άννα-βίσση-θα-κάνω-ότι-επιτάσσει-η-φ-290718
©P/A HUE DE FONTENAY @OPEN SPACES PARIS, FASHION DIRECTOR: NICHOLAS GEORGIOU

Η Άννα Βίσση φέτος γιορτάζει. Πενήντα ολόκληρα χρόνια καριέρας. Γιορτάζει το ταλέντο της, τη μοναδικότητά της, την αντοχή της, το ταμπεραμέντο της, τον τσαμπουκά της, το σταριλίκι της, τα ρίσκα της, τις επιτυχίες της, τις αποτυχίες της, τα λάθη της, τα σκοτάδια της, τα όνειρά της, τις διαψεύσεις της. Γιορτάζει το ασυναγώνιστο πάθος της γι’ αυτό που κάνει. Ένα πάθος που μέρα με τη μέρα καίει όλο και πιο δυνατά, γι’ αυτό και μπορεί ακόμα να ξεσηκώνει όλες τις ηλικίες. Πάνω απ’ όλα γιορτάζει τη φύση της. Μια «φύση» που, όπως χαριτολογώντας θα μου πει, οδήγησε τη «Βίσση» της εδώ που είναι σήμερα. Αυτή τη φύση θέλησα να κατανοήσω, όσο και όπως η ίδια την άφησε να εκτεθεί μέσα από δύο διά ζώσης συναντήσεις, κάτι χειρόγραφα ορνιθοσκαλίσματα που φωτογράφιζε και μου έστελνε στο WhatsΑpp και ένα μεταμεσονύχτιο Zoom από το σπίτι της κόρης της στη Νέα Υόρκη. Όσα είπαμε δεν θα μπορούσαν να γραφτούν σαν ερωταπαντήσεις. Η ίδια, άλλωστε, προτιμά πάντα να μιλάει σε πρώτο πρόσωπο.

«Φτάνοντας στην Αθήνα από την Κύπρο το ’73, δεν ξέρω αν μπορούσα να φανταστώ τη ζωή που έχω τώρα. Υπήρχαν κάποιες αχνές εικόνες, κάτι “αναμνήσεις από το μέλλον” όπως τις λέω καμιά φορά. Μάλλον δυνατές επιθυμίες ήταν που ήλπιζα να μου συμβούν, και όταν θες κάτι πάρα πολύ, λένε, το πετυχαίνεις. Δεν ξέρω πόσο ακριβές είναι αυτό, αλλά μου αρέσει σαν ενθάρρυνση, σαν στάση ζωής. Τουλάχιστον να κυνηγάς τα όνειρά σου με τόλμη και να μη φοβάσαι να ρισκάρεις. Ξεκίνησα την καριέρα μου στα 15 μου χρόνια. Τότε δεν ενδιαφερόμουν ούτε για fame ούτε για λεφτά. Η προτεραιότητά μου ήταν πώς θα δώσω κάτι μουσικά εντυπωσιακό και διαφορετικό στον κόσμο. Η πρώτη που είχα δει live στις μπουάτ τότε ήταν η Μαρινέλλα. Τι εντυπωσιακή showwoman, έλεγα. Η εποχή και οι περιστάσεις με οδήγησαν στα μονοπάτια των Λιανοτράγουδων και του ήχου των ’70s στην Ελλάδα. Όταν μπήκα στην πρώτη μου εταιρεία, οι συνθέτες ήταν συγκεκριμένοι τότε: Σπανός, Λοΐζος, Μούτσης, Πλέσσας, Καλδάρας. Με έστειλαν στον πρώτο που με ζήτησε, τον Κουγιουμτζή. Μου έγραψε το Σ’ αγαπώ. Τι ωραίο τραγούδι! Όμως ο Μάνος ήταν ο αγαπημένος μου από εκείνο τον κόσμο. Αλλά εγώ ένιωθα ξένη εκεί μέσα. Ήθελα να βρω τους Beatles μου, τους Rolling Stones μου, τους Deep Purple μου, τον Elvis Presley μου, την Joplin μου. Mε αυτά τα ακούσματα μεγάλωσα εγώ. Και τα βρήκα. Όταν γνώρισα τον Νίκο Καρβέλα. Στον Νίκο “αναγνώρισα” αμέσως τον συνθέτη, τον στιχουργό, τον σύντροφο και τον μέντορά μου για το υπόλοιπο της ζωής μου.

Άννα Βίσση: «Θα κάνω ό,τι επιτάσσει η “φύση” μου και η “Βίσση” μου!»-1
©P/A HUE DE FONTENAY @OPEN SPACES PARIS, FASHION DIRECTOR: NICHOLAS GEORGIOU

»Μου λένε συχνά: “Όλο για τον Καρβέλα μιλάς”. Ναι. Λέτε να του κάνω κανένα χατίρι; Δεν ξέρω τι θα ήμουν σήμερα αν δεν τον συναντούσα. Είχε ένα όραμα για μένα αυτός ο άνθρωπος. Δεν μου έγραφε απλά τραγούδια. Αξιοποιούσε αυτό που έφερα. Μου έδινε ρόλους. Ονειρεύτηκε να γίνω η Μάλα, η Ροζάνα, η Άννα, οι ηρωίδες από τις τρεις όπερες που ανεβάσαμε. Όταν μου έγραψε το Δεν θέλω να ξέρεις, μου είχε πει να εμπνέομαι από τη Μαρία Κάλλας όταν το λέω – εδώ να σου πω ότι η Κάλλας είναι το μουσικό μου είδωλο! Όταν έλεγα το Ακόμα μία, είχα στο μυαλό μου την Janis Joplin, την οποία έχω και σε πολλές άλλες ερμηνείες μου. Την εποχή του Φωτιά ακούγαμε μανιωδώς Pat Benatar. Την εποχή του Δεν σ’ αλλάζω, του Σαν και μένα καμιά και του Με αγάπη από μένα για σένα, ακούγαμε σε λούπα Little Richard και όλους τους ροκεντρολάδες των ’50s-’60s και τους μελετούσαμε. Αυτό κυρίως συνέβαινε στα ταξίδια που κάναμε πηγαίνοντας προς Αγγλία με το αυτοκίνητο –γιατί ο Καρβέλας, ως γνωστόν, δεν μπαίνει σε αεροπλάνα, μια πονεμένη ιστορία–, τότε που ακόμα τα αυτοκίνητα είχαν κασετόφωνο. Με τα τραγούδια του ζωγράφισε το καλλιτεχνικό μου πορτρέτο. Πατάω φέτος στο Ηρώδειο μαζί του, μετά από 40 χρόνια αδιάκοπης έμπνευσης, δημιουργίας, ανταλλαγής ενέργειας και δύναμης που εμφυσούσαμε ο ένας στον άλλο. Νιώθω ευτυχία… Μου έγραψε τα πάντα. Ό,τι είδος μουσικής λαχταρούσα και ήθελα να δοκιμάσω. Η σχέση μας είναι αδιάσειστη. Μαλώνουμε ακόμα λες και είμαστε παιδιά και συνδεόμαστε πάλι με έναν τρόπο μαγικό. Περιμένω πάντα με λαχτάρα την επόμενη μεταμόρφωση που θα εμπνευστεί για να μου γράψει. Δεν είναι μόνο το τεράστιο μουσικό του ταλέντο. Είναι και το πνεύμα του. Ελεύθερο, ανεξάρτητο, φιλοσοφικό. Είμαι τυχερή που επωφελήθηκα από αυτό το πνεύμα.

Άννα Βίσση: «Θα κάνω ό,τι επιτάσσει η “φύση” μου και η “Βίσση” μου!»-2
©P/A HUE DE FONTENAY @OPEN SPACES PARIS, FASHION DIRECTOR: NICHOLAS GEORGIOU

»Τα τραγούδια μας έχουν αποθεωθεί, ενώ ορισμένα έχουν αμφισβητηθεί. Το ρεφρέν στο Αφού λέει: “Δεν τραβάω κανένα ζόρι, αν η πρώτη σου αγάπη ήταν αγόρι”. Όταν βγήκε αυτό το τραγούδι, έπεσαν να μας φάνε ακόμα και οι φανατικοί μου. Τον πήρα τηλέφωνο με δάκρυα και του είπα: “Σ’ ευχαριστώ που μου έγραψες κάτι που δέχτηκε τέτοια αντίδραση και αντιμετώπισε τέτοια έχθρα, γιατί αυτό με κάνει να νιώθω τόσο ζωντανή και τόσο καλλιτέχνης”. Μπορώ να προσθέσω ότι αυτόν τον στίχο τον έχω ζήσει προσωπικά. Κατηγορηθήκαμε και για άλλα. Εγώ, ας πούμε, τον στίχο “Αγάπη είναι τα κομμένα νύχια που πετάς” και ό,τι άλλο λέει σ’ αυτό το τραγούδι το θεωρώ ποίηση. Κάποιος άλλος το θεωρεί γελοίο. Να σου πω κάτι; Αν δεν με αμφισβητούσαν, θα ήμουν μια βαρετή τραγουδίστρια. Με θεωρούν αμφιλεγόμενη; Thank God! Έχω πει και τραγούδια πολύ απλά, δεν λέω. Όλα είχαν όμως μια μικρή επανάσταση και τον ρεαλισμό τους. Εξ ου και το Ό,τι έχω ζήσει, το ’χει πει η Βίσση. Νομίζω ότι αυτά που κάναμε με τον Νίκο το ’80 δικαιώθηκαν στα ’00, αυτά που κάναμε το 2010 δικαιώνονται σήμερα και κάτι καινούργια, πολύ σκοτεινά πράγματα που συζητάμε τώρα για να βγάλουμε σε λίγο καιρό, μάλλον θα δικαιωθούν το 2040. Αν ζούμε!

»Όσα άκουσα να μου λένε για το Ηρώδειο, θετικά και μη, εγώ τα μετέφρασα σαν ενδιαφέρον. Ενδιαφέρον γι’ αυτό που κάνω. Δεν ταυτίζομαι διόλου με σχόλια γύρω από το αν το δικαιούμαι ή όχι. Οι απόψεις που έχουμε όλοι μας δεν χρειάζεται να συγκλίνουν. Δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Ευτυχώς! Ωρίμασα και δεν με νοιάζει πια τι λένε για μένα. Κάποτε με πείραζε. Μπορώ να πω κι άλλα για να υπερασπιστώ το κερδισμένο μου δικαίωμα να τραγουδήσω σ’ αυτόν τον μαγικό χώρο, αλλά τι θα καταφέρω; Θα αλλάξει κάτι; Θα αλλάξει το γεγονός ότι μετά την πρώτη συναυλία ήρθε και η δεύτερη; Θα αλλάξει το ότι ο κόσμος με τίμησε δεόντως, μην αφήνοντας ούτε εμένα την ίδια να βρω δύο εισιτήρια που ήθελα; Στο Ηρώδειο θα κάνω μια μικρή αναδρομή, γιατί είναι ωραίο να θυμίσω τις εποχές από τις οποίες πέρασα πριν από τον Καρβέλα. Η καρδιά μου όμως εμένα χτύπησε στο Δώδεκα. Εκεί μπήκα και στην καρδιά του Έλληνα. Τα Χρόνια της υπομονής δεν τα αισθάνθηκα ποτέ δικά μου. Στο Ηρώδειο θα με συνοδεύει η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, 75 ατόμων, σε σύμπραξη με τη δική μου μπάντα, που εδώ και οκτώ χρόνια έχουμε φτιάξει μαζί το project του Hotel Ermou. Μαέστρος θα είναι ο Αλέξιος Πρίφτης και σε κάποια τραγούδια θα με συνοδεύουν 40 άτομα της χορωδίας ΑΧΝΑ. Θα έχω και guest την πιανίστα Βικτωρία Κιαζίμη. Η επιλογή του ρεπερτορίου εκεί έγινε και με βάση αυτή τη σύνθεση. Το Ηρώδειο για μένα είναι μια χρυσή ευκαιρία να πω και τραγούδια που δεν μπορώ να πω στα νυχτερινά κέντρα. Και αυτό είναι εύλογο. Θα λέω τη Διαδήλωση όταν ο άλλος έχει έρθει να πιει και να διασκεδάσει;

Άννα Βίσση: «Θα κάνω ό,τι επιτάσσει η “φύση” μου και η “Βίσση” μου!»-3
©P/A HUE DE FONTENAY @OPEN SPACES PARIS, FASHION DIRECTOR: NICHOLAS GEORGIOU

»Όταν στη συναυλία για τα πενήντα μου χρόνια είπα στον κόσμο “Μη με αφήσετε να πεθάνω”, δεν το είπα με φόβο, αλλά με θάρρος. Είμαι καλλιτέχνις. Πάντα θα ερμηνεύω έχοντας τέτοιες σκέψεις. Το δικαιούμαι πιστεύω. Ζω χρόνια τώρα προσφέροντας με πάθος την τέχνη μου, εισπράττοντας δε πίσω με μεγαλύτερο πάθος αυτό που λέμε την αγάπη του κόσμου. Μια σχέση δυνατή που απέδειξε τη δύναμή της, αν σκεφτείς ότι κρατάει μισό αιώνα τώρα. Όσο ο κόσμος μού ζητά να ζω καλλιτεχνικά, τόσο εγώ θα έχω έναν λόγο παραπάνω να το κάνω. Δεν δειλιάζω να συγκινούμαι, παρότι θέλω να είμαι ψύχραιμη. Τίποτα δεν με φοβίζει, αρκεί να έχω υγεία στο σώμα μου και, κυρίως, να έχω υγεία στον εγκέφαλό μου. Η κρίση, για μένα, είναι το πιο δυνατό όπλο του ανθρώπου. Και να τελειώσει όλο αυτό που μου συμβαίνει τώρα, που θα τελειώσει μια μέρα, το ξέρω, θα μπορώ να το διαχειριστώ, γιατί νιώθω ότι έχω την απαιτούμενη κρίση να σταθώ απέναντί του και να το αντιμετωπίσω.

Άννα Βίσση: «Θα κάνω ό,τι επιτάσσει η “φύση” μου και η “Βίσση” μου!»-4
©P/A HUE DE FONTENAY @OPEN SPACES PARIS, FASHION DIRECTOR: NICHOLAS GEORGIOU

»Στην καριέρα μου σήμερα είμαι αυτό που είμαι περισσότερο από ποτέ. Μετά από πενήντα χρόνια κάποιος θα πίστευε ότι θα έπεφτα, εγώ όμως ανεβαίνω. Βλέπω με χαρά, αλλά και περιέργεια, τα τραγούδια μου να αφορούν πολλούς νέους ανθρώπους. Και αναρωτιέμαι: Τι μπορεί να αισθάνεται ένας πιτσιρικάς σήμερα που ακούει την 65άρα Βίσση; Τι να νιώθει άραγε; Δεν είναι αλλόκοτο; Μάλλον φαίνεται ότι κάτι δημιουργώ στους νέους. Ποιος ξέρει τι! Δεν βρίσκω τον λόγο να το σκαλίσω. Μου αρκεί που συμβαίνει. Βλέπω τα παιδιά της Σοφίας, που έχουν εντελώς άλλα ερεθίσματα, να ακούν και να τραγουδάνε τα τραγούδια μου και σκέφτομαι: Κάτι κάνω καλά για να αφορώ και ένα δεκάχρονο! Μια φορά ο Νέστορας, έξι ετών, είπε στον Νίκο, δέκα ετών: “Η γιαγιά μου είναι καλύτερη τραγουδίστρια από τον Pop Smoke” – το είδωλό τους! Και ο Νίκος προσπαθούσε να του εξηγήσει πως δεν μπορούμε να συγκρίνουμε δύο ανόμοια πράγματα. Όπως η γιαγιά δεν μπορεί να κάνει καλό ραπ, έτσι κι ο Pop Smoke δεν μπορεί να τραγουδήσει καλά. Με αφορά η σχέση μου με τους νέους ανθρώπους. Όπως με αφορά και να βοηθάω νέα ταλέντα στη μουσική να βρίσκουν τον δρόμο τους και να μη χάνονται. Ίσως κάποια στιγμή όλο αυτό στο μέλλον να το κάνω πιο συντονισμένα.

»Πάντως, με τα παιδιά της Σοφίας κάνω πολύ καλή παρέα, όπως και η Σοφία ακόμα περισσότερο. Εγώ έγινα μητέρα παρόλο που δεν είχα ούτε αρκετό χρόνο να δοθώ στο παιδί μου ούτε τα χαρίσματα της “κλασικής” μητέρας. Αλλά διδάχτηκα κάτι πολύτιμο: Το παιδί σου δεν είναι ένας τίτλος ούτε η λέξη “μητέρα” αντανακλά κάποιο επάγγελμα, εκτός κι αν η ίδια η γυναίκα επιθυμεί να αφιερωθεί ολοκληρωτικά. Μπορεί η σχέση αυτή να είναι εξίσου τίμια και να εξελιχθεί σε μια αληθινή φιλία, όπως αυτή που νιώθω να έχω σήμερα με την κόρη μου.

»Μη με ρωτήσεις για τον έρωτα. Δεν με ενδιαφέρει σ’ αυτή τη φάση της ζωής μου. Άλλωστε τον έχω πολυτραγουδήσει! Ποτέ δεν με αφορούσε και πολύ, εδώ που τα λέμε. Ήταν πάντα η δεύτερη προτεραιότητά μου. Δεν με έσερνε από τη μύτη. Η μουσική με σέρνει από τη μύτη. Με τον Καρβέλα, βέβαια, νομίζω ότι θα είμαστε αιώνια ερωτευμένοι ο ένας με τον άλλο. Απλώς μας είχε τελειώσει το πρακτικό μέρος του έρωτα: το σεξ δηλαδή. Η φύση σ’ το παίρνει κάποια στιγμή και αυτό. Έρχεται και σου λέει: Μπάστα, πάει αυτό. Και δεν είναι κακό. Αντιθέτως, οι άνθρωποι φοβούνται να παραδεχτούν πράγματα σαν αυτά. Από ανασφάλεια; Από στενομυαλιά; Και βασικά από αυτό που μας έχει μάθει η θρησκεία και οι άνθρωποι που μας μεγάλωσαν. Ενώ είναι απλά πράγματα που τα διδάσκει η φύση και μόνο.

»Ρωτάς με τι χαίρομαι; Χαίρομαι όταν ξυπνάω και είναι ακόμα μέρα έξω και όχι νύχτα, όπως συνέβαινε χρόνια τώρα ένεκα της φύσης της δουλειάς μου. Χαίρομαι όταν μου κάνει βιντεοκλήσεις ο Καρβέλας και τον βλέπω με μια κιθάρα στο χέρι να μου λέει: “Άκου αυτό που σου έγραψα”. Χαίρομαι να συναντώ τους λίγους και διαλεχτούς φίλους μου, να μην έχουμε κανένα πλάνο ή σκοπό, αλλά να βρισκόμαστε έτσι, για να φάμε παρέα, να καλαμπουρίσουμε, να παίξουμε χαρτιά. Χαίρομαι ακόμα να κρατάω μια τεράστια σακούλα με ποπ κορν και να βλέπω μια ταινία, άσχετα από το αν είναι καλή ή όχι. Αν είναι καλή, παίρνω και δεύτερη σακούλα, αν είναι κακή, φεύγω όταν τελειώσω το ποπ κορν. Εδώ δεν θα διστάσω να σου πω ότι έχω ένα crush με τον Keanu Reeves. Έχω υπάρξει stalker του για μία ώρα όταν ζούσα στο Λος Άντζελες και είχα πάει να φάω πρωινό στο Chateau Marmont και ήταν εκεί. Έκανα τα πάντα να με προσέξει και, αφού δεν με πρόσεξε, τον παρατηρούσα για καμιά ώρα κάπως κρυφά. Έχω τρέλα με τον Keanu Reeves. Συγχωρήστε με.

»Με ρωτάνε με τι λυπάμαι. Αυτά που με στενοχωρούν βαθιά είναι όσα βλέπω να συμβαίνουν στον κόσμο γύρω μας και κοστίζουν τις ζωές των ανθρώπων. Τελευταία όλο τέτοια “εγκλήματα” βλέπουμε: φωτιές, πλημμύρες, στυγνές δολοφονίες, βιασμούς, υποκρισία και πάει λέγοντας.

»Οι γυναίκες πάντα πασχίζαμε να διεκδικήσουμε κάτι που θα έπρεπε να εξυπακούεται. Υπήρχε πάντα ένας ρατσισμός απέναντί μας και εμείς έπρεπε να μάθουμε να ζούμε μ’ αυτόν. Για μένα, φταίει η θρησκεία και το σύστημα. Γιατί η γυναίκα κρίνεται “ηθικά”, ενώ ο άνδρας όχι. Μια γυναίκα κατακρίνεται για τις ίδιες πράξεις που ένας άνδρας δοξάζεται. Για να είμαι ειλικρινής, δεν αισθανόμουν σκέτο γυναίκα. Αισθανόμουν άνθρωπος. Και δεν είμαι και το κλασικό καλό κορίτσι. Δεν θέλω να με λένε καλό κορίτσι. Καλός άνθρωπος είμαι, ναι. Έχω καλή διάθεση απέναντι στα πράγματα, δηλαδή. Είμαι, δε, ένα τόσο διάφανο άτομο, που κάποιες φορές φτάνει στα όρια της αφέλειας η διαφάνειά μου. Είμαι όμως και αλήτρα! Ανεξάρτητη. Αντιδραστική, με δική μου άποψη και γεμάτη φωτιά. Και πάνω απ’ όλα ανοιχτόμυαλη. Δεν είχα ποτέ ταμπού με την ομοφυλοφιλία, ας πούμε. Σιχαίνομαι το μπούλινγκ. Και όλα αυτά τα στηρίζω πιο πολύ από ποτέ, γιατί το να μεγαλώνεις είναι μια εκπληκτική διαδικασία για να γίνεις τελικά το άτομο που θα έπρεπε να ήσουν πάντα.

Άννα Βίσση: «Θα κάνω ό,τι επιτάσσει η “φύση” μου και η “Βίσση” μου!»-5
©P/A HUE DE FONTENAY @OPEN SPACES PARIS, FASHION DIRECTOR: NICHOLAS GEORGIOU

»Μου λείπει ακόμα η σταράτη συμπεριφορά των ανθρώπων που θα βρεθούν απέναντί μου. Υπάρχουν φορές που νιώθω να είμαι απλώς ένας τίτλος. Μια Βίσση και όχι η Άννα. Δεν σου μιλάω για τον στενό μου κύκλο, αυτούς τους πέντε-έξι πολύ δικούς μου ανθρώπους. Σου μιλάω για τους υπόλοιπους που συναντώ καθημερινά. Έχουν μια πόζα απέναντί μου, στην οποία πόζα θέλω να δώσω μια σφαλιάρα. Οι περισσότεροι με παρατηρούν – όπως εγώ τότε τον Keanu Reeves! Το ακούς λίγο σνομπ αυτό που λέω; Αντιθέτως. Καθόλου σνομπ δεν είμαι ως άνθρωπος. Θέλεις γιατί η ζωή μου υπήρξε έντονα μέσα στα φώτα, και αυτό δημιουργεί κάτι στον άλλο και τον μπλοκάρει;

»Είμαι άνθρωπος του τώρα. Μη με ρωτάς τι θα κάνω αύριο. Θα κάνω ό,τι επιτάσσει η “φύση” μου και η “Βίσση” μου! Όσο και να της έχω αντισταθεί της φύσης μου, με νίκησε. Και καλά μου έκανε. Με νοιάζει αυτό που βλέπω, αυτό που έχω και αυτό που κατάφερα να είμαι. I’m more than ok with that!».