the-vibe-ο-πόλεμος-και-η-φούσκα-214810
©Acielle/Style du Monde

Την 1η Μαρτίου, όσοι από τα 12,8 εκατομμύρια ακόλουθοι του Balenciaga μπήκαν στο Instagram για να δουν κάποιο φρέσκο post, είδαν μια και μόνο ανάρτηση, σε κίτρινο και μπλε. Τα εθνικά χρώματα της Ουκρανίας είχαν παραμερήσει όλα τα προηγούμενα post και ο οίκος ανακοίνωνε ότι για τις επόμενες μέρες ο λογαριασμός θα έχει μόνο αυτήν την ανάρτηση – βάζοντας όλες τις υπόλοιπες σε κάποιο αρχείο.

The Vibe: Ο πόλεμος και η φούσκα-1
©Balenciaga

Η κίνηση είχε αρκετή συμβολική αξία, και τροφοδότησε την ήδη υπάρχουσα συζήτηση. Που ακριβώς στέκεται η βιομηχανία της μόδας απέναντι στη ρωσική εισβολή στη γειτονική της Ουκρανία; Είναι προετοιμασμένη να υψώσει τη φωνή της ενάντια στον πόλεμο ή θα παραμείνει, σε γενικές γραμμές, μέσα στη δική της φούσκα;

Αν η μάχη ενάντια στην Covid-19 δόθηκε σχετικά γρήγορα και συλλογικά, ο τωρινός πόλεμος αποδεικνύεται μια εντελώς διαφορετική ιστορία.

Τις δραματικές ημέρες, ώρες και στιγμές που βιώνει ο ουκρανικός λαός περιγράφουν με όποιον τρόπο μπορούν άνθρωποι της ουκρανικής σκηνής της μόδας που βρίσκονται εντός της χώρας, καθώς η Vogue Ukraine καλεί σε εμπάργκο προιόντων και ειδών πολυτελείας προς τη Ρωσία. Όσοι κατάφεραν να φύγουν από την πατρίδα τους πριν την εισβολή δίνουν τον δικό τους αγώνα εκτός συνόρων.

Πολλές είναι και οι προσπάθειες Ουκρανών οι οποίοι ήδη δραστηριοποιούνταν διεθνώς, όπως οι Ουκρανές ιδρύτριες της πλατφόρμας ψηφιακής μόδας, DressX, Natalia Modenova και Daria Shapovalova, που προτείνουν digital κομμάτια για την ενίσχυση του ουκρανικού αγώνα.

Την ίδια στιγμή, στην πρώτη θέση της λίστας με τις διεθνείς αντιδράσεις βρίσκεται το θέμα της ανθρωπιστικής βοήθειας προς τον Ουκρανικό λαό και τα ονόματα εκείνων που συνεισφέρουν με κάποιο τρόπο οικονομικά πληθαίνουν καθημερινά. Οι δύο μεγαλύτεροι όμιλοι της πολυτέλειας, LVMH και Kering, έχουν δώσει το στίγμα τους.

Η πρώτη ανακοίνωσε ότι δίνει προτεραιότητα στην ενίσχυση των 150 εργαζομένων της LVMH στην Ουκρανία, προσφέρει πέντε εκατομμύρια ευρώ στον Διεθνή Ερυθρό Σταυρό, καθώς και βοήθεια σε τρεις Ουκρανούς δημιουργούς, πρώην semi-finalists του LVMH Prize. Αντίστοιχα, ο CEO της Kering, Francois-Henri Pinault, ανέφερε ότι ο όμιλος δίνει αυτήν τη στιγμή προτεραιότητα στους Ουκρανούς πρόσφυγες και ότι για τον σκοπό αυτό αναμένεται να κάνει μια σημαντική δωρεά στην Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR).

The Vibe: Ο πόλεμος και η φούσκα-2
©Louis Vuitton

Λίγοι, όμως, είναι εκείνοι που έχουν ήδη δηλώσει ότι θα πάνε πιο μακριά. Όπως, ο Hermès, ο οποίος ανακοίνωσε ότι από σήμερα το απόγευμα αναστέλλει τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες στη Ρωσία. Η απόφαση του γαλλικού οίκου, o οποίος διατηρεί τρία καταστήματα στη Μόσχα, είναι σημαντική καθώς είναι ένα από τα πιο ιστορικά και στιβαρά σήματα της παγκόσμιας πολυτέλειας. Το ίδιο ισχύει και για τη Chanel, η οποία επίσης αποφάσισε νωρίτερα σήμερα να αναστείλει τις δραστηριότητες της στη χώρα.

Η κίνηση των δύο οίκων λαμβάνει και άλλη μια διάσταση, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, τις τελευταίες μέρες, Ρώσοι καταναλωτές με γερά πορτοφόλια έχουν στραφεί σε αγορές πολυτελών ειδών, ως επενδυτική κίνηση καθώς το ρούβλι χάνει καθημερινά σε αξία. Σύμφωνα με το Business of Fashion, η Ρωσία κατέχει το 3% στις αγορές πολυτελείας διεθνώς.

Άλλα ονόματα που αναστέλλουν τις πωλήσεις στη ρωσική αγορά είναι η Apple, η Nike, η Mango και ο όμιλος H&M, μαζί με πολύ μικρότερα brand όπως ο Ganni και η Nanushka, ενώ η Burberry, το Net-a-Porter και η Puma αναστέλλουν τις αποστολές εμπορευμάτων – τουλάχιστον προς το παρόν. Επίσης, η Adidas αναστέλλει τη συνεργασία της με τη Ρωσική Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου.

Στο μεταξύ, σε μια ασυνήθιστα έντονα πολιτικά παρέμβαση, το British Fashion Council, το επίσημο όργανο της βρετανικής μόδας, καλεί τη βρετανική βιομηχανία να καταδικάσει τη ρωσική εισβολή, σημειώνοντας, όμως, ότι η καμπάνια της έχει ως στόχο τη ρωσική κυβέρνηση και όχι τους Ρώσους επαγγελματίες της μόδας.

Αυτές τις μέρες, συνεχίζεται η εβδομάδα μόδας στο Παρίσι, μια πόλη που απέχει μόλις τρεισήμισι ώρες αεροπορικώς από το Κίεβο. Στην αρχή του fashion week, ο πρόεδρος της γαλλικής ομοσπονδίας της μόδας, Fédération de la Haute Couture et de la Mode, Ralph Toledano, κάλεσε όλους εκείνους που θα βρίσκονται αυτές τις μέρες στη γαλλική πρωτεύουσα για τα σόου και τις παράλληλες εκδηλώσεις μόδας να “βιώσουν τα ντεφιλέ με τη βαρύτητα που απαιτείται αυτές τις σκοτεινές ώρες”.

Στο μεταξύ, μια ανοικτή επιστολή του περιοδικού 1Granary, καλεί σε ισχυρότερες κυβερνητικές κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας και περισσότερη βοήθεια προς τον Ουκρανικό λαό. Την επιστολή υπογράφουν ονόματα της μόδας όπως ο φωτογράφος Nick Knight και ο σχεδιαστής Christopher Kane, μεταξύ πολλών άλλων.

Από τη μεριά της, η Vogue Russia ζήτησε από Ρώσους καλλιτέχνες να σχεδιάσουν τα δικά τους περιστέρια ειρήνης και τα παρουσιάζει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Βετεράνοι του χώρου, όπως ο Giancarlo Giammetti, πρώην σύντροφος και συνέταιρος του Valentino, αναρωτήθηκε πριν λίγες μέρες στο Instagram: “Αυτή η μη λογική έλλειψη συμβατότητας μεταξύ των επιδείξεων μόδας και της κατάστασης στην Ουκρανία είναι κάτι με το οποίο πρέπει να ασχοληθούμε. Προσωπικά, δεν γνωρίζω την απάντηση. Εσείς;”.

Από τις πρώτες απαντήσεις ήταν εκείνη του συμπατριώτη του, Giorgio Armani. Ο Ιταλός μινιμαλιστής αποφάσισε να κλείσει την πρόσφατη εβδομάδα μόδας του Μιλάνου παρουσιάζοντας τις προτάσεις του για τον επόμενο χειμώνα μέσα στην απόλυτη σιωπή, έναν ήχο με πλούσιο νόημα.

Όμως, το πριν και το μετά αυτής της σιωπής βρίσκεται πλέον εκεί έξω. Στις 24 Φεβρουαρίου άλλαξε ο κόσμος. Σε όλους μας αντιστοιχεί μια φωνή και κάποια ευθύνη. Και αυτό είναι κάτι που ο εκ φύσεως “φωνακλάς” κόσμος της μόδας πρέπει να το γνωρίζει.