@junybreeze
@junybreeze
@junybreeze

Φυτικές ίνες: Καταναλώνετε την απαραίτητη ποσότητα;

Για να σας βοηθήσουμε να αποκτήσετε μια σαφή εικόνα για το πώς να εντάξετε στη διατροφή σας τις φυτικές ίνες, συγκεντρώσαμε τις απαραίτητες ερωταπαντήσεις.

Αυτό που συνήθως παρεξηγείται με την κατανάλωση των φυτικών ινών που πρέπει να προσλαμβάνουμε σε καθημερινή βάση είναι πως επειδή λέμε ότι μια τροφή είναι πλούσια σε ίνες ή σημαντική πηγή ινών δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι πιο υγιεινή από άλλες, ούτε ότι πρέπει απαραίτητα να προστεθεί στη διατροφή μας. Οι πληροφορίες γύρω από τις ίνες και τον τρόπο που πρέπει να τις καταναλώνουμε προς όφελος του οργανισμού μας είναι συχνά συγκεχυμένες και όχι ξεκάθαρες.

Για να σας βοηθήσουμε να αποκτήσετε μια σαφή εικόνα για το πώς να τις εντάξετε στη διατροφή σας με τον σωστό τρόπο, συγκεντρώσαμε τις απαραίτητες ερωταπαντήσεις παρακάτω:

Τι είναι οι ίνες και γιατί δεν πρέπει να λείπουν από τον οργανισμό μας;

Όπως έχουμε ήδη υποδείξει, οι φυτικές ίνες αξίζουν περισσότερη προσοχή από όση τους δίνουμε. Οι διατροφολόγοι αναφέρουν πως  έχει αποδειχθεί ότι παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στα εντερικά μικροβιώματα. Για παράδειγμα, είναι απαραίτητες για να συνθέσουν τα εντερικά μικρόβια ορισμένες βιταμίνες όπως η βιταμίνη Κ και το φολικό οξύ. Επιπλέον, η σωστή κατανάλωση ινών έχει συσχετιστεί με χαμηλότερη θνησιμότητα από καρδιαγγειακές παθήσεις ή χαμηλότερη συχνότητα εμφάνισης διαβήτη τύπου II.

View this post on Instagram

A post shared by Juny (@junybreeze)

Επομένως, το έλλειμμα ινών στο σώμα μπορεί να μας φέρει πιο κοντά σε σοβαρές ασθένειες ή σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο να μας κάνει να υποφέρουμε στην πέψη. Χαμηλότερη ακεραιότητα του εντερικού επιθηλίου καθώς και χαμηλότερη σύνθεση ορισμένων βιταμινών είναι μερικές από τις σημαντικότερες συνέπειες της έλλειψης ινών από το σώμα.

Ποια είναι η συνιστώμενη ποσότητα ινών καθημερινά;

Δυστυχώς, οι διατροφολόγοι διαπιστώνουν ότι οι άνθρωποι καταναλώνουν λιγότερη ποσότητα ινών από την κανονική. Όσον αφορά τη συνιστώμενη δόση, υπολογίζεται στα 25 γραμμάρια την ημέρα – αυτό μεταφράζεται σε περίπου 400-500 γραμμάρια λαχανικών την ημέρας. Όσον αφορά τον τρόπο κατανάλωσής τους, οι ειδικοί δηλώνουν ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη χρονική στιγμή, αλλά ότι το ιδανικό θα ήταν να διασφαλίσουμε την κατανάλωση ινών καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας, κάτι που επιτυγχάνεται κάνοντας τα πιάτα όσο το δυνατόν πιο πλούσια σε τροφές, έτσι θα εξασφαλιστεί η πρόσληψη όλων των θρεπτικών συστατικών που χρειάζεται το σώμα μας.

Ποιες τροφές περιέχουν ίνες;

View this post on Instagram

A post shared by Sasha Mei (@sasha.mei)

Αυτό είναι σίγουρα το ερώτημα που μπορεί να επιφέρει τις περισσότερες εκπλήξεις, καθώς συχνά συσκευασμένα τρόφιμα όπως ορισμένα γιαούρτια, ψωμί σε φέτες, μπισκότα αναγράφουν στις ετικέτες τους ότι είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, ενώ σύμφωνα με τους ειδικούς τα τρόφιμα αυτά δεν έχουν καμία σχέση με τροφές όπως λαχανικά, φρούτα, όσπρια, ξηροί καρποί και δημητριακά ολικής αλέσεως που είναι η σημαντικότερη πηγή ινών.

Τι γίνεται με τα υπόλοιπα τρόφιμα;

Οι ειδικοί συμφωνούν πως γενικά, πως τα τρόφιμα που διαφημίζονται για τις ίνες τους αποτελούν στρατηγική μάρκετινγκ για να αυξηθούν οι πωλήσεις τις εκάστοτε εταιρείας. Για να καταναλώσουμε φυτικές ίνες δεν είναι απαραίτητο να τρώμε τρόφιμα εμπλουτισμένα με φυτικές ίνες, μπορούμε να φτάσουμε το ελάχιστο με απλά τρόφιμα. Αυτό δεν σημαίνει ότι αυτά τα προϊόντα είναι βλαβερά ή ότι σε ορισμένες περιπτώσεις δεν μπορούν να είναι μια καλή πηγή ινών, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να εμπιστευόμαστε ό,τι διαβάζουμε στη διατροφική τους ετικέτα.

View this post on Instagram

A post shared by Rouje Paris (@rouje)

Υπερκατανάλωση ινών

Παρόλο που το σύνηθες είναι να υπολειπόμαστε στην κατανάλωση ινών, μπορεί να συμβεί και αντίθετο, ειδικά στην περίπτωση των χορτοφάγων. Ένα ενδιάμεσο σημείο είναι πάντα το ιδανικό, δεν πρέπει να φτάσετε στο σημείο όπου το πεπτικό σας σύστημα υποφέρει από τη μεγάλη κατανάλωση ινών.

Διαβάστε επίσης | Αντιοξειδωτικά: Τι προσφέρουν στο δέρμα μας;

Scroll to Top