the-vibe-η-άλλη-όψη-της-fashion-παγκοσμιοποίησης-154311
©Konstantinos Fidanis

Αν και γνήσιο τέκνο της Δύσης και της υπέροχης ποπ κουλτούρας της, τα τελευταία χρόνια πιάνω τον εαυτό μου να κοιτάει όλο και περισσότερο προς ανατολάς. Και όχι μόνο να “κοιτάει”, αλλά να “φοράει” κιόλας – από κελεμπίες μέχρι αξεσουάρ. Εκείνο που παρατηρώ δε, είναι ότι τα επόμενα χρόνια δεν αποκλείεται εμείς εδώ στη Δύση, να φοράμε όλο και περισσότερα ρούχα τα οποία όχι μόνο θα έχουν παραχθεί κάπου στην Ανατολή – αυτό συμβαίνει χρόνια τώρα – αλλά θα έχουν και αντίστοιχη υπογραφή σε επίπεδο design.

«Κάθε Bosideng μπουφάν απαιτεί δουλειά από τουλάχιστον 62 έμπειρους τεχνίτες μέσα από μια διαδικασία 150 βημάτων», έλεγε πρόσφατα ο Gao Dekang, ιδρυτής του κινεζικού brand μπουφάν, μιλώντας στο Vogue Business. Το Bosideng ξεκίνησε το 1976 και σήμερα έχει τη φήμη ενός καινοτόμου προϊόντος το οποίου κερδίζει συνέχεια φίλους στις δυτικές αγορές. Την ίδια στιγμή, το κινεζικό brand γρήγορης μόδας Urban Revivo, ξεκίνησε πρόσφατα του δικό του ταξίδι στη Δύση, με ένα πρώτο κατάστημα στο εμπορικό κέντρο Westfield στο Shepherd’s Bush του Λονδίνου.

Είναι γνωστό ότι η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός ένδυσης παγκοσμίως, καλύπτοντας ολόκληρη την αλυσίδα της μόδας, από την ultra fast fashion μέχρι τον χώρο της υπέρ-πολυτέλειας. Όμως, ο Made-in-China γίγαντας αρχίζει να δείχνει τα δικά του δημιουργικά δόντια – όχι μόνο στο γνώριμο επίπεδο των απομιμήσεων ή του φολκλόρ.

Είναι φυσικό μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία να μην παραμείνει για πάντα “μονόπλευρη”. Μια νέα γενιά ανερχόμενων δημιουργών από χώρες της Ανατολής σπούδασαν σε σχολές της Δύσης και σήμερα επιστρέφουν στους διαφορετικούς τόπους τους για να αναπτύξουν τις δικές τους φωνές. Στο ριάλιτι μόδας Next in Fashion του Netflix, ανάμεσα στους φιναλίστ ήταν η Κινέζα σχεδιάστρια Angel Chan, ενώ η νικήτρια Minju Kim είναι γνωστή δημιουργός στη Νότια Κορέα – μια χώρα με δυναμική νεανική μόδα, απέναντι στην “εγκεφαλική”, ποιητική, σύγχρονη ενδυματολογική παράδοση της Ιαπωνίας.

Σίγουρα δεν πρόκειται για την πτώση της δυτικής ενδυματολογικής ηγεμονίας σε παγκόσμιο επίπεδο prestige και τάσεων. Όμως, η δυτική αυτοκρατορία του στυλ βρίσκεται σήμερα σε περίοδο περισυλλογής. Και συζήτησης γύρω από το μέλλον της, σε επίπεδο παραγωγής, κατανάλωσης, επιθυμίας και βιωσιμότητας. Πολλοί από τους προβληματισμούς είχαν ξεκινήσει πολύ πριν την επέλαση της πανδημίας. Στη Βρετανία, η επόμενη μέρα του Brexit προκαλεί τεράστια αναστάτωση στον χώρο της μόδας. Την ίδια στιγμή, ο Tom Ford, επικεφαλής του Council of Fashion Designers of America, ανακοίνωσε πρόσφατα στα μέλη της ομοσπονδίας Αμερικανών σχεδιαστών ότι η γνώριμη New York Fashion Week θα ονομάζεται πλέον American Collections Calendar, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης του κλάδου.

Οι εύποροι Κινέζοι καταναλωτές κρατάνε σήμερα ζωντανή την παγκόσμια βιομηχανίας της πολυτέλειας. Στον έτερο πληθυσμικό κολοσσό, την Ινδία, όλο και πιο πολλές εργαζόμενες γυναίκες αναζητούν ρούχα βασισμένα σε δυτικές σιλουέτες, ζήτηση που μπορεί να καλυφθεί σήμερα και από ινδικά designer brands, όπως το Virshete, ένα από τα ονόματα που η Vogue India ξεχωρίζει ως “to watch”. H Ινδία είναι έτοιμη να καταναλώσει ένα μεγαλύτερο κομμάτι της διεθνούς glamour πίτας, ενώ σύμφωνα με έρευνα της McKinsey, η αξία του ινδικού κλάδου ένδυσης υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 59 δις δολάρια το 2022.

Παράλληλα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η άνοδος του modest fashion, της λεγόμενης σεμνής μόδας, μιας βιομηχανίας που αναπτύσσεται με πολλούς διαφορετικούς ενδυματολογικούς τρόπους από την Τουρκία μέχρι την Ινδονησία. Πρόσφατη έρευνα της Salaam Gateway σημειώνει ότι το ο χώρος του modest fashion αναμένεται να φτάσει τα 402 δις δολάρια το 2024.

Στα δημιουργικά ταλέντα που ζουν και δραστηριοποιούνται σε χώρες της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής απευθύνεται το Fashion Trust Arabia που ανακοινώθηκε το 2018. Υπό την αιγίδα της Sheikha Moza bint Nasser, της δραστήριας μητέρας του σημερινού Σεΐχη του Κατάρ, το Fashion Trust Arabia οργανώνει ετήσια βραβεία με τους νικητές να λαμβάνουν μέχρι 200 χιλιάδες δολάρια έκαστος – ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης τους – και να κλείνουν εμπορικές συμφωνίες με διεθνείς ψηφιακές πλατφόρμες και πολυκαταστήματα.

Στο τιμόνι του Fashion Trust Arabia βρίσκεται η Sheikha Al-Mayassa bint Hamad Al-Thani (επικεφαλής επίσης των Qatar Museums) και η Λιβανέζα ιδρύτρια του, Tania Fares. Στο advisory board του οργανισμού συναντάει κανείς τους Sara Maino, Hamish Bowles, Ibrahim Kamara και Gabriela Hearst, ενώ από την κριτική επιτροπή έχουν ήδη περάσει η Victoria Beckham και ο Pierpaolo Piccioli. Οι φετινοί νικητές θα ανακοινωθούν στις 25 Μαρτίου.

Η αντίστροφη μέτρηση για την αποκάλυψη της άλλης όψης της fashion παγκοσμιοποίησης έχει αρχίσει.

Διαβάστε επίσης | The Vibe: Haute couture στην οθόνη

MHT