Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, πιο εξωστρεφές από ποτέ, ετοιμάζεται να φιλοξενήσει σπουδαίες παραστάσεις και μεγάλα ονόματα με έναν πάντα στόχο: να αγγίξει το κοινό.
![Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Ο οδηγός της Vogue με όσα πρέπει να δείτε-1](https://vogue.gr/wp-content/uploads/2024/05/HECUBA-NOT-HECUBA-%C2%AEJeanLouisFernandez-1.jpeg)
Η Εκάβη της διπλανής πόρτας
Γιος μητέρας γιατρού και πατέρα δημοσιογράφου, ο θεατρικός συγγραφέας, σκηνοθέτης και ηθοποιός Tiago Rodrigues αναρωτιέται συχνά γιατί αποφάσισε να αφηγηθεί την ιστορία του κόσμου αντί να προσπαθήσει να τον σώσει κάνοντας κάτι πιο δραστικό. Όμως, το θέατρό του είναι δραστικό, εμπρηστικό, καίριο, ζωντανό. Το νέο τρομερό παιδί του ευρωπαϊκού θεάτρου, με εμφανή αδυναμία στις λέξεις «πολυπλοκότητα» και «ενσυναίσθηση», ανακατεύει ιστορίες, για να πει, τελικά, τη δική του. Ανατρέχει στο παρελθόν, σκαλίζει προσωπικές μνήμες, ανασύρει αρχαίες παραδόσεις και τις παντρεύει με σύγχρονα βιώματα. Το διαπιστώσαμε και τον περασμένο χειμώνα, βλέποντας στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης την εξαιρετική του παράσταση Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες.
Αυτό το καλοκαίρι επιστρέφει στην Ελλάδα και με την ιδιότητα του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν παρουσιάζει με την Comédie-Francaise την παράσταση Hecuba, not Hecuba, μια δική του ματιά πάνω στην ιστορία της χήρας του Πριάμου. Όπως και σε άλλες του παραστάσεις, ο Rodrigues ανιχνεύει κι εδώ τη δύναμη των λέξεων στον χώρο και τον χρόνο. Ο αγώνας για δικαιοσύνη φαίνεται να είναι το νήμα που ενώνει τον μύθο με τη σύγχρονη πραγματικότητα. Η δική του «Εκάβη» λέγεται Νάντια, είναι ηθοποιός και «δουλεύει» τα λόγια του κεντρικού χαρακτήρα στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη. Όταν τελειώνει την πρόβα, ο νους της τρέχει στα δικαστήρια, όπου πασχίζει για το δίκιο του έφηβου γιου της, ενός αγοριού στο φάσμα του αυτισμού, το οποίο κακοποιείται από το προσωπικό του ιδρύματος που, υποτίθεται, έχει αναλάβει τη φροντίδα του. Οι ιθύνοντες προσπαθούν να συγκαλύψουν την υπόθεση κι έτσι η μητέρα του δημοσιοποιεί την ιστορία στον Τύπο. «Η Νάντια δεν είναι η Εκάβη, αλλά η ζωή της επηρεάζεται βαθιά από τον μύθο της αρχαίας βασίλισσας της Τροίας, η οποία, αφότου σκλαβώθηκε, πάλεψε ενάντια στη μοίρα της και στάθηκε απέναντι στον Αγαμέμνονα για λογαριασμό του γιου της», σημειώνει ο σκηνοθέτης. * Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 26 και 27/07. Εισιτήρια: aefestival.gr
ΞΕΝΙΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ
![Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Ο οδηγός της Vogue με όσα πρέπει να δείτε-2](https://vogue.gr/wp-content/uploads/2024/05/AEF2024_-%CE%9D%CE%AF%CE%BA%CE%BF%CF%82-%CE%A7%CE%B1%CF%84%CE%B6%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%82_%CE%95%CE%B3%CF%8E_-%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CE%B4%CE%BF%CF%8D%CE%BB%CE%B1-%CE%95%CE%BB%CF%80%CE%AF%CE%B4%CE%B1-%CE%9C%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%AF%CE%B4%CE%BF%CF%85-Press-Kit-4.jpg)
Εγώ, μια δούλα
Το πρόγραμμα Contemporary Ancients του φεστιβάλ είναι ό,τι ακριβώς δηλώνει ο τίτλος του: σύγχρονοι δημιουργοί καταπιάνονται με αρχαία κείμενα και δίνουν τη δική τους εκδοχή. Φέτος, λοιπόν, ανατέθηκε στον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και στη Βίβιαν Στεργίου η συγγραφή δύο θεατρικών μονολόγων εμπνευσμένων από τραγωδίες του Ευριπίδη. Αμφότεροι προτίθενται να ανατρέψουν με χάρη και χιούμορ την οπτική των τραγικών ηρωίδων και να δώσουν μια άλλη διάσταση σε γεγονότα, χαρακτήρες και σύμβολα.
Ο Χατζηγιαννίδης, ο οποίος πρόσφατα τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος-Νουβέλας, γράφει, με έμπνευση την Εκάβη, έναν κωμικό μονόλογο με πρωταγωνίστρια όχι τη βασίλισσα της Τροίας, αλλά μια έμπιστη δούλα της. Η ανώνυμη αυτή Τρωαδίτισσα έχει σταθεί μάρτυρας όλων των συμφορών, τόσο της Εκάβης όσο και της πατρίδας της, και με τον ταπεινό της λόγο αφηγείται την τραγική πορεία της βασίλισσας. Ο Χατζηγιαννίδης προσφέρει μια λοξή και απρόσμενη ματιά στην ιστορία, απομυθοποιώντας το απόλυτο σύμβολο του θρήνου και της απόγνωσης, την Εκάβη, μέσα από τη ματιά ενός προσώπου που την έζησε από κοντά και αντιλήφθηκε πράγματα που δεν αποτυπώθηκαν στα έργα των μεγάλων ποιητών. Τον μονόλογο ερμηνεύει η Φιλαρέτη Κομνηνού, και αυτό είναι πολύ καλό νέο. Η ίδια, δίνοντας τη δική της άποψη για το εγχείρημα, εξηγεί: «Η δούλα στις τραγωδίες των αρχαίων ποιητών δεν έχει όνομα. Ξέρετε, η ανωνυμία καμιά φορά αγριεύει τα πρόσωπα… Σε αυτόν τον μονόλογο, η ανώνυμη δούλα, που έζησε όλη της τη ζωή δίπλα στην Εκάβη, η οποία θεωρείται ιερό θύμα πολέμου, θέλει να δώσει τη δική της εκδοχή για τα γεγονότα. Το ιδιαίτερο του μονολόγου είναι το χιούμορ του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη. Η δούλα είναι ένας λαϊκός άνθρωπος που, προκειμένου να εκφραστεί, επιστρατεύει το χιούμορ, δεν έχει ποιητικό λόγο. Αυτό είναι που κάνει το έργο σύγχρονο». Για τον εκσυγχρονισμό των αρχαίων κειμένων, τάση που ενθαρρύνεται και από το φεστιβάλ, η ηθοποιός σχολιάζει: «Είναι ανάγκη των σύγχρονων καλλιτεχνών να απαλλάξουν τα κείμενα αυτά από τον μουσειακό τους χαρακτήρα και να τα καταστήσουν κατανοητά και οικεία στο σύγχρονο κοινό. Να μπορεί κανείς να τα αντιληφθεί μέσα από το δικό του πρίσμα χωρίς να τρομάζει να τα μετακινήσει από το βάθρο της ιστορίας. Γιατί μέσα σε αυτά τα κείμενα, εκτός από τοτέμ και σύμβολα, υπάρχουν πρόσωπα με ανθρώπινη συμπεριφορά και αξίζει να τα δούμε».
Ο έτερος μονόλογος, Ιφιγένεια / Βορά, που συμπληρώνει τη σπονδυλωτή παράσταση, είναι εμπνευσμένος από την Ιφιγένεια εν Αυλίδι και ερμηνεύεται από την ταλαντούχα Ελίζα Σκολίδη. Τη σκηνοθεσία και των δύο έχουν αναλάβει ο Νίκος Χατζόπουλος και η Αικατερίνη Παπαγεωργίου. Η Φιλαρέτη Κομνηνού μάς έδωσε μια κλεφτή ματιά επί της σκηνοθεσίας λέγοντας: «Θα συνομιλώ επί σκηνής με τα μουσικά ερεθίσματα που θα μου δίνει ο μουσικός. Αυτή η δημιουργική ιδιαιτερότητα με κάνει να ανυπομονώ να δω τι θα προκύψει στις πρόβες και πώς αυτό θα γίνει σκηνική πράξη».
* Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, 05-06/07. Εισιτήρια: aefestival.gr
![Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Ο οδηγός της Vogue με όσα πρέπει να δείτε-3](https://vogue.gr/wp-content/uploads/2024/05/AEF2024-%CE%A4%CE%B1-%CF%83%CE%BA%CF%85%CE%BB%CE%B9%CE%AC-@%CE%94%CE%B9%CE%B4%CF%8E-%CE%93%CE%BA%CF%8C%CE%B3%CE%BA%CE%BF%CF%85-Ai-generator-Lexica-Art-Adobe-Illustrator-1.jpg)
Τα σκυλιά
Διαβάζοντας για την παράσταση Τα σκυλιά, σε σύλληψη, κείμενο και σκηνοθεσία του Ανέστη Αζά, χάρηκα ιδιαίτερα. Η πρώτη σκέψη που έκανα, ανεξαρτήτως συντελεστών και καλλιτεχνικών κριτηρίων, ήταν ότι και αυτά πρέπει να είναι τα αντανακλαστικά των δημιουργών: συμβαίνει κάτι που μας συνταράσσει τον χειμώνα και το ίδιο καλοκαίρι το κάνουμε θεατρική παράσταση. Είναι ένας υγιής και δημιουργικός τρόπος να γίνει ένα κοινωνικό σχόλιο, όχι σε τηλεοπτικά πάνελ και podcast, αλλά επί σκηνής, ώστε να δοθεί ένα ερέθισμα που θα μας βοηθήσει να αφομοιώσουμε ένα γεγονός που έμεινε μετέωρο μέσα μας λόγω της θολής του έκβασης.