Ας πούμε ότι μπορεί να έχουμε επαναπαυτεί. Ότι μπορεί να ξεχνάμε ότι η μόδα, πέρα από ένα γιγαντιαίο, αγαπημένο δημιουργικό business που μας αφορά όλους, διατηρεί την υπέροχη δύναμη του να μας συγκινεί. Μας το θύμισε ένα ντεφιλέ ή μάλλον ένα πάρτι, όπως είχε προαναγγείλει ο οργανωτής του, Jean Paul Gaultier. Η τελευταία επίδειξη μόδας του 67χρονου Γάλλου δημιουργού στο Théâtre du Châtelet στο Παρίσι το βράδυ της Τετάρτης ήταν ένας επίσημος αποχαιρετισμός στην υψηλή ραπτική κι ένα adieu στην πασαρέλα ύστερα από 50 χρόνια καριέρας. Μια φαντασμαγορία γαλλικού savoir-faire και προσωπικής «αταξίας», ανάμεσα στο γέλιο αλλά και σε κάποιο δάκρυ.

 


©Jamie Stoker

 

Στη σκηνή του θεάτρου του 19ου αιώνα, το ανεπανάληπτο κάστινγκ της βραδιάς ήταν η ζωντανή απόδειξη ότι ο Gaultier παραμένει ένας ιδιαίτερα δημοφιλής δημιουργός με σπάνια «απελευθερωτική» επιρροή. Στην πασαρέλα, η Beatrice Dalle με τσιγάρο, η αειθαλής Amanda Lear, η Mylène Farmer, η Dita Von Teese, η Rossy De Palma, ο χορευτής Germain Louvet (στις πουέντ) και η Paris Jackson (σε ντεφιλέ-ντεμπούτο) περπάτησαν ανάμεσα στα υπέρ-μοντέλα του «τώρα», όπως οι αδερφές Hadid, η Winnie Harlow (η οποία κοσμεί το τεύχος Φεβρουαρίου της Vogue Greece) η Irina Shayk, η Coco Rocha, αλλά και του «πάντα», όπως η Farida Khelfa, η Yasmin Le Bon και η Estelle Lefébure.

 

 

Πως στήνει κανείς έστω και μια ανεπίσημη ρετροσπεκτίβα για να καλύψει μισό αιώνα στον δημιουργικό πάγκο; Ο ίδιος ο δημιουργός μίλησε για άντληση στοιχείων από τα αρχεία του οίκου, κάτι το οποίο συνδυάστηκε με recycling και upcycling ρούχων και αξεσουάρ. Στο Théâtre du Chatelet, η πρωτοπόρος αλφάβητος του Gaultier καλύφθηκε μέσα από ένα σόου με πάνω από 200 «κωδικούς», όμως όπως πολλοί σημειώσαν, ποιος μετράει; Κορσέδες-μίνι φορέματα, μαρινιέρες σε glamorous ύφος, τζιν αλλά και φτερά, γνώριμα ανδρογενή αλλά και έθνικ στοιχεία, ανδρικές φούστες και γυναικείο tailoring, «δρόμος» και πολυτέλεια – η παρουσίαση ήταν ένα υπέροχο εργαστήριο ιδεών και χειροποίητης εκτέλεσης που υπογραμμίζει τη σημασία της υψηλής ραπτικής σε ένα κόσμο που (θα) εξακολουθεί να ορίζεται από τη γρήγορη μόδα.

 


©Jamie Stoker

 

Και ο Gaultier, γελαστός και με φόρμα εργασίας, να φτάνει για την τελευταία του υπόκλιση με τον γνωστό, τρεχάτο τρόπο του, πριν αναμιχθεί με το πολυπληθές καστ στην κεντρική σκηνή για να συνεχίσει το πάρτι. Απόλυτος επαγγελματίας, πρώην-αλλά-και-αιώνιος enfant terrible, ευτυχής γιατί το παιχνίδι το έπαιξε και το κέρδισε με τους δικούς του όρους. Θα μας λείψει από την πασαρέλα, όμως τα αρώματα και τα προϊόντα ομορφιάς του θα εξακολουθήσουν να βρίσκονται στα ράφια, ενώ ο ίδιος υποσχέθηκε να μας αποκαλύψει κάποια στιγμή τα επόμενα δημιουργικά του βήματα.

 


©Jamie Stoker

 

Στο ημερολόγιο της εβδομάδας haute couture στο Παρίσι, μια ακόμα θέση μοιάζει να μένει κενή. Όμως, η μόδα βρίσκεται σε μόνιμη κίνηση και η υψηλή ραπτική δεν σταματά να υπερασπίζεται τον ρόλο της ως «μητέρα» της σύγχρονης μόδας. Οι πελάτισσες λιγοστεύουν ή αλλάζουν εθνικότητες, όμως το κόκκινο χαλί κρατάει γερά. Και πολλοί είναι εκείνοι που βλέπουν στην couture τον δρόμο προς την καινοτομία. Αυτό ίσως να είναι το μήνυμα που ετοιμάζεται να στείλει το πιο πρόσφατο new entry: Πενήντα χρόνια μετά την τελευταία του επίδειξη υψηλής ραπτικής, ο οίκος Balenciaga στήνει ξανά το στούντιο της haute couture. Η πρεμιέρα της νέας αυτής εποχής, υπό την καλλιτεχνική σήμερα ηγεσία του Γεωργιανού Demna Gvasalia, θα γίνει στην πασαρέλα σε έξι μήνες.

 

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της Έλις Κις στο Vogue.gr.