Filep’s Scrapbook: Ο μαγικός κόσμος της Shona Heath

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Filep’s Scrapbook: Ο μαγικός κόσμος της Shona Heath

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
@Tim Walker
@Tim Walker

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, οι απόκοσμες ιστορίες της Shona Heath ορίζουν την μοναδική της παρουσία στο τοπίο της μόδας. Γιγαντιαία λουλούδια και χαμένοι θησαυροι, τα UFO, το ζωικό βασίλειο, οι ήρωες των παιδικών παραμυθιών, τα πολύχρωμα κουκλόσπιτα μαζί με τόσα άλλα συνθέτουν τη μοναδική της υπογραφή που συνεχώς μεταβάλλεται μέσα από τη σουρεαλιστική της προσέγγιση.

FM: Πόσα χρόνια εργάζεστε ως σκηνογράφος και πότε έφτασε η στιγμή της επίγνωσης ότι κάνετε κάτι μεγάλο;

SH: Αν και εργάζομαι 20 χρόνια, θα έλεγα πως μόλις τα τελευταία 10 απέκτησα αρκετή αυτοπεποίθηση ώστε να μπορώ να δηλώνω “set designer” αφού για αρκετό καιρό υπέφερα από το «σύνδρομο του απατεώνα» και συνεχώς ένιωθα πως όλο και κάποιος θα ανακάλυπτε πως είμαι ένα φιάσκο.
Σε πολλές περιπτώσεις, ακόμα και σήμερα, εφησυχάζω τους πελάτες μου λέγοντας πως όλα θα πάνε καλά τη στιγμή που δεν έχω την παραμικρή ιδέα από πού θα ξεκινήσω το project για το οποίο με έχουν προσλάβει. Όμως το set design είναι η ζωή μου και αυτό ξέρω να κάνω.
Ξεκίνησα δουλεύοντας σε ένα μικρό βεστιάριο όπου ήμουν πάντα κρυμμένη κάπου στο βάθος και ομολογώ πως σήμερα λατρευω να αναπολώ εκείνα τα χρόνια της αθωότητας! Η ευκαιρία για αλλαγή δόθηκε τη κατάλληλη στιγμή, μέσα από μια φωτογράφιση που έκανε η αγαπημένη μου φίλη Cathy Edwards για το περιοδικό Dazed & Confused.
Θυμάμαι πως είχα μόνο 50 στερλίνες για να αγοράσω υλικά. Πήρα λοιπόν πολλά μέτρα χαρτί σε ρολό και έφτιαξα τα πάντα με αυτό. Ήταν μια απόφαση που πήρα εντελώς φυσικά αφού πάντα αγαπούσα την τέχνη της χαρτοκοπτικής μέσα από τα χάρτινα γλυπτά που έφτιαχνε η μητέρα μου όταν ήμουν παιδί, για να διακοσμήσει το σπίτι μας. Από εκείνη τη φωτογράφιση και έπειτα το τηλέφωνο δεν σταμάτησε να χτυπά. Μου ζητούσαν να φτιάξω βιτρίνες, δημιουργίες πασαρέλλας για τις μεγάλες επιδείξεις Υψηλής Ραπτικής, αξεσουάρ για φωτογραφήσεις κ.α
Όταν η δουλειά μου άρχισε να γίνεται ευρέως γνωστή, γνώρισα το φωτογράφο Tim Walker και μαζί ξεκινήσαμε ένα καταπληκτικό ταξίδι φιλίας, δημιουργικότητας και αλληλεγγύης. Με τον Tim μοιραζόμαστε το ίδιο πάθος για πολλά πράγματα και όσο περνάει ο καιρός, η δημιουργική μας σχέση αποκτά όλο και περισσότερο ενδιαφέρον. Μέσα από την έκθεση Wonderful Things την οποία σχεδίασα και παρουσιάστηκε στο μουσείο V&A είχα τη ευκαιρία να ξαναδώ τη δουλειά μου και γενικότερα το εύρος της συνεργασίας μας μέσα από τις φωτογραφίες του.


©@Tim Walker

FM: Πόσο εύκολο είναι για μια γυναίκα να δημιουργεί πράγματα σε τόσο μεγάλη κλίμακα και τι χρειάζεται για να γίνει κάποιος set designer (σκηνογράφος);

SH: Αν και ο περισσότερος κόσμος τείνει να πιστεύει ότι εργάζομαι μόνη, η αλήθεια είναι πως περιτριγυρίζομαι από μια φανταστική ομάδα ανθρώπων που είναι πάντα ανοιχτοί και πρόθυμοι να βοηθήσουν σε ότι κάνω. Το γεγονός ότι είμαι γυναίκα δεν στάθηκε εμπόδιο στη καριέρα μου και πιστέψτε με, αν ποτέ νιώσω αυτή τη διάκριση, έστω σαν υπόνοια, απλά θα τερματίσω τη συγκεκριμένη συνεργασία.
Η σκηνογραφία απαιτεί ανθρώπους με αρκετή φαντασία, να μπορούν να οραματίζονται και να βλέπουν νοητά το αποτέλεσμα πριν καν αυτό τελειοποιηθεί.
Πίσω από κάθε κοστούμι ή σκηνικό πάντα υπάρχει μια μικρή ιστορία που λειτουργεί σαν αφετηρία. Νιώθω ευγνώμων που όλα αυτά τα χρόνια η φαντασία μου παραμένει αστείρευτη και με εξυπηρετεί σε αυτό που κάνω.


©@Tim Walker

FM: Θα μπορούσατε να περιγράψετε τη δημιουργική διαδικασία, όταν εργάζεστε πχ για μια φωτογράφηση με τον Tim Walker; Απο την ιδέα μέχρι το τελικό αποτέλεσμα;

SH: Η ιδέα συνήθως ξεκινά από μια ή περισσότερες λέξεις και έρχεται μέσω sms στο κινητό μου σε ανύποπτο χρόνο, ενώ πάντα έχει μια ευχάριστη διάσταση. Κάπου εκεί ξεκινά η έρευνα, στην αρχή ατομικά και αργότερα συλλογικά, για να διασταυρώσουμε το υλικό που έχουμε συλλέξει και να γίνει μια, αν θέλετε, εξίσωση. Αυτή η διαδικασία συνήθως διαρκεί γύρω στις τέσσερις εβδομάδες και η βραδύτητα οφείλεται στο γεγονός ότι και οι δύο πλευρές είμαστε ταυτόχρονα απασχολημένοι με άλλα θέματα. Στη συνέχεια προχωράμε στο σχεδιασμό και την καταγραφή των υλικών για να βγει το κόστος της ιδέας. Βάση του ποσού που θα προκύψει καθορίζεται η κατεύθυνση που θα ακολουθήσουμε για την αποπεράτωση της.

Ξέρετε, αν δεν είμαστε προσεκτικοί τα πράγματα μπορούν να ξεφύγουν εντελώς!Έχοντας αυτές τις πληροφορίες, αρχίζει η δημιουργία των σκηνικών όπου συνήθως χρειάζεται μία με δύο εβδομάδες για να κόψω, να κολλήσω να βάψω και να τελειοποιήσω το concept και επιπλέον γύρω στις 48 ωρες για να γίνει η εγκατάσταση στο χώρο. Η φωτογράφηση διαρκεί άλλες δύο ημέρες. Ομολογώ πως το τέλος είναι πάντα δύσκολο αφού πρέπει να αποσυναρμολογήσω όλα όσα έχω φτιάξει για να τα μεταφέρω κάπου αλλού ή να τα στείλω για ανακύκλωση.


©Tim Walker

FM: Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος ενός moodboard σε αυτό που κάνετε;

SH: Είναι το ήμισυ του παντός! Είναι ο μόνος τρόπος να επικοινωνήσω την ιδέα μου όσο πιο ξεκάθαρα γίνεται με την υπόλοιπη ομάδα. Το moodboard αποτελεί τη μοναδική επιβεβαίωση της ιδέας όπως και του πλαισίου μέσα στο οποίο θα εργαστούμε συλλογικά για να γίνει πραγματικότητα.

FM: Πόσο εύκολη είναι η ισορροπία μεταξύ του δικού σας οράματος με αυτό των πελατών; Πόσος χρόνος χρειάζεται τελικά για να κατανοήσετε το ζητούμενο ενος πελάτη σας και να επιστρέψετε με ένα αποτέλεσμα που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του;

SH: Αν και για πολλά χρόνια συνέβαινε ακριβώς το αντίθετο, σήμερα οι πελάτες μού έχουν μια πολύ σαφή εικόνα για όλα αυτά που μπορώ να κάνω για εκείνους.
Μέσα από την εμπειρία μου έχω μάθει να ακούω με προσηλωση και ενδιαφέρον το κάθε τι ενώ όσες φορές έρχομαι αντιμέτωπη με το “Εγώ” ενός πελάτη ή έχω να κάνω με μια πολύ έντονη προσωπικότητα, προσπαθώ πάντα να κάνουμε μια καλή αρχή. Έχω μάθει να προσφέρω περισσότερα δίνοντας τη καλύτερη εκδοχή μου και να τελειώνω τη δουλειά νωρίτερα από τα deadlines. Αυτή η στάση μου κάνει τα πράγματα να συμβαίνουν αβίαστα και ίσως πιο ομαλά.
Σίγουρα οι περιορισμοί και οι ανάγκες των πελατών είναι μια πρόκληση, όπως ακριβώς συμβαίνει με ένα παιχνίδι παζλ. Αφήνω τους πελάτες μου να συμμετέχουν στη διαδικασία και αυτό τους κάνει χαρούμενους.
Νιώθω απίστευτη σιγουριά όταν εργάζομαι και θέλω να πιστεύω ότι γνωρίζω καλά τις δυνατότητες μου, είμαι πάντα ευγενική με τους ανθρώπους γύρω μου και κάνω ότι καλύτερο μπορώ.


©@Paolo Roversi

FM: Πώς θα περιγράφατε την εξέλιξη της αισθητικής σας με τα χρόνια;

SH: Έχω γίνει εμμονική με τη διαδικασία του σχεδιασμού των σκηνικών και την μορφή που έχουν λίγο πριν την τελειοποίηση τους. Προσπαθώ να συμπεριλάβω αυτά τα στοιχεία της ατέλειωτης και ακατέργαστης κατάστασης που προκύπτει μέσα από τα στάδια της κατασκευής θέλοντας να διατηρήσω αυτή την μεταβατική διάσταση στο τελικό σετ και όχι μόνο. Αυτή η λογική εφαρμόζεται παντού, στη ζωγραφική, στο ράψιμο κ.λπ. Για παράδειγμα με γοητεύει η όψη του φυσικού ξύλου και το βρίσκω πολύ πιο ωραίο από ένα άλλο που έχει περαστεί με βερνίκι. Η έννοια της τελειότητας παραμένει ένα ουσιαστικό debate που ρυθμίζεται ανάλογα με τη χρονική περίοδο στην οποία βρίσκεται κάποιος.

FM: Είναι απαραίτητος ο σουρεαλισμός στη ζωή μας;

SH: Θα έλεγα πως ναι! Είναι κατά κάποιο τρόπο ένα είδος οπτικού χιούμορ όπου οι εικόνες, οι λέξεις και τα συναισθήματα γίνονται ένα και παίζουν ping pong. Αυτή τουλάχιστον είναι η δική μου οπτική για το σουρεαλισμό.. Μου αρέσει να ονειρεύομαι, αγαπώ τις μνήμες που κουβαλώ στο ταξίδι της ζωής μου, όποιες κι αν είναι αυτές.


©@Paolo Roversi

FM: Με πόση ευκολία εγκαταλείπετε κάτι που έχετε φτιάξει με τόση αγάπη;

SH: Μετά από κάθε project νιώθω πραγματικά κουρασμένη. Με ανακουφίζει να αφήνω πράγματα πίσω μου.


©@Shona Heath © Tim Gutt

 

Scroll to Top