shonda-rhimes-η-γυναίκα-πίσω-από-τις-τηλεοπτικές-224232
©Michael Mundy

Μέσα στο λαμπερό κόκκινο Carolina Herrera φόρεμά της, η Shonda Rhimes χαμογελάει γενναιόδωρα ανάμεσα στα μέλη του καστ. Σταρ μεταξύ των σταρ, η δημιουργός του Bridgerton δείχνει να απολαμβάνει τη γιορτινή ατμόσφαιρα στην πρεμιέρα της δεύτερης σεζόν του διεθνούς σούπερ hit, στο Λονδίνο. Δύο μέρες νωρίτερα, εν μέσω πλήρους μιντιακής φρενίτιδας λόγω του παγκόσμιου λανσαρίσματος της μίνι σειράς στο Netflix, έχω την ευκαιρία να της εκφράσω την άποψή μου γύρω από αυτό. Ήταν καιρός, της λέω κατά τη διάρκεια μιας διαδικτυακής τετ-α-τετ συνάντησης, να δούμε τα πρόσωπα που δημιουργούν τις σειρές, καθώς η δική τους δουλειά –και όχι μόνο οι ηθοποιοί– είναι που ορίζει σήμερα την ποπ κουλτούρα διεθνώς. «Σας ευχαριστώ, όμως δεν περίμενα ότι θα έρθουν έτσι τα πράγματα», μου απαντά. Την πιστεύω.

Η 52χρονη Αμερικανίδα παραγωγός, σεναριογράφος, συγγραφέας, διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας παραγωγής Shondaland και single μητέρα τριών κοριτσιών, είναι σήμερα η πιο επιδραστική –και η πιο καλοπληρωμένη– showrunner στην παγκόσμια αγορά του θεάματος. Λίγες μέρες μετά την πρεμιέρα του δεύτερου κύκλου του Bridgerton, τα νούμερα είναι με το μέρος του για μία ακόμα φορά: σύμφωνα με το Netflix, οι συνδρομητές του το παρακολούθησαν επί 193 εκατομμύρια ώρες την πρώτη εβδομάδα, εξασφαλίζοντάς του την υψηλότερη τηλεθέαση αγγλικής σειράς το πρώτο Σαββατοκύριακο προβολής της στην ιστορία της πλατφόρμας. Την ίδια εκείνη εβδομάδα, η κυριαρχία της Shondaland συνεχίστηκε με την πρώτη σεζόν του Bridgerton να ανεβαίνει στο Νο 3, με 32,38 εκατ. ώρες, αλλά και το Inventing Anna –άλλη μία υπερ-επιτυχημένη δημιουργία της– να αγγίζει τα 28 εκατ. ώρες. «Είναι, ίσως, κλισέ να πούμε ότι η Shonda Rhimes άλλαξε το πρόσωπο της τηλεόρασης, αλλά αυτό ακριβώς έκανε», έγραφε η Julie Andrews στο σημείωμά της για τη λίστα των 100 του Time, το 2021. Νωρίτερα φέτος, η παραγωγός βρισκόταν στο εξώφυλλο του ίδιου περιοδικού, ενώ η Mattel αποκάλυπτε τη Shonda Rhimes Barbie, μέρος του Barbie Dream Gap Project, που αναδεικνύει τα δυναμικά γυναικεία πρότυπα της εποχής μας.

Shonda Rhimes: Η γυναίκα πίσω από τις τηλεοπτικές σειρές που έχουν γράψει ιστορία-1
©Michael Mundy

Η πρώτη μεγάλη επιτυχία της Shonda Rhimes, το Grey’s Anatomy, έδωσε νέα πνοή στο αμερικανικό prime time στα μέσα της δεκαετίας του 2000, μεταφέροντας την καθημερινότητα ενός νοσοκομείου στο Σιάτλ των ΗΠΑ. Γρήγορη, ρεαλιστική ιατρική δράση, διαφορετικότητα σε επίπεδο casting και δυνατοί γυναικείοι ρόλοι παραμένουν μερικά από τα χαρακτηριστικά στοιχεία της σειράς, που διανύει αισίως τη 18η σεζόν, με τα σεναριακά ηνία να κρατάει σήμερα η Krista Vernoff. Το βιογραφικό της Rhimes περιλαμβάνει ακόμα το Scandal, στο οποίο η ηρωίδα Olivia Pope (Kerry Washington) κινεί παρασκηνιακά τα νήματα της πολιτικής, αλλά και το How to Get Away with Murder, νομικό δράμα με πρωταγωνίστρια τη Viola Davis στον ρόλο της Annalise Keating, δικηγόρου και καθηγήτριας του ποινικού δικαίου.

Τι ήταν εκείνο, όμως, που την τράβηξε στο Bridgerton, το οποίο, σε πρώτη ανάγνωση τουλάχιστον, διαφέρει από πολλά προηγούμενα projects της; «Δεν το βλέπω ως κάτι διαφορετικό. Οι σειρές μας βασίζονται στο τι θέλουμε εμείς να δούμε, αυτό είναι το κριτήριο για να γίνει κάτι καλό. Είχα διαβάσει τα βιβλία της Julia Quinn, ήξερα ότι θα τα ξαναδιάβαζα και ότι, αν γίνονταν σειρά, θα την παρακολουθούσα. Έβλεπα τον εαυτό μου σε αυτές τις ιστορίες, κάτι που σήμαινε ότι θα είχαν παγκόσμια απήχηση. Αν και ζουν στην περίοδο της Αντιβασιλείας, οι ήρωες είναι πολύ σύγχρονοι. Και αυτό για μένα ήταν συναρπαστικό», παρατηρεί.

Για όσους και όσες δεν έχουν δει ακόμα το Bridgerton –του οποίου η Rhimes είναι executive producer και ο Chris Van Dusen σεναριογράφος– παραμένουμε μακριά από αποτρεπτικά spoilers. Να πούμε μόνο ότι και οι δύο σεζόν απολαμβάνουν ιστορική ελευθερία –στο δεύτερο κεφάλαιο, για παράδειγμα, οι πρωταγωνίστριες έχουν ινδικές ρίζες–, με αποτέλεσμα την πολύπλευρη κοινωνική ερμηνεία μιας οπτικά φαντασμαγορικής εποχής. Και ακόμα ότι, σε γενικές γραμμές, στο δεύτερο τηλεοπτικό κεφάλαιο της οικογένειας και της κοινωνίας στην οποία κινείται, τα πράγματα εξελίσσονται λιγότερο «σαρκικά» σε σχέση με την πρώτη σεζόν.

Shonda Rhimes: Η γυναίκα πίσω από τις τηλεοπτικές σειρές που έχουν γράψει ιστορία-2
©Liam Daniel/Netflix

Στο μεταξύ, οι κριτικές γύρω από τη δεύτερη σεζόν καταφθάνουν από όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη. Αλήθεια, πόσο επηρεάζουν την ίδια και τη δουλειά της; «Δεν έδινα ποτέ σημασία στις κριτικές, γιατί θεωρώ ότι, αν πιστέψεις τα καλά που λέγονται για σένα, πρέπει να αποδεχτείς και τα αρνητικά, οπότε δεν ήταν βοηθητικές. Πιο πολύ αισθάνομαι ότι η πραγματική μας δουλειά έχει να κάνει με το τι θα πουν οι φαν. Μας αρέσει να δημιουργούμε σειρές που μας κάνουν περήφανους, που λένε την ιστορία που εμείς θέλουμε να πούμε», τονίζει. Μιλώντας ευρύτερα, είναι το Bridgerton η επόμενη μέρα των σειρών εποχής στον 21ο αιώνα, στα χνάρια δικτύων όπως το BBC; «Εσείς το λέτε, όχι εγώ, και μου αρέσει που το λέτε», απαντά γελώντας. Θα την ενδιέφερε να χτίσει άλλο ένα ανάλογο project, βασισμένο σε μια πιο κλασική ιστορία, όπως για παράδειγμα ένα μυθιστόρημα της Jane Austen; «Όχι, και αυτό για κανέναν άλλο λόγο, παρά μόνο επειδή είναι τα συγκεκριμένα βιβλία που τράβηξαν την προσοχή μου, βιβλία που “κλείνουν το μάτι”, έχουν πάθος, ένταση, σεξ, ένα στοιχείο που κατά κάποιον τρόπο κατανοεί το πού βρίσκονται σήμερα οι γυναίκες. Το απολαμβάνω πραγματικά». Παράλληλα, η τεράστια απήχηση της σειράς ίσως ενθαρρύνει νεότερες γενιές, όπως η Gen Z, να ενδιαφερθούν λίγο περισσότερο για εποχές που ολοένα απομακρύνονται από τις δικές τους. «Οποιαδήποτε εκπομπή προτρέπει κάποιον να εντρυφήσει σε ένα συγκεκριμένο θέμα είναι για μένα συναρπαστική. Σίγουρα εξαιρετικός στόχος για κάποιον. Αν, ας πούμε, θέλει να μάθει περισσότερα για τις γυναίκες συγγραφείς εκείνης της εποχής, θα ήταν υπέροχο», πιστεύει.

Η ίδια κάνει τα λόγια της πράξη, καθώς το Bridgerton την ενέπνευσε να δημιουργήσει μια spin-off σειρά, αυτή τη φορά με κεντρική ηρωίδα τη βασίλισσα Charlotte, σύζυγο του Γεωργίου Γ΄, η οποία, σύμφωνα με κάποιους ιστορικούς, ίσως είχε αφρικανικές ρίζες. Στο Bridgerton την υποδύεται η Βρετανο-Γκανέζα Golda Rosheuvel, ενώ στη νέα σειρά, που ξεκινάει αυτές τις μέρες γυρίσματα, την ερμηνεύει σε νεότερη ηλικία η India Amarteifio. «Μιλάμε πάντα για τη βασίλισσα Charlotte του Bridgerton, όχι για την ιστορική προσωπικότητα», τονίζει. «Έχει ενδιαφέρον για μένα να χτίσω τον χαρακτήρα και να δούμε πώς μια γυναίκα όπως αυτή εξελίσσεται στη γυναίκα που γνωρίζουμε σήμερα», τονίζει.

Το Bridgerton είναι το πρώτο project που η Shondaland παραδίδει στο Netflix, στο πλαίσιο του συμβολαίου της με τη streaming πλατφόρμα. Ήταν το 2017 όταν εκείνη και η ομάδα της όχι απλώς τάραξαν τα νερά, αλλά και ανέτρεψαν τα μέχρι τότε δεδομένα, υπογράφοντας μια συμφωνία αποκλειστικής συνεργασίας με την πλατφόρμα, που πηγές της βιομηχανίας ανέφεραν ότι άγγιζε τα 100 εκατ. δολάρια. Η πρόσφατη ανανέωση του συμβολαίου, δε, ενδέχεται σύμφωνα με τις ίδιες πηγές να «έκλεισε» στα 150 εκατ. δολάρια!

Shonda Rhimes: Η γυναίκα πίσω από τις τηλεοπτικές σειρές που έχουν γράψει ιστορία-3
©Liam Daniel/Netflix

Γεννημένη αφηγήτρια

Η Shonda Rhimes γεννήθηκε στο Σικάγο, όπου μεγαλώνοντας της άρεσε να αφηγείται ιστορίες. Σπούδασε αγγλική φιλολογία και film studies στο Dartmouth, πριν περάσει στο ιδιαίτερα απαιτητικό τμήμα κινηματογραφικών σπουδών του University of Southern California, όπου το ταλέντο της έλαβε σαφή κατεύθυνση. Το όραμά της, όμως, ξεπερνά το υπερ-δημοφιλές γράψιμό της. Η συνεργασία Shondaland x Netflix καλύπτει σειρές αλλά και ψηφιακά παιχνίδια, εικονική πραγματικότητα, ειδικές εκδηλώσεις και εμπειρίες, προϊόντα και ευρύτερο branding. Το Bridgerton, για παράδειγμα, κάνει ήδη «θόρυβο» και σε επίπεδο στιλ – ανάμεσα σε άλλα, αναμένεται μια capsule συλλογή παπουτσιών Maison Souliers x Bridgerton, ενώ η star makeup artist, Pat McGrath, υπογράφει τη σειρά Pat McGrath Labs x Bridgerton, με πρωταγωνιστές προϊόντα όπως το Skintillating Diamond Body Shimmer. «Είμαστε ενθουσιασμένοι, εργαζόμαστε σκληρά για να χτίσουμε ένα προφίλ μόδας σε όλο αυτό. Όχι κάτι που θα εντάξουμε αναγκαστικά, αλλά που θα το προσφέρουμε στο κοινό το οποίο επιθυμεί να γίνει «μέρος» της σειράς, να αισθανθεί κομμάτι του στιλ της. Έχουμε υπέροχες συνεργασίες, όπως με την Pat McGrath, η οποία έφτιαξε καταπληκτικά πράγματα, εξασφαλίζοντας μια πιο οικεία εμπειρία στο κοινό μας», εξηγεί.

Είναι αυτή μια γενικότερη τάση σε μια βιομηχανία που εξελίσσεται; τη ρωτάω. «Δεν γνωρίζω αν αυτός είναι ο δρόμος που θα ακολουθήσει ο κόσμος του streaming και της τηλεόρασης, όμως σίγουρα είναι ο δρόμος που θα ακολουθήσει η Shondaland. Θέλουμε να προσφέρουμε στους φαν μας τρόπους να γίνονται μέρος της “οικογένειάς” μας 24 ώρες το 24ωρο», τονίζει. Μόδα, περιεχόμενο σε ιστοσελίδες, podcasts, η εταιρεία εξελίσσεται σε μια «ολιστική» εμπειρία. Είναι κάτι που ανέκαθεν είχε στο μυαλό της; «Πάντα επιθυμούσα κάτι τέτοιο και η γοητεία τού να έχεις έναν παρτενέρ όπως το Netflix είναι ότι έχεις την ελευθερία να το αναπτύξεις», εξηγεί. Η συγκεκριμένη συνεργασία δημιούργησε ακόμα μεγαλύτερες ευκαιρίες και προσδοκίες. «Ανέκαθεν υπήρχε η αίσθηση ότι μιλούσαμε σε ένα παγκόσμιο κοινό, ειδικά μετά την εμφάνιση του streaming. Οι σειρές μας ήταν σε όλες τις πλατφόρμες», παρατηρεί. «Εκείνο που άλλαξε και είναι πραγματικά εντυπωσιακό είναι ότι στο Netflix μια σειρά βγαίνει ακριβώς την ίδια στιγμή σε όλο τον κόσμο. Ο αντίκτυπος είναι απίστευτος, σαν τσουνάμι».

Shonda Rhimes: Η γυναίκα πίσω από τις τηλεοπτικές σειρές που έχουν γράψει ιστορία-4
©Liam Daniel/Netflix

Η πρώτη σεζόν του Bridgerton «χτύπησε» εν μέσω πανδημίας, με πολλές χώρες σε καθεστώς lockdown. Η Rhimes ετοιμαζόταν εκείνη την εποχή για οικογενειακές διακοπές στην Ελλάδα, σχέδια που ματαιώθηκαν, αλλά δεν αποκλείεται να ξαναβρεθούν στο τραπέζι, όπως μου λέει. Από την άλλη, οι διεθνείς εξελίξεις είναι ασταμάτητες. Πόσο επηρεάζεται από ό,τι συμβαίνει γύρω της; «Είναι αδύνατον να ζω σε αυτόν τον κόσμο και να μην παρατηρώ τι συμβαίνει. Ασχολούμαι και επηρεάζομαι. Παράλληλα, είναι σημαντικό να επικεντρώνεσαι σε ένα project και να προσπαθείς να το κρατήσεις όπως είναι, κάτι που παρεμπιπτόντως δεν συμβαίνει ποτέ! Αυτό που συμβαίνει γύρω σου βρίσκει τον δρόμο του σε ό,τι κάνεις. Για μένα, όλα μπλέκονται δημιουργικά. Αν και πιστεύω ότι οι καιροί που ζούμε παραείναι ενδιαφέροντες».

Στη βιογραφία της το 2016, Year of Yes: How to Dance It Out, Stand In the Sun and Be Your Own Person, η δυναμική αυτή παίκτρια της παγκόσμιας βιομηχανίας του θεάματος αποκάλυπτε πώς νίκησε την εσωστρέφειά της δουλεύοντας σταθερά με τον εαυτό της, σε σχέση με τη δημόσια εικόνα και παρουσία του. Δεν παύει, ωστόσο, να την εκπλήσσει το ότι πλέον εστιαζόμαστε σε τόσο μεγάλο βαθμό στους επαγγελματίες πίσω από τις κάμερες. «Είναι ωραίο να δίνεις τη δυνατότητα σε όποιον ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με αυτή τη δουλειά να δει πώς έχουν τα πράγματα στα παρασκήνια, αλλά δεν περίμενα ότι θα γινόμουν γνωστό πρόσωπο εγώ η ίδια. Κανείς δεν γίνεται σεναριογράφος για να τον αναγνωρίζουν στον δρόμο. Κανείς δεν γράφει τηλεοπτικές σειρές για να επαναλαμβάνουν άλλοι τα λόγια του στην κάμερα», συμπληρώνει λίγο πριν ολοκληρώσουμε την κουβέντα μας. «Σκοπός μου ήταν να κάθομαι ήσυχα στη γωνιά μου και να πληκτρολογώ. Οπότε ήταν μια πραγματική εμπειρία εκπαίδευσης και προσωπικής ανάπτυξης το να γίνω κάποια που μπορεί σήμερα να αισθάνεται άνετα κάτω από τα φώτα». Την πιστεύω και τη χειροκροτώ. Και όχι μόνο γι’ αυτό.

Hair by Verlyn Antoine, make-up by Armond Hambrick