ο-οίκος-balenciaga-επιστρέφει-στην-υψηλή-ραπτι-123001
©Photo: Thomas Kublin / Courtesy of Balenciaga | Inside Cristóbal Balenciaga’s Paris atelier.

Η επιστροφή του οίκου Balenciaga στην υψηλή ραπτική αποτελεί βασικό θέμα συζήτησης στα σημερινά haute couture σόου στο Παρίσι. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Balenciaga, Demna Gvasalia, αναλαμβάνει να αναβιώσει τη σχεδιαστική διαδρομή του οίκου στην υψηλή ραπτική, η οποία παρέμεινε στάσιμη από τη στιγμή που ο ίδιος ο Cristóbal Balenciaga σφράγισε το ατελιέ του, το 1968. Τη συλλογή θα παρακολουθήσουμε τον Ιούλιο, για τη σεζόν Φθινόπωρο 2020.

«H υψηλή ραπτική είναι το βασικότερο θεμέλιο του οίκου, συνεπώς αποτελεί δημιουργικό καθήκον για εμένα – αλλά και όραμά μου – να την επαναφέρω», δηλώνει ο Gvasalia. «Προσωπικά, βλέπω την υψηλή ραπτική ως ένα ανεξερεύνητο μέσο δημιουργικότητας και καινοτομίας. Δεν προσθέτει μόνο ένα ακόμα στοιχείο στο φάσμα του δημιουργικού σχεδιασμού, αλλά φέρνει τη σύγχρονη ματιά του οίκου, πίσω στις ρίζες της».

O Cristóbal Balenciaga έχει ξεχωριστή θέση στην ιστορία της υψηλής ραπτικής, με τον Christian Dior να αναφέρεται σε αυτόν ως “master” όλων των σχεδιαστών. Η αρχοντική κομψότητα των ρούχων του και η δεξιοτεχνία του στην κατασκευή τους, καθόρισε τα σχέδια της εποχής. Δεν είναι τυχαίο πως ο ίδιος έκλεισε τον οίκο του αμέσως μόλις οι στιλιστικές επιταγές του τότε ανήγγειλαν την έλευση του prêt-à-porter.

Μισό αιώνα αργότερα, ο Gvasalia έρχεται για να επαναφέρει την παρουσία του οίκου στην υψηλή ραπτική, επιβεβαιώνοντας πως – από την άφιξή του το 2015 – έχει μελετήσει προσεκτικά τις γραμμές που ακολουθούσε ο Cristóbal, ως σχεδιαστής. Συγκεκριμένα, στο πρώτο του ντεφιλέ παρουσίασε κοστούμια με μεγάλους όγκους που έδιναν την αίσθηση πως γέρνουν προς τα μπροστά, αλλά και puffer jackets με ανασηκωμένους ώμους, δύο σχέδια τα οποία εμπνεύστηκε κοιτάζοντας τα αρχεία του οίκου. Το Φθινόπωρο του 2017 δημιούργησε μια σειρά φορεμάτων που – με μικρές διαφοροποιήσεις – θύμιζαν πολύ τις iconic δημιουργίες του οίκου από τη δεκαετία του ’50, ενώ το Φθινόπωρο του 2018 χρησιμοποίησε ένα πρόγραμμα στον υπολογιστή, που σχεδίαζε κοστούμια βασισμένα σε πρωτότυπες σχεδιαστικές γραμμές του Cristóbal.

Ωστόσο, το 2020, μιλάμε για κάτι τελείως διαφορετικό. Ο οίκος επιστρατεύει μία ομάδα αποκλειστικά αφιερωμένη στην υψηλή ραπτική και δημιουργεί έναν χώρο εμπνευσμένο από τα πρώτα σαλόνια του οίκου στην ιστορική διεύθυνση 10 Avenue George V στο Παρίσι. «Αυτό το βήμα είναι εφικτό χάρη στο καλλιτεχνικό όραμα του Demna Gvasalia καθώς και στην τεράστια επιτυχία του οίκου τα τελευταία χρόνια», δήλωσε ο Cedric Charbit, Πρόεδρος και CEO του οίκου Balenciaga και στη συνέχεια πρόσθεσε: «Είμαστε ένας γαλλικός οίκος, ανήκουμε στο Παρίσι. Οφείλουμε να δουλεύουμε για να διατηρούμε ζωντανή τη γαλλική υψηλή ραπτική, τη δεξιοτεχνία και τους οίκους».

Ο Charbit επισημαίνει και την επιχειρηματική δυναμική αυτού του νέου βήματος. «Έχουμε ήδη μεγάλη ζήτηση για σχέδια υψηλής ραπτικής, επομένως γνωρίζουμε πως υπάρχουν πελάτες», δήλωσε. «Αυτό που με κάνει να νιώθω κάλα με την υψηλή ραπτική σήμερα είναι ότι πρόκειται για κάτι βιώσιμο. Δεν δημιουργούμε ρούχα που δεν θα κρατήσουν για πάντα», ανέφερε. Καθώς είναι γεγονός πως οι αρχές της υψηλής ραπτικής συμπίπτουν με τον αυξανόμενο προβληματισμό γύρω από το θέμα της βιωσιμότητας στη μόδα. «Αισθάνομαι ότι πολλοί οίκοι λειτουργούν πλέον περισσότερο ως brands. Προσωπικά, μου αρέσουν οι αρχές ενός οίκου, είμαστε οικογένεια. Αυτό είναι κάτι που λείπει και χαίρομαι που το επαναφέρουμε», συμπλήρωσε. 

Η ανακοίνωση του οίκου Balenciaga ήρθε σε ένα κομβικό σημείο για την υψηλή ραπτική, καθώς την Παρασκευή, ο Jean Paul Gaultier ανακοίνωσε μέσω μηνύματος στο Twitter, πως φέτος θα παρουσιάσει το τελευταίο του ντεφιλέ υψηλής ραπτικής.  Υπό άλλες συνθήκες, η δήλωση του Gaultier ίσως να γεννούσε ανησυχίες για τη θέση της υψηλής ραπτικής σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από τη γρήγορη μόδα, ωστόσο, η επιρροή του Gvasalia και η δυναμική του στον χώρο, πυροδοτεί τις ελπίδες για την αναγέννηση της υψηλής ραπτικής

Read more at Vogue.com