είναι-οι-γυναίκες-της-πολιτικής-οι-νέε-155422

Το ότι η Kamala Harris θα διατελέσει Αντιπρόεδρος της Αμερικής στο πλευρό του Biden, ούσα μάλιστα γυναίκα και δη μαύρη, είναι αδιαμφισβήτητα αισιόδοξο, ελπιδοφόρο και, ουσιαστικά, αναγκαίο. Ωστόσο, όσο και να με χαροποιεί η είδηση, δεν μπορώ να τρέφω αυταπάτες. Γιατί μπορεί οι γυναικείες φωνές να ακούγονται περισσότερο τα τελευταία χρόνια, αλλά η μάχη με τα παρωχημένα, οπισθοδρομικά στερεότυπα που «συντροφεύουν» τις ζωές μας ως γυναίκες παραμένει καθημερινή και ψυχοφθόρα – ακόμα και το 2020.

Οι ρίζες του κακού φυσικά είναι πολλές και χρήζουν περαιτέρω ανάλυσης, αλλά αρκεί η τακτική ενημέρωση και παρακολούθηση των γεγονότων για να αντιληφθούμε πως η επίθεση στη θηλυκότητα και ο υποβιβασμός της ως κάτι ευτελές, ανάλαφρο και ανέμελο είναι γνώριμο χαρακτηριστικό της πολιτικής σκηνής παγκοσμίως. Ξαφνικά, όποια γυναίκα επιλέξει να πολιτευτεί, δεν δικαιούται να περιποιείται, να φορά έντονο μακιγιάζ και να ξοδεύει τον πολύτιμο χρόνο της στην εμφάνισή της, καθώς έτσι κινδυνεύει να «αποδείξει» στους καλοθελητές πως στερείται στοχοπροσήλωσης και αξιοπιστίας.

Είναι οι γυναίκες της πολιτικής οι νέες “fashion influencers”;-1
©shutterstock
1/2
Native Share

Για κάποιο λόγο, μερικοί θέλουν να οχυρώσουν την πεποίθηση πως μια πολιτικός που ασχολείται με τη μόδα είναι λιγότερο ικανή και αφοσιωμένη στο λειτούργημά της, που απαιτεί σοβαρότητα και ταπεινότητα, χαρακτηριστικά τα οποία θεωρητικά ένα κόκκινο κραγιόν (θυμόμαστε όλοι αυτό της Alexandria Ocasio-Cortez στην ορκωμοσία της τον Ιανουάριο του 2019) και ένα τολμηρό ένδυμα δεν προσδίδουν. Από την άλλη, όλες οι υπόλοιπες γυναίκες μπορούν να φορούν «ο,τι θέλουν», στο βαθμό βέβαια που δεν προκαλούν.

Και εύλογα αναρωτιέμαι εδώ, ποιοι είναι άραγε αυτοί που προκαλούνται; Είναι άνδρες, άλλες γυναίκες, non-binary άτομα, παιδιά; Eνοχλούνται από όλες τις γυναίκες που προσέχουν τον εαυτό τους ή περιορίζονται μόνο σε όσες έχουν ανώτερη θέση από αυτούς, ούσαι πολιτικοί, γερουσιαστές, εισαγγελείς και ούτω καθ’ εξής; Όπως και να έχει, η ένδυση και η μόδα συνεχίζουν να παίζουν καθοριστικό ρόλο για την εικόνα μας, καθώς και τα μηνύματα που θέλουμε μέσω αυτής να περάσουμε, ανεξαρτήτως αν εργαζόμαστε στην πολιτική ή οπουδήποτε αλλού.

Είναι οι γυναίκες της πολιτικής οι νέες “fashion influencers”;-2
©shutterstock
2/2
Native Share

Μιλάμε δηλαδή για κάτι αυταπόδεικτο: όταν η Kamala Harris, μετά την ιστορική της νίκη, απευθύνθηκε στην Αμερική με ένα ολόλευκο Carolina Herrera κοστούμι, οι αναζητήσεις στο διαδίκτυο για αντίστοιχα λευκά κοστούμια εκτοξεύτηκαν, κατά 129% μέσα σε ένα 24ωρο. Το ίδιο συνέβη και με τα Chuck Taylor Converse μποτάκια που δεν αποχωρίστηκε κατά τη διάρκεια της εκστρατείας της, αλλά και με το κόκκινο κραγιόν της Ocasio-Cortez, για το οποίο η ίδια δέχθηκε σφοδρή κριτική, καθώς θεωρήθηκε υπερβολικά «φανταχτερό» και ότι τραβά την προσοχή από τα «ουσιώδη». Για να μη μιλήσουμε για τις ενδυματολογικές επιλογές της Michelle Obama (Christopher Kane, Stella McCartney, Balenciaga για να αναφέρουμε μερικές) που ταρακουνούσαν κάθε φορά το διαδίκτυο, αλλά και το πρόσφατο κόσμημα με τη λέξη V-O-T-E”, το οποίο σχεδίασε με το brand BYCHARI, και είδε τις πωλήσεις του να ανεβαίνουν κατά 29% μέσα στον Οκτώβριο.

Και, φυσικά, δεν θεωρώ πως ο λόγος που η ανταπόκριση του κόσμου είναι τόσο άμεση έχει να κάνει με την πραγματική αξία του συγκεκριμένου κοστουμιού ή κόκκινου κραγιόν, αλλά μας υποδεικνύει κάτι πιο συμβολικό: πως οι γυναίκες έχουν πλέον την ανάγκη να φορούν πράγματα που «φωνάζουν» αυτά για τα οποία οι ίδιες παλεύουν αδιάκοπα. Και όπως η Kamala Harris συνέδεσε το λευκό της κοστούμι με αυτή την επιβεβλημένη νίκη για τα δικαιώματα των γυναικών και η AOC το κόκκινο κραγιόν με το δικαίωμά της στη θηλυκή της πλευρά, έτσι θα μπορούσαμε να πούμε πως οι γυναίκες πολιτικοί έχουν αναδειχθεί σε νέες “fashion influencers”, που αναμένεται να απογειώσουν τη μόδα και να υπενθυμίσουν τον κοινωνικό της αντίκτυπο σε όσους τείνουν να τον ξεχνούν.

Διαβάστε επίσης | Η Alexandria Ocasio-Cortez εξηγεί σε όλο τον κόσμο τι σημαίνει σεξισμός