Courtesy of the artist and Carpenters Workshop Gallery
Courtesy of the artist and Carpenters Workshop Gallery
Courtesy of the artist and Carpenters Workshop Gallery

Ο Κώστας Λαμπρίδης ανοίγει τα φτερά του στο Παρίσι

Ο ανερχόμενος Έλληνας designer μιλάει στον Βλάση Κωστούρο για την πρώτη του ατομική έκθεση στην περίφημη Carpenters Workshop Gallery του Παρισιού, τη διεθνή διαδρομή του και εξηγεί πώς κατάφερε να δημιουργήσει σε χρόνο ρεκόρ το remake του ακριβότερου επίπλου που έχει δημοπρατηθεί ποτέ.

«Τις προάλλες έλεγα αστειευόμενος ότι ο τίτλος της έκθεσης θα έπρεπε να είναι Bad Timing. Δεν φτάνει η πανδημία, συμβαίνουν παράλληλα και κάτι έργα έξω απ’ τη γκαλερί, με αποτέλεσμα ο δρόμος να είναι σκαμμένος». Ο Κώστας Λαμπρίδης δεν χάνει το χιούμορ του, τι κι αν η πρώτη του ατομική έκθεση στη διάσημη γκαλερί Carpenters Workshop του Παρισιού, ανοίγει τις πόρτες της εν μέσω αυστηρών περιορισμών. «Νομίζω θα πιστέψω ότι συμβαίνει, μόνο όταν βρεθώ εκεί και τα δω όλα στημένα», μου λέει από το studio του στη Νέα Ιωνία, τον προσωπικό του χώρο δημιουργίας στον οποίο συνυπάρχουν υλικά  φαινομενικά αταίριαστα μεταξύ τους, όπως κομμάτια τσιμέντου, πέτρες, κεραμικά, ξύλα, σπασμένα μαρμάρινα αντικείμενα, πλακάκια φαγιάνς, καλάθια από μπαμπού, ρατάν και πλαστικές καρέκλες κήπου, αντικείμενα που βρίσκει στα σκουπίδια, κάνοντας βόλτες στους δρόμους της Αθήνας. «Για μένα το καθετί αποτελεί εν δυνάμει πρώτη ύλη», λέει.

Πάνω σ’ αυτή τη λογική της αναδημιουργίας στηρίζονται και τα 9 + 1 έργα της έκθεσής του Elemental Folds, η αισθητική προσέγγιση των οποίων συμπυκνώνεται στο έργο Elemental Cabinet. «Θα έλεγα ότι είναι το επίκεντρο της συλλογής, μιας και από εκεί ξεκίνησαν όλα. Πρόκειται για το graduation project του master μου και αποτίει φόρο τιμής σε ένα από τα πιο εμβληματικά έπιπλα του 18ου αιώνα, το Badminton Cabinet, το ακριβότερο έπιπλο που έχει δημοπρατηθεί ποτέ. Μιλάμε για ένα μπαρόκ έπιπλο, φτιαγμένο από έβενο, επιχρυσωμένο μπρούτζο και ημιπολύτιμους λίθους, τα ακριβότερα υλικά εκείνης της εποχής.

Για την κατασκευή του πέρασαν 6 χρόνια και δούλεψαν 30 τεχνουργοί. Σκέφτηκα ότι θα είχε ενδιαφέρον να αντιστρέψω την ιεραρχία στη σχεδίαση και να κάνω το “remake” του σε λιγότερο χρόνο με υλικά που υπάρχουν γύρω μας. Έτσι κι έγινε. Μέσα σε 3 μήνες είχα έτοιμο το έπιπλο, ενώ στην κατασκευή  του «πάντρεψα» υλικά, πολλά από τα οποία άφησα ακατέργαστα». Η μπαρόκ αισθητική του Badminton, μοιραία, εμποτίζει και τα υπόλοιπα έργα της συλλογής. «Η αρχική μου αναφορά ήταν το μπαρόκ, γι’ αυτό στη συλλογή θα δείτε ένα ανάκλιντρο κι έναν πολυέλαιο. Στην πορεία, βέβαια, άρχισα να συστήσω στη διαδικασία ορισμένα πιο μοντέρνα στοιχεία, όπως χαμηλά τραπέζια σαλονιού, ένα φωτιστικό και μια βιβλιοθήκη, έπιπλα που μπορούμε άνετα να βρούμε σ’ ένα σύγχρονο σπίτι».


©Courtesy of the artist and Carpenters Workshop Gallery

©Courtesy of the artist and Carpenters Workshop Gallery

©Courtesy of the artist and Carpenters Workshop Gallery

©Courtesy of the artist and Carpenters Workshop Gallery

©Courtesy of the artist and Carpenters Workshop Gallery

©Courtesy of the artist and Carpenters Workshop Gallery

Δεν είναι παράλογο να τον αποκαλέσεις Designer of the Future, αφού στο έργο του «συγκατοικούν» η πρωτοποριακή διάθεση με τις αρχές της βιωσιμότητας και της αειφορίας. Τον τίτλο, άλλωστε, κατέχει και ο άνθρωπος που τον διαμόρφωσε καλλιτεχνικά, ο Ισπανός γκουρού του σύγχρονου design, Nacho Carbonell. «Μας συνδέει βαθιά φιλία κι ένας κοινός αισθητικός κώδικας. Γνωριστήκαμε όταν αποφοιτούσα από τους Μηχανικούς Σχεδίασης στη Σύρο. Ήμουν σε μια φάση της ζωής μου που δεν ήξερα ακριβώς πώς θα εξελίξω την καριέρα μου. Στο πλάι του γνώρισα μια «σχολή σχεδιαστών» που χρησιμοποιούν το έπιπλο σαν φόρμα για να επικοινωνήσουν τη βαθιά προσωπική τους τέχνη. Ξεκίνησα ως πρακτικάριος στο studio του στην Ολλανδία και τελικά έμεινα για 8 χρόνια, δουλεύοντας σαν επικεφαλής της ομάδας του». Στον ελεύθερο χρόνο που του έμενε, εκμεταλλευόταν το studio του Carbonell για την παραγωγή των δικών του έργων, συνεχίζοντας παράλληλα τις σπουδές του πάνω στο Contextual Design στο Design Academy του Αϊντχόφεν.

«Νιώθω ότι αυτό που κάνω τώρα, ξεκινάει ουσιαστικά από τη στιγμή της αποφοίτησής μου από εκεί. Είχα την τύχη και την τιμή, το έργο της αποφοίτησής μου, για το οποίο μιλήσαμε προηγουμένως, να τραβήξει την προσοχή σημαντικών ανθρώπων του σύγχρονου design και τα πράγματα να δρομολογηθούν έτσι ώστε να φτάσουμε σήμερα να μιλάμε για την πρώτη μου ατομική έκθεση. Νιώθω ότι με περιμένουν αρκετές ακόμα όμορφες στιγμές και δεν αποκλείω το ενδεχόμενο κάποια στιγμή να δοκιμάσω τις δυνάμεις μου και στο κόσμημα ή το κτίριο».

Info: Η έκθεση “Elemental Folds” του Κώστα Λαμπρίδη στην Carpenters Workshop Gallery στο Παρίσι θα διαρκέσει έως τις 28/7. 

Scroll to Top