η-ζωή-στο-παρίσι-με-βοήθησε-να-καταλάβ-137937
©Dior autumn:winter 2020. © Copyright Jamie Stoker 2020. e All Rights Reserved.

Μπορεί η λέξη «iconic» να είναι κλισέ στον κόσμο της μόδας και των brands, αλλά πώς αλλιώς να χαρακτηρίσεις το Bar Jacket του Dior; Αυτό το σακάκι είναι που στην πρόσφατη χειμερινή συλλογή που έδειξε ο οίκος στο Παρίσι, η Maria Grazia Chiuri το εμπνεύστηκε ξανά από την αρχή, κάνοντας το μάλλινο με τρόπο που παραπέμπει σε cardigan. Χωρίς βολάν, χωρίς διακοσμητικά στοιχεία, με τονισμένη μέση και καμπυλωτούς ώμους, το νέο σακάκι καταδεικνύει την υψηλή τέχνη του design και γίνεται έμβλημα της συλλογής Φθινόπωρο/Χειμώνας 2020 του οίκου που παντρεύει το πλεκτό με μια πληθώρα σχεδίων και ιδεών. Αυτή η συλλογή είναι σαν ένα οπτικό ημερολόγιο» εξηγεί η Chiuri: «Ερχόμενη να ζήσω στο Παρίσι αντιλήφθηκα σε βάθος τη γαλλική κουλτούρα και τον οίκο Dior. Με βοήθησε κατά κάποιον τρόπο να αντιληφθώ το παρελθόν μου και τις αναφορές που είχα».

«Η ζωή στο Παρίσι με βοήθησε να καταλάβω το παρελθόν μου»: Η Maria Grazia Chiuri για τη συλλογή Dior AW20-1
©Copyright Jamie Stoker 2020. All Rights Reserved.

Αν και όταν μιλάμε για Dior το μυαλό μας πηγαίνει στο New Look του 1947, η Chiuri μάλλον εστίασε σε ένα εξίσου σημαντικό, αλλά μάλλον υποτιμημένο κεφάλαιο του οίκου: την 30ετή θητεία του Marc Bohan (1961-1989). «Είναι σαφές ότι με τον Marc Bohan ο Dior άρχισε να αλλάζει εισάγοντας στις συλλογές του παντελόνια και τις νέες φούστες» λέει και συνεχίζει: «Στα 70’s με τον Bohan στο τιμόνι και με την άνοδο του φεμινισμού οι γυναίκες άρχισαν να χρησιμοποιούν τη μόδα για να αυτοπροσδιοριστούν. Το θυμάμαι πολύ καλά και από την προσωπική μου εμπειρία τότε. Ήθελα να πηγαίνω σε υπαίθριες αγορές και να αγοράζω τζιν παντελόνια και στρατιωτικά σακάκια».

«Η ζωή στο Παρίσι με βοήθησε να καταλάβω το παρελθόν μου»: Η Maria Grazia Chiuri για τη συλλογή Dior AW20-2
©Copyright Jamie Stoker 2020. All Rights Reserved.

Γενικά σαν σχεδιάστρια η Chiuri θέλει να «δημιουργήσει μια γκαρνταρόμπα που δίνει στη γυναίκα χώρο να ενσωματώσει στο προσωπικό της στυλ». Αυτή τη σεζόν η συλλογή περιλαμβάνει κάπες, φούστες και φορέματα με καρό patterns σε διάφορα χρώματα, αντλώντας έμπνευση από το βιβλίο The Little Dictionary of Fashion του Dior που εκδόθηκε το 1954 (Αγαπάω τα καρό. Μπορούν να είναι fancy και απλά, κομψά και εύκολα, νεανικά και πάντα σωστά» γράφει ο σχεδιαστής). Είδαμε πλισέ φούστες από κερωμένο tie-dye ύφασμα και φορέματα με στοιχεία από δίχτυ και pom-pom. Φορέματα ντραπέ που παραπέμπουν σε Ελληνίδα θεά, πλισέ φούστες σε ιβουάρ χρώμα, μεταξωτό σιφόν στο χρώμα του κάστανου που παραπέμπουν στο στυλ της Faye Dunaway το 70’, ενώ τα πιο ανδρόγυνα σχέδια, με φούστες και γραβάτες μας θυμίζουν την Diane Keaton.

«Η ζωή στο Παρίσι με βοήθησε να καταλάβω το παρελθόν μου»: Η Maria Grazia Chiuri για τη συλλογή Dior AW20-3
©Getty Images

Μια άλλη ματιά της Chiuri στην ίδια συλλογή εμπνέεται από τα αρχεία της ομοεθνούς της Carla Lonzi. Η κριτικός τέχνης και συνιδρύτρια της κολεκτίβας Rivolta Femminile έγραψε το εμβληματικό μανιφέστο «Io dico io» (Εγώ λέω εγώ), από το οποίο προκύπτει ο τίτλος της επερχόμενης έκθεσης με έργα Ιταλίδων καλλιτεχνών που υποστηρίζεται από τον Dior. «Για μένα η τέχνη είναι ένα μέσο που απεικονίζει τις γυναίκες και την σχέση τους με το σώμα τους» λέει η Chiuri. «Σ’ αυτό το σημαντικό μανιφέστο, η Lonzi αναφέρεται στη συνείδηση του εαυτού. Γράφει χαρακτηριστικά ότι μόνο αν έχεις συνείδηση μπορείς να αλλάξεις την κατάσταση». Σ’ αυτό το πλαίσιο συνεργάστηκε με την κολεκτίβα Claire Fontaine. Οι καλλιτέχνες με έδρα το Παρίσι, δημιούργησαν ένα backdrop με φράσεις από το αρχείο της Lonzi όπως «Πατριαρχία=Κλιματική απειλή» και «Η αγάπη των γυναικών είναι εργασία χωρίς αμοιβή». Οι φράσεις αναγράφονταν με νέον φωτισμό και το backdrop κρεμάστηκε στο ταβάνι της πασαρέλας που στήθηκε στους κήπους Tuileries.

«Η ζωή στο Παρίσι με βοήθησε να καταλάβω το παρελθόν μου»: Η Maria Grazia Chiuri για τη συλλογή Dior AW20-4
©Copyright Jamie Stoker 2020. All Rights Reserved.

Παράλληλα η Palma Bucarelli, που υπήρξε διευθύντρια του μουσείου μοντέρνας τέχνης της Ιταλίας (Galleria Nazionale d’Arte Moderna) από το 1942 έως το 1975, λειτούργησε σαν μούσα για τη φετινή σεζόν. «Εκείνη την εποχή ήταν πολύ δύσκολο και σπάνιο για μια γυναίκα να έχει τέτοια θέση. Υπήρξε μια θαρραλέα γυναίκα με ισχυρή άποψη» δηλώνει η Chiuri και συμπληρώνει: «Ταυτόχρονα αγαπούσε τη μόδα. Έχουμε δει φωτογραφίες της και μπορούμε να το κρίνουμε. Ταξίδευε στο Παρίσι και αγόραζε φορέματα Dior και την ίδια στιγμή της άρεσε να φοράει δερμάτινα παντελόνια. Ήταν αληθινά ανεξάρτητη».

MHT