Η Ιωάννα Παπαντωνίου χαμογελά καθώς παρατηρεί τη στιλιστική «συνέργεια» ανάμεσα σε έναν κεντημένο ντουλαμά του 19ου αιώνα και ένα μίνιμαλ φόρεμα Jil Sander. Η αποκλειστική φωτογράφιση για τη Vogue Greece αναπτύσσει έναν ενδυματολογικό διάλογο που την ενθουσιάζει.
Βρισκόμαστε στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, όπου η προσωπική της σχέση με τον ντουλαμά –πανωφόρι των δυτικών Βαλκανίων κατά την Τουρκοκρατία– ξετυλίγεται σε ολόκληρη την αίθουσα. Ιστορικές φορεσιές, όπως του αγωνιστή του 1821 στρατηγού Δημήτρη Τσώκρη, θεατρικά κοστούμια με την υπογραφή της ίδιας, ρούχα σύγχρονων Ελλήνων σχεδιαστών εμπνευσμένα από το παραδοσιακό ρούχο, αλλά και μια λευκή συλλογή παραλλαγών του, ραμμένη από τον ελληνοράπτη Αριστείδη Τζονεβράκη, συνθέτουν την έκθεση Ντουλαμάς ο μεγαλοπρεπής. Ένα πανωφόρι αλλιώτικο από τ’ άλλα.
Είναι μια εγωιστική έκθεση, ξεκαθαρίζει η Παπαντωνίου, σκηνογράφος-ενδυματολόγος και ιστορικός του ενδύματος. Και αυτό γιατί συγκεντρώνει αγαπημένα της πεδία, όπως η παράδοση, η δουλειά της στο θέατρο, η σύγχρονη ελληνική δημιουργία και η αδιάκοπη διαδρομή της μόδας. Την έκθεση οργανώνει το «στέκι» της, όπως χαρακτηρίζει το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα (ΠΛΙ), το οποίο ίδρυσε στο Ναύπλιο το 1974 στη μνήμη του πατέρα της, Βασιλείου Παπαντωνίου.
«Η εξέλιξη του σχήματος, αργά στην αρχή και αργότερα πιο γρήγορα, μέσα από τη μόδα, με συγκλονίζει», αναφέρει μιλώντας για τον ντουλαμά και τα αχνάρια (πατρόν) του, που αποτυπώνονται ψηφιακά στους τοίχους. «Τα δύο ημικύκλια δεξιά και αριστερά, σε συνδυασμό με το μπροστινό και την πλάτη, μπορούν να δεχθούν άπειρες παραλλαγές. Πέρα από την κομψότητα που προσφέρει, προσδίδει μεγαλείο. Μεταφράζεται σε όλες τις εποχές, με άπειρες παραλλαγές».
Ο ντουλαμάς –ή xybe, όπως ήταν γνωστός εκτός ελλαδικού χώρου– καθρέφτιζε το κοινωνικό στάτους, αλλά και τις εθνικές καταγωγές στην Οθωμανική Αυτοκρατορία του 19ου αιώνα. Κατασκευαζόταν σε ραφεία αστικών κέντρων, όπως στα Ιωάννινα και στη Σκόδρα, και τις εκτελούσαν τερζήδες (ράφτες) και τσιράκια (βοηθοί), με τα κεντήματα να «επικοινωνούν» την οικονομική ευχέρεια των πελατών.