«Άσε τις ανοησίες, Γουίλιαμ, γιατί θα σε απολύσουν» (μάλλον) είπε, στα 1878, η Έμμα Νατ στον άντρα της. Ο Γουίλιαμ είχε δουλέψει για χρόνια ως χειριστής τηλεγράφου, αλλά πρόσφατα είχε βρει μια νέα θέση στην πρώτη τηλεφωνική εταιρεία της Βοστόνης, που έκανε εκείνη την περίοδο τη νέα εφεύρεση, το τηλέφωνο, προσβάσιμη στον πολύ κόσμο. Ο κόσμος χρειαζόταν ακόμα τη μεσολάβηση ενός τηλεφωνικού κέντρου για να καλέσει, να απαντήσει και να συνεννοηθεί, μόνο που, στο τηλεφωνικό κέντρο, ο Γουίλιαμ και οι φίλοι του, που δεν είχαν συνηθίσει ως τότε να συνδιαλέγονται με το κοινό, είχαν αρχίσει τις φάρσες, τα κακόγουστα αστεία και τις βρισιές -και οι πελάτες δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένοι.
Το αφεντικό του είδε κι αποείδε και αποφάσισε να αντικαταστήσει το κακοαναθρεμμένο παρεάκι με μια ασυνήθιστη επιλογή: την Έμμα και, στη συνέχεια, την αδερφή της, Στέλλα. Η Έμμα, που δούλευε 54 ώρες την εβδομάδα για 10 δολάρια τον μήνα (ήταν, εδώ που τα λέμε, μάλλον φθηνότερη από τον Γουίλιαμ, σύμφωνα με τις τάσεις τις εποχής), είχε μάθει να συμπεριφέρεται πιο υπομονετικά και να μιλάει πιο ευγενικά, με αποτέλεσμα οι πελάτες να ενθουσιαστούν μαζί της. Έμεινε καμιά δεκαπενταριά χρόνια σ’ εκείνη τη δουλειά, έμαθε απέξω όλο τον τηλεφωνικό κατάλογο της περιοχής και έγινε άθελά της το αρχέτυπο της διαμεσολαβήτριας που, μέσω ενός μηχανήματος, σε βοηθάει να κάνεις τη δουλειά σου. Ως τα τέλη της δεκαετίας του 1880, όλοι σχεδόν οι άντρες στα τηλεφωνικά κέντρα είχαν αντικατασταθεί από γυναίκες.
Μερικές δεκαετίες αργότερα, στα κόκπιτ των μαχητικών του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, έγινε φανερό ότι, ανάμεσα σε τόσους άντρες πιλότους, κανείς δεν θα πρόσεχε άλλη μια ανδρική φωνή στις συσκευές πλοήγησης. Έτσι οι τεχνικοί χρησιμοποίησαν για τις συσκευές πλοήγησης γυναικείες φωνές, που χάρη στις υψηλότερες συχνότητές τους, τραβούσαν περισσότερο την προσοχή την ώρα που χρειαζόταν. Άλλο ένα αρχέτυπο διαμεσολαβήτριας είχε εδραιωθεί.
Τώρα, οι πιλότοι μπορεί να ήταν ευγνώμονες για τη βοήθεια την ώρα της μάχης, σε περιόδους ειρήνης, όμως, οι άντρες δεν είναι πάντα τόσο δεκτικοί στις γυναικείες συμβουλές: τη δεκαετία του 1990, η BMW ανακάλεσε το σύστημα πλοήγησης που χρησιμοποιούσε στα αυτοκίνητά της, γιατί οι οδηγοί τηλεφωνούσαν έξαλλοι και διαμαρτύρονταν που άκουγαν μια γυναικεία φωνή να τους λέει πού να πάνε. (Πριν το ανακαλέσει, βέβαια, φρόντισε να καθησυχάσει τους δυσαρεστημένους πελάτες λέγοντας «μην ανησυχείτε, τόσο τα αυτοκίνητά μας όσο και οι οδηγίες του συστήματος πλοήγησης δημιουργούνται από άντρες», όμως αυτή είναι μια άλλη ιστορία σεξισμού και πατριαρχίας.)
Διάβασα όλες αυτές τις ιστορίες προσπαθώντας να καταλάβω γιατί τα προγράμματα ψηφιακής βοήθειας των συσκευών και των εφαρμογών που χρησιμοποιούμε παίρνουν, αυτόματα και σχεδόν ανεξαιρέτως, γυναικεία ονόματα και γυναικείες φωνές -ένα φαινόμενο που με απασχολεί χρόνια, αλλά με τσίγκλισε ξανά τώρα που η Apple, ανακοίνωσε επιτέλους πως η Siri θα αποκτήσει, στην Αμερική, και άλλες φωνές πέραν της γυναικείας με την οποία φτάνει στα χέρια μας, στις περισσότερες γλώσσες του κόσμου. Αυτό που συνειδητοποίησα διαβάζοντας είναι ότι ο σεξισμός που φαίνεται να διαιωνίζουν η Σίρι, η Αλέξα, η Κορτάνα, η Google Assistant και άλλες εφαρμογές είναι αποτέλεσμα μιας σύνθετης αλληλεπίδρασης μεταξύ ιστορίας, κοινωνικοποίησης, συνήθειας, προκατάληψης, αδράνειας και προσωπικής ευθύνης.