Photography by Johan Sandberg @studiojohansandberg
Photography by Johan Sandberg @studiojohansandberg
Photography by Johan Sandberg @studiojohansandberg

Filep’s Scrapbook: Alexandra Sandberg, η ζωή μιας Casting Director

Μετά από μία επιτυχημένη καριέρα στο χώρο του modeling, η Alexandra Sandberg πέρασε στην απέναντι όχθη για να συστηθεί εκ νέου ως casting director, ρόλος που υπηρετεί τα τελευταία 12 χρόνια. Στην πρόσφατη συνάντηση που είχε με τον Filep Motwary αναφέρθηκε στο ρόλο της ομορφιάς στη μόδα καθώς και αυτά που την καθορίζουν, σε περιόδους κρίσης όπως αυτή που βιώνουμε.

Ποια ακριβώς είναι τα καθήκοντά ενός casting director; 

Η δουλειά μου αφορά την αναζήτηση μοντέλων για επιδείξεις και editorial μόδας, τηλεοπτικές διαφημίσεις και διαφημιστικές καμπάνιες. Ας πούμε πως είμαι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ της ζήτησης και της προσφοράς, ενώ οι επιλογές μου βασίζονται σε προδιαγραφές που καθορίζονται από τις ανάγκες του πελάτη.  Όταν προτείνω ένα μοντέλο, έπειτα ακολουθεί η διαπραγμάτευση  της αμοιβής και των όρων της συνεργασίας με απώτερο σκοπό να μείνουν όλοι ικανοποιημένοι.

Πόσο ωφέλιμη ήταν η προσωπική σας εμπειρία στο modeling, σε σχέση με αυτό που κάνετε σήμερα;

Η δουλειά του μοντέλου είναι κάθε άλλο παρά εύκολη. Από τη θέση που βρίσκομαι σήμερα αντιμετωπίζω τα κορίτσια και τα αγόρια του επαγγέλματος με μεγάλο σεβασμό και την ίδια στιγμή νοιώθω μια ταύτιση μαζί τους, ειδικότερα με τα νέα κορίτσια. Δεν θα ήμουν σε θέση να κατανοήσω το επάγγελμά αυτό εάν δεν το είχα βιώσει η ίδια.

Όταν κάνω casting, λαμβάνω πάντα υπόψη τον ελάχιστο χρόνο που διαθέτει το κάθε μοντέλο για να με εντυπωσιάσει  σαν φυσική παρουσία, μια διαδικασία που διαρκεί περίπου πέντε λεπτά. Αυτή η λεπτομέρεια ισχύει κυρίως για τα φρέσκα πρόσωπα που δεν έχουν κάνει ακόμα αρκετές δουλειές για να έχουν ένα αξιοπρεπές book. Ένα casting επικεντρώνεται τόσο στην εμφάνιση και την προσωπικότητα όπως επίσης την κινησιολογία και την έκφραση των μοντέλων. Απαιτείται αυτοσυγκέντρωση για να κάνω μια σωστή επιλογή. Θέλω να είμαι ενήμερη για ότι συμβαίνει στην αγορά και συχνά οργανώνω συναντήσεις με μοντέλα και τα πρακτορεία, εκτός του πλαισίου κάποιας συνεργασίας, αποφεύγοντας έτσι τη πίεση του χρόνου που καθορίζεται μέσα από μια ανάθεση ή ένα project.

Πως ξεκίνησε το ταξίδι σας στη μόδα;

Γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ’90 ξεκίνησα να εργάζομαι σαν μοντέλο. Η εμφάνιση μου δεν ήταν καθόλου εμπορική και με εμπόδιζε να εργαστώ σε μια αγορά όπως αυτή της γενέτειράς μου στη Σουηδία. Αντίθετα, η εικόνα μου έβγαζε δυναμισμό και ήταν ιδανική για φωτογραφίσεις μόδας. Λαμβάνοντας αυτά υπόψη, έφυγα στο εξωτερικό ελπίζοντας πως θα έβρισκα εύκολα δουλειά, γεγονός που επιβεβαιώθηκε πολύ σύντομα. Φτάνοντας στο Μιλάνο περπάτησα τη πρώτη μου πασαρέλα για τον Romeo Gigli. Όλοι μου έλεγαν πως είμαι ένα πραγματικό «Gigli girl» χωρίς να μπορώ να καταλάβω τι εννοούσαν. (γέλια) Για τα επόμενα χρόνια συνεργάστηκα πολύ στενά με τον Gianfranco Ferré και αργότερα στο Παρίσι, υπήρξα ένα από τα μοντέλα του Thierry Mugler. Το 2004 αποφάσισα να αφήσω πίσω μου το modelling και βρέθηκα να εργάζομαι για το Αυστριακό brand Ines Valentinitsch που είχε έδρα το Μιλάνο. Η ιδρυτής του, Ines, ήταν καλλιτεχνική ψυχή που συνεχώς ζωγράφιζε και θυμάμαι πως μου είχε αναθέσει αρκετά καθήκοντα όπως την οργάνωση και τις πωλήσεις των συλλογών μέχρι το casting των μοντέλων και τις επιδείξεις μόδας.

Κάποια στιγμή, συμμετείχα σε μια παραγωγή για μια καμπάνια του Emilio Pucci στη Φλωρεντία, σε συνεργασία με τον Edward Brachfeld, η οποία πήγε εξαιρετικά. Σύντομα ο Ed μου ζήτησε να μετακομίσω στο Παρίσι για να δουλέψω μαζί του. Αυτή η πρόταση ήρθε την κατάλληλη στιγμή που είχα ανάγκη μια αλλαγή και έμεινα στην ομάδα του για περίπου πέντε χρόνια. Κάναμε πολλά γυρίσματα μαζί και κοντά του έμαθα τα πάντα γύρω από την τέχνη του casting και ανακάλυψα πως μου άρεσε περισσότερο απ όσο νόμιζα. Είχα φτάσει σε ένα προσωπικό αδιέξοδο και αποζητούσα μια νέα πρόκληση που όμως αδυνατούσα να προσδιορίσω. Ξέρετε, η παραγωγή διαφημίσεων, τα γυρίσματα και η οργάνωση είναι μια αρκετά απαιτητική δουλειά, και όταν σταμάτησα, ήμουν ήδη εξαντλημένη. Αποφάσισα να επιστρέψω στο σχολείο και να σπουδάσω κάτι εντελώς διαφορετικό. Για έξι μήνες έγινα ξανά φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο σπουδάζοντας ψυχολογία και βιομηχανικό σχέδιο. Δεν ήμουν καν σίγουρη πόσο χρήσιμες θα ήταν αυτές οι επιλογές μου στο μέλλον. Αμέσως μόλις τελείωσα αποφάσισα να  ιδρύσω τη δική μου εταιρεία casting. Από τότε εχουν περάσει σχεδόν 12 χρόνια…

Πόσο δύσκολο είναι να διατηρήσετε τη προσωπική σας άποψη περί ομορφιάς και να τη διαχωρίσετε από αυτήν των πελατών σας;

Κάποιες φορές η οπτική μου είναι εντελώς αντίθετη από αυτήν του πελάτη και μπορεί να δυσκολεύομαι να δω μέσα από τη δική τους ματιά για να τους προτείνω πράγματα. Όταν συμβαίνει αυτό, προσπαθώ οι απόψεις μας να συναντώνται κάπου στη μέση. Είναι άλλωστε δική μου ευθύνη να βρεθεί το κατάλληλο μοντέλο για να παρουσιάσουν την δουλειά τους. Αυτό που αναζητώ κάθε φορά εξαρτάται από τον πελάτη και το τι φαντάζεται, αν πρόκειται για κάτι τελείως εμπορικό ή το ακριβώς αντίθετο. Κυριολεκτώ λέγοντας πως είναι πολλές οι φορές που η ανάγκη με ωθεί να βρω κάτι ξεχωριστό στο δρόμο ή στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό που πραγματικά  απολαμβάνω είναι όταν τους εκπλήσσω προτείνοντας τους μια εντελώς διαφορετική λύση από αυτή που ενδεχομένως να είχαν στο νου τους.

Πως οι απόψεις που έχετε γύρω από την έννοια της ομορφιάς επηρεάζονται από το ρόλο σας ως casting director;

Θα ξεκινήσω λέγοντας πως η ομορφιά είναι κάτι που  δεν προσδιορίζεται αφού πρόκειται για μια αφηρημένη έννοια που μεταφράζεται μόνο μέσα από τη ματιά του παρατηρητή. Κάποιος που για μένα είναι όμορφος μπορεί για κάποιον άλλο να είναι ακριβώς το αντίθετο. Η ομορφιά δεν περιορίζεται στην εξωτερική εμφάνιση ενώ περικλείονται σε αυτήν η γοητεία, η ενέργεια όπως και η προσωπικότητα του ατόμου. Βρίσκω πως ο γαλλικός όρος ”allure”  είναι μια περιεκτική λέξη γύρω από την έννοια της ομορφιάς. Ωστόσο, είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε τα σημεία που η ομορφιά του ενός περνάει από την έγκριση των πολλών και το σημείο όπου οι διαφορετικές γνώμες συμφωνούν για μια αισθητική και τα συναισθήματα που προκαλεί. Στη ζωή μου διαχωρίζω τον τρόπο που αντιλαμβάνομαι την ομορφιά: υπάρχει η προσωπική οπτική και η επαγγελματική.

Δεν παρακολουθώ καθόλου τις τάσεις γύρω από την εμφάνιση ούτε το πως καθορίζονται μέσα από τα μεγάλα έντυπα και τις επιδείξεις μόδας – τουλάχιστον όχι με τόσο ζήλο. Μου αρκεί μια εμφάνιση που έχει συμμετρία και γενικότερα ένα μοντέλο με χαρακτηριστικά που έχουν ενδιαφέρον. Πιθανόν η επαγγελματική μου ματιά να είναι τελικά λιγότερο εμπορική, αν μπορώ να τη χαρακτηρίσω έτσι.

Πώς επηρεάζουν οι τρέχουσες κοινωνικές αλλαγές τη βιομηχανία της;

Παρόλο που ακόμα βρισκόμαστε στο έλεος της πανδημίας με τις μητροπόλεις της μόδας να βρίσκονται υπό περιορισμό και τους ανθρώπους απομονωμένους όσο και απομακρυσμένους ο ένας από τον άλλο, η εμφάνιση συνεχίζει να κρατά τη βιομηχανία σε κίνηση. Παράγονται συνεχώς καινούργια είδη μακιγιάζ, ρούχα και αρώματα ενώ οι διαφημιστικές καμπάνιες και οι φωτογραφίσεις μόδας συνεχίζουν να διεξάγονται κανονικά. Οι επιδείξεις βρήκαν νέα διέξοδο μέσα από το διαδίκτυο και η τηλεργασία άνοιξε το δρόμο σε ένα καινούργιο τρόπο ένδυσης που είναι πιο άνετος και παράλληλα αρκετά fashionable για να υιοθετηθεί από τις ευρύτερες ομάδες.

Στην εποχή των εικόνων που βιώνουμε, οι πιο δημοφιλείς οίκοι μόδας κατάφεραν να έρθουν πιο κοντά στο καταναλωτικό κοινό μέσα από διαφημιστικά τεχνάσματα που είναι κάπως πιο προσωπικά και ξεχωρίζουν μέσα στη πληθώρα των visuals που βομβαρδίζουν συστηματικά τις οθόνες μας. Το νέο καθεστώς επικοινωνίας έχει επηρεάσει κατά πολύ τον τρόπο που οι πελάτες επιλέγουν μοντέλα. Είναι γεγονός ότι τα πολύ δημοφιλή πρόσωπα δεν είναι πια η προτεραιότητα. Το ενδιαφέρον έχει στραφεί σε εκείνα που θυμίζουν ήρωες της καθημερινότητας με τους οποίους ο καθένας μας μπορεί να ταυτιστεί. Αυτή τη μοναδικότητα την αποζητά και ο ίδιος ο πελάτης. Ας μην ξεχνάμε το κίνημα Black Lives Matter και την επίδραση που είχε σε ολόκληρη τη βιομηχανία της μόδας.  Αυτή η κινητοποίηση έφερε την ποικιλομορφία, την αποδοχή στη διαφορετικότητα και κατά μία έννοια, την επιβολή του αλληλοσεβασμού.

Ποια είναι η αλήθεια γύρω από το επάγγελμα του μοντέλου σήμερα;

Θα έλεγα πως είναι ένα επάγγελμα υπερτιμημένο και σίγουρα όχι τόσο λαμπερό όσο πιστεύει ο περισσότερος κόσμος.  Αρκετά από τα μοντέλα ξεκινούν τη καριέρα τους σε πολύ μικρή ηλικία, ταξιδεύουν ακατάπαυστα και συνήθως νιώθουν μεγάλη μοναξιά. Πολύ λίγα παιδιά καταφέρνουν να έχουν μια επιτυχημένη καριέρα με υψηλές αμοιβές και διάρκεια στο χρόνο. Υπάρχει μια συνεχής αναζήτηση του καινούργιου, που αυτή άλλωστε είναι και η φύση της μόδας.

Ένα καλό μοντέλο μπορεί με ευκολία να ακολουθήσει τις οδηγίες του φωτογράφου για να πετύχουν μαζί το μέγιστο αποτέλεσμα ενώ φαίνεται εξίσου ενδιαφέρον από όποια γωνιά και να το κοιτάξεις, τόσο στην έκφρασή όσο και στη κίνηση! Η ισχυρή προσωπικότητα που μπορεί να έχει ένα μοντέλο καθώς και κάποιες εμπειρίες ζωής αποτελούν θετικά στοιχεία.

Σημείωση: H Alexandra Sandberg φωτογραφήθηκε με τη κόρη της από τον σύζυγο της Johan Sandberg.

Διαβάστε επίσης | He is Shocking: Συνέντευξη με τον Daniel Roseberry

Scroll to Top