Copyright Robert Fairer
Copyright Robert Fairer
Copyright Robert Fairer

5 τρόποι που ο Dior του John Galliano επηρεάζει την Generation Z

Ως ο πρώτος Βρετανός σχεδιαστής που βρέθηκε στο τιμόνι γαλλικού οίκου υψηλής ραπτικής, ο Galliano άλλαξε εντελώς την εικόνα του διάσημου fashion house από το 1996 έως το 2011. Με αφορμή την κυκλοφορία δύο νέων βιβλίων για τη θητεία του Galliano στον Christian Dior, η Vogue εξετάζει πως το έργο του εμπνέει τη νέα γενιά.

Έχουν περάσει εννέα χρόνια από τότε που τα αντισημιτικά σχόλια του Βρετανού σχεδιαστή John Galliano στάθηκαν λόγος για την απομάκρυνση του από τον Dior. Η δεκαπενταετής θητεία του Galliano στον γαλλικό οίκο ξεκίνησε το 1996 και επικράτησε ως μια από τις  πραγματικές «μεταμορφώσεις» οίκων στην ιστορία της μόδας. Ο κάποτε συνδεδεμένος με τη θηλυκότητα και την old-school κομψότητα Dior, μετατράπηκε σε εύφορο έδαφος για να φιλοξενήσει τη δημιουργικότητα του Βρετανού σχεδιαστή, με άλλοτε ιδιοφυή και άλλοτε όχι τόσο επιτυχημένα εγχειρήματα.

 


John Galliano, Christian Dior's Fall 2000 Haute Couture Runway
©Getty Images

Με τις σημερινές τάσεις να αντλούν έμπνευση από τη δεκαετία του 2000, είναι φυσικό η Galliano εποχή του Dior να εμπνέει τις νέες γενιές για ακόμα μια φορά. Με τις αναζητήσεις για τις saddle τσάντες και τα χαρακτηριστικά φορέματα με το print εφημερίδας να ξεπερνούν κάθε προηγούμενο στο eBay και το Vestiaire Collective, και με το δημοφιλή λογαριασμό @Diorinthe2000s στο Instagram να κατακτά ένα δυναμικό fashion κοινό, οι δημιουργίες του Galliano καταφέρνουν να αποτελούν πηγή έμπνευσης ακόμα και για τους εν ενεργεία καλλιτεχνικούς διευθυντές του Dior, Maria Grazia Chiuri και Kim Jones.           

 


Dior, couture autumn/winter 2005
©Copyright Robert Fairer

Δυο νέα, επίκαιρα βιβλία παρουσιάζουν τα χρόνια του John Galliano στον Dior. Το πρώτο, John Galliano for Dior (εκδόσεις Thames & Hudson) αποτελεί έναν σπάνιο φωτογραφικό θησαυρό από τον Robert Fairer με ανέκδοτες εικόνες από τις backstage στιγμές του οίκου. «Η εμπειρία αυτή ήταν απλά η πιο απελευθερωμένη και όμορφη έκφραση της θηλυκότητας που υπάρχει εκεί έξω» τονίζει ο Fairer, που φωτογράφιζε επίσης επιδείξεις για τη Vogue. «Ο John δούλευε με μία ομάδα από χαρισματικές και εθιστικές προσωπικότητες. Όλοι ήταν ενθουσιασμένοι – δουλεύοντας όσο πιο σκληρά μπορούσαν για να δημιουργήσουν το καλύτερο show, την καλύτερη συλλογή, κάτι στο οποίο πίστευαν όλοι: έναν φανταστικό κόσμο».

 


Dior, autumn/winter 2003
©Copyright Robert Fairer

Στο δεύτερο βιβλίο, Galliano: Spectacular Fashion (εκδόσεις Bloomsbury) η αναγνωρισμένη δημοπράτης Kerry Taylor δημιουργεί ένα εγκυκλοπαιδικό χρονικό συγκεντρώνοντας όλα τα show του Galliano για τον Dior, ενώ ταυτόχρονα συγκεντρώνει τις ιστορίες πίσω από κάθε κολεξιόν. Και τα δύο βιβλία σκιαγραφούν τα «ονειρικά» χαρακτηριστικά των επιδείξεων του Gallianο, την ξεχωριστή ιδεολογία του, καθώς και τις θρυλικές συνεργασίες του, όπως εκείνη με την makeup artist Pat McGrath. Καθώς ο Βρετανός σχεδιαστής ανανέωσε το συμβόλαιο του ως καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Maison Margiela, η Vogue εξετάζει πως ο Dior επί Galliano εμπνέει την Generation Z μέσα από επιστροφή της αισθητικής των 00’s.

1. Η μόδα στην πιο θεαματική της διάσταση

Ίσως ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά της εποχής του Galliano στον οίκο Dior ήταν η αίσθηση πολυτέλειας στις επιδείξεις του. Το ίδιο σημαντική με τα ρούχα -τα οποία έμοιαζαν περισσότερο με γλυπτά-  ήταν και η θεατρικότητα στα show του, με σκηνικά του Michael Howells και μουσική του Jeremy Healy, extreme makeup από την Pat McGrath, μαλλιά από τον Orlando Pita και μοναδικά καπέλα από τον Stephen Jones. Άλλοτε μέσα σε ένα τρένο από τη Νότια Γαλλία μεταμορφωμένο σε «Diorient Express», άλλοτε σε ένα καρουζέλ με έπιπλα από «Τα Ταξίδια του Γκιούλιβερ» παρουσιάζοντας τη δική του εκδοχή της «Madame Butterfly», ο Galliano έπλαθε έναν δικό του κόσμο σε κάθε συλλογή.

Πολλές φορές, τα ρούχα έρχονταν σε δεύτερη μοίρα, μέσα στα φαντασμαγορικά show του. Ο Oriole Cullen, επιμελητής εκθέσεων μόδας και V&A curator of Modern Textiles and Fashion, αναφέρει στην εισαγωγή του John Galliano for Dior: «Η αχαλίνωτη φαντασία και η ατελείωτη δημιουργικότητα, σε συνδυασμό με την ασυναγώνιστη τεχνική των ατελιέ υψηλής ραπτικής του Dior, δημιούργησαν φανταστικά ενδύματα και επιδείξεις σε μία κλίμακα που συνεχώς ξεπερνούσε ό,τι γνωρίζαμε έως τότε για τη μόδα».

 


Dior, couture autumn/winter 2004
©Copyright Robert Fairer

2. Η τέχνη των ισορροπιών

Στο βιβλίο John Galliano for Dior, αναφέρεται πως η κριτικός μόδας Colin McDowell είχε πει στη Vogue: «Ένα από τα υπέροχα πράγματα που έκανε ο Galliano στον Dior ήταν να συνδυάσει τη ζωντάνια των δρόμων με τον ενθουσιασμό της ποπ κουλτούρας, μαζί με μία πινελιά υψηλής ραπτικής». Παρόλα που το όραμα του Galliano εμπεριείχε αναφορές στην ιστορία, υπήρχε μια ριζοσπαστική αίσθηση μοντερνισμού στο έργο του, που εκφραζόταν μέσα από την ποπ κουλτούρα και το streetwear.

Στον μαγικό κόσμο του John Galliano, στοιχεία από την ταινία Matrix (1999) αναμειγνύονταν με στρατιωτικές αναφορές από την εποχή του Ναπολέοντα και η χαρακτηριστική φιγούρα της Edie Sedgwick από τα 60’s γινόταν ένα με την Αυτοκράτειρα Ζοζεφίνα. Η συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2000 ήταν εμπνευσμένη από το άλμπουμ The Miseducation of Lauryn Hill (1998), με τη μισή συλλογή να απαρτίζεται από denim κομμάτια με το μονόγραμμα του οίκου Dior, λαμπερά κοσμήματα και την πρώτη εμφάνιση της θρυλικής saddle bag. «Kάποιος έπρεπε να φέρει τον Dior στον 21ο αιώνα – ακόμα και με κλωτσιές και φωνές» είχε πει ο Galliano στο The South Bank Show (1996). Η ράπερ Foxy Brown έγινε μούσα του οίκου και ο Galliano με τη σειρά του έγινε icon για πολλές σταρ της εποχής, όπως η Lil’ Kim, Jennifer Lopez, Christina Aguilera και Britney Spears.

 


Dior, couture autumn/winter 2005
©Copyright Robert Fairer

3. Μία ριζοσπαστική αναθεώρηση της ιστορίας 

Πριν τη θητεία του στον Dior, ο Galliano υπήρξε για μικρό χρονικό διάστημα καλλιτεχνικός διευθυντής στον οίκο Givenchy. Ήταν η πρώτη φορά που ένας Βρετανός σχεδιαστής είχε τα ηνία ενός γαλλικού οίκου, κάτι που εκτός από επαναστατικό για την εποχή, σηματοδότησε και μία «αλλαγή φρουράς». Αυτό σήμαινε πως ο Galliano έφερε ένα εντελώς καινούριο κοινό στη γαλλική υψηλή ραπτική, και επανερμήνευσε την κληρονομία του οίκου με φρέσκο αέρα, ζωντάνια και μια αίσθηση εκσυγχρονισμού.

«Οδήγησε έναν οίκο συνυφασμένο με τον σεβασμό στην κορυφή. Όταν ο Galliano σχεδιάζει είναι σαν να σπρώχνει τον εαυτό του στην άκρη του γκρεμού» γράφει ο Talley στον πρόλογο του βιβλίου John Galliano for Dior. Στην εποχή όπου η κληρονομιά των μεγάλων οίκων μόδας αποτελεί καυτό θέμα και οι σχεδιαστές ανατρέχουν στα αρχεία τους για έμπνευση, είναι εμφανές πως ο Galliano προσέγγισε την ιστορία του Dior με μία εντελώς διαφορετική ματιά.

 


Dior, couture spring/summer 2002
©Copyright Robert Fairer

4. Μία φανταστική ιστορία για κάθε κολεξιόν 

Τα show του Galliano περιστρέφονταν πάντα γύρω από μία δική τους φανταστική ιστορία. «Τα χρήματα δεν στάθηκαν ποτέ εμπόδιο» εξηγεί η συγγραφέας Kerry Taylor στο Galliano: Spectacular Fashion. «Τα show γίνονταν όλο και πιο θεαματικά. Τα ταξίδια του για έρευνα όλο και πιο περίεργα και εξωτικά». Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ταξίδι του με αερόστατο πάνω από τον Νείλο ή η επίσκεψη του στους Βουδιστές μοναχούς της Κίνας. Οι εμπειρίες αυτών των ταξιδιών αποτυπώθηκαν στις τολμηρές συλλογές του Galliano με έντονες αναφορές σε ξένες κουλτούρες. Ο Galliano κατάφερε να κάνει τον εαυτό του διάσημο και τον Dior ακόμα πιο γνωστό στο ευρύ κοινό. «Μπορεί να πάρει διαφορετικές ιδέες και να τις ενώσει μεταξύ τους, με σκοπό να δημιουργήσει κάτι συναρπαστικό ή φρέσκο» αναφέρει η Taylor για τον Galliano.

 


Dior, couture autumn/winter 2005
©Copyright Robert Fairer

5. Εμπνέοντας τους νέους σχεδιαστές του Dior 

Φτάνοντας στο σήμερα, οι καλλιτεχνικοί διευθυντές του Dior, Maria Grazia Chiuri και Kim Jones έχουν αναγνωρίσει τη συνεισφορά του John Galliano στον γαλλικό οίκο κάνοντας αναφορές στο έργο του και επανεκδίδοντας κάποια από τα πιο γνωστά σχέδια του, όπως η saddle bag και το print εφημερίδας (το οποίο εμφανίστηκε στην SS20 συλλογή του Kim Jones). Και δεν είναι οι μόνοι. Η Kerry Taylor, που συχνά δημοπρατεί ιστορικά κομμάτια του Galliano, επιμένει πως υπάρχει μεγάλη ζήτηση για τις δημιουργίες του σχεδιαστή – κυρίως από μουσεία, συλλέκτες αλλά και σχεδιαστές από άλλους οίκους. «Μέχρι και ο Alexander McQueen είχε κομμάτια του Galliano. Τα “αποσυναρμολογούσε” και τα αντέγραφε» αναφέρει η Taylor. «Πολλοί σχεδιαστές αγοράζουν κομμάτια του επειδή είναι τόσο αριστοτεχνικά φτιαγμένα». Ποιος θα μπορούσε να τους κατηγορήσει;

 


Dior, couture autumn/winter 2000
©Copyright Robert Fairer

Dior autumn/winter 2000
©Copyright Robert Fairer

Dior, autumn/winter 2007
©Copyright Robert Fairer
Scroll to Top