Made in Greece: Σε ένα διεθνές περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις η ελληνική μόδα ισχυροποιείται

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Made in Greece: Σε ένα διεθνές περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις η ελληνική μόδα ισχυροποιείται

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
unsplash
unsplash

Σε ένα διεθνές περιβάλλον αντιμέτωπο με πρωτόγνωρες προκλήσεις, η ελληνική ετικέτα στη μόδα, στο κόσμημα και στο design ισχυροποιείται. Στρέψτε την προσοχή σας στους ταλαντούχους δημιουργούς.

Είναι πασίγνωστη η Ελλάδα για το φως της. Για τις αχτίδες του ήλιου που κάνουν τη θάλασσα να λαμπυρίζει, για τον άνεμο που αγκαλιάζει και μεταμορφώνει τις καλοκαιρινές σιλουέτες. Είναι πασίγνωστη η Ελλάδα, γιατί από μόνη της αποτελεί ένα lifestyle, έναν τρόπο ζωής. Στην πιο πρόσφατη μετάφρασή του αυτό ονομάστηκε State of Mind, δίνοντας μια νέα εννοιολογική προσέγγιση στον τουρισμό μας, στην πιο βαριά μας βιομηχανία. Και, βέβαια, μια φρέσκια αφορμή για ατέρμονες αντιπαραθέσεις εσωτερικής κατανάλωσης.

Αν όμως το καλοκαίρι, η θάλασσα, το μπλε και το λευκό δεν παύουν να αναζητούν μια conceptual ταυτότητα, μια άλλη πτυχή του ζηλευτού αυτού τρόπου ζωής μάχεται σήμερα να βρει τη δική της θέση κάτω από τον ήλιο: δημιουργίες που καθρεφτίζουν το ταλέντο που δεν έλειψε ποτέ από αυτή τη χώρα, προϊόντα που μπορούν τώρα να διεκδικήσουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά. Η μόδα, το design, το κόσμημα παραμένουν οι κατά έναν περίεργο τρόπο αθέατοι παίκτες της εγχώριας οικονομίας. Το ερώτημα είναι γιατί. Γιατί να γνωρίζουμε τόσο λίγα για τη δική τους πραγματικότητα, για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι δημιουργοί, και όταν τους συναντάμε στα ΜΜΕ, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή μέσω οποιασδήποτε μορφής δημοσιότητα να μένουμε σε μια εύπεπτη επιφάνεια; Ναι, είναι πιο εύκολο να αναφερόμαστε στην παγκόσμια βιομηχανία της μόδας. Στις τάσεις που αναπτύσσει, στα μεγάλα ονόματα που διαθέτει, στην επιρροή που ασκεί στην ποπ κουλτούρα. Είναι πιο εύκολο, γιατί η δική μας βιομηχανία δεν μοιάζει να αποτελεί συγκεκριμένη οντότητα, αλλά πολλά διαφορετικά κομμάτια ενός παζλ που δεν ολοκληρώνεται ποτέ.


©unsplash

Ο κόσμος έχει γίνει πιο μικρός, αλλά παραμένει πολύ μεγάλος. Και ως μέρος του, η Ελλάδα μπορεί να υπερηφανεύεται για τη διαδρομή της σε ένα μονοπάτι χιλιετιών. Ένα μονοπάτι ελληνικό, αλλά και οικουμενικό, πάνω στο οποίο συναντάμε το μέτρο, τη συμμετρία, τη γεωμετρία, το δωρικό στοιχείο, το χειροποίητο, την παράδοση, την αριστοτεχνία, αλλά και όλα εκείνα τα σύγχρονα στοιχεία που αφήνουν πίσω το εύκολο φολκλόρ για να αναζητήσουν και να διαμορφώσουν το μέλλον.

Ας συμφωνήσουμε ότι οι αισθητικές όψεις της εγχώριας μόδας δεν είναι ένα state of mind, αλλά ένα matter of style στο οποίο χωρούν πολλές απόψεις. Τι ακριβώς συμβαίνει, όμως, πίσω από κάθε βιτρίνα; Τι πραγματικά γνωρίζουμε για τη σημερινή πραγματικότητα της ελληνικής βιομηχανίας της μόδας; Πόσο μας ενδιαφέρει να μάθουμε για τους πόρους που διατίθενται στις κρατικές και ιδιωτικές σχολές, αλλά και για τον εκσυγχρονισμό που χρειάζεται ο συγκεκριμένος εκπαιδευτικός κλάδος; Τι ξέρουμε για το ελληνικό βαμβάκι –για το ένδοξο παρελθόν του, αλλά και για τις γενναίες προσπάθειες που γίνονται από τις ελληνικές εταιρείες του κλάδου προκειμένου να συνεχίσει το ταξίδι του– ή για το μετάξι που ακμάζει και πάλι στο Σουφλί;


©unsplash

Πόσο μας αφορά το γεγονός ότι το πολύτιμο know-how του συχνά υποτιμημένου επαγγέλματος της μοδίστρας με δυσκολία περνάει στην επόμενη γενιά; Πόσο μας ενδιαφέρει να ανακαλύψουμε εταιρείες που επιμένουν να επενδύουν και να παράγουν στον τόπο τους, αρνούμενες πιο εύκολες και οικονομικότερες λύσεις; Τι ξέρουμε για τα νέα ελληνικά brands που γεννιούνται και αναπτύσσονται με ουσιαστική οικολογική συνείδηση, συμμετέχοντας στον διεθνή μαραθώνιο για ένα πιο ηθικό και βιώσιμο μέλλον; Ή για τα ελληνικά ονόματα που συναγωνίζονται άλλα διεθνή στην παγκόσμια ψηφιακή αρένα του ηλεκτρονικού εμπορίου; Πότε ανακαλύπτουμε ότι υπάρχουν Έλληνες δημιουργοί οι οποίοι ανεβαίνουν στο βάθρο έχοντας τιμηθεί ως οι καλύτεροι στον τομέα τους παγκοσμίως;

Στα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης κάποιοι είδαν ευκαιρίες. Ένα νέο κύμα ελληνικών brands ξεκίνησαν τη δική τους διαδρομή, ανανεώνοντας δυναμικά την τοπική αγορά. Πιο πρόσφατα, με την πανδημία και τον εγκλεισμό που ακολούθησε, όλα σταμάτησαν και επικράτησε σιωπή. Τώρα, τα πράγματα ξαναπαίρνουν μπρος, με συγκρατημένη αισιοδοξία και περισσότερα ερωτήματα απ’ ό,τι απαντήσεις. Την ίδια στιγμή, οι συστημικές δυσκολίες καλά κρατούν. Η απουσία γενικευμένης και στοχευμένης στήριξης των διαφορετικών κλάδων από το κράτος –ανεξάρτητα από τις εκάστοτε επιλογές των Ελλήνων ψηφοφόρων– είναι μια συνεχιζόμενη πραγματικότητα. Δεν βοηθάει και η συχνή έλλειψη εποικοδομητικής και αναγκαίας επικοινωνίας μεταξύ των διαφορετικών πλευρών. Στον τομέα της designer ένδυσης, για παράδειγμα, η έλευση ενός νέου συλλόγου Ελλήνων σχεδιαστών –ο οποίος μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές βρίσκεται στο τελικό στάδιο της σύστασής του– μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη κάποιων στόχων, που καλό είναι να συμβαδίζουν με τη νέα εποχή. Αυτή μιας επιχειρηματικότητας βασισμένης στην εξωστρέφεια, στην ηθική, στη βιωσιμότητα, στην επαγγελματική συνέπεια και ευσυνειδησία, στις νέες τεχνολογίες, στην καινοτομία και στο σωστό χτίσιμο της εικόνας στο φυσικό και στο ψηφιακό περιβάλλον.

Στο μεταξύ, οι Έλληνες creative παίκτες στους τομείς της μόδας, του design και του κοσμήματος διεκδικούν την παρουσία τους στη ζωή μας, στο lifestyle μας. Κάποιοι μας προτείνουν τη δική τους εκδοχή του ελληνικού φωτός, τη δική τους ματιά πάνω στις αχτίδες του ήλιου που κάνουν τη θάλασσα να λαμπυρίζει. Άλλοι ανατρέχουν στην πλούσια αισθητικά ιστορία μας, αναζητώντας αναφορές και έμπνευση για ένα ανανεωμένο storytelling. Υπάρχουν κι εκείνοι οι οποίοι εργάζονται πλήρως απελευθερωμένοι από το παρελθόν. Αυτό που τους συνδέει όλους είναι ότι άπαντες έχουν κάτι να πουν και έχουν βρει τον τρόπο. Ας μη χαθεί άλλη μια ευκαιρία. Αυτή τη φορά ας τους ακούσουμε.

Δημοσιεύθηκε στο τεύχος Ιουλίου/Αυγούστου της Vogue Greece.

Διαβάστε επίσης | Κορίτσια στον ήλιο

Scroll to Top