To The Serpent ήταν μια σειρά που με καθήλωσε μπροστά στη μικρή οθόνη. Ήταν και η πρώτη μου «γνωριμία» με τον Tahar Rahim, ο οποίος ερμήνευσε συγκλονιστικά τον στιλάτο αλλά ανατριχιαστικό κατά συρροήν δολοφόνο με τη γοητεία φιδιού, Charles Sobhraj, που στη δεκαετία του 1970 δολοφονούσε αθώους τουρίστες στο λεγόμενο «Hippie Τrail» της Νοτιοανατολικής Ασίας. Αμέσως άρχισα να αναζητώ πληροφορίες για τον ηθοποιό με το γλυκό πρόσωπο, που με τίποτα δεν πρόδιδε ένα αδίστακτο άτομο. Έμαθα, λοιπόν, ότι γεννήθηκε στο Μπελφόρ της Γαλλίας, σε οικογένεια μεταναστών από το Οράν της Αλγερίας. Γρήγορα έμελλε να μάθω περισσότερα, και μάλιστα από τον ίδιο!
«Ταξίδεψα πολύ στη μικρή μου πόλη!» μου λέει στην αρχή της τηλεφωνικής μας συνομιλίας. «Το ενδιαφέρον μου για την κατανόηση των διαφορετικών πολιτισμών ξεκίνησε από την παιδική μου ηλικία, από το προάστιο όπου μεγάλωσα. Υπήρχαν παιδιά στη γειτονιά μου των οποίων οι γονείς βρέθηκαν εκεί ερχόμενοι από την Ασία, τη νότια και την ανατολική Ευρώπη, τη Βόρεια Αφρική, τη Γερμανία, ακόμα και από την ίδια τη Γαλλία.
Όταν τριγυρνούσαμε μαζί και πηγαίναμε ο ένας στο σπίτι του άλλου ερχόμασταν σε επαφή με αυτό το διαφορετικό που έφερνε ο καθένας από τη χώρα του: τη μουσική, το φαγητό, τη γλώσσα… Επομένως, ναι, ταξίδευα στη γειτονιά μου – σε αυτό οφείλονται τα πάντα, ακόμα και η αγάπη μου για τις ξένες ταινίες».
Tο 2009, σε ηλικία 28 ετών, του δόθηκε η ευκαιρία που ονειρεύεται κάθε νέος ηθοποιός: κέρδισε τον πρώτο που πρωταγωνιστικό ρόλο στο γαλλικό γκανγκστερικό έπος A Prophet, σε σκηνοθεσία Jacques Audiard, που έγινε παγκόσμια επιτυχία και του εξασφάλισε το βραβείο Σεζάρ Α΄ Ανδρικού Ρόλου. Ο ήρωας, ένας φτωχός μουσουλμάνος κρατούμενος που γίνεται άρχοντας του εγκλήματος, αποκάλυψε ένα μεγάλο ταλέντο, μην αφήνοντας -φυσικά- ασυγκίνητο το Χόλιγουντ, που αμέσως αναγνώρισε το Oscar material του Tahar.
Ο οποίος, όμως, μετά από αρκετές συμμετοχές σε αγγλόφωνες ταινίες, όπως στο ιστορικό έπος The Eagle (2011), επέστρεψε στη Γαλλία, γυρνώντας την πλάτη στους ρόλους που συνηθίζει να προσφέρει το Χόλιγουντ στους ηθοποιούς αραβικής καταγωγής, όπως εκείνος.
Αφού ψάχτηκε και εξελίχθηκε στην τέχνη του μέσα από μια σειρά διεθνών σκηνοθετών, τελειοποιώντας παράλληλα τα αγγλικά του, εκτοξεύτηκε πέρυσι υποκριτικά στο The Mauritanian, στο πλευρό της Jodie Foster, που αφηγείται την αληθινή ιστορία του Μohamedou Ould Slahi, υπόπτου για συμμετοχή σε τρομοκρατική επίθεση και φυλακισμένου στο Γκουαντάναμο χωρίς κατηγορία επί 14 χρόνια.
Η γεμάτη ένταση ερμηνεία του χάρισε την πρώτη του υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα. Ακολούθησε η ταινία του Serge Bozon Don Juan, στην οποία πρωταγωνιστεί στο πλευρό της Virginie Efira και μόλις κυκλοφόρησε, πρόσφατα τελείωσε τα γυρίσματα του Νapoleon, με κεντρικό πρωταγωνιστή τον Joaquin Phoenix υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Ridley Scott, ενώ ετοιμάζεται πυρετωδώς να πρωταγωνιστήσει στην υπερπαραγωγή της Sony, Μadame Web. Λίγο πριν κλείσει τα 40 του χρόνια, αυτόν τον Ιούλιο, o Tahar Rahim απογειώνει με γοργό ρυθμό την καριέρα του.
Στο τηλέφωνο είναι ζεστός και γελάει συχνά. Σαν να γνωριζόμαστε χρόνια. Μιλάει και εκφράζεται σαν Αμερικανός, εκτός από τις στιγμές που πετάει κάποιες γαλλικές λέξεις – Γάλλος χωρίς προφορά και με αγαπημένη έκφραση το «That’s Cool»! Χαμαιλέων, σκέφτομαι. Του το λέω και γελάει.
Πόσες γλώσσες μιλάς, Tahar;
Γαλλικά, αραβικά, αγγλικά και τώρα πρέπει να δουλέψω λίγο τα ισπανικά μου.
Όταν άρχισα να παίζω ρόλους στα αγγλικά, ένιωθα παρθένος, όλα ήταν καινούργια. Σε κάθε γλώσσα ο ρυθμός είναι διαφορετικός. Στα γαλλικά, χαμηλός και επίπεδος, στα αγγλικά και στα αραβικά ξεκινά από χαμηλά και μετά ανεβαίνει και δυναμώνει. Νιώθεις πιο ελεύθερος να δημιουργήσεις κάτι σε μια άλλη γλώσσα, γιατί ανακαλύπτεις τον εαυτό σου και το σώμα σου όπως ποτέ πριν. Είναι ενδιαφέρον. Οι γλώσσες σε συνδέουν με τον πολιτισμό μιας χώρας, μαθαίνεις περισσότερα.
Το όνομά σου σημαίνει κάτι;
Tahar σημαίνει αγνός, ενάρετος – ελπίζω να το «φοράω» καλά!