Konstantinos Fidanis
Konstantinos Fidanis
Konstantinos Fidanis

The Vibe: Haute couture στην οθόνη

Η Έλις Κις παρατηρεί και γράφει.

Πολλοί από τους επαγγελματίες της μόδας αντιμετώπισαν ένα έντονο σύνδρομο στέρησης αυτήν την εβδομάδα. Κι αυτό γιατί στις ψηφιακές του ατζέντες δεν υπήρχε καμία πρόσκληση για φυσική παρουσία σε κάποιο ντεφιλέ υψηλής ραπτικής για το καλοκαίρι του ‘21. Το σύνδρομο στέρησης δεν συνδέεται με τα Champagne cocktails στο μπαρ του Ritz – εξαιρετικά “refreshments” ανάμεσα σε δύο επιδείξεις, αποτελούν πάντα έναν εξαιρετικό λόγο παρουσίας στην εβδομάδα της haute couture – αλλά με την ευκαιρία να παρατηρήσει κανείς από κοντά την αειθαλή τέχνη του χειροποίητου, την αφρόκρεμα του craftsmanship, όπως αυτή ορίζεται μέσα από τον όρο “υψηλή ραπτική” της γαλλικής ομοσπονδίας της haute couture και της μόδας.

Η πανδημία δεν υποχωρεί – ακόμα. Ούτε η υψηλή ραπτική – ακόμα. Ο ρόλος της δεύτερης, όμως, αλλάζει. Το κλειστό κλαμπ της haute couture εξακολουθεί να συντηρείται από ένα διεθνές πελατολόγιο, το οποίο αρχικά ξεκίνησε να χτίζεται στην Ευρώπη για να επεκταθεί αργότερα δυτικά και ανατολικά.

Όμως, η υψηλή ραπτική έχει αναλάβει και άλλους ρόλους. Όπως εκείνον της “βιτρίνας”. Ένα βραδινό couture φόρεμα παραμένει ένα όνειρο, όχι όμως κι ένα άρωμα με την ίδια, μαγική για πολλούς, υπογραφή. Τα τελευταία χρόνια, η υψηλή ραπτική έχει αποκτήσει και τον ρόλο του “εργαστηρίου”. Ένας χώρος όπου κυριαρχεί η όρεξη – και η ανάγκη, πλέον – για καινοτομία και νέες ιδέες πάνω σε σιλουέτες και υφάσματα.

Οι επαγγελματίες της μόδας που δεν βρέθηκαν στο Παρίσι αυτήν την εβδομάδα έχασαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τα περίπλοκα κεντήματα του ιστορικού οίκου Lesage, αλλά και εκείνα του Ινδού Rahul Mishra, τα οποία σύμφωνα με τη βετεράνο κριτικό Suzy Menkes φτιάχτηκαν από μια ομάδα χιλίων ατόμων. Έχασαν επίσης μια ακόμα ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά το όραμα της δημιουργού Iris van Herpen, την άκρως πειραματική της ματιά, η οποία αυτήν τη σεζόν, εκτός από γνώριμες τρισδιάστατες σιλουέτες, περιείχε υφάσματα και ίνες από μύκητες, ρίζες και σπόρους της φύσης.

Όμως, όλοι εκείνοι που δεν βρέθηκαν στο Παρίσι, άνοιξαν, μαζί με πολλούς ακόμα, τους υπολογιστές τους. Και η couture δράση συνεχίστηκε στο διαδίκτυο. Στο Palazzo Colonna της Ρώμης, ο Pierpaolo Piccioli και ο οίκος Valentino προσέφεραν μια μοναδική εμπειρία: μια απόλυτα φορέσιμη υψηλή ραπτική για γυναίκες – και άνδρες – βασισμένη σε “εκσυγχρονισμένες” σιλουέτες και μια υπέροχα δυναμική παλέτα αγαπημένων χρωμάτων. Πλούσια λεπτομέρεια εδώ, η επεξήγηση κάθε ρούχου με υπότιτλους, ένα “σεμινάριο” ορολογίας μόδας στις οθόνες μας.

Άνδρες περπάτησαν επίσης και στην κάπως δυστοπική, εμπνευσμένη από το Orlando, πασαρέλα του Fendi, όπου ο Kim Jones έκανε την παρθενική του εμφάνιση ως creative director των γυναικείων συλλογών – προκάτοχος του εκεί ήταν, επί πολλές δεκαετίες ο Karl Lagerfeld. Στον ιταλικό οίκο, τα φρέσκα δουλεμένα υφάσματα (σε όχι πάντα φρέσκα δουλεμένες σιλουέτες) αποκάλυψαν μούσες του σχεδιαστή, όπως η Demi Moore, η Kate Moss, η Naomi Campbell και η Christy Turlington.

O οίκος Chanel έστειλε μια διαδικτυακή πρόσκληση για έναν γάμο στην εξοχή, όπου στους γνώριμους χώρους του Grand Palais, οι μόνες θεατές-καλεσμένες ήταν οι ambassadors του οίκου Penélope Cruz, Lily-Rose Depp, Marion Cotillard, Vanessa Paradis και Charlotte Casiraghi, μεταξύ ελάχιστων άλλων. Η καλλιτεχνική διευθύντρια της Chanel, Virginie Viard, δεν ξέφυγε από τα γνώριμα ενδυματολογικά μονοπάτια του οίκου, όμως η “νύφη” της συλλογής χαιρέτησε τις καλεσμένες της πάνω σε ένα άλογο.

Τα ταρώ της τύχης και του πεπρωμένου πρωταγωνίστησαν στον Dior. Σε μια συλλογή όπου κυριάρχησαν στοιχεία ονείρου και νοσταλγίας, το ταρώ της δικαιοσύνης ερμήνευσε η Ελληνίδα μοντέλο Ρος Γεωργίου, ενώ την ταινία μικρού μήκους που γυρίστηκε κοντά στη Φλωρεντία, υπέγραψε ο σκηνοθέτης Matteo Garrone, ο οποίος συνεργάστηκε για δεύτερη φορά με την creative director των γυναικείων συλλογών Dior, Maria Grazia Chiuri.

Τα κομμάτια της haute couture δεν αναμένονται να κάνουν πολλές εμφανίσεις σε κάποιο κόκκινο χαλί φέτος. Αναζητήστε, όμως, κάποια από τα ντεφιλέ για το καλοκαίρι του ‘21 στις ψηφιακές πλατφόρμες. Η υψηλή ραπτική δεν περιμένει να επιστρέψει σε κάποιου είδους νέα κανονικότητα. Όμως, το “αντι-κανονικό” της σήμερα πνεύμα, μπορεί και πρέπει να συνεχίσει τη διαδρομή του.

Διαβάστε επίσης | The Vibe: Ο δρόμος που περπατάμε

Scroll to Top