mουσική-βιομηχανία-θα-έχει-αλλάξει-για-143332

Οι εκδηλώσεις live μουσικής έχουν αναβληθεί για το άμεσο μέλλον και τα δισκάδικα παραμένουν κλειστά, αλλά η μουσική βιομηχανία προσαρμόζεται. Από τα μεγάλα νούμερα ακροαματικότητας στο ραδιόφωνο μέχρι την αυξανόμενη συνδεσιμότητα και δημιουργικότητα, οι μουσικοί Koffee, Davido και French Montana πιστεύουν πως παρά τις δυσκολίες, τώρα είναι η κατάλληλη ευκαιρία για να γίνουν ουσιαστικές αλλαγές.

Η μουσική βιομηχανία έχει ξαναβρεθεί αντιμέτωπη με δυσχερείς συνθήκες – η εφεύρεση του internet, εξάλλου, κόντεψε να τη γονατίσει. Καθώς ο τρόπος που καταναλώνουμε μουσική έχει εξελιχθεί από τα βινύλια και τα CD στα MP3 και το streaming, οι καλλιτέχνες, οι δισκογραφικές εταιρείες και οι πλατφόρμες streaming έμαθαν να προσαρμόζονται για να μην αφανιστούν.

Η πανδημία του κορωνοϊού ήρθε με νέες προκλήσεις και για αυτή τη βιομηχανία, ειδικά στην κατηγορία των live. Όμως, αν δούμε λίγο πιο πέρα από τα απαισιόδοξα σενάρια, ίσως και να υπάρχει φως στο τέλος του τούνελ. Μαζί με στελέχη από δισκογραφικές και καλλιτέχνες, όπως ο ράπερ French Montana, η τραγουδίστρια Koffee, ο τραγουδιστής και συνθέτης Davido, εξετάζουμε την ασταθή δημιουργική επιχειρηματικότητα και προσπαθούμε να δούμε πού βρίσκεται το μέλλον της μουσικής μετά την πανδημία.

Tα Live

Για όσους βιοπορίζονται από τα live στον τομέα της μουσικής – όπως καλλιτέχνες, τεχνικοί, ειδικοί μουσικής τεχνολογίας, ατζέντηδες – αυτοί οι καιροί είναι ιδιαίτερα δύσκολοι. Είναι πολύ πιθανό να μην ξαναβρεθούμε σε συναυλία ή φεστιβάλ μέχρι το φθινόπωρο του 2021, σύμφωνα με τον ογκολόγο και ειδικό βιοηθικής Dr Ezekiel ‘Zeke’ Emanuel. Δεν υπάρχουν ακόμα ξεκάθαρα νούμερα για τον οικονομικό αντίκτυπο της κατάστασης για τους επόμενους μήνες σε αυτόν τον τομέα, αλλά όλοι νιώθουν ήδη τις συνέπειες. “Έχουμε επηρεαστεί όλοι. Προφανώς περισσότερο όσοι βρίσκονται συνήθως στα παρασκήνια, γιατί βασίζονται σε αυτό το μεροκάματο, αλλά όλους μας έχει πλήξει η κατάσταση με κάποιο τρόπο. Εμένα, πέρα από το οικονομικό που πάντα είναι ασταθές έτσι κι αλλιώς, μου έχει στοιχίσει ότι δεν μπορώ να κάνω αυτό που αγαπώ τόσο πολύ και μου λείπει να δίνω performance για τους φαν μου” λέει στη Vogue ο ράπερ French Montana.

https://www.instagram.com/p/B-NrynspY5B/?utm_source=ig_web_copy_link

Παράλληλα, όμως, βλέπουμε και καλλιτέχνες που ανακαλύπτουν νέους τρόπους για να συνδεθούν με το κοινό τους, όπως επισημαίνει και ο afrobeat superstar Davido. “Ένα από τα θετικά είναι η αλλαγή στον τρόπο σκέψης μας,” μάς λέει από το Lagos. “Έχουμε την επιθυμία να δημιουργήσουμε και να έρθουμε σε επαφή με τον κόσμο, αλλά αυτή η πανδημία μας ανάγκασε να γίνουμε περισσότερο ευρηματικοί και προσεκτικοί σε όλη αυτή τη διαδικασία.” Όντως, έχουμε δει αρκετές καινοτόμες πρωτοβουλίες αυτό το διάστημα, από τo instagram talk show #BrightMinded της Miley Cyrus, το “One World: Together At Home” concert που διοργάνωσε η Lady Gaga και συγκέντρωσε περισσότερα από 127 εκατ. δολάρια για τον World Health Organisation, μέχρι το αξέχαστο IG Live battle των θρύλων της hip hop DJ Premier και RZA, το οποίο συγκέντρωσε 850.000 views. Εντωμεταξύ, 275.000 άνθρωποι συντονίστηκαν για να δουν την Billie Eilish να μιλάει με fans στο IG Live της – η όρεξή μας για διάδραση και επαφή είναι εμφανής.

Πλατφόρμες όπως το Twitch, η οποία είναι για live-stream σε videogames, συνεργάζονται το τελευταίο διάστημα με μουσικούς. Οι χιλιάδες οπαδοί του παιχνιδιού Fortnite απόλαυσαν πρόσφατα το “Astronomical”, μία μαγνητοσκοπημένη performance του Travis Scott, κατά τη διάρκεια του οποίου τραγούδησε σε παγκόσμια πρεμιέρα το νέο κομμάτι του “The Scotts”, συγκεντρώνοντας 7.54 εκατ. plays στο Spotify σε διάστημα 24 ωρών. 12,3 εκατ. online παίκτες του Fortnite συντονίστηκαν και παρακολούθησαν “ζωντανά” το show, ενώ συνολικά το έχουν παρακολουθήσει μέχρι στιγμής 28 εκατ. παίκτες, αριθμός κατά πολύ μεγαλύτερος από εκείνον που θα πήγαινε να δει τον Travis Scott στο φετινό φεστιβάλ Coachella.

Mουσική βιομηχανία: Θα έχει αλλάξει για πάντα μετά την πανδημία;-1
©Getty Images
1/3
Native Share

Είναι, όμως, η παρακολούθηση μίας συναυλίας μέσα από μία οθόνη η ίδια εμπειρία με το να φοράς τα αθλητικά σου και να συγκεντρώνεσαι μαζί με άλλο κόσμο σε έναν ανοιχτό χώρο για να δεις τους αγαπημένους σου καλλιτέχνες; “Δεν είμαι σίγουρη ότι οποιαδήποτε πλατφόρμα μπορεί να αντικαταστήσει μία live εμπειρία που θα μοιραστείς με χιλιάδες κόσμου δίπλα σου. Χάνεις την ενέργεια και την κίνηση και τον χορό, αλλά ως ένας τρόπος για να συνδεθούν οι άνθρωποι μέσω της μουσικής φαίνεται να λειτουργεί,” λέει η Stacey Tang, managing director της RCA Records UK, με καλλιτέχνες στο roster της όπως ο Travis Scott, ο Lil Nas X και η Alicia Keys. “Δεν είναι λύση για όλες τις performances, ακόμα κι αν είναι ένας τρόπος για να κινηθεί κάπως η οικονομία. Αλλά προκύπτουν συνεχώς νέες ευκαιρίες και αυτός ο πειραματισμός ξεκινάει ενδιαφέρουσες συζητήσεις για τη δημιουργικότητα”.

Υποστήριξη των brands

Για όσους είναι εφικτό να έχουν έσοδα αυτή την περίοδο, ας ελπίσουμε ότι θα υπάρξει επιπλέον γενναιόδωρη κινητοποίηση, όπως οι πρωτοβουλίες που έχουμε δει μέχρι στιγμής από την Beyoncé και τη Rihanna. Ευτυχώς, οι δισκογραφικές και τα brands συνεισφέρουν επίσης όσο μπορούν. Υπάρχει το Sony Music Global Relief Fund (100 εκατ. δολάρια), ενώ η βρετανική music licensing εταιρεία PPL έδωσε προκαταβολικές αμοιβές 23,9 εκατ. λιρών για να βοηθήσει τα μέλη της εν μέσω της κρίσης. Η Apple Music πρόσφατα ανακοίνωσε ένα relief fund ύψους 50 εκατ. δολαρίων για τις ανεξάρτητες δισκογραφικές και τους διανομείς μουσικής, ενώ προσφέρει σε ανερχόμενους μουσικούς δωρεάν πρόσβαση για 90 ημέρες στα audio apps Final Cut και Logic Pro. Η πλατφόρμα Bandcamp διαθέτει όλα τα έσοδα της απευθείας στους καλλιτέχνες χωρίς να κρατάει ποσοστά από την αγορά μουσικής, ενώ το Spotify έχει λανσάρει το Covid-19 Music Relief για να παρέχει πληροφορίες και υποστήριξη σε καλλιτέχνες που έχουν χάσει σημαντικά έσοδα λόγω της πανδημίας.

“Καθώς πολλοί καλλιτέχνες έχουν υποστεί σοβαρές συνέπειες σε αυτή την χωρίς προηγούμενο περίσταση, θέλαμε να δοκιμάσουμε να βοηθήσουμε όσους από την μουσική κοινότητα πλήττονται περισσότερο,” δηλώνει ο Jeremy Erlich, υπεύθυνος στον τομέα της μουσικής στο Spotify. “Για να υποστηρίξουμε την καλλιτεχνική κοινότητα, έχουμε κάνει δωρεές στο CDC (Centers for Disease Control and Prevention), στον World Health Organisation και στο MusiCares, καθώς και σε άλλους οργανισμούς παγκοσμίως που προσφέρουν οικονομική ενίσχυση στη μουσική κοινότητα, ενώ δημιουργήσαμε και το Spotify Covid-19 Music Relief fund ύψους 10 εκατ. δολαρίων”.

Το Spotify έχει επιπλέον λανσάρει το Artist Fundraising Pick, το οποίο διευκολύνει καλλιτέχνες να συγκεντρώσουν χρήματα για τους ίδιους και τους συνεργάτες τους. “Προσπαθούμε να διαδώσουμε το μήνυμα ότι εξακολουθεί να είναι καλή στιγμή για να κυκλοφορήσει κάποιος νέα μουσική,” συνεχίζει ο Erlich. “Η αβεβαιότητα και ο φόβος είναι λογικά συναισθήματα τώρα, αλλά όσο μπορούμε να είμαστε ένα σημείο σταθερότητας και ελπίδας, θα το κάνουμε”.

Mουσική βιομηχανία: Θα έχει αλλάξει για πάντα μετά την πανδημία;-2
©Getty Images
2/3
Native Share

Let the music play

Ενώ τα δεδομένα για το streaming μουσικής στην αρχή της καραντίνας έδειχναν πτώση – κυρίως όταν έκλεισαν τα μπαρ και τα κλαμπ – τα νέα νούμερα δείχνουν ότι παρατηρείται αύξηση στα subscriptions και αρκετοί υποστηρίζουν ότι το streaming θα σώσει τη μουσική βιομηχανία τώρα. Μία ακόμη θετική ένδειξη είναι ότι η Apple ανακοίνωσε την επέκταση των υπηρεσιών της σε 52 νέες χώρες στην Αφρική, στην Ασία, στην Ευρώπη και στη Λατινική Αμερική.

Ενώ κάποιοι καλλιτέχνες – συμπεριλαμβανομένης της Lady Gaga και του Sam Smith – επέλεξαν αρχικά να παγώσουν τις νέες προγραμματισμένες κυκλοφορίες τους, εκείνοι που προχώρησαν κανονικά, τώρα έχουν βγει κερδισμένοι. Ο Weeknd όχι μόνο είχε τα περισσότερα pre-saves (975.000) στην ιστορία του Apple Music για τον επερχόμενο δίσκο του After Hours, αλλά σημείωσε και τις μεγαλύτερες πωλήσεις σε πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας για το 2020, φτάνοντας στο Νο 1 σε 17 χώρες.

Παρά το γεγονός ότι είχε διαρρεύσει νωρίτερα, ο δεύτερος δίσκος της Dua Lipa Future Nostalgia κυκλοφόρησε μία εβδομάδα μετά το After Hours, στις 27 Μαρτίου, προσφέροντας στην Dua Lipa το πρώτο της Νο 1 άλμπουμ στη Μεγάλη Βρετανία. Επίσης, έκανε 3 νέα streaming ρεκόρ, σύμφωνα με τον Erlich. “Οι καλλιτέχνες, οι μάνατζερ και οι δισκογραφικές πρέπει να αποφασίζουν ποια προσέγγιση είναι καλύτερη αυτή την περίοδο κι εμείς είμαστε δίπλα τους, να τους υποστηρίξουμε ως πολύτιμοι συνεργάτες. Είναι δύσκολη συγκυρία, αλλά η ενότητα που προκύπτει είναι πρωτοφανής και μας εμπνέει. Οι fans ακόμα θέλουν και χρειάζονται νέα μουσική , ίσως τώρα περισσότερο από ποτέ. Αυτό που έχουμε παρατηρήσει είναι ότι οι χρήστες μας εξακολουθούν να αναζητούν νέα μουσική όσο και πριν, δεν έχουμε παρατηρήσει μεγάλες αλλαγές στο engagement των χρηστών μας”.

https://www.instagram.com/p/B-URnY0hDw7/?utm_source=ig_web_copy_link

Για την RCA Records, η κατάσταση συνεχίζεται ως είχε. “Πολλά εξαρτώνται από τον καλλιτέχνη. Έχουμε κυκλοφορήσει νωρίτερα δίσκους όταν ο καλλιτέχνης έχει πολύ ρεύμα ή το κοινό επιθυμεί διακαώς νέο υλικό. Όταν υπάρχουν άλλα πλάνα που περιλαμβάνουν μεγάλο promo, διατηρούμε το timeline που έχουμε ορίσει. Το girl group Little Mix πάει πολύ καλά, καθώς ο κόσμος θέλει τώρα πιο ανεβαστική ποπ μουσική. Και το TikTok είναι ένα ακόμα πιο ισχυρό μέσο για προώθηση, σε σχέση με ό,τι ήταν πριν την πανδημία”.

Η άνοδος του ραδιοφώνου

Παράλληλα, όσο αυξάνονται οι χρήστες στις streaming πλατφόρμες, τόσο αυξάνεται συνολικά και η διάδρασή μας με τη μουσική. Στη Μεγάλη Βρετανία, το BBC ανέφερε αύξηση 18% στην ακροαματικότητα των ραδιοφωνικών σταθμών του, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο σταθμός KNX στο Los Angeles σημείωσε θεαματική αύξηση 44%. Το ραδιόφωνο της Apple Music Beats 1 έγινε, επίσης, διαθέσιμο σε 7 ακόμα χώρες της Μέσης Ανατολής.

Θετική πλευρά: Δημιουργικότητα & ψυχική υγεία

Μπορεί τα live shows να έχουν σταματήσει, αλλά για την Τζαμαϊκανή τραγουδίστρια Koffee η δημιουργική διαδικασία έχει ανεβάσει ταχύτητα. “Έχω περισσότερο χρόνο για να αναλογιστώ πράγματα για τον εαυτό μου και τη μουσική μου, ενώ μπορώ να δημιουργώ περισσότερο τώρα που δεν είμαι συνέχεια σε tour, επομένως νιώθω καλά με αυτό το κομμάτι. Ένα από τα θετικά για μένα είναι η ευκαιρία να εστιάσω ξανά σε όσα έχουν σημασία και να βρω τον εαυτό μου”.

Ο Davido συμφωνεί: “Μου αρέσει που γίνονται πράγματα σε πιο απλοϊκό επίπεδο. Αυτό μας αναγκάζει να κάνουμε αυτή η πανδημία και έμαθα ότι είναι οκ να σταματήσεις για λίγο, να ξεκουραστείς και να κάνεις ένα reset. Για την ακρίβεια είναι παραπάνω από οκ, είναι σημαντικό”.

Ακόμα και οι δισκογραφικές βλέπουν θετικά σε κάποιες αλλαγές. “Το πιο αγαπημένο μου από όσα συνέβησαν είναι ότι ήρθε πιο κοντά η κοινότητά μας και οι καλλιτέχνες συνέχισαν να δίνουν το παρών με εφευρετικούς τρόπους και διάθεση ότι όλα μπορούν να γίνουν, επικοινωνώντας με το κοινό τους μέσα από live streams, από μαθήματα ξένων γλωσσών, virtual dj sets, challenges στα social media” λέει η Tang. “Υπάρχει, μέσα σε όλο αυτό που ζούμε, ακόμα η διάθεση να παίξουμε κάπως, και οι καλλιτέχνες βγάζουν προς τα έξω μεγαλύτερο κομμάτι της προσωπικότητάς τους, κάτι που ο κόσμος έχει αγκαλιάσει σε μεγάλο βαθμό και το απολαμβάνει. Αν καταφέρουμε να διατηρήσουμε αυτά τα στοιχεία της πιο ουσιαστικής συνεργασίας και επικοινωνίας που προέκυψαν, ο κόσμος μας θα γίνει ένα πιο χαρούμενο και παραγωγικό μέρος για όλους μας”.

Λόγοι για να ελπίζουμε

Όπως επισημαίνει ο French Montana, αυτή η πανδημία μας έφερε όλους προ εκπλήξεων. Τώρα έχει σημασία να κοιτάξουμε το μετά. “Εύχομαι όλοι, και κυρίως όσοι συνεργάτες μας δουλεύουν στα παρασκήνια, να ανταπεξέλθουμε γρήγορα στις οικονομικές δυσκολίες και ίσως να καταφέρουμε να αποταμιεύουμε κάποια χρήματα στο μέλλον, για τυχόν τέτοιες απρόοπτες καταστάσεις.”

Mουσική βιομηχανία: Θα έχει αλλάξει για πάντα μετά την πανδημία;-3
©Courtesy Fraser T Smith
3/3
Native Share

Ο Fraser T Smith είναι αισιόδοξος. “Μέσα από την απομόνωση, καταφέραμε να συνδεθούμε σε ένα βαθύτερο και πιο ουσιαστικό επίπεδο και η ανθρωπότητα μοιάζει να έγινε ένα, αρχίσαμε να εκτιμάμε περισσότερο ο ένας τον άλλον. Αυτό μόνο θετικό μπορεί να είναι γιατί στον πυρήνα του σημαίνει ότι και οι καλλιτέχνες είχαν χρόνο να έρθουν σε επαφή με τα αισθήματά τους και να δημιουργήσουν αληθινή τέχνη…Αν αντέξουμε αυτή την περίοδο της απομόνωσης, η βιομηχανία θα επανέλθει σε πολύ καλύτερο επίπεδο από πριν.”

Διαβάστε επίσης | Ο Covid-19 θα αλλάξει για πάντα το σινεμά;