5-τροφές-που-ακούγονται-υγιεινές-αλλά-δ-288931
©Alyssa Lynch/Instagram

Σχεδόν κάθε εβδομάδα βλέπουμε πως δημοσιεύονται νέες μελέτες που αφορούν τα «πλεονεκτήματα για την υγεία» των τροφών που, στην πραγματικότητα, μπορεί να μοιάζουν αλλά να μην είναι τόσο θρεπτικές για εμάς. Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι πως ο χυμός φρούτων (που περιέχει μόνο φυσικά σάκχαρα) οδήγησε σε μικρή αλλά σημαντική μειώση της αρτηριακής πίεσης όταν καταναλώνονταν ήπια. Ωστόσο το συμπέρασμα πως ο χυμός φρούτων μπορεί να βοηθήσει στην υψηλή αρτηριακή πίεση, είναι – δυστυχώς – παραπλανητικό.

Αν ρωτήσετε οποιονδήποτε διατροφολόγο ή ειδικό σε θέματα υγείας θα μάθετε γρήγορα ότι ο χυμός φρούτων –ακόμα και όταν περιέχει μηδενικά πρόσθετα ή ζάχαρη– δεν είναι στην πραγματικότητα τόσο καλός για εμάς όσο νομίζουμε. Φυσικά, οι χυμοί που είναι εντελώς φυσικοί (ειδικά τα φρούτα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, όπως τα μούρα) μπορούν να είναι ωφέλιμα για την υγεία μας, αλλά εάν φτιάχνετε ένα smoothie για παράδειγμα, είναι καλύτερο να αναμειγνύετε φρούτα με μερικά λαχανικά, για να αυξήσετε την πρόσληψη φυτικών ινών και να αποτρέψετε τις αιχμές σακχάρου στο αίμα. Οι περισσότεροι από εμάς δεν πίνουμε ούτως ή άλλως τις δικές μας σπιτικές εκδοχές – είναι πολύ πιο πιθανό να στραφούμε σε εύκολα smoothies και χυμούς στο σούπερ μάρκετ.

5 τροφές που ακούγονται υγιεινές αλλά δεν είναι-1
©Unsplash

Όμως δεν είναι μόνο οι χυμοί – πολλά άλλα τρόφιμα και ποτά που αγοράζουμε από το σούπερ μάρκετ θεωρούνται πλέον εξαιρετικά επεξεργασμένα, παρά το γεγονός ότι είναι συσκευασμένα με ετικέτες που δείχνουν τα οφέλη τους για την υγεία. Η ιατρική επιστήμονας και διατροφολόγος για τη δημόσια υγεία, Dr Federica Amati, αποκαλεί αυτό το φαινόμενο «φωτοστέφανο της υγείας». «Είναι ένας όρος που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε όταν τα υπερεπεξεργασμένα (UPF) και άλλα συσκευασμένα τρόφιμα χαρακτηρίζονται ως «καλή πηγή βιταμίνης D» ή «πλούσια σε φυτικές ίνες» για να φαίνεται ότι είναι μια υγιεινή επιλογή», λέει.

«Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν «χαμηλά λιπαρά» ή «χαμηλές θερμίδες», ακόμη και στην ονομασία των προϊόντων για να ακούγονται καλύτερα προσθέτοντας το «light» στη συσκευασία. Τα ελάχιστα επεξεργασμένα και ολόκληρα τρόφιμα δεν έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά: ποτέ δεν θα δείτε μια κονσέρβα φασόλια που να λέει «υγιεινό» ή αγγούρι με «χαμηλές θερμίδες». Τα πραγματικά υγιεινά τρόφιμα δεν χρειάζεται να διαφημίζονται ως υγιεινά. Μελέτες έχουν δείξει ότι αυτές οι τακτικές παραπλανούν τη συμπεριφορά μας», λέει η Dr. Amati. «Είναι πιο πιθανό να επιλέξουμε προϊόντα που υποδεικνύουν ότι είναι «ελαφριά», για παράδειγμα, από εκείνα που δεν το κάνουν».

5 τροφές που ακούγονται υγιεινές αλλά δεν είναι-2
©Instagram/Martine Akervseen

Η αλήθεια είναι ότι δεν φταίνε οι αγοραστές. Ο στόχος του μάρκετινγκ τροφίμων είναι να πουλήσει σε εμάς, επομένως είναι προς το συμφέρον των κατασκευαστών να συσκευάζουν τρόφιμα με αυτές τις ετικέτες, όσο παραπλανητικές κι αν είναι. «Η επιστήμη γύρω από το τι κάνει μερικά από αυτά τα τρόφιμα λιγότερο υγιεινά για εμάς είναι επίσης αρκετά πρόσφατη και ορισμένοι πιστεύουν ότι η διαφοροποίηση αυτών των τροφίμων δεν είναι ξεκάθαρη», λέει η Dr. Amati. «Η συντριπτική πλειονότητα των μελετών για τα UPF (που τείνουν να παρουσιάζουν αυτούς τους ισχυρισμούς φωτοστέφανου υγείας) τα συσχετίζουν με μετρήσιμα χειρότερα αποτελέσματα για την υγεία».

Συνιστά να προσπαθήσετε να κοιτάξετε στο παρελθόν τις ετικέτες και να εστιάσετε στη λίστα των πραγματικών συστατικών για να καταλάβετε ακριβώς τι αγοράζετε (και τι καταναλώνετε). Μια συμβουλή είναι: εάν ένα φαγητό ή ένα ποτό περιέχει έναν αριθμό συστατικών για τα οποία δεν έχετε ακούσει ποτέ (ή ηχούν χημικά) στη λίστα, τότε το πιθανότερο είναι ότι ανήκει στην κατηγορία UPF. Μπορείτε επίσης να δείτε πρόσθετα σάκχαρα και γλυκαντικά σε αυτήν τη λίστα, τα οποία μπορούν να μας βοηθήσουν να λάβουμε πιο ενημερωμένες αποφάσεις για το τι τρώμε. «Το χαρτόνι έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, λίγες θερμίδες και χαμηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα, καθώς και βίγκαν και χωρίς γλουτένη», λέει η Dr. Amati. «Αλλά δεν θα συνιστούσα να το φάτε!»

Χυμός σούπερ μάρκετ και smoothies

«Κλασικό παράδειγμα «πηγής βιταμινών» που «φτιάχνονται με αληθινά φρούτα» ή/και «1 από τα 5 σας την ημέρα», οι χυμοί και τα smoothies του σούπερ μάρκετ είναι γλυκά ποτά που συμβάλλουν άμεσα στον αυξημένο κίνδυνο τερηδόνας στα παιδιά και τον κίνδυνο παχυσαρκίας και διαβήτη τύπου 2 στους ενήλικες».

5 τροφές που ακούγονται υγιεινές αλλά δεν είναι-3
©Unsplash

Μπάρες πρωτεΐνης

«Αυτά συχνά χαρακτηρίζονται ως «υψηλά σε πρωτεΐνη, «keto» και «low sugar» και συχνά περιέχουν δεκάδες συστατικά, πολλά από τα οποία είναι τεχνητά γλυκαντικά και γαλακτωματοποιητές που γνωρίζουμε ότι δεν είναι χρήσιμα για το έντερο μας  και την υγεία. Ας αφήσουμε το γεγονός ότι ουσιαστικά κανείς στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν χρειάζεται να λάβει συμπληρώματα με πρωτεΐνη».

5 τροφές που ακούγονται υγιεινές αλλά δεν είναι-4
©Unsplash

Δημητριακά πρωινού

Και πάλι, τα δημητριακά πρωινού είναι «πηγή βιταμίνης D», «φτιαγμένα με δημητριακά ολικής αλέσεως», «φυτικά» και «περιέχουν σίδηρο», αλλά είναι κυρίως UPF: πλούσια σε ζάχαρη ή γλυκαντικά, χαμηλά σε θρεπτική αξία και όχι ο καλύτερος τρόπος για να ξεκινήσετε τη μέρα»

5 τροφές που ακούγονται υγιεινές αλλά δεν είναι-5
©Unsplash

Αρτοσκευάσματα και ψωμί από σούπερ μάρκετ

«Αυτά τα προϊόντα σχεδόν πάντα έχουν καταψυχθεί για εβδομάδες και μαγειρεύονται «φρέσκα επί τόπου» εκείνο το πρωί. Μπορούν να περιέχουν έως και 30 συστατικά, συμπεριλαμβανομένων διαφορετικών τύπων συντηρητικών, γαλακτωματοποιητών, εκχυλισμένων σακχάρων και αμύλου και τεχνητών χρωμάτων. Το φρέσκο ψωμί και η ζύμη απαιτούν μόνο αλεύρι, νερό, μαγιά ή προζύμι και μια επιπλέον πρέζα αλάτι ή βούτυρο για τη ζύμη».

5 τροφές που ακούγονται υγιεινές αλλά δεν είναι-6
©Instagram/Matilda Djerf

Παιδικά σνακ

«Ο χειρότερος ένοχος. Είναι σχεδόν αδύνατο για τους γονείς να γνωρίζουν ότι είναι UPF επειδή διατίθενται στην αγορά ως υγιεινά. Ένα από τα υψηλότερα ποσοστά κατανάλωσης UPF είναι σε παιδιά κάτω των δύο ετών. Συχνά απογαλακτίζονται με σακουλάκια και προσυσκευασμένα φαγητά – αυτό θα πρέπει να είναι μια περιστασιακή απόλαυση, όχι το μεγαλύτερο μέρος της διατροφής τους. Παραδείγματα όρων μάρκετινγκ περιλαμβάνουν «ενθαρρύνει την αυτοτροφοδοσία», «πραγματικά κομμάτια φρούτων» και «finger food».

Διαβάστε επίσης | 10 αρώματα που μυρίζουν φθινόπωρο