the-vibe-ο-dior-και-η-αθήνα-180524

«Γεγονός της χρονιάς». «Γι’ αυτό “τσιμέντωσαν” την Ακρόπολη». Η λιτή, πρόσφατη ανακοίνωση του Dior για την παρουσίαση της συλλογής Cruise 2022 στην Αθήνα έδωσε το σύνθημα για τις συνηθισμένες, πλέον, “διπολικές” αντιδράσεις. Ποιος τιμά ποιον; Ποιος έχει ή δεν έχει ανάγκη δημοσιότητας; Όπως πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις, η συζήτηση στηρίζεται στην ισορροπία της ανισορροπίας. Σε μια οπτική υπερβολής που τοποθετεί “μικρούς” απέναντι σε “μεγάλους”. Όμως, γιατί να μην συμφωνήσουμε ότι πρόκειται για μια πάρα πολύ όμορφη και σημαντική στιγμή με αφορμή δύο ιστορικές – αλλά διαφορετικές μεταξύ τους – επετείους: τα 200 χρόνια από την έναρξη του ελληνικού αγώνα για ανεξαρτησία αλλά και τα 50 χρόνια από την iconic φωτογράφιση ενδυμάτων του Christian Dior στον Ιερό Βράχο από τον Jean-Pierre Pedrazzini για το Paris-Match.

Χθες, το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) έδωσε το πράσινο φως για τη χρήση του Καλλιμάρμαρου ως τον χώρο της εκδήλωσης «Dior celebrates Greece» την Πέμπτη 17 Ιουνίου. Δύο μέρες νωρίτερα, τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου πέρασαν πάρα πολλές ώρες συζητώντας το αίτημα του οίκου για φωτογράφηση και κινηματογράφηση σε κάποιους αρχαιολογικούς χώρους. Αποφάσισαν να εγκρίνουν φωτογράφιση (και μόνο) στην Ακρόπολη και φωτογράφιση και κινηματογράφηση στο Ηρώδειο, στην Αρχαία Αγορά, στο Σούνιο και στην αρχαία Νεμέα. Η περσινή συλλογή Cruise του οίκου παρουσιάστηκε στην Piazza del Duomo, στο Lecce στην Ιταλία. Ήταν ένα οπτικοακουστικό θέαμα το οποίο, λόγω πανδημίας, παρακολούθησαν εκατομμύρια θεατές διαδικτυακά. Νωρίτερα φέτος, η Maria-Grazia Chiuri και μέλη της ομάδας της ταξίδεψαν στην Ελλάδα και επισκέφθηκαν, μεταξύ άλλων, Έλληνες τεχνίτες. Το αποτέλεσμα αυτής της επίσκεψης θα αποκαλυφθεί στο Καλλιμάρμαρο.

Με αφορμή τον Dior, θυμήθηκα την περίφημη «υπόθεση Gucci». Ήταν το 2017, όταν ο hot ιταλικός οίκος ζήτησε την Ακρόπολη για μια επίδειξη μόδας. Φυσικά, το αίτημα δεν έγινε δεκτό, ενώ το ΚΑΣ έδωσε τότε κάποιες εναλλακτικές. Η Ακρόπολη είναι ένα οικουμενικό μνημείο το οποίο δεν μπορεί να ταυτιστεί με καμία πασαρέλα, όμως ο πολιτιστικός ύπερ-πλούτος της Ελλάδας έδωσε τότε τροφή για μια ευρύτερη κουβέντα γύρω από το αν η χώρα επιθυμούσε να αναπτύξει κάποιου είδους εθνικής στρατηγικής σε επίπεδο branding – ναι, άκομψος, αλλά πολλές φορές. χρήσιμος όρος – σε σχέση με τον χώρο της μόδας ή επιθυμούσε να παραμείνει το τέλειο κυκλαδίτικο “φόντο” για φωτογραφήσεις καλοκαιρινών συλλογών διεθνών και εγχώριων οίκων. Αξίες, υπεραξίες και καχυποψίες. Στη χώρα του χιτώνα, η βιομηχανία της μόδας παραμένει παρεξηγημένη. Η ανάγνωση της συχνά στέκεται περισσότερο σε ένα πρώτο επίπεδο – στο front row των celebrities, και της οποιαδήποτε μορφής εκκεντρικότητας – και λιγότερο στο γεγονός ότι αποτελεί σημαντικό κομμάτι οικονομίας, μια εφαρμοσμένη τέχνη που αγγίζει τον άνθρωπο και την κοινωνία, τον πολιτισμό και την παράδοση.

Η μόδα έχει χρόνια τώρα βρει θέση σε προθήκες μουσείων, ενώ συμμετέχει με διαφορετικούς τρόπους στα κοινά. Σε χώρες όπως η Ιταλία, οίκοι και όμιλοι μόδας γίνονται σήμερα σύγχρονοι μαικήνες και χρηματοδοτούν τη συντήρηση μνημείων – ο ιδιοκτήτης της Tod’s, Diego Della Valle, προσέφερε 25 εκατομμύρια ευρώ για να γίνουν έργα στο Κολοσσαίο. Το παράδειγμα δεν δίνεται για να γίνει οποιαδήποτε σύγκριση με τα δικά μας, γιατί η Ιταλία διατηρεί ακόμα “βαριά” βιομηχανία μόδας (αν και με περισσότερες δυσκολίες σε σχέση με παλαιότερα χρόνια). Όμως, ας μείνουμε για λίγο στην εικόνα. Δεν ήταν πολλοί εκείνοι οι οποίοι παρακολούθησαν τη μαγική επίδειξη της Μαίρης Κατράντζου για τα 30 χρόνια του Συλλόγου Φίλων Παιδιών με Καρκίνο ΕΛΠΙΔΑ, στον ναό του Ποσειδώνα στο ακρωτήρι του Σουνίου, τον Οκτώβριο του 2019. Οι εικόνες εκείνης της βραδιάς, όμως, ταξιδεύουν ακόμα. Η Ακρόπολη των Αθηνών δεν έχει ανάγκη από προβολή. Έχει όμως τη γενναιοδωρία να μοιράζεται, πάντα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, την αιώνια ομορφιά της. Και αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους ο Dior μας δίνει (ξανά) ραντεβού στην Αθήνα.

Διαβάστε επίσης |The Vibe: Το μαύρο