o-john-galliano-γίνεται-και-σκηνοθέτης-για-τη-νέα-σ-148260

Ο John Galliano γελάει, μισό-αστειευόμενος, μισό όχι-και-τόσο, σε μια κλήση Zoom για το τεράστιο άλμα που έκανε προς την παραγωγή ταινιών. Εάν μπορεί κανείς να το αποκαλέσει «ταινία», μιας και ο όρος δεν ισχύει ακριβώς, αφού το έργο που έχει παραγάγει για τον Maison Margiela είναι ένα ντοκιμαντέρ, μια αφήγηση, μια διαδραστική πρόκληση και ένα πραγματικό, ωμό, φανταστικό πράγμα, όλα την ίδια στιγμή.

Οι κάτοικοι του quartier του Παρισιού που στεγάζει το Maison Margiela θα εξεπλάγησαν πρόσφατα όταν είδαν ένα drone να κάνει κύκλους πάνω από την τοπική εκκλησία του Αγίου Ιωσήφ και στη συνέχεια να εξαφανίζεται στο ανοιχτό παράθυρο του απέναντι κτιρίου. Ήταν εκεί για να αιωρηθεί πάνω από τον Galliano και την λευκοντυμένη ομάδα του κατά τη διάρκεια της εργασίας τους στο studio – ένα μικρό μόλις μέρος του επικού κολάζ των μαγνητοσκοπήσεων της συλλογής Artisanal, που κυκλοφόρησε πρόσφατα.

O John Galliano γίνεται και σκηνοθέτης για τη νέα συλλογή του Maison Margiela Artisanal-1
©Courtesy ofMaison Margiela
1/3
Native Share

Οποιαδήποτε ζημία κι αν έχει έχει προκαλέσει η πανδημία στη βιομηχανία της μόδας, η ραγδαία άνοδος της φαντασίας που σπάει κάθε φραγμό στην απεικόνιση των ρούχων, της σκέψης, των συνομιλιών και της ανθρωπότητας, φέρνει γρήγορα μαζί της και μια επανάσταση. «Συνειδητοποίησα πολύ γρήγορα ότι η μόδα, και ο τρόπος που την δημιουργούσαμε και την παρουσιάζαμε, δεν θα ήταν ποτέ ο ίδιος ξανά», λέει ο Galliano. «Δεν μπορεί να γίνει μέχρι να βρεθεί κάποιο είδος εμβολίου. Και μόλις δέχτηκα αυτήν την πραγματικότητα, ήμουν σε θέση να αγκαλιάσω την ιδέα ότι κάτι νέο θα μπορούσε να συμβεί, ότι θα μπορούσαμε να καινοτομήσουμε, να είμαστε επινοητικοί, και αυτό με πυροδότησε ξανά. Τίποτα δεν θα εμποδίσει τη δημιουργική διαδικασία – αρνούμαι να το αφήσω να συμβεί».

Ψυχολογικά, ο Galliano ουσιαστικά ανέτρεψε την «κεκλεισμένων θυρών» νοοτροπία που λειτουργούσε ως η δική του ζώνη ασφαλείας – και ως κωδικός ανωνυμίας του Maison Margiela για χρόνια. Αντ ‘αυτού, αποφάσισε ότι θα έδειχνε κάθε βήμα της δημιουργίας της συλλογής, με εξαιρετική λεπτομέρεια και με κάποιες extra-special ανατροπές στην αφήγηση. «Σκέφτηκα: «Θα είμαι απόλυτα διαφανής πάνω σε αυτό τώρα». Φοβόμουν πάντα να είμαι μπροστά στην κάμερα [και] όλα αυτά τα πράγματα που κάνει κανείς όταν γνωρίζει ότι η κάμερα είναι πάνω του, αλλά αποφάσισα ότι είμαι έτοιμος. Έτσι πλησίασα τον [Βρετανό φωτογράφο] Nick Knight, τον οποίο εμπιστεύομαι και αγαπώ».

O John Galliano γίνεται και σκηνοθέτης για τη νέα συλλογή του Maison Margiela Artisanal-2
©Courtesy ofMaison Margiela
2/3
Native Share

Το αποτέλεσμα ήταν δύο μήνες καταγραφής κάθε κίνησης που έκανε ο Galliano και η ομάδα του σε κάθε πιθανή μορφή. «Ήθελα να απεικονίσω τη διαδικασία… με μια σχεδόν ηδονοβλεπτική μέθοδο. Έτσι ο Nick με γύριζε από απόσταση. Υπήρξαν drones που πετούσαν γύρω μας, μπαίνοντας και βγαίνοντας από τις συνομιλίες μου. Φόρεσα GoPros, ένα στο κεφάλι μου, ένα στο στήθος μου. ” Ο Knight μάζεψε κλήσεις Zoom, μηνύματα στο κινητό, κλήσεις FaceTime, χρησιμοποίησε λήψεις θερμικής κάμερας, AI και ακόμη και μια εφαρμογή ακτίνων Χ – καταγράφοντας οτιδήποτε μπορούσε να συλλάβει τη λεπτομέρεια και την υφή της εργασίας τόσο στο χέρι όσο και από απόσταση.

«Ήταν μια εντελώς νέα, συναρπαστική διαδικασία», αναφέρει ο Galliano. Μερικές από τις τεχνολογίες έχουν ενσωματωθεί στην ίδια τη συλλογή. «Επηρέασε το πώς έχω μοιράσει τα υφάσματα για μερικά από τα φορέματα – αυτός ήταν ένας πολύ δημιουργικός τρόπος εργασίας. Αλλά φυσικά, μερικές από τις σεκάνς είναι σε πραγματικό χρόνο, με πραγματικά φορέματα, γιατί νομίζω ότι σήμερα θέλουμε να δούμε και το αληθινό. Ζήτησα από τα παιδιά μου να ξεκινήσουν να μαγνητοσκοπούν τον εαυτό τους σε iPad στην αρχή της πανδημίας. Δημιούργησαν τρισδιάστατα πειράματα στην κοπή στα τραπέζια της κουζίνας τους, στις βεράντες τους, στα γκαράζ τους. Και στ’ αλήθεια, κάπως έτσι ξεκίνησε».

O John Galliano γίνεται και σκηνοθέτης για τη νέα συλλογή του Maison Margiela Artisanal-3
©Courtesy ofMaison Margiela
3/3
Native Share

Μιλάμε για τον John Galliano ως αφηγητή όμως: θα έπρεπε να συμβαίνει και κάτι άλλο παράλληλα. «Ήθελα να παρουσιάσω ένα διπλό αφήγημα», λέει στοχαστικά. «Υπάρχει λοιπόν η ιστορία της συλλογής, αλλά τοποθετείται μέσα σε ένα θρίλερ. Γιατί; Επειδή μου αρέσει ιδιαίτερα το είδος του τρόμου και των θρίλερ και η διαδικασία της δημιουργίας τους. Και γιατί για μένα, αυτό αντιπροσωπεύει τη συγκίνηση της δημιουργίας, της έρευνας και της ανακάλυψης».

Το δεύτερο μέρος της παραγωγής γυρίστηκε στο Cotswolds στην Αγγλία, σε μία μίμηση του συνολικού χρονοδιαγράμματος σχεδιασμού-φωτογράφησης μόδας, από την αρχή ως το τέλος. Ακολουθώντας τους βρετανικούς κανόνες ασφάλειας κατά τη διάρκεια lockdown, ήταν μια έντονη εμπειρία σύνδεσης. «Έπρεπε να κολλήσουμε ως ομάδα στο σετ – να ζήσουμε μαζί, να φάμε μαζί, να κοιμηθούμε εκεί στο ίδιο μέρος. Τότε – δεν μπορώ να το εξηγήσω – συνέβη η μαγεία. Οι μούσες μου έγιναν δοχεία για κάποιο είδος δύναμης και δεν ξέρω από πού προήλθε. Ήταν εδώ, το ζούσαν: η φατρία μου, η φυλή μου, έξι από αυτούς. Ήθελα να συνδεθούν. Όταν τους δείτε σε κίνηση να εκφράζουν το 100 τοις εκατό αυτών που φορούν – υπήρχαν κάποιες στιγμές που έπρεπε να αποχωρήσω από το σετ, λόγω ορισμένων από τις αναγνώσεις που έκαναν. Το βρήκα τόσο συγκινητικό, που έπρεπε κυριολεκτικά να φύγω».

Όλες αυτές οι προκαταλήψεις σχετικά με την έλλειψη συναισθήματος στις ψηφιακές απεικονίσεις της μόδας; Ο Galliano πλέον τις απορρίπτει ως απαρχαιωμένο τρόπο σκέψης: «Η μαγνητοσκόπηση είναι διεγερτική νοητικά και διεγερτική συναισθηματικά. Τόσοι πολλοί άνθρωποι λένε συνεχώς: “Πώς θα μεταφέρετε το συναίσθημα στην ψηφιακή απεικόνιση;” Λοιπόν, εγώ ένιωσα ότι ήταν χειροπιαστό». Αυτό που βγαίνει, λέει, είναι «ένα προσχέδιο» για έναν δρόμο προς τα εμπρός που μπορεί να χρησιμοποιηθεί «για να ενεργοποιήσει διαφορετικούς διαλόγους – και να δείξει στις γενιές Y και Z πώς ακριβώς κάνουμε τα πράγματα. Πώς δημιουργήσαμε τα δικά μας υφάσματα, ακόμα κι εάν προέρχονται από το φοδράρισμα, πως δημιουργήσαμε σάντουιτς από υφάσματα, πως δημιουργήσαμε τις δικές μας εκδοχές κεντημάτων μέσα στον οίκο μας – πώς γίναμε πολυμήχανοι/εφευρετικοί».

Διαβάστε επίσης | Άγγελος Τσακίρης: Ένα από τα πιο ανήσυχα πνεύματα της νέας ελληνικής μόδας στη Vogue Greece