Earth Day 2021: 15 πράγματα που όλοι πρέπει να γνωρίζουμε για τη βιώσιμη μόδα

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Earth Day 2021: 15 πράγματα που όλοι πρέπει να γνωρίζουμε για τη βιώσιμη μόδα

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Tierney Gearon
Tierney Gearon

Ο όρος «βιώσιμη μόδα» είναι μια έννοια που χρησιμοποιείται πολύ συχνά τα τελευταία χρόνια, τόσο από τους ανθρώπους της βιομηχανίας, όσο και από τους καταναλωτές που ενδιαφέρονται για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο που έχουν τα ρούχα που επιλέγουν. Τι σημαίνει όμως στην ουσία αυτός ο όρος και γιατί τον ακούμε από παντού;

Εν συντομία πρόκειται για μια έννοια-ομπρέλα που περικλείει όλα τα κομμάτια που παράγονται και καταναλώνονται χωρίς να βλάπτουν το περιβάλλον. Η μείωση της υπερκατανάλωσης, ο περιορισμός των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, η διατήρηση της βιοποικιλότητας, αλλά και η προστασία των ανθρώπων που εργάζονται για την παραγωγή αυτών των κομματιών, είναι βασικές συνισταμένες στο παζλ της βιωσιμότητας.

Το ζήτημα έχει λάβει πια τεράστιες διαστάσεις και με χαρά παρατηρούμε ολοένα και περισσότερα brands να μπαίνουν στη μάχη προσφέροντας προϊόντα που κατασκευάζονται με ηθικές πρακτικές, χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει πως ο αγώνας έχει φτάσει στο τέλος του. Η βιομηχανία έχει πολύ δρόμο ακόμη να διανύσει για να «ακουμπήσει» τη βιωσιμότητα και ταυτόχρονα όλοι πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε τις δράσεις μας ως καταναλωτές.

Με αφορμή τη στροφή προς την πράσινη επανάσταση στη μόδα, αλλά και την Ημέρα της Γης στις 22 Απριλίου, συγκεντρώνουμε τα 15 πράγματα που πρέπει να έχετε υπόψιν για το sustainability:

Buy less – buy better

Μπορεί να ακούγεται κλισέ, αλλά το “less is more” είναι στην προκειμένη κλειδί. Οι ειδικοί προτείνουν να κάνετε τις εξής ερωτήσεις στον εαυτό σας πριν αγοράσετε το οτιδήποτε: «Γιατί το αγοράζω; Το έχω ανάγκη; Θα το φορέσω πάνω από 30 φορές;».

Επενδύστε σε sustainable brands

Η πιο προσεκτική κατανάλωση ρουχισμού οδηγεί τις περισσότερες φορές στη στήριξη σχεδιαστών που κινούνται με βάση τη βιωσιμότητα.  Τα ανακυκλωμένα υλικά και υφάσματα είναι μερικά από τα βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν τα βιώσιμα brands, είτε πρόκειται για εταιρείες με activewear, είτε για μαγιό και sneakers.

Ψωνίστε secondhand και vintage κομμάτια

Η αγορά επαναπώλησης ανθίζει εντυπωσιακά αυτή τη στιγμή και μάλιστα σε παγκόσμια κλίμακα. Αν αναλογιστείτε το καλό που κάνει στο περιβάλλον η αξιοποίηση ρούχων και αξεσουάρ που αλλιώς θα πετάγονταν στα σκουπίδια ή απλά θα «σάπιζαν» σε μια ντουλάπα, θα συμφωνήσετε πως μια δεύτερη ευκαιρία μπορεί όντως να κάνει τη διαφορά. Μια ματιά στις ντουλάπες της Rihanna και της Bella Hadid θα σας πείσει.


©Justin Polkey

Eνοικίαση

Αν δεν το είχατε σκεφτεί μέχρι τώρα, να μια σημαντική πληροφορία που θα σας βγάλει από την άβολη θέση. Αντί να αγοράσετε ένα φόρεμα που θα βάλετε μια μόνο φορά σε ένα καλοκαιρινό πάρτι και μετά θα ξεχάσετε ότι έχετε, μπορείτε απλά να νοικιάσετε ένα ένδυμα και μετά να το επιστρέψετε. Σύμφωνα με έρευνες, γύρω στα 50 εκατομμύρια φορέματα αγοράζονται και φοριούνται μόνο μια φορά στη Βρετανία – μια άσχημη συνήθεια που πρέπει να αποβάλουμε.

Προσοχή με το greenwashing

Όσο οι καταναλωτές ευαισθητοποιούνται περισσότερο για τον περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο, τα brands τείνουν να χρησιμοποιούν αόριστους, παραπλανητικούς και ψευδείς ισχυρισμούς για τον τρόπο που κατασκευάζουν τα προϊόντα τους. Πριν ξεγελαστείτε από όρους όπως «βιώσιμο», «eco-friendly» ή «conscious» στις διαφημίσεις και τα κοινωνικά δίκτυα, ρίξτε μια αναλυτικότερη ματιά στις πρακτικές που ακολουθεί η εκάστοτε εταιρεία.

Η σημασία των υλικών

Αν ενδιαφέρεστε να στραφείτε σε πιο βιώσιμες αγορές, είναι σημαντικό να κατανοήσετε την επίδραση που έχουν τα υλικά που φοράτε στο περιβάλλον. Συνθετικά υφάσματα όπως ο πολυεστέρας – ένα από τα πιο γνωστά υλικά – προέρχονται από ορυκτά καύσιμα και συνεπώς θέλουν χρόνια για να αποσυντεθούν. Από την άλλη, το οργανικό βαμβάκι απορροφά πολύ λιγότερο νερό για να παραχθεί και δεν χρειάζεται φυτοφάρμακα που καταστρέφουν το έδαφος.

Μάθετε ποιος έφτιαξε τα ρούχα σας

Με την πανδημία να ρίχνει ακόμη περισσότερο φως στις δυστοπικές συνθήκες στις οποίες δουλεύουν πολλοί εργαζόμενοι στον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας, καθοριστικό ρόλο παίζει το να γνωρίζουμε ποιος και με ποιον τρόπο κατασκεύασε τα ρούχα μας. Αναζητήστε εταιρείες και brands που αποκαλύπτουν δημόσια πληροφορίες για τα εργοστάσιά τους, αλλά και τους μισθούς των εργαζομένων τους.

Οι στόχοι των brands

Για να επιβεβαιώσετε ότι το βιώσιμο brand που σας ενδιαφέρει να στηρίξετε έχει πάρει σοβαρά τη στροφή προς τις οικολογικές πρακτικές, μπορείτε να τσεκάρετε αν έχει δεσμευτεί σε κάποιο επίσημο περιβαλλοντικό στόχο. Για παράδειγμα, ο κολοσσός που έχει τους οίκους Gucci και Burberry, Kering, έχει θέσει στόχους για τη μείωση των εκπομπών CO2, οι οποίοι συντονίζονται με τη συμφωνία του Παρισιού.

Υποστηρίξτε τα brands που προσφέρουν θετικό αντίκτυπο

Κάτι πολύ σημαντικό όσον αφορά τη βιωσιμότητα είναι πως πλέον δεν έχει σημασία μόνο να μειώσουμε τις αρνητικές επιπτώσεις, αλλά να προσφέρουμε και θετικό αντίκτυπο. Η αναγεννητική γεωργία είναι μια αναδυόμενη τάση στη μόδα που προάγει την ενίσχυση του εδάφους αλλά και τη διατήρηση της βιοποικιλότητας στον πλανήτη.


©Justin Polkey

Προσοχή στα επιβλαβή χημικά

Οι κρυμμένες χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται για τη φροντίδα των ρούχων μας αποτελούν σοβαρή ανησυχία καθώς μολύνουν τα ύδατα και θέτουν σε κίνδυνο τους εργαζόμενους. Να έχετε τον νου σας στις πιστοποιήσεις Made in Green by OEKO-TEX και Bluesign, οι οποίες καθορίζουν τις προϋποθέσεις για τη χρήση χημικών κατά τη διαδικασία παραγωγής.

Υπερκατανάλωση νερού

Δεδομένου ότι η κλωστοϋφαντουργία χρησιμοποιεί το εντυπωσιακό ποσό των 93 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων νερού ετησίως – που ισοδυναμεί με ολυμπιακές πισίνες 37 μέτρων – θα πρέπει όλοι να είμαστε πιο συνειδητοποιημένοι για το αποτύπωμα νερού των ρούχων μας. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, το οργανικό βαμβάκι χρησιμοποιεί σημαντικά λιγότερο νερό από το συμβατικό βαμβάκι (91% λιγότερο, σύμφωνα με μια μελέτη), ενώ η χρήση χρωμάτων χαμηλής περιεκτικότητας σε νερό μειώνει επίσης την υπερκατανάλωση του.

Η vegan μόδα

Ενώ τα υλικά που προέρχονται από ζώα όπως το δέρμα και το μαλλί είναι εκτός του φάσματος της ηθικής μόδας, αντίστοιχη θέση μπορούν να λάβουν και εναλλακτικές vegan λύσεις, οι οποίες συχνά περιέχουν συνθετικά που επίσης είναι επιβλαβή για τον πλανήτη μας. Ευτυχώς, υπάρχουν συναρπαστικές τεχνολογίες στην αγορά, όπως το δέρμα Mylo του Bolt Threads, κατασκευασμένο από μυκήλιο (τις ρίζες των μυκήτων) και έχει ήδη υιοθετηθεί από τη Stella McCartney.

Φροντίδα των ρούχων

Η επέκταση της διάρκειας ζωής των ρούχων είναι ζωτικής σημασίας όσον αφορά τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των ενδυμάτων και τη διασφάλιση ότι δεν καταλήγουν να φράζουν τους χώρους υγειονομικής ταφής, έχοντας φορεθεί μία ή δύο φορές. Βεβαιωθείτε ότι τα ρούχα σας χρησιμοποιούνται όσο το δυνατόν περισσότερο, μην τα πλένετε υπερβολικά (κάτι που θα μειώσει επίσης τις εκπομπές CO2 και την κατανάλωση νερού), ενώ προτιμήστε να τα μεταποιήσετε αντί να τα πετάξετε.

Η μόλυνση των μικροπλαστικών

Καθώς είναι δύσκολο να αποφευχθούν καθολικά τα συνθετικά (το νάιλον και η ελαστάνη εξακολουθούν να απαιτούνται στο activewear και τα εσώρουχα), το πλύσιμο των ρούχων μπορεί να απελευθερώσει χιλιάδες μικροπλαστικά στις υδάτινες οδούς και τους ωκεανούς μας, προκαλώντας ζημιές στη θαλάσσια ζωή που απορροφά τα μικροσκοπικά σωματίδια. Ευτυχώς, υπάρχει μια απλή λύση: επενδύστε σε ένα φίλτρο μικροπλαστικών, όπως μια τσάντα πλύσης Guppyfriend.

Δώστε δεύτερη ζωή στα ρούχα σας

Όταν κάνετε ξεκαθάρισμα στη ντουλάπα σας, πρέπει να γνωρίζετε εξ’ αρχής τι θα κάνετε με τα ρούχα που δεν χρειάζεστε πια. Από το να τα χαρίσετε, στο να τα ξανα πουλήσετε ή να τα δώσετε για ανακύκλωση σε ειδικά διαμορφωμένα κέντρα, υπάρχουν τρόποι για να μη καταλήξουν σε χώρους υγειονομικής ταφής και χωματερές. Η δεύτερη ευκαιρία πρέπει να είναι πάντα στο μυαλό σας.

Originally published on vogue.co.uk

Διαβάστε επίσης | Επόμενες, παρακαλώ!

Scroll to Top