mid-size-πώς-το-tiktok-έφερε-τις-γυναίκες-μεσαίου-μ-178011

Το να πω ότι απλώς έχω δυσκολευτεί στο θέμα μέγεθος ρούχου δεν περιγράφει ούτε στο ελάχιστο την πραγματικότητα. Με ένα σωματότυπο που απαιτεί ένα εύρος διαφορετικών μεγεθών ( UK 10 μέχρι UK 14, ανάλογα με το είδος ρούχου, την περίοδο του μήνα και πόσο καιρό έχω περάσει σε lockdown), έχω έναν μικρό στρατό από ράφτες στο speed dial -ένας από αυτούς εξειδικεύεται στο να διορθώνει αποκλειστικά ραφες- και κάποιες αρκετά καλά ριζωμένες δυσμορφικές αντιλήψεις για το σώμα μου.

Φανταστείτε την ευχαρίστησή μου (κατά τη διάρκεια της τακτικής και πλέον ενοχλητικής συνήθειας του TikToking πριν τον ύπνο) όταν άρχισα να βλέπω όλο και περισσότερες γυναίκες με παρόμοια με εμένα προβλήματα μεγέθους και τύπο σώματος, με τους οποίους εγώ ήμουν απόλυτα εξοικειωμένη αλλά δεν είχα συνηθίσει να βλέπω πέρα ​​από το καθρέφτη. Γυναίκες των οποίων τα μεγέθη ρούχων ήταν μικρότερα από αυτά των υπέρμαχων του body-positivity κινήματος, που πλέον έχω συνηθίσει να βλέπω στο feed μου, αλλά μεγαλύτερα από αυτά των fashion influencers. Εν ολίγοις, σώματα όπως το δικό μου, με τα ίδια δεινά, όλα με ένα tag που δεν είχα ξαναδεί ποτέ: «mid-size».

Μεταξύ του «straight-size» (ο όρος της βιομηχανίας για τα τυποποιημένα μεγέθη που κυμαίνονται, στα ευρωπαϊκά νούμερα, μεταξύ 32 και 38) και «plus-size» (EU50 και άνω), το «mid-size» εκτείνεται από EU40 – EU48. Η μέση γυναίκα στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη φοράει ΕU 44. Ενώ, η μεσαίου μεγέθους γυναίκα είναι η σιωπηλή πλειοψηφία, λιγότερο από το 20 τοις εκατό της ένδυσης είναι σχεδιασμένο γι’ αυτήν, ενώ έχει μικρή εκπροσώπηση στη τόσο στη μόδα, όσο και στα media.

Τώρα, οι όλο και πιο δυνατές φωνές του μεσαίου χώρου, επιδιώκουν να συμμετάσχουν στη συζήτηση γύρω από το body inclusivity μέσω του TikTok, μιας πλατφόρμας που προτιμάται για την ωμότητά της έναντι της φαινομενικής τελειότητας του Instagram καθώς ο αλγόριθμός του επιτρέπει σε μια μεγαλύτερη μερίδα κοινού να κερδίζει έδαφος ανεξάρτητα από τον αριθμό των ακολούθων του. Με άλλα λόγια, εάν το περιεχόμενό σας μιλάει σε άτομα, θα σας δουν.

Οι φωνές του «μεσαίου χώρου»

«Είμαι εντελώς στη μέση των μεγεθών», εξηγεί το μοντέλο μεσαίου μεγέθους με έδρα το Λος Άντζελες και body activist Raeann Langas, της οποίας οι αναρτήσεις στο Instagram έχουν tags από brands όπως, With Jéan και Girlfriend Collective. “Τα straight sized του brand Reformation, για παράδειγμα, συμπεριλαμβάνουν όλα τα μεγέθη ως το US 12, [UK 14, EU 42] . Μερικά από αυτά μου ταιριάζουν, αλλά κάποια είναι πολύ μικρά – μετά μεταβαίνει αμέσως σε plus-size. Και τα plus-size είναι πολύ μεγάλα. Υπάρχει λοιπόν, μεγάλο κενό στο θέμα των μεγεθών για πολλές μάρκες. ”

Tις εμπειρίες της Langas, συμμερίζεται και η μεσαίου μεγέθους μοντέλο Ali Tate από την Καλιφόρνια, η οποία ξεκίνησε την καριέρα της ως έφηβη μεγέθους UK10, ενώ σπούδαζε στο Λονδίνο. «Το μέγεθός μου συνήθως δεν λειτούργησε», λέει η Tate, η οποία προτιμά μάρκες όπως οι Agolde, Rails, Staud και Orseund Iris. «[Τα μοντέλα μεσαίου μεγέθους] έπρεπε πάντα να χάσουν βάρος ή να αυξήσουν το βάρος ώστε να μπορέσουν να εργαστούν. Η μόδα προσανατολίζεται πάντα προς τα άκρα, κάτι που είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον δεδομένου ότι η πλειοψηφία των φίλων μου είναι στο μέγεθός μου και δεν έχω δει ποτέ κανέναν που να αντιπροσωπεύεται, σε εικόνες. ” Ενώ ένα μοντέλο μεγέθους 6 «δεν μου μοιάζει καθόλου», εξηγεί ότι, «το plus size μπορεί να είναι πιο κοντά, αλλά δεν αντικατοπτρίζει πραγματικά το σχήμα ή το μέγεθος του σώματός μου».

“Υπάρχει σίγουρα ένας αγώνας που πρέπει να γίνει για τις γυναίκες μεγέθους [US] 16 και άνω”, προσθέτει η Tate. “Αφού ζητάμε η μόδα να γίνει πιο inclusive, ας μην παραλείψουμε το μεσαίο μέγεθος. Πρέπει να δούμε το πλήρες φάσμα του τι σημαίνει να είμαστε άνθρωποι. Ήμουν μέγεθος US 10 και πάλεψα με διατροφικές διαταραχές και προβλήματα με την εικόνα του σώματος μου. Οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν ακόμα αυτά τα ζητήματα, ακόμη και αυτοί που είναι μεσαίου μεγέθους.

Η Βρετανίδα στιλίστρια Karina Marriott, αναγνωρίζει ότι είναι  προνόμιο να μπορείς να μπαίνεις σε καταστήματα straight size και να μπορείς να βρίσκεις το ρούχα που σου ταιριάζουν. «Το μεσαίο μέγεθος δεν πρέπει να είναι ένα κίνημα διαχωρισμένο από την plus size κοινότητα», λέει. «Δεν ήξερα πού ταιριάζω γιατί δεν ήμουν ούτε λεπτή, ούτε plus size. Το μεσαίο μέγεθος είναι ένας πολύ χρήσιμος όρος για την εύρεση γυναικών που έχουν παρόμοιο σχήμα ή τύπο σώματος με μένα»

Ένα σύστημα μεγέθους που λειτουργεί πραγματικά

Παρά την όλη πρόοδο που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια όσον αφορά την ποικιλομορφία μεγεθών στο runway, υπήρξε πτώση στα fashion shows της σεζόν AW21, με μόλις 19 plus size castings, σε αντίθεση με τα 86 αριθμό ρεκόρ που είδαμε στη σεζόν SS20. «Έχουμε αυτήν την περίεργη ιδέα ότι στις luxury ready-to-wear συλλογές, είτε είσαι sample size, straight size ή όχι, έχει μεγαλύτερη σημασία το design και το concept και όχι η άνεση», εξηγεί η Vanja Hedberg,  η οποία στο παρελθόν έχει εργαστεί για τους οίκους Margiela, Lanvin και Balenciaga και τώρα είναι διευθύντρια του προγράμματος MA Fashion Design στο Institut Français de la Mode στο Παρίσι.

Η Hedberg εξηγεί πώς τα περισσότερα μεγέθη στο κατάστημα προέρχονται από πατρόν που κόβονται για τα runways. Με μια διαδικασία γνωστή ως «normalisation», αυτά τα μοτίβα στη συνέχεια προσαρμόζονται ώστε να ταιριάζουν στα τυποποιημένα μεγέθη EU 38 ή 40, δημιουργώντας μια βάση που στη συνέχεια προσαρμόζεται προς τα πάνω ή προς τα κάτω. «Δεν μπορείς απλώς να πάρεις ένα πατρόν και να το μεγεθύνεις επειδή οι αναλογίες είναι διαφορετικές», λέει. «Είναι μια πολύ συντονισμένη και πολύπλοκη μαθηματική διαδικασία που έχει βιομηχανοποιηθεί. Έτσι, ίσως, πρέπει να υπάρξει μια βαθύτερη αλλαγή στον τρόπο που σχεδιάζουμε, με περισσότερη αγάπη προς τη γυναικεία εμπειρία και το γυναικείο σώμα.»

Ωστόσο, ορισμένοι σχεδιαστές αναπτύσσουν καινοτόμες λύσεις για να παρέχουν στις γυναίκες το αληθινό τους μέγεθος. Το 2018, το brand Chromat – που ιδρύθηκε στη Νέα Υόρκη από την Becca McCharen-Tran – αναθεώρησε το αρχείο πατρόν και τον οδηγό μεγεθών τους. Για να προετοιμαστούν για το λανσάρισμα μιας σειράς που φτάνει ως το XXXL, φιλοξένησαν μια τετραήμερη, ανοιχτή, πρωτοβουλία μέτρησης μεγέθους, στη διάρκεια της οποίας έκαναν fittings με πάνω από 500 γυναίκες όλων των μεγεθών. Η φοιτήτρια Business IT με έδρα το Βερολίνο και influencer για mid-size, Lois Opoku πιστεύει ότι η προσέγγιση του McCharen-Tran είναι το μέλλον. «Οι σχεδιαστές και τα brands πρέπει να δοκιμάζουν τα data σε γυναίκες – μπορεί βέβαια να μιλά η τεχνολογική μου εμπειρία», χαμογελά. «Είναι δύσκολο να καταλάβω πως είναι δυνατό να βλέπει κάνεις πώς φαίνονται οι άνθρωποι στο δρόμο, και να εξακολουθεί να έχει ένα σύστημα με μεγέθη που δεν ταιριάζει στην κοινωνία και στις γυναίκες που υποτίθεται ότι θα αγοράσουν τα ρούχα».

Η True Fit, μια data-driven πλατφόρμα εξατομίκευσης που συνεργάζεται με εμπόρους λιανικής, συμπεριλαμβανομένων των Levi’s, Ralph Lauren και Ugg, ανέπτυξε το Fashion Genome – την πιο ολοκληρωμένη βάση δεδομένων της βιομηχανίας υποδημάτων και ενδυμάτων, που συγκεντρώνει στοιχεία από περίπου 200 εκατομμύρια ανθρώπους από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη . “Συνολικά, όταν μιλάμε με τους πελάτες μας, βλέπουμε ότι το μέγεθος της ανάπτυξης στο εύρος των μεγεθών, οδηγεί ορισμένους από αυτούς να αρχίσουν να θολώνουν τις γραμμές μεταξύ straight και plus μεγεθών”, εξηγεί ένας εκπρόσωπος της True Fit. Τα ευρήματά τους υποδήλωσαν ότι τα brands σκέφτονται τώρα τα μεγέθη ως ένα συνεχές ευρύ φάσμα, σε αντίθεση με τα άκαμπτα «straight» και «plus-size».

Για την Tate, ένα ελπιδοφόρο μέλλον έρχεται γιορτάζοντας πρώτα την πρόοδο που έχει ήδη επιτευχθεί «Πρέπει να αναγνωρίσουμε πόσο μακριά έχουμε φτάσει, ακόμη και τα τελευταία 10 χρόνια που είμαι μέρος της βιομηχανίας», σκέφτεται. «Τα μοντέλα με καμπύλες προσεγγίζονται από τεράστια περιοδικά, για εξώφυλλα, μεγάλα editorials, και επιδείξεις μόδας – κάτι που φυσικά δεν συνέβαινε όταν ξεκίνησα. Η στάση μου θα ήταν αρκετά θετική, αναγνωρίζω όμως ότι, όπως με οτιδήποτε άλλο, υπάρχουν πάντα περισσότερα που μπορούμε να κάνουμε».

Διαβάστε επίσης | Emily Didonato: Πώς αγάπησα το σώμα μου;