John Rawlings Conde Nast
John Rawlings Conde Nast
John Rawlings Conde Nast

Η ακαταμάχητη γοητεία του εντύπου

Ποιος είναι ο ρόλος του τυπωμένου χαρτιού στην ψηφιακή εποχή; Πολύ σημαντικότερος απ’ ό,τι πιστέψαμε προς στιγμήν. Σας το αποδεικνύουμε με επιχειρήματα.

Εάν διαβάζετε αυτό το άρθρο, επιτρέψτε μου να σας συγχαρώ! Είτε συνειδητά είτε όχι, αποφασίσατε να δώσετε στον εαυτό σας την ευκαιρία να κάνει ένα διάλειμμα από την, δίχως αμφιβολία, πολυάσχολη καθημερινότητά σας. Αποφασίσατε να πάρετε στα χέρια σας ένα όμορφο περιοδικό και να βυθιστείτε σε έναν υπέροχο κόσμο, χωρίς να επιτρέψετε σε κανέναν και τίποτα να σας αποσπάσει την προσοχή. Μπορώ να σας φανταστώ να χαλαρώνετε σε μια πολυθρόνα, να ξεκουράζεστε σε έναν καναπέ ή ακόμα να μουλιάζετε σε μια μπανιέρα, προσπαθώντας να μη βουτήξετε τις σελίδες αυτού του τεύχους της Vogue Greece στο ευωδιαστό νερό.

Το να είμαστε πάντα «on» είναι η κατάρα της ψηφιακής εποχής. Βεβαίως και αγαπάμε την τεχνολογία, γιατί μας διευκολύνει στην καθημερινή μας ζωή, κρατώντας μας συνδεδεμένους με τα πάντα γύρω μας. Κάτι που ωστόσο έχει κόστος: κουβαλώντας πάνω μας ένα έξυπνο τηλέφωνο κάθε -σχεδόν- στιγμή της ημέρας, νιώθουμε ότι πρέπει να είμαστε και ανά πάσα στιγμή έτοιμοι να απαντήσουμε σε κλήσεις και μηνύματα, να τσεκάρουμε e-mails, να τρέξουμε τους λογαριασμούς μας κοινωνικής δικτύωσης. Ή, ακόμα, καθισμένοι μπροστά στον φορητό μας υπολογιστή για να παρακολουθήσουμε τη νέα αγαπημένη σειρά του Netflix, δεν αντιστεκόμαστε στον πειρασμό να ανοίξουμε ένα παράθυρο για ν’ απαντήσουμε στα γρήγορα σε ένα επαγγελματικό e-mail ή για να παραγγείλουμε το φόρεμα που θέλουμε τόσο πολύ να φορέσουμε στο κοκτέιλ πάρτι του Σαββατοκύριακου και πρέπει να μας σταλεί εγκαίρως. Στο κάτω κάτω, δεν θα πάρει πάνω από ένα λεπτό, έτσι δεν είναι; Έτσι είναι, ίσως όμως αυτό το λεπτό αποδειχτεί κρίσιμο για την ομαλή παρακολούθηση της σειράς μας. 


©Jack Bodi Conde Nast

Μπορεί να μας αρέσει να αποκαλούμε αυτή τη διαδικασία «multitasking» (ταυτόχρονη εκτέλεση πολλών ενεργειών), αλλά στην πραγματικότητα ξέρουμε ότι όταν είμαστε online τίποτα δεν απολαμβάνει της πλήρους προσοχής μας – σκεφτείτε απλώς με πόση ταχύτητα σκρολάρουμε στο λογαριασμό μας στο Instagram ή περνάμε το δάκτυλο πάνω από τα apps γνωριμιών. Τώρα, σκεφτείτε τι συμβαίνει όταν διαβάζουμε ένα περιοδικό ή ένα βιβλίο. Πόσο ήσυχος γίνεται ο κόσμος γύρω μας καθώς βυθιζόμαστε σε μια ιστορία. Γυρνώντας τις σελίδες, παίρνουμε τον χρόνο μας για να θαυμάσουμε τις φωτογραφίες μόδας ή να εντρυφήσουμε σε πολύ ενδιαφέρουσες ιδέες, ιστορίες και απόψεις που ανοίγουν τους ορίζοντές μας και κάποιος άλλος τις εξερεύνησε, τις επιμελήθηκε και μας τις παρουσίασε έτοιμες. Μπορεί να σερφάρουμε στο διαδίκτυο, λοιπόν, όμως κολυμπάμε στο τυπωμένο χαρτί.    

Μια αμερικανική έρευνα που συνέκρινε φοιτητές οι οποίοι μελετούν την ύλη τους από τα βιβλία και άλλους που προτιμούν την ψηφιακή μορφή, κατέληξε ότι οι δεύτεροι διαβάζουν μεν πιο γρήγορα, όμως απορροφούν λιγότερες πληροφορίες από τους πρώτους. Μιλώντας με όρους μάρκετινγκ, το τυπωμένο χαρτί θεωρείται ότι αυξάνει την αντιληπτική ικανότητα. Καθόλου τυχαία, έξυπνες ψηφιακές πλατφόρμες, όπως η Airbnb, δημιουργούν πλέον και περιοδικά, ώστε να δεθούν ακόμα περισσότερο με τους πελάτες τους.    

Η έννοια του να κρατήσουμε κάτι στο χέρι μας ή να δημιουργήσουμε μια χειροπιαστή συλλογή επανέρχεται ως επιλογή. Για πολλούς και πολλές από εμάς αυτό σημαίνει να διακοσμήσουμε με βιβλία ένα τραπέζι στο σαλόνι μας, να τοποθετήσουμε μια στοίβα περιοδικών στη γωνιά του δωματίου μας ή ακόμα να αποκαλύψουμε την προσωπικότητα μας μέσα από ένα ράφι γεμάτο συγγραφείς και μυθιστορήματα που λατρεύουμε. Παράλληλα, επανέρχονται οι δίσκοι βινυλίου και οι κασέτες, με καλλιτέχνες όπως οι νεότατες Billie Eilish και Ariana Grande να δείχνουν την προτίμησή τους στα συγκεκριμένα μέσα για να λανσάρουν τη μουσική τους. Είναι οι δικές του γενιές, των millennials και της Generation Z, που οδηγούν αυτήν την τάση, παράλληλα με την εκ νέου άνθηση των μουσικών φεστιβάλ. Η παρουσία πραγματικών ανθρώπων δίπλα μας όταν βρισκόμαστε στον «off line» κόσμο είναι κάτι που αναζητούμε όλο και περισσότερο.   


Trish Halpin
©Trish Halpin

Η δημιουργικότητα δεν μπορεί να μετρηθεί με «likes», πατώντας ένα πλήκτρο. Το ψηφιακό περιεχόμενο μπορεί να διευκολύνει τη στόχευση και να επιτρέπει απολύτως ακριβείς μετρήσεις, όμως αυτά δεν μπορούν να συγκριθούν με τη συναισθηματική σύνδεση που νιώθει κανείς ύστερα από μισή ώρα με το αγαπημένο του περιοδικό ανά χείρας. Δεν εκπλήσσει κανέναν, επομένως, το ότι πολλοί σχεδιαστές μόδας επιμένουν να φωτογραφίζουν τις διαφημιστικές καμπάνιες τους με το βλέμμα στην εκτύπωση, προσαρμόζοντάς τες κατόπιν στο ψηφιακό περιβάλλον. Γνωρίζουν πόσο σημαντικό είναι να συγκινήσουν τους πελάτες τους προκαλώντας τους κατά σειράν έκπληξη και απόλαυση από αυτό που κρατούν στα χέρια τους. Θα θυμόμασταν ακόμα, άραγε, τις εντυπωσιακότερες φωτογραφήσεις στην ιστορία της μόδας αν τις είχαμε δει μόνο στην οθόνη ενός έξυπνου τηλεφώνου; Όπως, για παράδειγμα, την έφηβη Kate Moss να ποζάρει στον φακό του Mario Sorrenti για την καμπάνια του Obsession του Calvin Klein ή τα υπέροχα supermodels, τη Linda Evangelista, τη Christy Turlington, τη Cindy Crawford και τη Naomi Campbell, φωτογραφημένες από τον Peter Lindbergh; Πιστεύω πως όχι.     

Οπότε, όταν τελικά ακουμπήσετε ικανοποιημένες στο τραπεζάκι του σαλονιού σας αυτό το τεύχος της Vogue Greece, να ξέρετε ότι θα μείνει ακριβώς εκεί που το αφήσατε για να σας θυμίζει διαρκώς έναν υπέροχο κόσμο, στον οποίο μπορείτε να εισέλθετε όποια στιγμή το επιθυμήσετε – ακόμα και αν έχει «πέσει» το WiFi.

 

Δημοσιεύθηκε στη Vogue Greece Απριλίου 2020.

English Version

Scroll to Top