instagram-απειλείται-από-τα-νέα-apps-της-μόδας-173421
©@streetstylestars

Όταν η μόδα πρωτοσύναντησε το Instagram πολλοί μίλησαν για «εκδημοκρατισμό» της βιομηχανίας, και δεν είχαν άδικο αφού η ξαφνική προσβασιμότητα του κοινού σε πράγματα που μέχρι πρότινος φάνταζαν φοβερά exclusive άλλαξε καθοριστικά το μέλλον του industry. Εκατομμύρια ενδιαφερόμενοι από κάθε γωνιά του κόσμου απέκτησαν την πολυπόθητη θέση στο front row με μοναδικό «εισιτήριο» τη σύνδεση στο διαδίκτυο και φυσικά την αγάπη για την τέχνη της ένδυσης, ενώ οι online πλατφόρμες που φιλοξένησαν (και φιλοξενούν) το περιεχόμενο απέκτησαν αδιανόητη δημοφιλία.

Instagram, Twitter και Facebook έδωσαν χώρο και χρόνο σε brands και κοινό να εκφραστούν ελεύθερα, να συζητήσουν, να αντιπαραβάλλουν τις απόψεις τους στα σχόλια και πάνω από όλα να εξαντλήσουν τη δημιουργικότητά τους μπροστά στα χιλιάδες ζευγάρια μάτια που παρακολουθούν πιστά τις νέες κυκλοφορίες, τις πρόσφατες κολεξιόν, τις τάσεις, τις φρέσκες προτάσεις. Μέχρι εδώ μπορεί και να σας ακούγεται ιδανικό – και για αρκετό καιρό ήταν. Όπως όλα τα πράγματα στη ζωή όμως, τίποτα δεν ξεφεύγει από την εξέλιξη, και τώρα η εξέλιξη είναι αυτή που ανατρέπει τα δεδομένα.

Το Instagram μπήκε στο στόχαστρο. Από εκεί που αποτελούσε μια πλατφόρμα ελεύθερης έκφρασης και έμπνευσης, η δυναμική που απέκτησε ανά τα χρόνια διαμόρφωσε έτσι τον αλγόριθμό του, ώστε το περιεχόμενο να «ομογενοποιηθεί» και συνεπώς να προβάλλει κυρίως ό,τι πουλάει ή τέλος πάντων προσελκύει τον κόσμο. Παράλληλα, με έναν περίεργο τρόπο το exclusivity «μπλέχτηκε» με την απεριόριστη πρόσβαση, δημιουργώντας μια σύγχυση στο κοινό που από τη μία μπορεί να παρακολουθεί ψηφιακά όλες τις κινήσεις των αγαπημένων του brands, αλλά στην ουσία παραμένει εκτός, αφού στην πραγματική ζωή τα εισιτήρια για τον κόσμο του fashion δεν δίνονται μόνο με μια σύνδεση στο ίντερνετ.

Η μονοτονία δεν άργησε να έρθει. Η πανδημία μας έχει κλείσει στα σπίτια μας ήδη έναν χρόνο τώρα και δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως οι οθόνες μας έχουν «πάρει φωτιά». Όντας διαρκώς online, ξέρουμε ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει στον κόσμο και – δυστυχώς ή ευτυχώς – διψάμε για νέο περιεχόμενο, πρόσωπα και πρωτοβουλίες. Kαι αυτό είναι που στρέφει το κοινό σε νεοσύστατες πλατφόρμες, αφαιρώντας την αίγλη από τα «πατροπαράδοτα» social media που έχουν διαμορφώσει την κοινωνική μας ζωή μέχρι σήμερα. Οι άνθρωποι είναι φτιαγμένοι για να κοιτούν μπροστά, η στασιμότητα είναι εχθρός τους, και αργά ή γρήγορα θα αφήσουν την πεπατημένη για τη δική τους προσωπική ουτοπία.

Έτσι βλέπουμε και να καταρρίπτεται σταδιακά η παντοδυναμία των δημοφιλέστερων μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Πλέον θα μπορούσαμε να πούμε πως όλο το “hype” έχει μετατοπιστεί από το Instagram σε νέες πλατφόρμες όπως τα TikTok, OnlyFans και Clubhouse, που σιγά σιγά γίνονται ισχυροί παίκτες του social game. Η ειδοποιός διαφορά τους με τις καθιερώμενες πλατφόρμες; Στοχεύουν κυρίως στη δημιουργία μιας ψηφιακής κοινότητας ανθρώπων που θέλουν να ξεχαστούν, να διασκεδάσουν, να παράξουν αστείο περιεχόμενο και να νιώσουν και πάλι συνδεδεμένοι μεταξύ τους.

«Η κοινότητα της μόδας στο TikTok είναι εκπληκτική», λέει ο Lewis Edwards, διευθυντής του περιοδικού High Fashion Talk. «Είναι πολύ πιο εύκολο για τους ανθρώπους να βρουν άλλους που τους αρέσουν τα ίδια πράγματα και να συνυπάρξουν στις ίδιες κοινότητες και υποκουλτούρες» συνεχίζει, σημειώνοντας τις μοναδικές δυνατότητες της εφαρμογής. «Γνωρίζω πολλούς ανθρώπους που έκαναν βίντεο viral, αγγίζοντας πάνω από 20 εκατομμύρια views, κάτι που είναι κυριολεκτικά αδύνατο στο Instagram».

View this post on Instagram

A post shared by TikTok (@tiktok)

Για τον Edwards, όμως, το Clubhouse είναι αυτό που κάνει το περισσότερο buzz αυτή τη στιγμή. Παρά το γεγονός ότι διαθέτει ήδη περισσότερους από 10 εκατομμύρια χρήστες, το νεοσύστατο δίκτυο συνομιλιών που βασίζεται αποκλειστικά στον ήχο βρίσκεται σε φάση δοκιμών beta και είναι διαθέσιμο μόνο σε συσκευές Apple. Τους τελευταίους μήνες, το Clubhouse έθεσε τους καταναλωτές, τους μαθητές και τους λάτρεις της μόδας στην ίδια «σκηνή» με τους μεγάλους συντάκτες και σχεδιαστές, τροφοδοτώντας στην απαίτηση του κόσμου για ανοιχτή επικοινωνία. Ζητήματα συμπερίληψης, βιωσιμότητα, κριτικές επιδείξεων και νέες ειδήσεις είναι μερικά από τα θέματα που ενδιαφέρουν τους fashion addicts που προτιμούν το Clubhouse για να προσεγγίσουν τη βιομηχανία πιο ηθικά και πολυδιάστατα.

View this post on Instagram

A post shared by TikTok (@tiktok)

Όσο για το Only Fans; Αν και πρόκειται για πλατφόρμα που χρησιμοποιείται ως επί των πλείστων από sex workers, τους τελευταίους μήνες άτομα από όλους τους χώρους, και κυριώς από τη μόδα, τον αθλητισμό και την τέχνη, δημιουργούν λογαριασμούς στο Only Fans για να παράξουν διαφορετικό και πιο juicy περιεχόμενο, γεγονός που σηματοδοτεί την ορατή πια μεταπήδηση του κόσμου σε νέους ψηφιακούς χώρους που υπόσχονται να αγκαλιάσουν τους creatives, αφήνοντας στην άκρη το “Instagram aesthetic” που μοιάζει να ορίζει τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης | Από το προσφυγικό καμπ της Μόριας στα δικά της Fashion Shows στην Αθήνα!