Η ισχύς της αδυναμίας
Από τον Μιχάλη Τσιντσίνη
H «ανδρική ταυτότητα» δεν είναι πια ούτε «ανδρική» ούτε «ταυτότητα». Δεν καθορίζεται μόνο από τη βιολογία του φύλου, που ξεχωρίζει στη φύση τα αρσενικά από τα θηλυκά. Ούτε εγκλωβίζεται στην αποκλειστικότητα μιας μοναδικής ταυτότητας – στο ένα, «νόμιμο» πατρόν, πάνω στο οποίο όλοι όσοι έχουν τον φαινότυπο του αρσενικού Ηomo sapiens οφείλουν να κόβουν την ατομικότητά τους. Ευτυχώς, η κουλτούρα μας πια μας επιτρέπει τις πολλές ταυτότητες. Μπορούμε να είμαστε άνδρες με πολλούς, καθόλου όμοιους τρόπους. Μας αρέσει όμως να ταξινομούμε τις ανθρώπινες συμπεριφορές σε γενιές και «φυλές». Μέσω τέτοιων αυθαίρετων γενικεύσεων μπορούμε να επεξεργαζόμαστε πιο εύκολα την πραγματικότητα. Αν έπρεπε οπωσδήποτε να περιγράψουμε αυτό που λέμε σύγχρονη «ανδρική ταυτότητα», θα ξεχωρίζαμε μάλλον δύο τομές: τη νέα πατρότητα και τη νέα ανδρική σεξουαλικότητα, όπως τη διαμορφώνει η δραστική επιρροή του #ΜeΤoo. Σε αντίθεση με τη γενιά των πατεράδων τους, οι σημερινοί μπαμπάδες δεν επωμίζονται μόνο το καθημερινό καθηκοντολόγιο της ανατροφής του παιδιού, αλλά αντιλαμβάνονται αυτή τη μέριμνα και ως μια ιδιότητα που τους σφραγίζει. Ως «ταυτότητα». Το έχει αποτυπώσει καίρια ένας από τους πιο σημαντικούς λογοτέχνες των δύο πρώτων δεκαετιών του 21ου αιώνα, ο Νορβηγός Karl Ove Knausgård, ο οποίος έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος του αυτοβιογραφικού του έπους (Ο Αγών μου) στη ρουτίνα της πατρικής φροντίδας. Στην πεζή, ιλαροτραγική καθημερινότητα ενός μπαμπά που ταΐζει, νανουρίζει, σέρνεται στα παιδικά πάρτι και στις παιδικές χαρές – ενώ διαρκώς κατατρύχεται από το άγχος αν είναι επαρκής για τον ρόλο. Η συνθήκη αυτή –του άνδρα που επενδύει υπαρξιακά στην πατρότητά του– δεν είναι ιδιαιτερότητα μόνο της σκανδιναβικής πρωτοπορίας. Βλέπει κανείς και εδώ, στον πατριαρχικό νότο, ολοένα και περισσότερους πατέρες να υιοθετούν στοργικούς τρόπους που άλλοτε θα τους βρίσκαμε αποκλειστικά μαμαδίστικους. Η δεύτερη ταυτοτική αλλαγή έρχεται όχι ως επιλογή, αλλά ως επίδραση έξωθεν – από τα νέα όρια που θέτει στους άνδρες η επιτυχία του #ΜeΤoo. Οι περισσότεροι βιώνουν αυτή την αλλαγή σαν λογοκρισία στον τρόπο που εκδηλώνουν την επιθυμία τους – αν όχι σαν ευνουχισμό της ίδιας της επιθυμίας. Όντως. Το κίνημα που καταγγέλλει την ανδρική σεξουαλικότητα ως «τοξική» δεν αφορά απλώς τους κανόνες καλής συμπεριφοράς – το βλέμμα στο ασανσέρ ή το σαλιάρικο σχόλιο του συναδέλφου στο γραφείο. Αυτό που φιλοδοξεί να ξεριζώσει είναι η πολύ βαθύτερη, αρχαϊκή νόρμα που επιτρέπει στο ένα φύλο να χρησιμοποιεί το σεξ ως μέσο επιβολής. Πόσο «ευνουχιστική» είναι στ’ αλήθεια αυτή η απο-εργαλειοποίηση του σεξ; Πόσο επιβλαβής είναι η αποσύνδεσή του από το κοινωνικό κύρος των ανδρών; Και αντίστροφα: Πόσο απελευθερωτικό θα ήταν να μπορεί κάποιος να είναι αλληλέγγυος με τις επιθυμίες του, χωρίς να τις επιστρατεύει για να επουλώσει τις ανασφάλειές του; Η χειραφέτηση από το καθήκον κυριαρχίας του «κατακτητή» μπορεί να λυτρώσει πρωτίστως τα ίδια τα αρσενικά από περιττές αγωνίες. Μπορεί να τα βοηθήσει να υπάρξουν ως όντα που αισθάνονται ασφαλή, χωρίς να χρειάζεται να μετατρέπονται σε ρομπότ των ορμονών τους. Η νέα δύναμη είναι η απενοχοποίηση της ανδρικής αδυναμίας. Στη χώρα που ανακάλυψε το οιδιπόδειο, αυτή η απενοχοποίηση δεν είναι δουλειά μόνο των ανδρών.