00-story

Τι επίδραση έχουν τα χρώματα στη ψυχολογία μας;

Με τη βοήθεια της ενεργειακής θεραπεύτριας Constance Hart, η Vogue εξηγεί πώς τα χρώματα που θα πρωταγωνιστήσουν την επόμενη σεζόν επηρεάζουν τον ψυχισμό μας.

Παρά τις διαφορετικές θεωρίες των επιστημόνων, το ανθρώπινο μάτι έχει την ικανότητα να βλέπει άπειρα χρώματα. Μέσα από αυτό το χρωματικό καλειδοσκόπιο, οι σχεδιαστές επέλεξαν επτά βασικά χρώματα τα οποία μετέτρεψαν σε βασικές τάσεις για τον χειμώνα του 2019. Πέρα από τα μουντά γκρι και τα ουδέτερα nudes, τις πασαρέλες φώτισαν το shocking pink και το εκτυφλωτικό μπλε των Lemaire και Louis Vuitton, αλλά και το έντονο πράσινο, το κίτρινο και το μωβ, που «έβαψαν» τα shows των Sies Marjan και Marine Serre.

Η απάντηση στο ερώτημα γιατί το χρώμα μας έλκει, έρχεται από τη θεραπεύτρια Constance Hart, η οποία ίδρυσε το Conscious Colors το 1998, με σκοπό να χρησιμοποιήσει τις επιδράσεις του σε ολιστικές θεραπείες. Όπως εξηγεί, οι ψυχρές αποχρώσεις του μπλε βοηθούν εκείνους που αναζητούν ψυχική ηρεμία, ενώ το έντονο κόκκινο είναι η ιδανική απόχρωση για όσους είναι έτοιμοι να κάνουν μια ριζική αλλαγή στη ζωή τους ή να πάρουν μια σοβαρή απόφαση.

Όσο για την επιρροή των χρωμάτων μέσα από τη μόδα, τονίζει: «Πιστεύω πως πρέπει κανείς να κοιτάξει την γκαρνταρόμπα του με διαφορετικό μάτι. Καθώς αντιλαμβάνεται την επίδραση του κάθε χρώματος, μπορεί να επιλέξει τι θα φορέσει ανάλογα με το πώς αισθάνεται εκείνη τη συγκεκριμένη ημέρα ή να κατανοήσει πώς η εμφάνισή του εκφράζει τη ψυχολογία του. Αυτό το κάνουμε όλοι συνεχώς, είτε το αντιλαμβανόμαστε είτε όχι».

Η θεωρία της για τα έντονα χρώματα του επόμενου χειμώνα είναι πως πρόκειται για μια αντίδραση: «Νομίζω ότι σαν κοινωνία σκεφτόμαστε όλο και περισσότερο πώς μπορούμε να κατακτήσουμε την ηρεμία μέσα στη σκληρή πραγματικότητα» λέει, και εξηγεί ότι τα ζωντανά χρώματα μας βοηθούν συναισθηματικά και ψυχολογικά και μας προστατεύουν από το ζόφο της σύγχρονης καθημερινότητας. Παρακάτω αναλύει τις ιδιότητες των χρωμάτων που θα κυριαρχήσουν την επόμενη σεζόν.


Lemaire, Rodarte, Louis Vuitton
©Gorunway

Royal Blue

Εδώ τα πράγματα αποκτούν ενδιαφέρον. Όπως λέει η Hart, το royal blue δεν αποτελεί απλά μια χαλαρωτική απόχρωση, αλλά μας δίνει την ευκαιρία να βιώσουμε τον ανώτερο εαυτό μας. «Αν κάποιος εκτίθεται αρκετά σ’ αυτό, θα αποκτήσει με το χρόνο πιο υψηλή αντίληψη. Ας πούμε ότι το royal blue δίνει το ερέθισμα ώστε να μπορούμε να εκφράσουμε την βαθύτερη σοφία που διαθέτουμε για οτιδήποτε βιώνουμε ή συμβαίνει γύρω μας. Όσο πιο πολύ ερχόμαστε σε επαφή μαζί του, τόσο πιο κοντά στη διαισθητικότητά μας κινούμαστε». Αυτό δε σημαίνει φυσικά πως θα αποκτήσουμε 6η αίσθηση, αλλά ότι μέρα με την ημέρα θα μπορούμε να υπερβαίνουμε τον εαυτό μας. «Ο ανθρώπινος εγκέφαλος διαθέτει αυτή τη διαισθητικότητα, απλά οι περισσότεροι δεν την εξασκούμε. Όμως βρίσκεται εκεί και μπορεί πάντα να ενεργοποιηθεί», λέει. «Αυτό το χρώμα μπορεί πραγματικά να βοηθήσει τον εγκέφαλο να ηρεμήσει. Έχει καταπραϋντικές ιδιότητες στην εγκεφαλική λειτουργία και στο νευρικό σύστημα».


Jacquemus, Molly Goddard, Saint Laurent
©Gorunway

Magenta

«Έχουμε μια κοινή συναισθηματική αντίδραση σε ορισμένα χρώματα, καθώς έτσι έχουμε εκπαιδευτεί εδώ και αιώνες» λέει, εξηγώντας τις επιπτώσεις των neon ροζ αποχρώσεων που παρουσίασαν οι Jacquemus, Molly Goddard και Saint Laurent. «Η συναισθηματική ενέργεια αυτού του χρώματος είναι η αγάπη, κάτι από το οποίο δεν μπορούμε να ξεφύγουμε, αν σκεφτούμε την αίσθηση που μας προκαλεί το ροζ χρώμα». Σύμφωνα με τη Hart, ένα τόσο έντονο χρώμα «Είναι σαν να εκφράζεις τον εαυτό σου, προκειμένου να προσφέρεις όση πιο πολύ αγάπη μπορείς… Είναι ένα χρώμα που βοηθάει να έρθουμε κοντά με τους άλλους. Σαν να αναγνωρίζουμε την αγάπη που νιώθουμε για τον εαυτό μας και να προσπαθούμε να την εξωτερικεύσουμε».


Givenchy, Christopher Kane, Stella McCartney
©Gorunway

Πράσινο

Συναισθηματικά, ένα πλούσιο πράσινο μας παρέχει υποστήριξη, «Ώστε να μπορούμε να προσαρμοζόμαστε πιο εύκολα στις αλλαγές που συμβαίνουν γύρω μας. Το πράσινο βρίσκεται ακριβώς στη μέση του χρωματικού φάσματος εξισορροπώντας τα άκρα, δηλαδή τους θερμούς, δραστικούς τόνους και τις ψυχρές, χαλαρωτικές αποχρώσεις». Για όσους δεν τολμούν το έντονο πράσινο της Stella McCartney και του Christopher Kane, η Hart λέει πως ακόμα και το πιο ήπιο κυπαρισσί έχει την ίδια επιρροή.


Off-White, Valentino, Marc Jacobs
©Gorunway

Κίτρινο

Η Hart το χαρακτηρίζει ως «Μια ακτίδα αυτοπεποίθησης, χαράς και διαύγειας», συγκρίνοντας τη δράση του με αυτή ενός λεμονιού: τονώνει, αποτοξινώνει και καθαρίζει. «Το κίτρινο βοηθάει στο ξεκαθάρισμα όταν υπάρχουν αμφιβολίες ή σύγχυση και ρίχνει φως σε πράγματα για τα οποία δεν είμαστε σίγουροι. Είναι καθαρκτικό για το σώμα, ενώ βοηθάει το μυαλό να κάνει επανεκκίνηση. Καταλαβαίνει κανείς πώς μπορεί να αποκτήσει αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση», εξηγεί. Η αλήθεια είναι πως το κίτρινο είναι ένα δύσκολο χρώμα, ακόμα και αν πρόκειται για ένα παλτό-κάπα του Valentino. Η Hart προτείνει να το εντάξουμε στη ζωή μας και με άλλους τρόπους. «Πάντα έβρισκα ενδιαφέρον το ότι τα post-its είναι κατά κύριο λόγο κίτρινα. Αν επιλέξουμε κίτρινα αξεσουάρ ή αν έχουμε γύρω μας κάτι σε κίτρινο χρώμα, βοηθάει στην αποτοξίνωση του εγκεφάλου», καταλήγει.


Balenciaga, Alexander McQueen, Marni
©Gorunway

Έντονο κόκκινο

«Πρόκειται για το απόλυτο χρώμα της δράσης, της φιλοδοξίας, της ενέργειας και της τόλμης», λέει η Hart για το χρώμα που είδαμε στους Balenciaga, Alexander McQueen και Marni. «Αν και όλες οι αποχρώσεις του είναι έντονες, δεν έχουν το ίδιο αντίκτυπο όσο το ζωντανό κόκκινο, που μας δίνει το κίνητρο να πετύχουμε τους στόχους μας και να αποκτήσουμε θάρρος». Ωστόσο, η υπερβολική έκθεση σ΄αυτό μπορεί να προκαλέσει ένταση και επιθετικότητα, ξεκαθαρίζει.


Area, Mary Katrantzou, Tom Ford
©Gorunway

Βιολετί

Ίσως ο πιο ενδιαφέρων χρωματικός συνδυασμός είναι το βιολετί με το φούξια που παρουσίασαν οι Area, Mary Katrantzou και Tom Ford. «Αυτά τα δύο χρώματα αντιπροσωπεύουν το γήινο και το αιθέριο. Το βαθύ μωβ συνδέεται με τη γη. Όταν είμαστε προσγειωμένοι, τότε έχουμε ό,τι χρειαζόμαστε για να συντηρήσουμε τον ψυχισμό μας. Συναισθηματικά και ψυχολογικά, βοηθάει να νιώσουμε ότι κάποιος μας φροντίζει», λέει η Hart και προσθέτει: «Το βαθύ μωβ έχει την έννοια ότι το ίδιο το σύμπαν μας φροντίζει».


Christian Cowan, Marine Serre, Sies Marjan
©Gorunway

Κιτρινοπράσινο

Αγαπημένη απόχρωση των Kardashians, αλλά και σχεδιαστών όπως η Marine Serre και ο Sander Lak του Sies Marjan, το φλούο πράσινο έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στη μόδα αυτής και της επόμενης σεζόν. Η Hart εξηγεί πως καθώς πρόκειται για κράμα του κίτρινου και του πράσινου, φέρει τις θεραπευτικές ιδιότητες και των δύο, ενώ και από μόνο του έχει ισχυρή επίδραση. «Περισσότερο από κάθε άλλο, αυτό είναι το χρώμα που φωνάζει ‘Κοιτάξτε με, χρειάζομαι κάποιος να με προσέξει’. Είναι η διαφορά του ‘θέλω προσοχή’ και του ‘χρειάζομαι προσοχή’. Αυτό που εκφράζει είναι ‘Χρειάζομαι προσοχή γιατί θέλω να νιώσω καλύτερα με τον εαυτό μου και αν τη βρω θα αποκτήσω την αυτοπεποίθηση που έχω ανάγκη». Ουσιαστικά πρόκειται για μια ασυνείδητη κραυγή για φροντίδα.

Read more at vogue.com

Scroll to Top