είναι-το-γέλιο-γυμναστική-για-το-πρόσω-206014
©Unsplash

Όποιος με ξέρει καλά, γνωρίζει πως γελάω δυνατά και με όλη μου την ψυχή. Γελάω με την παραμικρή αφορμή – με την τετράχρονη κόρη μου όταν προφέρει τις κάλτσες «κλάτσες», με το μοναδικό χιούμορ της Έλις, της διπλανής μου στο γραφείο, αλλά και με μια καλή κωμωδία στην τηλεόραση. Δεν σκέφτομαι ποτέ τον τρόπο με τον οποίο θα γελάσω, αλλά θεωρώ πως το αυθόρμητο γέλιο είναι απελευθερωτικό, ένα εργαλείο που μας βοηθά να επικοινωνούμε και να αισθανόμαστε καλύτερα.

Ο διάσημος Αμερικανός χιουμορίστας Arnold H. Glasow έχει πει άλλωστε πως «το γέλιο είναι ένα ηρεμιστικό χωρίς παρενέργειες» και πραγματικά πιστεύω πως ιδιαίτερα σε μια περίοδο κοινωνικής απομόνωσης, όπως αυτή που διανύουμε, είναι ο καλύτερος τρόπος έκφρασης.

©Unsplash

Σε μια κουβέντα που είχα με τη σύμβουλο ολιστικής διατροφής και face yoga expert, Αρετή Καφαντάρη, για το πώς επηρεάζει το γέλιο τις εκφράσεις του προσώπου μας και αν πρέπει να αισθανόμαστε ενοχικά για τις ρυτίδες έκφρασης που προκαλεί, έμαθα πολλά και ενδιαφέροντα. Αρχικά μου επισήμανε πως «η επίσημη επιστήμη του γέλιου είναι η Γελατολογία –Gelatology–, που φυσικά προέρχεται από την ελληνική λέξη “γέλως” και μελετά όλες τις επιπτώσεις του γέλιου, ψυχικές και σωματικές.

Την ξεκίνησε ο Dr William F. Fry στο Πανεπιστήμιο του Stanford στην Καλιφόρνια, στις αρχές του 1960». Στη συνέχεια, εντυπωσιάστηκα μαθαίνοντας πως «το γέλιο χαλαρώνει 45 μυς έως και 45 λεπτά αργότερα, άρα είναι εξαιρετικά χαλαρωτικό. Ότι επίσης ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, καθώς «ρίχνει» τις ορμόνες που προκαλούν στρες και αυξάνει την παραγωγή των κυττάρων που αντιμετωπίζουν ασθένειες.

Με λίγα λόγια, πρόκειται για ένα ερέθισμα χαράς που μας προτρέπει να απολαύσουμε τη ζωή. «Τo γέλιο ανατομικά ξεκινά από το διάφραγμα και το αναπνευστικό σύστημα και εξελίσσεται σαν να κάνουμε κοιλιακούς στο σώμα και στο πρόσωπο», συνεχίζει η Αρετή Καφαντάρη.

©Unsplash

«Το γέλιο ενεργοποιεί το 70% των μυών του προσώπου, δηλαδή 35-42 μυϊκές ομάδες, ανάλογα με το πώς γελάει ο καθένας μας. Όταν γελάμε, παίρνουμε πολύ βαθιές εισπνοές, κάτι που από μόνο του είναι λυτρωτικό για το σώμα και τις λειτουργίες του εγκεφάλου. Επίσης, πολλές φορές μετά το κλάμα ακολουθεί γέλιο, μια φυσική αντίδραση του οργανισμού που προσπαθεί να εξισορροπήσει τόσο το ορμονικό όσο και το αναπνευστικό σύστημα».

Συμπέρασμα; Τα οφέλη του γέλιου είναι τόσο πολλά για τη σωματική και πνευματική μας υγεία, που πρέπει να γελάμε συχνά. Πρέπει όμως και να μάθουμε να γελάμε σωστά, προς όφελος της ομορφιάς μας. Πώς γίνεται αυτό; είναι το λογικό ερώτημα. «Με τη Face Yoga», εξηγεί η Αρετή Καφαντάρη. «Μπορούμε να χρησιμοποιούμε την εξαιρετική δύναμη του γέλιου για να γυμνάζουμε τους σωστούς μυς, δηλαδή τα ζυγωματικά. Ξεκινάμε με ένα μικρό χαμόγελο, ώστε σιγά σιγά να φέρουμε το πρόσωπο σε μια πιο χαρούμενη στάση, που θα μας φτιάξει τη διάθεση. Φροντίζουμε όμως να μην εμπλέκουμε λάθος μυϊκές ομάδες.

Πρέπει, δηλαδή, να μάθουμε να χρησιμοποιούμε λιγότερο τα μάτια, οι μικρές ρυτίδες γύρω από τα οποία, οι λεγόμενες μνήμες του γέλιου, δημιουργούνται τις περισσότερες φορές από το λάθος χαμόγελο και όχι από την υπερλειτουργία των μυών των ματιών, όπως λανθασμένα πιστεύουν οι περισσότεροι. Πρακτικά, το χαμόγελο πρέπει να ξεκινά από τις γωνίες του στόματος προς τα πάνω, μέχρι τη μέση του αυτιού. Αν φτάσει μέχρι τα μάτια, κινείται σε μικρή ζώνη, ενώ ο στόχος είναι να απλώνεται προς το πλάι και να δημιουργεί ωραία χωρίσματα, κλειδώνοντας στους ζυγωματικούς μυς. Ταυτόχρονα, θέλουμε να ενεργοποιείται το επάνω μέρος των χειλιών, οπότε κάθε φορά που γελάμε πρέπει να φαίνονται λίγο τα δόντια μας. Τέλος, το σωστό μυϊκά χαμόγελο ξεκινάει από κάτω και απλώνεται στο οβάλ του προσώπου».

Δείτε λοιπόν το χαμόγελο σαν την καθημερινή σας γυμναστική και ψυχοθεραπεία και θυμηθείτε πως το σωστό γέλιο σώζει την επιδερμίδα από τη χαλάρωση!

Διαβάστε επίσης | Μαύροι κύκλοι: Πώς να απαλλαγείτε οριστικά;