Ένα μεσημέρι του Ιουλίου βρέθηκα να περιεργάζομαι στην οθόνη του κινητού μου το εσωτερικό μιας Dior κάπας-μινιατούρας από μαύρο ντραπέ σαντούκ. Υπό διαφορετικές συνθήκες, το haute couture κομμάτι θα το θαύμαζαν από πολύ κοντά οι εκλεκτοί καλεσμένοι του οίκου, στο πλαίσιο της Εβδομάδας Υψηλής Ραπτικής για τον ερχόμενο χειμώνα. Η πανδημία δεν επέτρεψε στο fashion crowd να βρει τις προσεκτικά αριθμημένες θέσεις του γύρω από την πασαρέλα, η ψηφιακή καινοτομία ωστόσο πρόσφερε μια λύση, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο της ως εξαιρετικού «παρτενέρ» της μόδας όλο αυτό το διάστημα. Έτσι, μέσα από την έξυπνη οθόνη, η κουκλίστικη μαύρη κάπα αποκάλυψε ένα κομμάτι του savoir faire των «petites mains», των τεχνιτών που εργάζονται στα ατελιέ του Dior, χτίζοντας το δημιουργικό όραμα της καλλιτεχνικής διευθύντριάς του, Maria Grazia Chiuri.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι η haute couture είναι η πεμπτουσία της μόδας. Σίγουρα είναι η πιο άρτια εκδοχή της τέχνης της. Όμως, δεν ξεχνώ κάτι που μου έλεγε η μέντοράς μου, Suzy Menkes, την εποχή που είχα την ευκαιρία ζωής να είμαι βοηθός της στο Παρίσι: «Αν κοιτάξεις φωτογραφίες από την Κίνα του Μάο, από τις επιβλητικές στρατιωτικές παρελάσεις εκείνης της εποχής, θα δεις κάπου κάποιον στρατιώτη να έχει καρφιτσώσει ένα μικρό λουλούδι στο πέτο και να κάνει τη διαφορά. Αυτό είναι μόδα».
Το σκέφτομαι συχνά. Ότι, τελικά, η ουσία της μόδας είναι η ανθρώπινη διάστασή της. Ότι κάτω από τις πιο όμορφες, αλλά και τις πιο δύσκολες συνθήκες, παραμένει ένα εργαλείο επικοινωνίας: Για όποιον τη λατρεύει, αλλά και για όποιον την απορρίπτει. Για όποιον θέλει να ξεχωρίσει, αλλά και για όποιον θέλει να «ανήκει». Για τον skater που οργώνει τους δρόμους και την influencer που οργώνει το Instagram. Για τον οπαδό της γρήγορης μόδας που αγοράζει ένα παντελόνι με 10 ευρώ και τον λάτρη της αργής μόδας που διαλέγει κάτι πιο ακριβό, αλλά πολύ καλύτερης ποιότητας. Για την πελάτισσα η οποία κάποτε ραβόταν σε ατελιέ υψηλής ραπτικής και τον στρατιώτη που χαιρετούσε τον Μάο σε μια παρέλαση.
Ακόμα και η πανδημία έκανε κάποιους και κάποιες από εμάς να στραφούμε –και πάλι– στη μόδα. Εσείς ποιον δρόμο επιλέξατε όταν χρειάστηκε να αναζητήσετε μάσκες προστασίας; Αγοράσατε μιας χρήσης ή μήπως αναζητήσατε χρωματιστές, εμπριμέ, με κάποιο λογότυπο, μήνυμα ή design;