πώς-χτίζεις-μια-ηθική-ντουλάπα-116856
©Keri Wiginton

Πώς νιώθει μια γυναίκα όταν ανοίγει την ντουλάπα της και βρίσκεται μπροστά σε 60 T-shirts, 15 ζακέτες, 21 φούστες και 20 ζευγάρια παπούτσια που δεν φοράει; Η Νεοϋορκέζα συγγραφέας, δημοσιογράφος και ειδική σε θέματα μεταπώλησης, Elizabeth L. Cline, θεώρησε τον εαυτό της «junkie» της γρήγορης μόδας. Η αποτοξίνωση που επέλεξε ήταν ευφάνταστη. Έγραψε το Overdressed: The Shockingly High Cost of Cheap Fashion (2012), στο οποίο τεκμηριώνει με ερευνητική διάθεση πώς ο υπερκαταναλωτισμός βλάπτει το περιβάλλον, την οικονομία και την ίδια μας την ψυχολογία. Επτά χρόνια μετά, κυκλοφορεί το δεύτερο βιβλίο της, The Conscious Closet: The Revolutionary Guide to Looking Good While Doing Good, καταθέτοντας έναν επαναστατικό οδηγό γύρω από το πώς μπορούμε να δείχνουμε όμορφοι, δρώντας όμορφα.

«Η ηθική μόδα δεν είναι πια trend. Είναι ένα παγκόσμιο κίνημα», λέει στη Vogue Greece από την Αμερική. Την πετυχαίνω σε δημιουργικό πανικό, αφού παράλληλα με την παρουσίαση του νέου της βιβλίου, ερευνά λύσεις επαναχρησιμοποίησης των 11 δισεκατομμυρίων κιλών αποβλήτων υφάσματος που παράγουν ετησίως οι ΗΠΑ, σε συνεργασία με την κορυφαία εταιρεία ανακύκλωσης στη Νέα Υόρκη, Wearable Collections, στην οποία έχει διευθυντική θέση. «Οι έρευνες αποδεικνύουν ότι οι καταναλωτές περιμένουν από τα brands μια πιο ηθική προσέγγιση και η αλήθεια είναι ότι η βιομηχανία κάνει φιλότιμες προσπάθειες», εξηγεί.

Η πράσινη επανάσταση είναι νούμερο ένα θέμα στην ατζέντα των επαγγελματιών της μόδας. Ισχύει, όμως, το ίδιο και για τους καταναλωτές; «Στις ΗΠΑ και σε πολλές άλλες χώρες η πλειοψηφία των καταναλωτών στηρίζουν τη βιωσιμότητα. Είμαι σίγουρη ότι το ίδιο θα γίνει σύντομα και στην Ελλάδα», πιστεύει. «Από την άλλη, υπάρχουν και αυτοί που δεν θέλουν να θυσιαστούν, που δεν θα δώσουν παραπάνω χρήματα επιλέγοντας ένα πιο ‘πράσινο’ brand. Το στοίχημα είναι οι μεγάλες εταιρείες να επενδύσουν σε ηθικά υλικά, όπως το οργανικό βαμβάκι, το ύφασμα Tencel ή ο ανακυκλωμένος πολυεστέρας. Μόνο έτσι οι τιμές τους θα γίνουν ανταγωνιστικές σε σχέση με των μη βιώσιμων υλικών».

Πώς χτίζεις μια «ηθική» ντουλάπα;-1
©Press

Πώς, όμως, θα φτάσουμε στο σημείο να έχουμε μια πραγματικά ηθική ντουλάπα; Της ζητώ πέντε ρεαλιστικές συμβουλές. «Το νέο μου βιβλίο περιγράφει βήμα-βήμα αυτή τη διαδρομή. Ξεκινήστε κάνοντας μια πλήρη καταγραφή των ρούχων που δεν φοράτε, αλλά και τις αιτίες γι’ αυτό. Φταίει το χρώμα, το ύφασμα, το στιλ τους; Κρατήστε τις σημειώσεις σαν μπούσουλα για τις νέες σας αγορές. Θα σας βοηθήσουν να πάρετε σωστές αποφάσεις. Αν είστε αναποφάσιστοι για κάποια, κρατήστε τα. Τα πιο βιώσιμα ρούχα είναι όσα εξακολουθείτε να θέλετε να φοράτε, επομένως δώστε τους μια δεύτερη ή τρίτη ευκαιρία. Εν συνεχεία, πουλήστε, ανακυκλώστε ή προσφέρετε σ’ έναν φιλανθρωπικό οργανισμό αυτά από τα οποία σίγουρα θέλετε να απαλλαγείτε. Ποτέ μην τα ρίχνετε στα σκουπίδια, καθώς εκλύουν μεθάνιο ή -αν είναι συνθετικά – δεν αποσυντίθενται. Τρίτο βήμα: μπείτε σε δωρεάν διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως το Good on You ή το Fashion Revolution Transparency Index και δείτε σε ποιο επίπεδο περιβαλλοντικής ή κοινωνικής απόδοσης κατατάσσεται το brand από το οποίο σκοπεύετε να ψωνίσετε. Τέταρτον, αφού έχετε ενημερωθεί επαρκώς, επενδύστε τα χρήματά σας στις εταιρείες με την καλύτερη απόδοση, χωρίς πίεση να είστε ηθικά άψογοι. Προχωρήστε με μικρά βήματα και προσπαθήστε να κάνετε τις αγορές σας κάθε φορά από ένα πιο βιώσιμο brand. Τέλος, αναζητήστε εναλλακτικές για τα ρούχα που ξέρετε ότι θα φορέσετε μόνο μία φορά. Πολλά από αυτά που έχουμε στην ντουλάπα μας δεν τα φοράμε γιατί, πολύ απλά, τα αγοράσαμε για μια συγκεκριμένη περίσταση. Το καλύτερο σε τέτοιες περιπτώσεις είναι να δανειζόμαστε ή να κάνουμε second hand αγορές».

Για την Cline, η ηθική προσέγγιση των ρούχων που φοράμε πρέπει να είναι αυτοματισμός. Είναι φανατική του eBay και του Poshmark (διαδικτυακές πλατφόρμες μεταπώλησης), ενώ παράλληλα προσφέρει τις γνώσεις της στον οργανισμό συμβουλευτικής του αμερικανικού Fashion Revolution. «Ο κόσμος πιστεύει ότι ο ηθικός καταναλωτής παύει να είναι στη μόδα. Λάθος. Ακολουθώντας το μονοπάτι της πράσινης μόδας, μπόρεσα να βρω το προσωπικό μου στιλ», τονίζει.

*Δημοσιεύτηκε στο τεύχος Νοεμβρίου της Vogue Greece. Το “The Conscious Closet” κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Penguin Random House.