η-μόδα-βλέπει-πλέον-όλες-τις-γυναίκε-179587

Η Precious Lee κρατάει τη νέα τσάντα La Medusa στην ανοιξιάτικη καμπάνια του οίκου Versace. Η Paloma Elsesser συμμετέχει στο ντεμπούτο της Gabriela Hearst στην Chloé. Η Jill Kortleve περπατάει στη Chanel. Και οι τρεις είναι δυναμικές γυναίκες, των οποίων οι αναλογίες δεν περιλαμβάνονται στην κατηγορία του «παραδοσιακού» μοντέλου. Όχι, η Gigi και η Bella δεν χρειάζεται να κάνουν στην άκρη, γιατί σήμερα η μόδα είναι απλά –και επιτέλους– λίγο πιο θετική στην πολυμορφία και στο διαφορετικό.

Για όσους κατηγορούν χρόνια τώρα τη βιομηχανίας της μόδας ότι αποκλείει de facto τις κανονικές, πληθωρικές, με πραγματικές καμπύλες γυναίκες, η αυξανόμενη παρουσία των plus size supermodels είναι όχι μόνο ευπρόσδεκτη, αλλά και αναγκαία. Όμως, αν τα νέα από την πασαρέλα και τις διαφημιστικές καμπάνιες είναι αισιόδοξα, αυτό που δεν μοιάζει καθόλου σίγουρο είναι ότι οι γυναίκες οι οποίες ντύνονται εκτός της λεγόμενης straight size κατηγορίας (XS-L) μπορούν να βρουν αυτό που θέλουν σε φυσικά καταστήματα και ψηφιακές πλατφόρμες. Αν κάτι συνεχίζει να χαρακτηρίζει την plus size αγορά, είναι η υψηλή ζήτηση και η χαμηλή προσφορά – ειδικά στον χώρο της πολυτέλειας και της πιο δημιουργικής, edgy μόδας.

Η μόδα “βλέπει” πλέον όλες τις γυναίκες-1
©Erdem x Universal Standard
1/3
Native Share

«Όταν το 68% των Αμερικανίδων φορούν νούμερο 14 (ευρωπαϊκό 44) και άνω, το να μην τους δίνεις σημασία δεν έχει νόημα από επιχειρηματική άποψη», λέει στη Vogue Greece, από το Λος Άντζελες, ο Patrick Hering. Ιδρυτής του 11 Honoré, της πρώτης και μέχρι σήμερα μοναδικής plus size ψηφιακής πλατφόρμας με εξειδίκευση στον τομέα της πολυτέλειας, ο ίδιος και η ομάδα του συνεργάζονται με brands όπως Mary Katrantzou, Altuzarra, Christopher Kane, Dolce & Gabbana, Diane Von Furstenberg -ναι, για τα κλασικά wrap dresses-, Ganni και Roland Mouret. «Αν πάμε λίγο πίσω, στο 2017, την περίοδο που εμείς ξεκινούσαμε, είχε μόλις αρχίσει να ακούγεται η έννοια “body positivity” στα παραδοσιακά ΜΜΕ. Ο Michael Kors ανέβασε την Ashley Graham στην πασαρέλα του για τον χειμώνα της ίδιας χρονιάς, μια σημαντική σε κάθε περίπτωση κίνηση, ενώ λίγο αργότερα η Anna Wintour την έβαζε στο εξώφυλλο της αμερικανικής Vogue, ανάμεσα στην Kendall Jenner και την Gigi Hadid. Η συζήτηση είχε ξεκινήσει και το 11 Honoré έπαιξε έναν ενδιαφέροντα ρόλο στο να αξιοποιήσει το πνεύμα της εποχής. Ελπίζω πως οδεύουμε προς μια βιομηχανία πιο ανοικτή στο inclusion. Είναι συναρπαστικό αυτό που συμβαίνει, όμως έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας. Γιατί μπορεί εδώ και δύο χρόνια να παρατηρούμε μια διαφορετική σωματική εκπροσώπηση σε οίκους όπως Dolce & Gabbana, FendiVersace ή ακόμα στη Chanel, αλλά το πώς όλο αυτό περνάει μέσα από το οικοσύστημα για να καταλήξει στα καταστήματα λιανικής είναι μια τελείως διαφορετική ιστορία», σημειώνει. «Μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι πρώτα έρχεται η εκπροσώπηση, ότι δηλαδή ένα brand λέει “πιστεύουμε σε αυτή την πελάτισσα, θέλουμε να της δείξουμε ότι τη βλέπουμε, ότι την υποδεχόμαστε”, όμως μετά πρέπει όλο αυτό να ολοκληρωθεί. Πρέπει να εξασφαλιστεί ότι δεν θα παραμείνει στο επίπεδο του σόου. Πως, αν παρουσιαστεί στην πασαρέλα ένα μέγεθος 16 (ευρωπαϊκό 48), θα υπάρχει και στο κατάστημα. Από την άλλη, από κάπου πρέπει να ξεκινήσει κανείς. Είμαι αισιόδοξος ότι θα τα πάμε καλύτερα. Οι Dolce & Gabbana, το πρώτο heritage brand στον χώρο της πολυτέλειας που προσέφερε prêt-à-porter κομμάτια πάνω από το νούμερο 16, φτάνοντας μέχρι το 18 στις ΗΠΑ το ’19, παραδέχεται ότι η ανταπόκριση του κοινού ήταν πολύ θετική».

Στο μεταξύ, ανάμεσα στους δημιουργούς που φιλοξενεί το 11 Honoré αυτή την εποχή βρίσκεται και η Μαίρη Κατράντζου. Το 2020, η Ελληνίδα σχεδιάστρια παρουσίασε τη Mary-Mare, την πρώτη inclusive σε μέγεθος σειρά του brand, με μεγαλύτερο νούμερο το βρετανικό 24 (ευρωπαϊκό 52). Παράλληλα, το ατελιέ της έχει σήμερα τη δυνατότητα να παράγει made-to-measure κομμάτια σε οποιοδήποτε μέγεθος. «Σίγουρα δεν υπάρχει αρκετό diversity στη βιομηχανία της μόδας και παρά τον θετικό διάλογο γύρω από το κίνημα του inclusivity τα τελευταία χρόνια, το plus size θεωρείται ακόμα ξεχωριστό κομμάτι», εξηγεί η σχεδιάστρια στη Vogue Greece. «Υπάρχει ακόμα έλλειψη τεχνικής εξειδίκευσης στον σχεδιασμό και στην παραγωγή μεγαλύτερων μεγεθών και νομίζω ότι σε κάποιες περιπτώσεις δίνεται η λανθασμένη εντύπωση ότι δεν γίνεται πραγματικά ζήτηση. Πιστεύω, όμως, ότι οι οίκοι πολυτελείας κάνουν βήματα προς το inclusivity σε επίπεδο μεγεθών, με το να συμπεριλαμβάνουν plus size μοντέλα και να επεκτείνουν την γκάμα τους στα νούμερα. Για εμάς, η εισαγωγή της Mary-Mare ως μια συλλογή για όλο τον χρόνο και με εύρος μεγεθών ήταν μια αρχή, καθώς αποτέλεσε μέρος της αρχικής σύλληψης. Παράλληλα, τα οπτικά εργαλεία που χρησιμοποιώ στα σχέδιά μου, όπως η τεχνολογία ακριβείας, κολακεύουν τη σιλουέτα με το να οδηγούν το μάτι στα καλύτερα χαρακτηριστικά κάθε γυναίκας. Για μένα, η διαδικασία αυτή είναι ακριβώς ίδια και στα μεγαλύτερα μεγέθη. Ο βασικός μου στόχος είναι πάντα να κολακεύω το σώμα, σε οποιοδήποτε μέγεθος ή μορφή».

Η μόδα “βλέπει” πλέον όλες τις γυναίκες-2
©Pixelformula
2/3
Native Share

Παγκόσμια αγορά

Το Vogue Business σημειώνει ότι, σύμφωνα με την Acute Market Research, η παγκόσμια plus size αγορά υπερβαίνει τα 178 δισ. δολάρια, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξής της αναμένεται να είναι 4,3% ετησίως μέχρι το 2028. Τα ταμπού αρχίζουν να υποχωρούν και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν σίγουρα παίξει τον δικό τους ρόλο-κλειδί. Οι φωνές υπέρ μιας αλλαγής στη νοοτροπία οδηγούν σε επιχειρηματικές αποφάσεις που περιλαμβάνουν επενδύσεις στην παραγωγή και στην προώθηση. Όμως, τι θεωρείται σήμερα φυσιολογικό; Ποιο είναι το μέγεθος ρούχου που αντιστοιχεί σε ένα υγιές σώμα; Στη Universal Standard τα ερωτήματα απαντώνται μέσα από μια εντυπωσιακή γκάμα μεγεθών. Η αμερικανική εταιρεία παράγει ρούχα που ξεκινούν από το 00 για να φτάσουν μέχρι το 40 (US), μια παραγωγική καινοτομία που ξεκίνησε το 2015, όταν οι ιδρύτριες του brand Polina Veksler & Alex Waldman έκαναν το πρώτο τους ταξίδι στο Περού και υπέγραψαν με μια τοπική παραγωγική μονάδα. Η πρώτη συλλογή τους αποτελούνταν από οκτώ κομμάτια, που έγιναν soldout μέσα σε έξι ημέρες.

Η Universal Standard συνεργάζεται με σχεδιαστές για τη δημιουργία συλλογών με designer υπογραφή, στην πιο πρόσφατη από τις οποίες, την οποία σχεδίασε ο Erdem, πρωταγωνιστεί το ντένιμ. Την ίδια στιγμή, κολοσσοί όπως η Nike έχουν ήδη χτίσει και προωθήσει τα plus size τμήματά τους, ενώ η power παίκτρια, Donatella Versace, δήλωσε στο Vogue Business ότι σκέφτεται σοβαρά την επέκταση της γκάμας μεγεθών του Versace. Ο Alber Elbaz, πάλι, ο δημιουργός που αναβίωσε θριαμβευτικά τον οίκο Lanvin την περίοδο 2001-2015 παρουσίασε στις αρχές του χρόνου το νέο του project: το AZ Factory αναθεωρεί τις ενδυματολογικές ανάγκες της σημερινής γυναίκας μέσα από το design, με ρούχα που παράγονται σε μεγέθη από XXS μέχρι 4XL. Παράλληλα, ένας οίκος-πρωτοπόρος του plus size, γνωστός για τις κλασικές γραμμές που αναπτύσσουν μια βασική γκαρνταρόμπα ποιότητας, η Marina Rinaldi, γιορτάζει φέτος 40 χρόνια με μια επετειακή, Heritage συλλογή.

Στο μεταξύ, το 11 Honoré και ο Patrick Hering -ο οποίος είχε συνεργαστεί στο παρελθόν με τη Marina Rinaldi– συνεχίζουν να προτείνουν luxury επιλογές σε ένα διεθνές κοινό από τον Καναδά μέχρι το Ντουμπάι και από τη Ρωσία έως τη Σιγκαπούρη. Η ψηφιακή πλατφόρμα διαθέτει πλέον και τη δική της ομώνυμη συλλογή, με το σκεπτικό μιας κολεξιόν που βασίζεται σε basics πολυτελείας και συμπληρώνει τα κομμάτια των highend brands. «Βρισκόμουν στον χώρο της μόδας αρκετό καιρό και έβλεπα μια τεράστια ευκαιρία. Συνεργαζόμουν με το NetAPorter για χρόνια και γνώριζα τη δύναμη της πολυ-designer ψηφιακής πλατφόρμας. Όμως, δεν ήθελα να κάνω ακόμα μια βερσιόν ενός πράγματος που υπήρχε. Επιθυμούσα να αναπτύξω κάτι που θα έφερνε ένα μήνυμα αλλαγής, μέσα από ένα τελείως νέο concept», εξηγεί ο Hering. «Έτσι, σήμερα προσφέρουμε μια εκδημοκρατισμένη εμπειρία μόδας στις πελάτισσές μας, δίνοντάς τους πρόσβαση σε σχεδιαστές που, ιστορικά μιλώντας, δεν μπορούσαν ποτέ στο παρελθόν να προσεγγίσουν».

Η μόδα “βλέπει” πλέον όλες τις γυναίκες-3
©Marina Rinaldi
3/3
Native Share

Σε μια μετά Covid-19 εποχή, ο Hering δεν αποκλείει ένα επιχειρηματικό πλάνο φυσικών καταστημάτων 11 Honoré σε πόλεις όπως το Λονδίνο ή το Ντουμπάι, ενώ είναι αισιόδοξος ότι ο αριθμός των συνεργασιών με δημιουργούς και brands θα αυξάνεται όλο και περισσότερο. Όσο για την ευρύτερη άνοδο του plus size, Αμερικανός επιχειρηματίας θεωρεί ότι οφείλεται εν μέρει και στην άφιξη της πανδημίας, που ανάγκασε πολλούς ανθρώπους της βιομηχανίας να σκεφτούν διαφορετικά και να στραφούν προς νέες κατευθύνσεις. Έχει έρθει, λοιπόν, η ώρα των αληθινών ρούχων για αληθινούς ανθρώπους; «Η μόδα είναι εφαρμοσμένη τέχνη και γι’ αυτό πρέπει πάντα να εξυπηρετεί μια λειτουργία», πιστεύει η Μαίρη Κατράντζου. «Πέρα από τη φυσική προστασία την οποία προσφέρει ένα ρούχο σε εκείνον που το φοράει, οι γυναίκες πρέπει να αισθάνονται άνετα και να έχουν αυτοπεποίθηση φορώντας τα ρούχα μας. Η σημαντικότερη λειτουργία της μόδας είναι ότι πρόκειται για ένα μέσο προσωπικής έκφρασης. Προτεραιότητά μας είναι να δημιουργούμε με τελικό σκοπό να προσφέρουμε στις γυναίκες ρούχα που αγκαλιάζουν την ατομικότητά τους. Καμία δεν πρέπει να εξαιρείται από αυτή τη συζήτηση».

Διαβάστε επίσης | Αμοντάριστα πλάνα: Στη σεξουαλική απελευθέρωση δεν χωράει φίλτρο

MHT