Αν και γνήσιο τέκνο της Δύσης και της υπέροχης ποπ κουλτούρας της, τα τελευταία χρόνια πιάνω τον εαυτό μου να κοιτάει όλο και περισσότερο προς ανατολάς. Και όχι μόνο να “κοιτάει”, αλλά να “φοράει” κιόλας – από κελεμπίες μέχρι αξεσουάρ. Εκείνο που παρατηρώ δε, είναι ότι τα επόμενα χρόνια δεν αποκλείεται εμείς εδώ στη Δύση, να φοράμε όλο και περισσότερα ρούχα τα οποία όχι μόνο θα έχουν παραχθεί κάπου στην Ανατολή – αυτό συμβαίνει χρόνια τώρα – αλλά θα έχουν και αντίστοιχη υπογραφή σε επίπεδο design.
«Κάθε Bosideng μπουφάν απαιτεί δουλειά από τουλάχιστον 62 έμπειρους τεχνίτες μέσα από μια διαδικασία 150 βημάτων», έλεγε πρόσφατα ο Gao Dekang, ιδρυτής του κινεζικού brand μπουφάν, μιλώντας στο Vogue Business. Το Bosideng ξεκίνησε το 1976 και σήμερα έχει τη φήμη ενός καινοτόμου προϊόντος το οποίου κερδίζει συνέχεια φίλους στις δυτικές αγορές. Την ίδια στιγμή, το κινεζικό brand γρήγορης μόδας Urban Revivo, ξεκίνησε πρόσφατα του δικό του ταξίδι στη Δύση, με ένα πρώτο κατάστημα στο εμπορικό κέντρο Westfield στο Shepherd’s Bush του Λονδίνου.
Είναι γνωστό ότι η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός ένδυσης παγκοσμίως, καλύπτοντας ολόκληρη την αλυσίδα της μόδας, από την ultra fast fashion μέχρι τον χώρο της υπέρ-πολυτέλειας. Όμως, ο Made-in-China γίγαντας αρχίζει να δείχνει τα δικά του δημιουργικά δόντια – όχι μόνο στο γνώριμο επίπεδο των απομιμήσεων ή του φολκλόρ.
Είναι φυσικό μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία να μην παραμείνει για πάντα “μονόπλευρη”. Μια νέα γενιά ανερχόμενων δημιουργών από χώρες της Ανατολής σπούδασαν σε σχολές της Δύσης και σήμερα επιστρέφουν στους διαφορετικούς τόπους τους για να αναπτύξουν τις δικές τους φωνές. Στο ριάλιτι μόδας Next in Fashion του Netflix, ανάμεσα στους φιναλίστ ήταν η Κινέζα σχεδιάστρια Angel Chan, ενώ η νικήτρια Minju Kim είναι γνωστή δημιουργός στη Νότια Κορέα – μια χώρα με δυναμική νεανική μόδα, απέναντι στην “εγκεφαλική”, ποιητική, σύγχρονη ενδυματολογική παράδοση της Ιαπωνίας.