ο-james-ferragamo-για-το-χθες-και-το-αύριο-του-ιταλικ-201270

Σε μια πρώτη ανάγνωση, το μάλλινο μαύρο hoodie έχει τον αέρα ενός casual ανδρικού ρούχου. Ένα κομμάτι που θα μπορούσε να ανήκει σε μια athleisure συλλογή ενός brand με πυρήνα το street style. Κοιτάξτε λίγο καλύτερα, όμως, και θα διακρίνετε τις λεπτομέρειες από δέρμα Nubuck. Αυτό το μάλλινο μαύρο hoodie με τον casual αέρα έχει πλούσια κληρονομιά, ανήκει στη φετινή χειμερινή ανδρική συλλογή του Salvatore Ferragamo και καθρεφτίζει σήμερα τη νέα «κανονικότητα» του οίκου. «Το σίγουρο είναι ότι προσεγγίζουμε διαφορετικές γενιές. Είμαστε περήφανοι που υποδεχόμαστε τους συνηθισμένους μας πελάτες στα καταστήματά μας, όμως συγχρόνως είμαστε εξίσου περήφανοι για το γεγονός ότι ντύνουμε και καλύπτουμε τις ανάγκες των παιδιών τους», λέει ο James Ferragamo, Brand και Product Communication Director του φλωρεντιανού οίκου και μέλος του διοικητικού συμβουλίου, μιλώντας στη Vogue Greece.

Μέλος της τρίτης γενιάς Ferragamo, ο James Ferragamo είναι σήμερα ένα από τα στελέχη που οδηγούν τον ιστορικό οικογενειακό οίκο στην επόμενη ημέρα. Είναι μια μέρα που στο νευρώδες τμήμα της ανδρικής μόδας είναι γεμάτη προκλήσεις. Είναι εκεί που το γνώριμο Gancini μοτίβο του ιταλικού οίκου, που συνεχίζει να διακοσμεί ανδρικά μοκασίνια, παίρνει τώρα γραφιστική μορφή για να τυπωθεί και σε αθλητικά μοντέλα. Και εκεί που οι διαχρονικοί χαρτοφύλακες του οίκου συμπληρώνονται σήμερα από μεταλλικές ασημί σταυρωτές body bags.

«Οι νέοι είναι σήμερα ένα σημαντικό κομμάτι της αγοράς ειδών πολυτελείας και το να προσπαθείς να καλύψεις τις ανάγκες και τα γούστα των Millennials και των μελών της Gen Z είναι προτεραιότητα όλων των brands», συμπληρώνει ο James Ferragamo. «Πέραν των άλλων, οι νέες γενιές είναι ιδιαίτερα επιλεκτικές και ενημερωμένες ως προς το shopping. Θέλουν πραγματικά να καταλαβαίνουν ένα προϊόν και θα κάνουν την έρευνά τους πριν αγοράσουν. Δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην ποιότητα, στη βιωσιμότητα και στην κοινωνική ευθύνη και, μιλώντας γενικά, θέλουν να αγοράζουν πιο υπεύθυνα».

Στον Salvatore Ferragamo, οι Μillennials και η Gen Z έχουν σήμερα επιλογές όπως οι ανδρικές τσάντες που παράγονται από βιώσιμο Econyl. Μπορούν επίσης να επισκεφθούν την ψηφιακή πλατφόρμα του οίκου Sustainable Thinking, για να ενημερωθούν για τις «πράσινες» κινήσεις και συζητήσεις που γίνονται στον οίκο. Όμως υπάρχει και ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας, ο οποίος συμβάλλει στην ευρύτερη συζήτηση περί ηθικής και βιώσιμης μόδας. Και αυτός είναι συνδεδεμένος με το DNA του οίκου, τις ποιοτικές πρώτες ύλες και την πρακτική του χειροποίητου – δύο συστατικά που χαρακτηρίζουν και τη φιλοσοφία μιας «υπαρκτής» πολυτέλειας.

«Το Made in Italy είναι μια εγγύηση ότι οι πελάτες μας αγοράζουν το καλύτερο δυνατό προϊόν», τονίζει ο James Ferragamo. «Δεν πρόκειται για κάποιο νέο επιχειρηματικό μοντέλο, αλλά για τη συνέχιση της δικής μας παράδοσης και τεχνογνωσίας, αλλά και της διατήρησης ενός πλούτου γνώσης, ο οποίος είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με το Made in Italy και σέβεται βαθύτατα το περιβάλλον».

Στο αρχηγείο του Salvatore Ferragamo, το Palazzo Spini Feroni στη Φλωρεντία, η παράδοση συναντά την καινοτομία, όχι μόνο σήμερα, αλλά από τη δεκαετία του 1920, όταν ο ιδρυτής του οίκου και παππούς του James, Salvatore Ferragamo, επιστρέφοντας από τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου είχε γίνει γνωστός ως ο υποδηματοποιός των σταρ, αποφάσισε να ξεκινήσει το μεγάλο ιταλικό κεφάλαιο του οίκου.

«Ο Ferragamo είναι ένα brand που ήταν πάντα συνδεδεμένο και πιστό στην παράδοση και την κληρονομιά, με μια σύγχρονη ματιά. Είμαστε στενά συνδεδεμένοι με την κληρονομιά μας και προσπαθούμε να κρατήσουμε αυτό το ζωντανό όραμα που είχε ο παππούς μου για την εταιρεία. Διατηρούμε τις αξίες του Salvatore και προσπαθούμε να τις ακολουθήσουμε, κάτι που αισθάνομαι ότι γίνεται νέος τρόπος προσέγγισης της μόδας και της αγοράς ρούχων και αξεσουάρ», παρατηρεί ο Ferragamo, ο οποίος γεννήθηκε στην πρωτεύουσα της Τοσκάνης το 1971 και άρχισε να εργάζεται στην οικογενειακή επιχείρηση το 1998.

Η πλειοψηφία της εταιρείας ανήκει ακόμα στην οικογένεια Ferragamo, η οποία διατηρεί και ένα μεγάλο μέρος του management, ενώ μετοχές της πωλούνται στο χρηματιστήριο του Μιλάνου. Στη συμβολή του Ponte Vecchio με τη Via dei Bardi και τη Via Guicciardini, μια μικρή πλατεία έχει ονομαστεί Piazzetta Salvatore e Wanda Ferragamo, μια τιμητική κίνηση του δήμου της πόλης προς τον Salvatore αλλά και τη Wanda, τη δυναμική σύζυγο του Ferragamo, η οποία ανέλαβε και ανέπτυξε τον οίκο μετά τον θάνατο του Salvatore, το 1960. Λίγους δρόμους πιο μακριά, το Σιντριβάνι του Ποσειδώνα, έργο του Bartolomeo Ammannati, αναβλύζει και πάλι ύστερα από διετή αναπαλαίωση, η οποία χρηματοδοτήθηκε από τον οίκο Salvatore Ferragamo, 500 χρόνια μετά την αρχική «παραγγελία» από τους Mεδίκους. Στο μεταξύ, την ιστορία των Ferragamo διηγείται το Salvatore, Shoemaker of Dreams του Luca Guadagnino, ένα ντοκιμαντέρ που έκανε πρεμιέρα στη Mostra της Βενετίας το 2020.

«Οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι η ραχοκοκαλιά της ιταλικής οικονομίας. Το γεγονός ότι αντιστοιχούν σε πάνω από 65% της οικονομίας μας τα λέει όλα», σημειώνει ο James Ferragamo. «Ειδικά στον τομέα της μόδας και της πολυτέλειας, θα έλεγα ότι το επιχειρηματικό μοντέλο που επικεντρώνεται στην οικογένεια εξακολουθεί να είναι συνταγή επιτυχίας, ένα must, έχοντας δείξει μια έμφυτη κλίση για διεθνοποίηση περισσότερο από άλλους. Τέσσερις στις πέντε εταιρείες μόδας είναι οικογενειακές και επτά στις δέκα διευθύνονται από ένα μέλος της ιδρυτικής οικογένειας. Αυτό μπορεί να αποτελέσει ένα δυνατό σημείο, αν σκεφτεί κανείς το προσωπικό ενδιαφέρον που υπάρχει στις οικογενειακές επιχειρήσεις, όμως μπορεί να αποδειχθεί και αδυναμία, αν σημαίνει ότι δεν αξιοποιείς πλήρως τις ευκαιρίες που υπάρχουν στην αγορά ή διαχειρίζεσαι το business με περιορισμένο τρόπο».

«Σήμερα, είμαστε ένα διεθνές brand και μια εταιρεία εισηγμένη στο χρηματιστήριο, όμως οι ρίζες μας και η ψυχή μας είναι η οικογένεια, ξεκινώντας από τον παππού μου, ο οποίος ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του», συνεχίζει ο James Ferragamo. «Φανταστείτε έναν Ιταλό να πηγαίνει στο Χόλιγουντ τη δεκαετία του 1920 για να ανοίξει ένα κατάστημα υποδημάτων για σταρ. Είναι απλώς απίστευτο. Αν και δεν τον γνώρισα ποτέ, είμαι πολύ περήφανος για τη δουλειά και τον τρόπο ζωής του. Για μένα είναι ένα όνειρο να ακολουθώ τα βήματά του. Ήταν ένας απίστευτα δημιουργικός άνθρωπος, πραγματικά ιδιαίτερος, μοναδικός. Για μένα, ο παππούς είναι ένα θρύλος».

Στα αρχεία του οίκου, τα καλούπια για τις ειδικές παραγγελίες των πιο αστραφτερών ονομάτων μιας άλλης εποχής, όπως η Marlene Dietrich, η Marilyn Monroe και η Ava Gardner, έχουν σήμερα ανεκτίμητη αξία. Παράλληλα, όμως, το ανήσυχο πνεύμα του ιδρυτή Salvatore Ferragamo έχει δώσει τη σκυτάλη στα νεότερα μέλη της οικογένειας, τα οποία σήμερα επιχειρούν σε έναν αρκετά διαφορετικό –ενδυματολογικά μιλώντας– κόσμο.

Τη φουτουριστική διάθεση της σεζόν φθινόπωρο-χειμώνας ’21-’22 μεταφέρει αυτό το διάστημα στο διεθνές κοινό του οίκου μια ταινία μικρού μήκους του Wim Wenders. Στο A Future Together, τη γυναικεία στιλιστική άποψη της σεζόν «ενσαρκώνει» η ανερχόμενη Ιταλίδα ηθοποιός Gaia Girace, ενώ την ανδρική οπτική «φοράει» ο νεαρός Σουηδός ηθοποιός Felix Sandman.

Στο μεταξύ, η έλευση της πανδημίας έδωσε στις δημιουργικές ομάδες του ανδρικού τμήματος του Salvatore Ferragamo τροφή για δημιουργική σκέψη. «Από την αρχή της Covid-19, αναγκαστήκαμε να ζούμε σε εσωτερικούς χώρους και υπήρχε η ανάγκη για κάτι πιο άνετο, για παπούτσια και ρούχα τα οποία μπορούν να μας συνοδεύσουν όλη την ημέρα στο σπίτι, αλλά και εκτός. Τα ρούχα έχουν πιο χαλαρή εφαρμογή και stretch υφάσματα, ενώ αυξήσαμε την παραγωγή αθλητικών και παπουτσιών driver. Τα loafers είναι πιο απαλά», εξηγεί ο James Ferragamo. «Αυτή η γενικότερη αλλαγή σε επίπεδο τάσεων υπήρχε ήδη στον αέρα, όμως με τους περιορισμούς της πανδημίας αισθάνομαι ότι είναι ένας νέος τρόπος προσέγγισης της μόδας και της αγοράς ρούχων και αξεσουάρ».

Την ίδια στιγμή, όμως, η ψηφιακή εποχή καλπάζει προς νέους ορίζοντες. Ιδέες όπως η επαυξημένη πραγματικότητα και η τεχνητή νοημοσύνη ενσωματώνονται στο γλωσσάρι της μόδας και αποτελούν –για την ώρα, τουλάχιστον– το νέο σύνορο της μόδας. Στον Salvatore Ferragamo, η βελτιστοποίηση του αγοραστικού ταξιδιού μέσα από την omnichannel προοπτική, η καλύτερη διαχείριση χώρων στα φυσικά καταστήματα και η απλοποίηση αγοραστικών μεθόδων βρίσκονται στο τραπέζι. Στην καρδιά όλων των επιχειρήσεων παραμένει το DNA του οίκου: ένα ιστορικό knowhow, το οποίο σήμερα ανανεώνεται και μέσω της τεχνολογίας. «Παρά τη βιομηχανοποίηση, η οποία παραμένει χρήσιμη για να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις της αγοράς, χάρη σε υποδηματοποιούς οι οποίοι εκπαιδεύονται στη σχολή Salvatore Ferragamo, η εταιρεία έχει καταφέρει να κρατήσει όλες τις θεμελιώδεις τεχνικές αρχές του ιδρυτή της», τονίζει ο James Ferragamo. «Η κληρονομιά του παππού μου είναι ένα καταπληκτικό δώρο. Αν κοιτάξει κανείς τα σχέδιά του, τα αρχεία, συνειδητοποιεί ότι πολλά από τα παπούτσια του θα θεωρούνταν μοντέρνα σήμερα. Είναι γεμάτα από μικρές λεπτομέρειες και την ίδια στιγμή τόσο διαχρονικά».

Οι άνδρες πελάτες που ενδιαφέρονται, π.χ., για την ειδική κατασκευή Salvatore Ferragamo παπουτσιών Tramezza, μια χειροποίητη «αλυσίδα» παραγωγής που απαιτεί 160 βήματα για να φτάσει σε ένα υπερ-προσωποποιημένο αποτέλεσμα, έχουν σήμερα έναν ακόμα λόγο για να αναζητούν το δικό τους ζευγάρι Oxford ή Penny loafer διαδικτυακά.

«Η έννοια του χειροποίητου και της καινοτομίας πάντα χαρακτήριζε τη συλλογή υποδημάτων Tramezza και, χάρη σε μια συνεργασία με τη Microsoft και την Hevolus [σ.σ.: εταιρεία πληροφορικής με ειδίκευση στην τεχνητή νοημοσύνη], είμαστε σήμερα σε θέση να βοηθάμε πιο εποικοδομητικά τους πελάτες μας και να τους προσφέρουμε πιο εμβυθιστικές και προσωποποιημένες αγοραστικές εμπειρίες. Το Tramezza-Future Of Craft project είναι μέρος της ψηφιακής μας μεταμόρφωσης», λέει ο James Ferragamo.

Για τον Salvatore Ferragamo άνδρα, οι επιλογές ρούχων και αξεσουάρ διευρύνονται και ανανεώνονται, οι σιλουέτες διατηρούν την κομψότητά τους και γίνονται πιο soft, και ένα κλασικό σακάκι συναντά το νέο, αλλά επίσης κλασικό πλέον φούτερ. Από το χθες στο αύριο, από την ανάγκη μέχρι την επιθυμία, ο οίκος Salvatore Ferragamo συνεχίζει ένα ταξίδι που αλλάζει μεν ταχύτητες, αλλά όχι προορισμό.

«H έκτακτη ανάγκη της δημόσιας υγείας είχε βαθιές ψυχολογικές, κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες στη ζωή μας. Βιώσαμε ένα τραύμα, όμως μετά το σοκ πρέπει να σταθούμε και πάλι στα πόδια μας. Πώς; Δουλεύοντας μαζί για έναν κοινό σκοπό», καταλήγει ο James Ferragamo. «Όλοι παλεύουμε για τη νέα κανονικότητα, με μια νέα αφοσίωση στην κοινωνική ευθύνη και στον σεβασμό προς το περιβάλλον: θα είναι πρόκληση για όλους μας, όμως η επιθυμία για όμορφα (και καλοφτιαγμένα) πράγματα θα είναι μία από τις κινητήριες δυνάμεις αυτής της αναγέννησης».