sophia-kokosalaki-η-συλλογή-κοσμημάτων-από-τον-σύντρ-231014
©Fotis Karapiperis/Studio Verve

Το μικρό, επίχρυσο κατάρτι πλοίου παραπέμπει στη μαεστρία των αρχαίων Ελλήνων θαλασσοπόρων. Φοριέται στο αυτί και μεταφέρει την πολιτιστική του κληρονομιά και τη συγκίνηση της υπογραφής του. Ανήκει στη νέα συλλογή Sophia Kokosalaki, ένα αγαπημένο όνομα που επιστρέφει μέσω του Antony Baker, παρτενέρ στη δουλειά και στη ζωή της Ελληνίδας σχεδιάστριας, η οποία έφυγε από τη ζωή τον Οκτώβριο του 2019.

Μετά τη διάγνωση ενός επιθετικού καρκίνου, η Κοκοσαλάκη εξέφρασε στον Baker την ξεκάθαρη επιθυμία της να υπάρξει μια συνέχεια για την κόρη τους, Stelli. «Και οι δύο πιστεύαμε ότι το κόσμημα θα ήταν εκείνο που θα έκανε την αρχή. Μου πήρε καιρό να βρω το κουράγιο, αλλά είναι αυτό που ήθελε εκείνη», μου λέει ο Baker από το Λονδίνο. Σε αυτά τα δυόμισι χρόνια απουσίας, η Σοφία μάς λείπει. Η σκέψη μας ταξιδεύει συχνά στη λεβεντιά, στο ταλέντο και στο χιούμορ της. Και πάντα μιλάμε για τη μαεστρία του ντραπέ της και τον τρόπο με τον οποίο συνδύασε τα πολιτιστικά βιώματά της με τη ματιά της πάνω στη σύγχρονη γυναίκα. «Ήταν πολύ σημαντικό για εκείνη να είναι γνωστή για τη δουλειά της. Δεν την ενδιέφερε να τη θαυμάζουν ως άνθρωπο. Και για μένα αυτό ήταν πολύ σημαντικό. Είχαμε κοινές αξίες, έχει να κάνει με το τι κάνεις, όχι ποιος είσαι», συμπληρώνει.

Sophia Kokosalaki: Η συλλογή κοσμημάτων από τον σύντροφό της τιμά την Ελληνίδα designer-1
©Fotis Karapiperis/Studio Verve

Κοινή πορεία

Ο Baker είχε ένα πρακτορείο που εκπροσωπούσε επαγγελματίες της μόδας, όταν η στιλίστρια Camille Bidault Waddington, με την οποία συνεργαζόταν τότε, ξεχώρισε τη δουλειά της Κοκοσαλάκη. Η Σοφία είχε μόλις αποφοιτήσει από τη σχολή Central Saint Martins και ετοίμαζε το πρώτο της ντεφιλέ. Συνεργάστηκε με την Bidault Waddington για εκείνη την πρώτη ανεξάρτητη επίδειξη, ενώ ο Baker κάλυψε τα έξοδα του σόου. Η «ντροπαλή» Σοφία και ο «ντροπαλός» Antony γνωρίστηκαν για πρώτη φορά από κοντά όταν εκείνη πέρασε από το γραφείο του για να του παραδώσει ένα τσεκ για το ντεφιλέ. «Γίναμε φίλοι για αρκετά χρόνια, πριν αρχίσουμε να βλέπουμε ο ένας τον άλλο σε συναισθηματικό επίπεδο. Και πιστεύω ότι αυτό ήταν εξαιρετικό. Η σχέση μας αναπτύχθηκε όμορφα, σιγά σιγά. Βασίστηκε σε σεβασμό και αγάπη για πολλά κοινά πράγματα. Όπως, μεταξύ άλλων, το ότι δεν μας ενδιέφερε η επιπόλαιη πλευρά της μόδας», τονίζει.

Κάποια στιγμή αποφάσισαν να συνεργαστούν, με τη Σοφία να αναλαμβάνει τον σχεδιασμό και τον Antony το επιχειρηματικό κομμάτι του brand Sophia Kokosalaki. Παράλληλα, οι δυο τους ταξίδευαν συχνά στην Ελλάδα, και ειδικά στην Κρήτη, τόπο καταγωγής των γονιών της, περνώντας πολύ χρόνο σε αρχαιολογικούς χώρους όπως η Αρχαία Ελεύθερνα. Οι επισκέψεις τους είχαν και ερευνητικό χαρακτήρα. «Η ελληνική κληρονομιά και κουλτούρα ήταν πάρα πολύ σημαντική για τη Σοφία, για το πώς έβλεπε τη ζωή της την ίδια. Δεν έχω γνωρίσει ποτέ κάποιον τόσο παθιασμένο με τη χώρα του. Με τρόπο δημιουργικό, όχι κάποιον που έλεγε “Είμαι Έλληνας και είμαι καταπληκτικός”. Ήταν παθιασμένη με αυτό που η Ελλάδα είχε να προσφέρει στη σημερινή ζωή. Και σίγουρα το ρούχο ήταν η πρώτη της αγάπη. Ωστόσο, όσο προχωρούσε στη δουλειά και την έρευνα, έβλεπε ότι δεν υπήρχαν πια ρούχα, όμως υπήρχαν κοσμήματα σε μουσεία. Κομμάτια από διαφορετικές περιόδους. Και αυτό αποτέλεσε μεγάλη έμπνευση για την ίδια. Κάπως έτσι ξεκίνησε η ασχολία της με το κόσμημα», θυμάται.

Sophia Kokosalaki: Η συλλογή κοσμημάτων από τον σύντροφό της τιμά την Ελληνίδα designer-2
©Fotis Karapiperis/Studio Verve

Η νέα συλλογή Sophia Kokosalaki προορίζεται για τον χειμώνα του ’22 και είναι εμπνευσμένη από την Οδύσσεια. Όχι τόσο από το έπος, όσο από την αριστοτεχνία των πλοίων της, τα σύμβολα, τις άγκυρες και τα εργαλεία της εποχής. «Για μένα, αυτό είναι το πιο συναρπαστικό στοιχείο του ελληνικού πολιτισμού σε κάθε εποχή του. Από την αρχιτεκτονική μέχρι το κόσμημα, η μαστοριά είναι εκπληκτική. Οι Έλληνες τεχνίτες ήταν πολύ πιο ικανοί από άλλους πολιτισμούς της εποχής», λέει ο Baker. Η μαστοριά συνεχίζεται, καθώς η νέα συλλογή συνεχίζει να παράγεται από τα ίδια ελληνικά χέρια που συνεργάζονταν παλαιότερα με την Κοκοσαλάκη. «Οι χρυσοχόοι της Αθήνας είναι μερικοί από τους καλύτερους στον κόσμο», συνεχίζει. «Έχουν τεράστια γνώση κι αυτό είναι πολύ σημαντικό. Αν είναι να τιμήσω τη Σοφία με το να διατηρήσω το brand με κάποιον τρόπο, πρέπει να τιμήσω την Ελλάδα, γιατί αυτήν ακριβώς τιμούσε και η ίδια».

Η πρώτη αυτή συλλογή, που βρίσκεται στην ιστοσελίδα του brand, είναι περιορισμένη σε κωδικούς, ώστε η ανάπτυξη να γίνει σταδιακά. Για τον Baker αποτελεί ένα τεστ τόσο για τον ίδιο όσο και για την αγορά, και η ανταπόκριση είναι θερμή. Υπάρχει, όμως, μια γνώμη που μετράει πάνω από όλες, εκείνη της εννιάχρονης σήμερα Stelli, η οποία αγαπάει το κόσμημα, αλλά και είχε «συνεργαστεί» με τη μητέρα της πάνω σε κάποια σχέδια. «Τώρα θέλει να βοηθήσει με τη συλλογή, ενώ το σίγουρο είναι ότι έχει άποψη. Όλα περνούν για έγκριση από τη Stelli, εκείνη είναι το αφεντικό!» λέει γελώντας ο Baker. Σε μια βιομηχανία που σφύζει από branding στρατηγικές, η νέα συλλογή Sophia Kokosalaki ξεχειλίζει από συναίσθημα. «Το συγκεκριμένο λανσάρισμα ίσως δεν είναι ο πιο εύκολος δρόμος. Θα ήταν πιο απλό για μένα να βρω μια καλή δουλειά, όμως είναι αυτό που ήθελε εκείνη. Και αισθάνομαι μια σύνδεση μαζί της μέσα από τη δουλειά της. Είναι πολύ σημαντικό για μένα, όπως και για τη Stelli, να κρατηθεί ζωντανή η Σοφία με αυτόν τον τρόπο», καταλήγει. «Για τη Σοφία, σημασία είχε η οικογένειά της, η δουλειά της και η Ελλάδα. Αυτά είχε ως κίνητρα. Όχι μόνο τη Stelli και μένα, αλλά και την οικογένειά της στην Ελλάδα. Μια οικογένεια που μας στηρίζει πολύ και τους δυο μας. Είναι σημαντικό για όλους μας να τιμήσουμε την κληρονομιά της Σοφίας. Όχι μόνο το ταλέντο της, αλλά και την ακεραιότητά της. Της αξίζει».