Looks from Pyer Moss spring 2020, Jacquemus fall 2020, and Marni fall 2020. Photos: Corey Tenold / Getty Images
Looks from Pyer Moss spring 2020, Jacquemus fall 2020, and Marni fall 2020. Photos: Corey Tenold / Getty Images
Looks from Pyer Moss spring 2020, Jacquemus fall 2020, and Marni fall 2020. Photos: Corey Tenold / Getty Images

Simon Porte Jacquemus, Francesco Risso, Kerby Jean-Raymond: Όσα συζήτησαν για το αύριο στη μόδα

Οι 3 διάσημοι σχεδιαστές βρέθηκαν στο πάνελ των Vogue Global Conversations και μίλησαν για το μέλλον των catwalks αλλά και για τη σημασία της αργής μόδας στην εποχή του κορωνοϊού.

Συνέχεια για τα διαδικτυακά πάνελ του Vogue Global Conversations και αυτή τη φορά ο Simon Porte Jacquemus, ο Kerby Jean-Raymond (Pyer Moss) και ο Francesco Risso (Marni) συζήτησαν με κεντρικό άξονα την ιδέα της επαναδημιουργίας: Πώς μπορεί η νέα γενιά σχεδιαστών να παραμείνει επίκαιρη σε μια τέτοια κρίση; Φυσικά, η απάντηση δεν ήταν εύκολη, ωστόσο και οι τρεις συμφώνησαν ότι η μείωση στην ταχύτητα της παραγωγής  σε συνδυασμό με το focus στις κοινότητές τους θα είναι ζωτικής σημασίας τους επόμενους μήνες (ή και τα επόμενα χρόνια).

Με πολλούς από εμάς ακόμα σε καραντίνα, οι σχεδιαστές έρχονται σε επαφή με το κοινό τους κυρίως μέσω Instagram ή, στην περίπτωση του Jean-Raymond, ενός μουσικού βίντεο που σκηνοθέτησε με τον Wale. Ο Jacquemus λάνσαρε μια φωτογραφική καμπάνια με τη Barbie Ferreira και τη Bella Hadid μέσω FaceTime, για πρώτη φορά στην ιστορία του brand του. «Ήταν ένας τρόπος να δηλώσουμε ότι είναι ακόμα δυνατό να υπάρξουν θετικά μηνύματα, ένας τρόπος να μοιραστούμε θετική σκέψη και μόδα», είπε.

Το ζήτημα της επικαιρότητας οδήγησε τη συζήτηση σε άλλες πτυχές της βιομηχανίας, ιδιαίτερα στις εβδομάδες μόδας. Και οι τρεις συμφώνησαν ότι ο ρυθμός των shows είχε γίνει πολύ έντονος. Το να κάνεις, όμως, ξανά επίκαιρη την εβδομάδα μόδας δε σημαίνει να στραφείς εντελώς στα εικονικά shows ή να αφήνεις τους οίκους μόδας να τη διεξάγουν όποτε εκείνοι το επιθυμούν. «Κανείς από εμάς δεν θα ήταν εδώ χωρίς τις εβδομάδες μόδας», επεσήμανε ο Jean-Raymond. «Όταν διάσημα brands κάνουν shows κατά τη διάρκεια ενός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου, είναι βοηθητικό για τα μικρότερα να αναδειχτούν, γιατί ξέρουν ότι εκείνο το διάστημα όλη η βιομηχανία της μόδας βρίσκεται εκεί. Νομίζω ότι η ιδέα των shows πρέπει να αλλάξει. Αλλά είναι ένα σημαντικό σημείο εισόδου στη βιομηχανία για τους νέους σχεδιαστές».


Backstage - Pyer Moss Spring 2020 show
©Corey Tenold

Η ενίσχυση της σχέσης με το κοινό, ξεκινά από την αυθεντικότητα

Δεν είναι μυστικό ότι το Instagram του Jacquemus έχει κάνει αίσθηση τα τελευταία χρόνια. Ο Γάλλος σχεδιαστής συνδυάζει καλαίσθητες εικόνες από τα παρασκήνια των shows του, με μια ηδονοβλεπτική ματιά στην προσωπική του ζωή. Στιγμιότυπα από την παιδική του ηλικία στη Μασσαλία εναλλάσσονται με πολλές selfies για ένα κοινό 2,2 εκατομμυρίων ανθρώπων. Τι κι αν έχει γίνει βασικό κομμάτι της επιχείρησής του, ο ίδιος επιμένει ότι δεν ήταν συνειδητή απόφαση. «Δεν ήταν ένα σχέδιο μάρκετινγκ να βρεθώ κοντά στους θαυμαστές μου», είπε. «Μοιράζομαι ό,τι μου αρέσει και όσα με κάνουν ευτυχισμένο, εκτός από τη μόδα. Αυτή η κρίση δημιούργησε μια ισχυρότερη σχέση με το κοινό μου».

Ο Jean-Raymond υποστήριξε ότι στρέφεται προς τη δημιουργία περιεχομένου και ταινιών, με έμφαση στα θέματα που έχουν μεγαλύτερη σημασία για τους ακολούθους του, όπως ο ρατσισμός στις ΗΠΑ και η συμπερίληψη. Το βίντεο που σκηνοθέτησε για το νέο κομμάτι του Wale, Sue Me, ήταν μια ιδεατή απεικόνιση του κόσμου αν η λευκή υπεροχή και η μαύρη καταπίεση μπορούσαν να αντιστραφούν. Μια σκηνή επαναπροσδιορίζει το περιστατικό της σύλληψης δύο αφροαμερικανών ανδρών το 2018 στα Starbucks της Φιλαδέλφεια, τοποθετώντας λευκούς στη θέση τους. «Είναι το πρώτο μου μουσικό βίντεο, αλλά δεν είναι το τελευταίο πράγμα που σκηνοθετώ», είπε ο Jean-Raymond. «Έχει να κάνει με την ενσυναίσθηση, μια αξία τρομερά σημαντική τη δεδομένη στιγμή».

Ο Risso μίλησε για το κοινό του της Marni και πόσο τον ενέπνευσε η δημιουργικότητα της ομάδας του στην καραντίνα. Τόνισε, επίσης, τη σημασία της πρόσκλησης διαφορετικών κοινών να συμμετάσχουν στο brand του. Η συνεργασία του με την ομάδα κεντήματος Miao στη νότια Κίνα, αναμένεται να κάνει ντεμπούτο τους επόμενους μήνες. Στόχος της να παρουσιάσει τις παραδοσιακές τεχνικές της ομάδας στο δυτικό κοινό. Η δουλειά του με τα κεντήματα χρησίμευσε, επίσης, ως υπενθύμιση της σημασίας του χρόνου.

«Για μας η έννοια του χρόνου είναι μια επακόλουθη γραμμή, ενώ γι’ αυτούς έχει την αίσθηση της συμφωνίας», είπε. «Είναι η ιστορία τους και η προσπάθεια διατήρησης της τέχνης τους. Γνώρισα γυναίκες που φτιάχνουν κεντημένα σακάκια και χρειάστηκαν σχεδόν έξι χρόνια για να τελειώσουν μόνο το ένα. Το έργο μας τέθηκε σε παύση, αλλά κατανοούμε την αξία του χρόνου. Είμαι πολύ περίεργος να δω τι σημαίνει αυτό για το μέλλον και πώς μπορώ να εφαρμόσω αυτή τη φιλοσοφία στο brand μου».


Jacquemus’s fall 2020 show
©Getty Images

Η μόδα πρέπει να επιβραδυνθεί και οι σχεδιαστές μπορούν να ανοίξουν αυτόν το δρόμο

Από τις πρώτες μέρες του στη Marni, ο Risso ενδιαφέρθηκε ιδιαίτερα για την αξία του χρόνου και της παραδοσιακής τέχνης, πράγμα που απέδειξε και η πρόσφατη συνεργασία του με παραδοσιακούς τεχνίτες του υφάσματος από τη Βενετία στη φθινοπωρινή συλλογή του 2020. Δημιούργησαν επιχρυσωμένα ταπισερί, ενσωματωμένα σε πολλά από τα ρούχα του, μια διαδικασία τόσο σπάνια όσο και χρονοβόρα. «Χρειάζονται ώρες για να φτιαχτούν και είναι σίγουρα ενάντια στην κανονική ροή της παραγωγής μόδας», τόνισε. «Αλλά είναι θεμελιώδες να προστατεύουμε τέτοια είδη χειροτεχνίας, ειδικά σε χώρες όπου κινδυνεύουν να εξαφανιστούν».

Φυσικά, αυτό δεν είναι πρακτικά δυνατό με τον τρέχοντα ρυθμό των επιδείξεων μόδας και των χρόνων παράδοσης των συλλογών, που δεν αφήνουν περιθώρια δημιουργικότητας, πόσο μάλλον χειροποίητα χειροτεχνήματα. «Πρέπει να επανεξετάσουμε τους χρόνους μας. Έχουν γίνει τόσο έντονοι και θα ήταν συνετό να επιβραδύνουμε τον ρυθμό της παραγωγής μας», είπε. «Κατά κάποιον τρόπο, η εβδομάδα μόδας έχει γίνει πολύ κρύα και οι παρευρισκόμενοι είναι στο κινητό τους αντί να παρακολουθούν το show. Πρέπει να κάνουμε ξανά την εμπειρία μιας επίδειξης συναισθηματική και οικεία».

Ο Jean-Raymond έχει ήδη απομακρυνθεί από τις εβδομάδες μόδας, επιλέγοντας ένα σόου το χρόνο αντί για δύο (ή, στην περίπτωση ορισμένων οίκων, άνω των έξι). «Τρέχουμε πολύ γρήγορα. Είναι σαν να κυνηγάς την ουρά σου για να βρεις νέες ιδέες», είπε. «Σκεφτήκαμε ότι είναι πιο ωφέλιμο να δημιουργήσουμε ένα σημαντικό έργο και να το διανείμουμε καθ ‘όλη τη διάρκεια του έτους, σε σχέση με την κυκλοφορία τεσσάρων ή έξι συλλογών. Δεν αγοράζουμε ρούχα σε αυτό το ανησυχητικό ποσοστό. Πρέπει να δώσετε σε μια συλλογή χρόνο επώασης. Κάντε μια σύγκριση με τη μουσική ή τις ταινίες. Ένας καλλιτέχνης κυκλοφορεί ένα άλμπουμ και πρέπει να δώσετε σε αυτό το άλμπουμ χρόνο να ωριμάσει στα μάτια του κοινού. Στη μόδα, ποτέ δεν δώσαμε στον εαυτό μας την πολυτέλεια του χρόνου».


Marni Spring 2020 show
©Corey Tenold

Χρειαζόμαστε ακόμα Runway Shows – αλλά πρέπει επίσης να επενδύσουμε σε ψηφιακές εμπειρίες

Το ερώτημα που κρεμόταν στον αέρα καθ ‘όλη τη διάρκεια της συζήτησης, είναι τι θα συμβεί κατά τη διάρκεια των Spring 2021 shows τον Σεπτέμβριο; Θα είναι εφικτό για τους σχεδιαστές να διεξάγουν επιδείξεις μόδας; Ή όλα θα γίνουν ψηφιακά; Και πόσο ρεαλιστικό είναι για ένα brand να παράξει μια ανοιξιάτικη συλλογή αυτή τη στιγμή, με όλα τα στούντιο και τα εργοστάσια να παραμένουν κλειστά; Ο Risso προτείνει την ιδέα τεσσάρων ψηφιακών «shows» στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, το Μιλάνο και το Παρίσι, «καθώς οι άνθρωποι δεν μπορούν να ταξιδέψουν», εξήγησε. «Πρέπει όμως να βλέπουμε τα ρούχα από κοντά, αυτό είναι κάτι που δεν μπορούμε να αποφύγουμε. Δεν πιστεύω στην εικονική έκφραση των επιδείξεων. Πρέπει να τις προστατεύσουμε, αλλά ίσως το μέγεθος τους πρέπει να επανεξεταστεί».

«Μου αρέσουν τα shows», πρόσθεσε ο Jacquemus. «Μοιάζουν με χορό, έχουν συναίσθημα – δεν είναι μόνο ένα lookbook. Έχω κάνει show στην παραλία, σε ένα χωράφι, με άλογα… Είναι ένας τρόπος έκφρασης. Μερικά από αυτά ήταν οι καλύτερες στιγμές της ζωής μου, όχι λόγω του χειροκροτήματος ή της επιτυχίας στο Instagram, αλλά του συναισθήματος. Κλαίω στα παρασκήνια με την οικογένειά μου και με την ομάδα μου και έχω τόσες πολλές υπέροχες αναμνήσεις. Πιστεύω πολύ στο συναίσθημα των shows».

Οι ετήσιες επιδείξεις του Jean-Raymond στη Νέα Υόρκη ήταν επίσης εξαιρετικά συγκινητικές και συναισθηματικές, ιδιαίτερα η Spring 2020 με μια ζωντανή χορωδία στο Kings Theatre. Προς το παρόν δεν έχει σχέδια να εμφανιστεί ξανά μέχρι το 2021, αν και σκέφτεται πώς θα είναι ένα show μέχρι να βρεθεί το εμβόλιο για τον Covid-19. «Πώς θα κάνουμε τα shows αν οι make up artists φοβούνται να αγγίξουν τα μοντέλα; Θα υπάρχουν θερμόμετρα στην είσοδο για να ελέγχουμε τη θερμοκρασία μας; Νομίζω ότι αυτή θα μπορούσε να είναι μια προσωρινή πραγματικότητα », είπε.

«Εν τω μεταξύ, το δώρο που έχουμε τώρα το 2020 είναι η τεχνολογία. Με τις ευκαιρίες που προσφέρει το διαδίκτυο, ίσως μπορούμε να κάνουμε έναν συνδυασμό πραγματικών shows με λίγο κοινό στην αίθουσα και ψηφιακή μετάδοση ταυτόχρονα. Νομίζω ότι τώρα θα δοθεί έμφαση στη δημιουργία αυτού του ψηφιακού περιεχομένου και στη δαπάνη περισσότερων χρημάτων για την ψηφιακή κάλυψη. Πρέπει να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να περιορίσουμε την εξάπλωση αυτού του ιού».

Scroll to Top