Γιατί η «Ερωτική Επιθυμία» καίει ακόμα, 20 χρόνια μετά;

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Γιατί η «Ερωτική Επιθυμία» καίει ακόμα, 20 χρόνια μετά;

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Getty Images
Getty Images

Η «Ερωτική Επιθυμία» («In the Mood for Love»), το ρομαντικό αριστούργημα του Wong Kar Wai, ξεκινά με μια ανακοίνωση: «Είναι μια ανήσυχη στιγμή», διαβάζουμε στους τίτλους έναρξης που αναβοσβήνουν, πριν παρουσιαστούν οι κεντρικοί χαρακτήρες. Η ταινία που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ των Καννών ακριβώς πριν από 20 χρόνια, θα μπορούσε να συνοψιστεί με αυτά τα λόγια, αν και τα κοστούμια της μπορούν να αφηγηθούν από μόνα τους την ιστορία.

Στον κόσμο του Kar Wai, τα σκηνικά είναι ικανά να μεταφέρουν τις ίδιες πληροφορίες με έναν διάλογο, τη στιγμή που οι ενδυματολογικές επιλογές των χαρακτήρων του, αποκαλύπτουν πλευρές της προσωπικότητάς τους που ποτέ δεν εκφράζουν προφορικά. Η «ήσυχη» ερωτική επιθυμία του δημοσιογράφου Chow Mo-Wan (τον ερμήνευσε μοναδικά ο Tony Leung) δεν θα ήταν η ίδια χωρίς τα υπέροχα κοστούμια του ή τις αξεπέραστες φλοράλ γραβάτες του. Ομοίως, ο αισθησιασμός που εξέπεμπε κάθε κίνηση της Maggie Cheung, γνωστής και ως Mrs. Chan, δεν θα ήταν τόσο εμφανής χωρίς αυτά τα άψογα Cheongsam φορέματα και τις τολμηρές κόκκινες καπαρντίνες.

Από τις πρώτες κιόλας σκηνές, τα ρούχα διαδραματίζουν τον δικό τους ιδιαίτερο ρόλο στην εξέλιξη της ταινίας. Ο Chow και η Su υποψιάζονται ότι οι σύζυγοί τους τους απατούν και οι υποψίες τους επιβεβαιώνονται μέσω των αξεσουάρ: η γραβάτα που ο σύζυγος της Su φορά κάθε μέρα, αγοράστηκε στο ίδιο κατάστημα όπου αγοράζει η γυναίκα του ο Chow. Κάθε μέρα κρατά μια νέα τσάντα πανομοιότυπη με τα ιαπωνικά πορτοφόλια που ο σύζυγος της Su της φέρνει ως δώρο μετά από κάποιο ταξίδι του στο εξωτερικό. Αυτές οι ενδυματολογικές συμπτώσεις βοηθούν στην εξέλιξη της ιστορίας.

Και καθώς η αμοιβαία προδοσία τους φέρνει πιο κοντά, η Su και ο Chow ξεκινούν έναν ενδυματολογικό συγχρονισμό: μοιράζονται έναν κοινό συνδυασμό χρωμάτων ή σχεδίων, καθώς μαθαίνουν να βασίζονται ο ένας στον άλλο. Στα γεύματα που κάνουν και ξετυλίγουν σενάρια γύρω από τη σχέση των συζύγων τους, οι στιλιστικές τους επιλογές είναι σε πλήρη ταύτιση, όπως η χημεία τους τις στιγμές που περπατούν μαζί στους δρόμους του Χόνγκ Κόνγκ. Οι ρίγες στο κόκκινο-μπλε φόρεμα της Su, δημιουργούν μια υπέροχη στιλιστική αρμονία με τα ριγέ πουκάμισα του Chow, όταν σκέφτονται ποιος μπορεί να έκανε το πρώτο βήμα στην παράλληλη σχέση των συζύγων τους. Καθώς απολαμβάνουν το δείπνο τους μακριά από τον θόρυβο των γειτόνων τους που παίζουν Mahjong, το σχέδιο του ρούχου της μιμείται το σχέδιο της γραβάτας του. Παρότι αντιστέκονται στην ερωτική τους επιθυμία, έρχονται κοντά μέσω των ενδυματολογικών τους επιλογών.

Σε μια μικρότερη ταινία, το ρομάντζο θα μπορούσε να αποκαλυφθεί μέσω ενός γκράντε αγγίγματος. Ο Kar Wai και ο William Chang, ως σχεδιαστές των κοστουμιών αλλά και της παραγωγής, βασίστηκαν στην λεπτότητα. Η αυξανόμενη οικειότητα μεταξύ των πρωταγωνιστών αντικατοπτρίζεται στα ρούχα τους, αλλά και στα σκηνικά που τα αγκαλιάζουν, μια όαση κομψότητας, πραγματικό οφθαλμόλουτρο για τον θεατή. Φυσικά, οι αισθαντικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών θα μπορούσαν από μόνες τους να βάλουν φωτιά στην ατμόσφαιρα, ακόμα κι αν φορούσαν φόρμες! Τα υπέροχα κοστούμια, όμως, κάνουν το τελικό αποτέλεσμα ακόμα πιο αισθησιακό. Ταυτόχρονα, αποτελούν μια ακριβή απεικόνιση των τάσεων της μόδας και της κλωστοϋφαντουργίας που επικρατούσαν στο Χονγκ Κονγκ κατά τη δεκαετία του 1960, αλλά και μια ιδιαίτερα πρωτοποριακή ματιά στο στυλ των ζευγαριών της εποχής.

Ο αντίκτυπος των ρούχων ήταν σκόπιμος. Ο Kar Wai είχε συλλάβει μια μεγαλόπνοη ιδέα και είχε γυρίσει αρκετές σκηνές, παρουσιάζοντας την εξέλιξη των ηρώων μέσα στη δεκαετία του 1960 έως τα τέλη της δεκαετίας του ’70. Στο τελικό μοντάζ, ωστόσο, επεξεργάστηκε ξανά τα δεδομένα και κατέληξε στην απόφαση να μας παρουσιάσει την ιστορία στη διάρκεια ενός χρόνου. Το «κόψιμο» των σκηνών σήμαινε μεγαλύτερη εστίαση στα κοστούμια. «Ο στόχος μου, τελικά, ήταν να παρουσιάσω την ταινία με επαναλαμβανόμενο τρόπο. Επαναλαμβανόμενη μουσική, επαναλαμβανόμενες τοποθεσίες κλπ. Δεν ήθελα να δείξω καμία άλλη αλλαγή, εκτός από την αλλαγή που προκύπτει στα συναισθήματα αυτών των δύο ανθρώπων», δήλωσε στο IndieWire το 2009. «Είχαμε υπολογίσει 20 με 25 φορέματα για τη Maggie για ολόκληρη την ταινία. Επειδή, όμως, κόψαμε σκηνές, το αποτέλεσμα είναι σαν επίδειξη μόδας, αλλάζει συνέχεια».

Φυσικά, οι θαυμαστές αλλά και οι εργαζόμενοι της μόδας αγκάλιασαν αμέσως τα εντυπωσιακά σχέδια. Από την μέρα που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στις αίθουσες 20 χρόνια πριν, η ταινία έγινε δημοφιλής στους κύκλους σχεδιαστών και φωτογράφων μόδας και πηγή έμπνευσης για τις επιδείξεις μόδας των Roberto Cavalli, Erdem, Derek Lam κ.α. Η ιστορία μπορεί να είναι γλυκόπικρη, αλλά η ταινία δεν έχει χάσει τη λάμψη της. Η είδηση ότι το νέο έργο του Kar-Wai, Blossoms, θα είναι -θεματικά τουλάχιστον- το σίκουελ της «Ερωτικής Επιθυμίας» μας κάνει να περιμένουμε με αγωνία, ενώ παράλληλα θα εισάγει μια φρέσκια γενιά θεατών στην ομορφιά της πιο διάσημης δημιουργίας του.

Read more at Vogue.com

Διαβάστε επίσης | «H εκδίκηση της ξανθιάς» Νο3 ετοιμάζει δυναμική επιστροφή

Scroll to Top