σε επίπεδο συναισθηματικό. Το θρανίο στο σχολείο και τα χέρια μου ήταν συνεχώς κα τάμαυρα από τις ζωγραφιές μόδας και αντικειμένων που έφτιαχνα, αλλά μου άρεσε πολύ και η τέχνη», θυμάται.
Κατέληξε στο Λονδίνο και στο University of the Arts για σπουδές σχεδίου μόδας και καπέλων. Αργότερα εργάστηκε στο τμήμα της Versus στον Versace και δύο χρόνια μετά στράφηκε στις δημόσιες σχέσεις. «Το Λονδίνο είναι το σπίτι μου, η πόλη όπου αισθάνομαι ελεύθερη, αναπνέω συναισθηματικά. Μου έδωσε την ευκαιρία να είμαι ο εαυτός μου και να χτίσω μεγάλα πράγματα, να τα κάνω πραγματικότητα».
Όμως, όπου κι αν βρίσκεται, το συναίσθημα την καθοδηγεί. Ήταν εμφανής η συγκίνησή της στο τέλος της ιστορικής πλέον επίδειξης της καλής της φίλης Μαίρης Κατράντζου στον ναό του Ποσειδώνα, στο Σούνιο, αλλά και στο πρόσφατο δείπνο των γενεθλίων της στο Momo του Mayfair –το οποίο νιώθει «δεύτερο σπίτι της», όπως λέει–, με εκλεκτούς καλεσμένους ανθρώπους που τη στηρίζουν μέσα στα χρόνια.
Η Μαρία Καστάνη χαμογελάει. Είναι μια δυνατή γυναίκα, με πολύπλευρη προσωπικότητα, η οποία κάνει αυτό που πιστεύει. Ένας πολύ καλός της φίλος τής είχε πει κάποτε ότι είχε το άγγιγμα του Μίδα. Τότε, γιατί όχι και ένα δικό της brand; «Το έχω σκεφτεί αρκετές φορές και τα παιδιά με τα οποία δουλεύω είναι σαν τα μωρά μου. Ίσως είναι και θέμα νοοτροπίας, μπορεί να σκέφτομαι ως think tank σε οτιδήποτε κάνω στη ζωή μου, αλλά δεν έχω τόσο μεγάλο “εγώ”. Και εκφράζομαι πάντα, είμαι πάντα η Μαρία», καταλήγει.
Δημοσιεύθηκε στο τεύχος Δεκεμβρίου/Ιανουαρίου της Vogue Greece.