πώς-ο-covid-19-μεταμορφώνει-τη-βιομηχανία-της-139252
©Seana Redmond

Μπορεί να μοιάζει με αιωνιότητα, αλλά περίπου ενάμισι μήνα πριν όλα ήταν κανονικά. Ξαφνικά, το Μιλάνο έγινε το επίκεντρο της πρώτης έξαρσης του κορωνοϊού στην Ευρώπη, και παρόλο που τότε δεν μιλούσαμε για πανδημία, οι επιπτώσεις στη βιομηχανία της μόδας ήταν εμφανείς. Δημοσιογράφοι και buyers, ειδικά της κερδοφόρου Ασιατικής αγοράς, απέφευγαν τις πολλές κοινωνικές συναναστροφές – η εβδομάδα μόδας δεν είχε τελειώσει ακόμη – και οι σχεδιαστές αναζητούσαν τρόπους να κρατήσουν τους καλεσμένους τους όσο πιο ασφαλείς γινόταν. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα, ο Giorgio Armani, που μετέδωσε το σόου του μέσω live-streaming, χωρίς την παρουσία θεατών.

Τις επόμενες εβδομάδες, η κατάσταση εκτροχιάστηκε. Η κρίση στην υγεία επεκτάθηκε σε παγκόσμια κλίμακα και όλες οι μεγάλες εκδηλώσεις ακυρώνονταν η μία μετά την άλλη. Τα cruise shows των οίκων που ήταν προγραμματισμένα για τον Μάιο και τον Ιούνιο αναβλήθηκαν με διαδοχικές ανακοινώσεις μέχρι νεοτέρας, με στόχο την πρόληψη των καλεσμένων αλλά και όσων εργάζονται για την υλοποίησή τους.

Στην ίδια λογική, η ανδρική εβδομάδα μόδας του Παρισιού όπως και η εβδομάδα μόδας Υψηλής Ραπτικής, προγραμματισμένες για τον Ιούνιο και Ιούλιο αντίστοιχα, ακυρώθηκαν. Η ανδρική εβδομάδα μόδας στο Μιλάνο θα παρουσιαστεί με τη γυναικεία τον Σεπτέμβριο, ενώ όσον αφορά την έκθεση Pitti Immagine Uomo και την ανδρική εβδομάδα μόδας του Λονδίνου, δεν έχει υπάρξει κάποια ανακοίνωση για την ακύρωσή τους, αλλά μάλλον είναι αναπόφευκτο.

Πώς ο Covid-19 μεταμορφώνει τη βιομηχανία της μόδας παγκοσμίως-1
©Getty Images

Και τώρα;

Η πιο προφανής απάντηση είναι η μαγεία του διαδικτύου. Οι ψηφιακές πλατφόρμες απαιτούν απλά μία σύνδεση στο internet και είναι ο ευκολότερος τρόπος να παρουσιάσουν οι σχεδιαστές τις συλλογές τους εξ’ αποστάσεως. Το ζήτημα βέβαια είναι η έλλειψη εμπειρίας, γεγονός που δεν εγγυάται πως το εγχείρημα θα είναι επιτυχημένο. Οι buyers έχουν διαφορετική προσέγγιση όταν μπορούν να δουν από κοντά τις υφές και τα χρώματα, συνεπώς τα ψηφιακά σόου αποτελούν σημαντική πρόκληση για τα brands.

Ίσως, η καλύτερη πηγή έμπνευσης για τους διοργανωτές των τεσσάρων μεγάλων εβδομάδων μόδας σε Παρίσι, Νέα Υόρκη, Λονδίνο και Μιλάνο, είναι οι μικρότερες αντίστοιχες εβδομάδες. Πόλεις όπως η Σαγκάη και το Λάγος στη Νιγηρία έχουν προ πολλού αξιοποιήσει τις ικανότητες του διαδικτύου για να παρουσιάσουν στο ευρύ κοινό τις συλλογές των σχεδιαστών τους, κίνηση που με τις δεδομένες συνθήκες τους φέρνει μπροστά στα επόμενα βήματα της βιομηχανίας της μόδας. 

Η αντιπρόεδρος της εβδομάδας μόδας της Σαγκάης, που τελείωσε πρόσφατα, δήλωσε πως «θα ήταν πολύ κρίμα αν η έξαρση της πανδημίας κατάφερνε να αποθαρρύνει τα σπουδαία ανερχόμενα ταλέντα και να περιορίσει τι μπορούν να κάνουν». Έτσι, η Σαγκάη έδωσε το παράδειγμα των digital platforms και του ηλεκτρονικού εμπορίου, επιλέγοντας το κανάλι Tmall για να εκπέμψει ζωντανά τα σόου των σχεδιαστών.

Ωστόσο, η δυσκολία ανάδειξης της δεξιοτεχνίας και των περίτεχνων λεπτομερειών που ενσωματώνουν στις δημιουργίες τους οι μεγάλοι οίκοι, παραμένει σημαντικό πρόβλημα. Μία λύση θα μπορούσε να είναι – και πάλι ακολουθώντας το παράδειγμα της Σαγκάης – η παρουσίαση των κομματιών της συλλογής από τους ίδιους τους σχεδιαστές μετά τα σόου. Σε κάθε περίπτωση, η υλοποίηση αυτού του νέου μοντέλου απαιτεί τη συμφιλίωση με τον πολύπλοκο κόσμο της τεχνολογίας.

Πώς ο Covid-19 μεταμορφώνει τη βιομηχανία της μόδας παγκοσμίως-2
©Getty Images

Mήπως ήρθε η στιγμή για κάτι καινούριο;

Σίγουρα πρόκειται για άγνωστο έδαφος και σίγουρα θα διαφέρει κατά πολύ από τον κλασικό τρόπο παρουσίασης των κολεξιόν που έχουμε συνηθίσει εδώ και δεκαετίες. Η στροφή προς την καινοτομία είναι το κλειδί αυτή τη στιγμή, αλλά για μερικές περιπτώσεις αυτό δεν αρκεί. Συγκεκριμένα, η ετήσια έκθεση εμπορίου της Ιταλίας Pitti Uomo, είναι ένα μοναδικό φορμάτ χονδρικής πώλησης που βασίζεται πολύ στην ισορροπία ανάμεσα στη φυσική επαφή και την ψηφιακή επικοινωνία. Ο CEO της έκθεσης, Raffaello Napoleone, πιστεύει πως «μπορεί ο ψηφιακός κόσμος να μας δίνει νέες δυνατότητες, αλλά δε νομίζω ότι οι εβδομάδες μόδας ή οι εκθέσεις όπως τις ξέρουμε θα εκλείψουν. Οι πιο σημαντικές αλλαγές είναι αυτές που προσφέρουν τις περισσότερες δυνατότητες».

Για τον Steven Kolb, πρόεδρο και CEO του Council of Fashion Designers of America (CFDA), η δεδομένη στιγμή είναι ευκαιρία για να επιταχύνουμε τα βήματα προς ένα μοντέλο πιο κοινωνικά υπεύθυνο. «Οι ψηφιακές πλατφόρμες είναι κάτι που μας έχει απασχολήσει ξανά και πριν τον Covid-19. Ξεκινήσαμε μία μελέτη με το Boston Consulting Group πάνω στους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαμε να κάνουμε τις εβδομάδες μόδας πιο βιώσιμες και πιστεύω πως αυτό θα είναι ακόμη πιο σημαντικό στο μέλλον».

Μάλιστα, το CFDA σε συνεργασία με το Vogue Fashion Fund ξεκίνησαν την πρωτοβουλία, A Common Thread, ένα ταμείο συγκέντρωσης χρημάτων με σκοπό την ενίσχυση των Αμερικανών σχεδιαστών που πλήττονται αυτή τη στιγμή. Όπως είναι φυσικό, μερικά από τα χρήματα μπορεί να δοθούν για τη μεταφορά των καλοκαιρινών σόου που ακυρώθηκαν στη ψηφιακή σφαίρα.

Μία σημαντική ευκαιρία επαναξιολόγησης των συνθηκών

Μπορεί το Arise Fashion Week, η ετήσια παρουσίαση των καλύτερων Αφρικανών σχεδιαστών στο Λάγος της Νιγηρίας, να αναβλήθηκε για τον Οκτώβριο, ωστόσο υπάρχουν πολλά μαθήματα που μπορούμε να αποκομίσουμε από τον τρόπο που χειρίζονται οι διοργανωτές του τα social media. Πέρυσι, η εκδήλωση περιλάμβανε σόου από διεθνή labels όπως Pyer Moss και Mowalola, με αποκορύφωμα το περπάτημα της Naomi Campbell για τον Kenneth Ize, που χρησιμοποίησε την πλατφόρμα ως εφαλτήριο για τη φετινή παρουσίαση του σόου του στο Παρίσι.

Η φιλοσοφία τους είναι ότι δεν χρειάζεται να βιαζόμαστε για να βρούμε άμεσες λύσεις επιστροφής στην κανονικότητα, αλλά αντιθέτως να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία και να ξανασκεφτούμε πώς το κλασικό μοντέλο των εβδομάδων μόδας θα μπορούσε να επεκταθεί σε κάτι ευρύτερο. «Νιώθω πως συνεχώς πρέπει να ρωτάμε “γιατί;”», λέει ο παραγωγός του Arise, επισημαίνοντας πως δεσμεύεται για ένα καινοτόμο φορμάτ τον Οκτώβριο. «Δεν προσπαθούμε να δείξουμε κάτι τον Απρίλιο ή τον Μάιο γιατί για εμάς δεν αλλάζει κάτι. Ό,τι και αν κάνουμε δεν θα είναι μία απλή μεταφορά των σόου online, αλλά η αρχή ενός διαλόγου για το πώς μπορούμε να αλλάξουμε το μοτίβο της φυσικής παρουσίας».

Πώς ο Covid-19 μεταμορφώνει τη βιομηχανία της μόδας παγκοσμίως-3
©Landon Nordeman | Trunk Archive

Πώς θα μοιάζουν οι εβδομάδες μόδας στο μέλλον;

Για τους οίκους που είναι αρκετά δυνατοί για να «ενσαρκώσουν» την καινοτομία, θα υπάρξουν πολλές ευκαιρίες για να παντρέψουν τη μόδα με την τεχνολογία. Μόνο αν κοιτάξει κανείς την πορεία των ψηφιακών influencers όπως της Lil Miquela και της Noonoouri, τις 3D κολεξιόν που μπορούμε να δοκιμάσουμε σε φωτογραφίες μας, ή ακόμα και την ανάπτυξη της εικονικής πραγματικότητας, καταλαβαίνει πως η τεχνολογία ξεδιπλώνει μπροστά μας ένα τεράστιο πεδίο δυνατοτήτων, που θα ανταμείψει όσους τολμήσουν να εξερευνήσουν.

Η άποψη πως το παγιωμένο μοντέλο των εβδομάδων μόδας χρειάζεται ανανέωση δεν είναι καινούρια, και τώρα η παγκόσμια κρίση στην υγεία ήρθε για να μας δώσει αυτή την ευκαιρία. Κοιτώντας μακροπρόθεσμα, η πανδημία θα αφήσει αρκετά κατάλοιπα στη βιομηχανία της μόδας, θέτοντας την καινοτομία πρώτη προτεραιότητα για όσους στοχεύουν να βγουν δυνατότεροι.

Διαβάστε περισσότερα για τα νέα της μόδας στο Vogue.gr.