Ο Γιάννης Στάνκογλου µιλάει στη Vogue Greece για όλα αυτά που αξίζουν στη ζωή, αλλά και για τις δύσκολες µέρες που περνάει το θέατρο.
Γιάννης Στάνκογλου είναι μια περίεργη περίπτωση σταρ – ή, μάλλον, αντιστάρ. Έχει κάνει μεγάλες επιτυχίες στην τηλεόραση, έχει υποδυθεί αξιόλογους ρόλους στο θέατρο, έχει συμμετάσχει διακριτικά στο παιχνίδι της δημοσιότητας, εμφανιζόμενος σε εκπομπές και περιοδικά, ωστόσο παραμένει ένας οικείος άγνωστος. Ένας άνθρωπος που συνδέουμε με ρόλους και όχι με γεγονότα της προσωπικής του ζωής, απόψεις ή δημόσιες εμφανίσεις. Αυτό το «μυστήριο» έφερε το όνομά του στο τραπέζι, όταν ετοιμάζαμε τη θεματολογία του συγκεκριμένου τεύχους. Καθώς επί δύο δεκαετίες τώρα δεν έχει περάσει χειμώνας που να μην τον χειροκροτήσουμε σε κάποια σκηνή, αναρωτηθήκαμε πώς βιώνει τη φετινή, αλλιώτικη σεζόν και τι σκέψεις κάνει. Κανονίσαμε τηλεφωνικό ραντεβού για ένα πρωινό του Νοεμβρίου. Μόλις είχε φτιάξει καφέ, μου είπε, και ήταν έτοιμος για τη συζήτησή μας. Η οποία ξεκίνησε κάπως έτσι…
Μας έχει λείψει το θέατρο. Και η συγκυρία είναι ιδιαίτερα δύσκολη γι’ αυτό. Είναι δύσκολη έως θλιβερή. Υπάρχει πολύς θυμός για τον τρόπο που αντιμετώπισε η πολιτεία το θέμα. Είναι ο μόνος κλάδος για τον οποίο δεν υπήρξε κανένα πρόγραμμα, ενώ η δουλειά αυτή βασίζεται στο πρόγραμμα, με την έννοια ότι χρειάζεται μια προετοιμασία, που δεν πληρώνεται καν – μιλάω για τις πρόβες. Υπάρχει κόσμος που δούλεψε σκληρά από τον Αύγουστο για να ανέβουν παραστάσεις τον Νοέμβριο και ξαφνικά, μια ανάσα πριν από τις πρεμιέρες, ανακοινώθηκε ότι κλείνουν τα θέατρα. Μέσα στην πανδημία βλέπουμε να «κόβονται» συνεχώς τα χέρια και τα πόδια των ηθοποιών, να μένουν ξεκρέμαστοι, με ένα ελάχιστο επίδομα. Νιώθουμε παραγκωνισμένοι, επειδή ο πολιτισμός σε αυτή τη συγκυρία είναι κάτω από το χαλί. Από την άλλη, φταίμε κι εμείς που δεν μας παίρνουν στα σοβαρά. Δεν έχουμε καμία υπόσταση στο πολιτικό γίγνεσθαι. Μόνο διαμαρτυρόμαστε, αντί να είμαστε από πριν στις επάλξεις και να γνωμοδοτούμε.
Κατά τη γνώμη σου, μιλάμε για απώλειες που μπορούν να ξεπεραστούν γρήγορα, χωρίς σημαντικό κόστος, ή η κρίση της πανδημίας θα αφήσει για καιρό το στίγμα της στο θέατρο οικονομικά και δημιουργικά; Το θέατρο είναι μια τέχνη που γοητεύει τον άνθρωπο εδώ και χιλιάδες χρόνια. Αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει. Το συνειδητοποίησα και πρόσφατα, όταν μέσα σε όλο αυτόν τον τρόμο ανεβάσαμε τον Γιούγκερμαν για μία εβδομάδα και μετά με δύο live streaming, και ήμασταν sold out – στο επιτρεπόμενο 30% της πληρότητας. Και όχι μόνο αυτό. Συναντάω στον δρόμο ανθρώπους οι οποίοι δεν με ρωτούν μόνο για τις Άγριες Μέλισσες, παρά τη μεγάλη επιτυχία, αλλά και πότε θα ανοίξουν τα θέατρα. Ο κόσμος έχει ανάγκη να βγει έξω και να δει μια καλή παράσταση.