H Ολλανδή Iris van Herpen αντιλαµβάνεται µε ιδιαίτερο τρόπο τη µόδα. Η δουλειά της βασίζεται κυρίως στην αντίληψη του ενδύεσθαι µέσα από την τεχνολογία, ενώ αποτελεί και αντικείµενο µελέτης για µουσεία. Κάθε της επίδειξη στην Εβδοµάδα Υψηλής Ραπτικής του Παρισιού θα µπορούσε να χαρακτηριστεί το αποκορύφωµα µιας συλλογικής διαδικασίας, όπου τα φορέµατα αντιµετωπίζονται σαν µεταµοντέρνα «είδωλα». Θα µπορούσαν να χαρακτηριστούν και φουτουριστικά άµφια, φτιαγµένα συνήθως από πολλαπλά στρώµατα που αγκαλιάζουν ή σµιλεύουν το σώµα και υποδηλώνουν κίνηση ακόµα κι όταν είναι «ακίνητα». Αν και η ίδια υποστηρίζει το αντίθετο, προδίδουν µια τεχνική εξαιρετικής ακρίβειας, ανατρέποντας την παραδοσιακή αντίληψη για οτιδήποτε χειροποίητο.
Τη συναντήσαµε στο Atelier Néerlandais, χώρο για τους Ολλανδούς δηµιουργούς που διατέθηκε αυτή τη φορά ειδικά για εκείνη, ώστε να προωθήσει την καλοκαιρινή συλλογή της µε τίτλο Shift Souls µέσα από προσωπικά ραντεβού. Λαµβάνοντας υπόψη τις αναφορές της, περιµένω να µου επιβεβαιώσει ότι είναι παιδί της µεγαλούπολης. Λάθος! «Μεγάλωσα σε ένα χωριό που ονοµάζεται Wamel, στην επαρχία Gelderland, δίπλα στο ποτάµι», µου λέει. «Είναι πανέµορφο µέρος. Οι γονείς µου στήριξαν την απόφασή µου να ασχοληθώ µε τις τέχνες και τα παιδικά µου βιώµατα είναι ορατά σε ό,τι κι αν κάνω». Μέσα από τη ροµαντική της αφήγηση είναι ξεκάθαρο από πού αντλεί την πειθαρχία που διακρίνει τόσο την προσωπικότητα όσο και τις δηµιουργίες της. «Μικρή σπούδασα κλασικό µπαλέτο», συνεχίζει. «Επί χρόνια πίστευα ότι έπρεπε να γίνω χορεύτρια. Τελικά, µε κέρδισε η περιέργεια για τα υλικά µε τα οποία θα µπορούσα να κατασκευάζω πράγµατα. Κι έτσι εξελίχθηκε µια αργή µετάβαση, καθώς έβρισκα ενδιαφέρουσα την ταυτότητα που µπορεί να προκύψει µέσα από τη δηµιουργικότητα. Αυτή η αναζήτηση ξεκίνησε όταν άρχισα να πηγαίνω στην πόλη. Στη διαδροµή άρχισα να συνειδητοποιώ τις άπειρες µεταµορφώσεις που µπορεί να υποστεί ένα ένδυµα και να αντιλαµβάνοµαι την προσωπική µου ανάγκη για µετάλλαξη µέσα από το σώµα µου».
Η 34χρονη Van Herpen αφοπλίζει µε τις απόψεις της για το σώµα και τις ενδυµατολογικές λύσεις που προτείνει. Το έναυσµα για την τελευταία της συλλογή ήταν ένας παλιός ουράνιος χάρτης, που την ώθησε να δηµιουργήσει φορέµατα που αγκαλιάζουν το σώµα και το προστατεύουν από το άγνωστο – όπως ακριβώς συµβαίνει µε τους γήινους ήρωες σε ταινίες επιστηµονικής φαντασίας! «Χρειάζοµαι έξι µήνες για κάθε συλλογή και, αναπόφευκτα, η έµπνευση αντλείται από πολλές πηγές. Αυτή τη φορά όλα ξεκίνησαν απο µια έκδοση του 1660, µε τίτλο Harmonia Macrocosmica, του Ολλανδο-Γερµανού χαρτογράφου Andreas Cellarius. Θαύµαζα τις εικονογραφήσεις, αλλά µόλις πρόσφατα ένιωσα ότι ήρθε η στιγµή να κάνω κάτι βασισµένο σε αυτές», εξηγεί και σκέφτοµαι ότι, τελικά, η έµπνευση πηγάζει από τις ευαισθησίες µας. «Απεικονίζονται εκεί και άλλα ενδιαφέροντα, όπως υβρίδια µεταξύ ζώων και ανθρώπων, που δείχνουν πολύ φυσικά. Αυτό ήταν το σηµείο εκκίνησής µου», παραδέχεται.