Courtesy of Marni
Courtesy of Marni
Courtesy of Marni

Fashion Week SS21: 7 πρωτοβουλίες βιωσιμότητας που αξίζει να γνωρίζετε

Αν και η βιομηχανία της μόδας έχει πολύ δρόμο ακόμη να διανύσει, αυτές είναι οι 7 σημαντικότερες στιγμές βιωσιμότητας που αξίζει να θυμάστε από τις εβδομάδες μόδας του Σεπτεμβρίου 2020.

Βιωσιμότητα: Όπως και οι περισσότεροι τομείς στη ζωή μας, έτσι και η μόδα δεν θα μπορούσε να μη βιώσει άμεσα τις συνέπειες της πανδημίας. Η νέοι κανόνες, η απόσταση και οι απαραίτητοι περιορισμοί έστρεψαν οίκους και brands προς μια νέα κατεύθυνση, με επίκεντρο την τεχνολογία και τον ψηφιακό κόσμο. Ξαφνικά, ένας από τους σημαντικότερους πυλώνες του χώρου, το παραδοσιακό ημερολόγιο των σόου, υπέστη πρωτόγνωρες αλλαγές, με οίκους όπως Gucci και Saint Laurent να αποκλίνουν από τα καθιερωμένα και να στήνουν το δικό τους πρόγραμμα.

Τα νέα δεδομένα, σε συνδυασμό με τους περιορισμούς στα ταξίδια, οδήγησαν με μαθηματική ακρίβεια στην ελαχιστοποίηση των καλεσμένων, των editors και των buyers που παρακολουθούν τις εβδομάδες μόδας παγκοσμίως, αναγκάζοντάς τους να παρακολουθήσουν τα phygital σόου από την άνεση του σπιτιού τους. Η κίνηση αυτή, εκτός από το ότι εξυπηρετεί την αντιμετώπιση της διάδοσης του ιού, γλίτωσε ταυτόχρονα και το περιβάλλον από τους χιλιάδες τόνους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που απελευθερώνουν όλες αυτές οι μετακινήσεις. Συνεπώς, μιλάμε για μία αισθητά πιο «πράσινη» σεζόν.

Το ερώτημα ωστόσο παραμένει: είναι αρκετά όσα κάνει η μόδα ή για να δούμε ουσιαστικές αλλαγές θα χρειαστεί ακόμη μεγαλύτερη αφοσίωση; Οι ειδικοί κλίνουν προς τη δεύτερη επιλογή, με πολλούς ακτιβιστές και ερευνητές να παραπονιούνται συχνά για τις προβληματικές πρακτικές της βιομηχανίας και να ζητούν άμεση αλλαγή. Οι σχεδιαστές με τη σειρά τους κάνουν ό,τι περισσότερο μπορούν, αναλαμβάνοντας διαρκώς νέες φιλικές προς το περιβάλλον πρωτοβουλίες και μειώνοντας τον αρνητικό τους αντίκτυπο στον πλανήτη μας.

Αν και έχουμε πολύ δρόμο ακόμη μπροστά μας, αυτές είναι οι 7 σημαντικότερες στιγμές βιωσιμότητας που αξίζει να θυμάστε από τις εβδομάδες μόδας της σεζόν SS21:

Ο Balenciaga χρησιμοποίησε σχεδόν 100% βιώσιμα υλικά


©Courtesy of Balenciaga

Μετά από το σκοτεινό σόου της χειμερινής σεζόν, ο Demna Gvasalia επικεντρώνεται στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα του Balenciaga για τη συλλογή της άνοιξης. Σύμφωνα με τις σημειώσεις του, το 93.5% των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν είναι είτε επιβεβαιωμένα βιώσιμα, είτε ανακυκλωμένα, ενώ το 100% των print έχουν βεβαιώσεις βιωσιμότητας. Ο Gvasalia δήλωσε στη Vogue πως αυτή η εντυπωσιακή πρωτοβουλία επιτεύχθηκε σχετικά εύκολα, εκτός από τις ίνες που βρίσκονται σε κάποια παλιά υφάσματα.

Η Stella McCartney δημοσιεύει τον περιβαλλοντικό της αντίκτυπο

View this post on Instagram

Hi, guys! Taking a break from our #StellaSummer21 shoot to tell you about what I have been working on. During lockdown, I had a rare moment to pause, reflect and question what really matters. I put into words everything that we love and believe about fashion – an A to Z of #StellaMcCartney. It is a manifesto of sorts; a map of our DNA and a blueprint of our future, brought to life by 26 global artists handpicked by me. Each one chose a letter and created a piece that embodied their vision and our values, elaborated on further in our Spring and Summer 21 collections – to be revealed in the weeks to come. Stay tuned. x Stella⁣ ⁣ Discover our A to Z manifesto on #StellasWorld (link in bio).⁣ ⁣ #StellaCommUnity #StellaAtoZ⁣ ⁣

A post shared by Stella McCartney (@stellamccartney) on

Η McCartney είναι από τις πρώτες σχεδιάστριες που στράφηκαν προς πιο βιώσιμες πρακτικές. Έτσι, η αφοσίωσή της στη διαφάνεια την οδήγησε να παρουσιάσει έναν αναλυτικό οδηγό για τον περιβαλλοντικό της αντίκτυπο όσον αφορά το SS21 σόου της. Τα στοιχεία ήταν εντυπωσιακά, ωστόσο υπάρχει σίγουρα χώρος βελτίωσης, με το brand να λέει πως θα επικεντρωθεί στην οργάνωση της αλυσίδας παραγωγής, την αποφυγή μη βιώσιμων υλικών και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.

Η Chanel συνεχίζει το όραμα της βιωσιμότητας που έχει θέσει

Ως μέρος της νέας περιβαλλοντικής στρατηγικής (Mission 1.5°) με σκοπό την αναχαίτιση της κλιματικής αλλαγής, ο οίκος Chanel δεσμεύτηκε να προσφέρει 35 εκατομμύρια δολάρια σε ηλιακή ενέργεια για 30,000 κατοίκους της Καλιφόρνια με χαμηλό εισόδημα, τον Σεπτέμβριο του 2020.

Ο Gucci θα συνεργαστεί με τη The RealReal


©TRR x Gucci

Μπορεί ο οίκος να απείχε από την εβδομάδα μόδας αυτή τη σεζόν, αλλά δεν σταματά να κινείται προς τη βιωσιμότητα, εδραιώνοντας μια συνεργασία με την ιστοσελίδα μεταπώλησης πολυτελών ειδών The RealReal. Εκεί θα βρείτε ένα νέο e-shop του Gucci το οποίο θα περιλαμβάνει secondhand αντικείμενα μαζί με απόθεμα του οίκου. Για κάθε αγορά, η πλατφόρμα θα φυτεύει ένα δέντρο.

Ανακυκλωμένα patchwork στον Marni 


©Courtesy of Marni

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου, Francesco Risso, δημιούργησε 25 νέα παλτό, χρησιμοποιώντας κομμάτια από προηγούμενες σεζόν. Τα παλτό που σχεδιάστηκαν από φίλους του αναδεικνύουν τους δημιουργικούς τρόπους που μπορούν να υιοθετήσουν οι σχεδιαστές για να δώσουν ξανά ζωή στο απόθεμά τους. Ιστορικά, τα αποθέματα που δεν πωλούνται συνήθως καίγονται η πετιούνται σε χωματερές για να διατηρηθεί η αξία των κομματιών, μια σοκαριστική πρακτική που έχει πλέον απαγορευτεί στη Γαλλία.

Eco-friendly τζιν στον Balmain 

Η παραγωγή του ντένιμ είναι μια πρακτική αρκετά επώδυνη για το περιβάλλον, δεδομένου ότι χρειάζεται τόνους νερού και περιλαμβάνει χημικά συστατικά. Στον αντίποδα, ο Olivier Rousteing επέλεξε να χρησιμοποιήσει βιώσιμο ντένιμ αυτή τη σεζόν, ενώ ανακυκλωμένα κρύσταλλα Swarovski διακόσμησαν τα κομμάτια της συλλογής ως μία ακόμη προσπάθεια για πιο φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές (ο οίκος αναμένεται να δημοσιεύσει τις λεπτομέρειες σύντομα).

Το brand Marques’Almeida γράφει το δικό του μανιφέστο βιωσιμότητας 

Αντί για μια νέα ανοιξιάτικη συλλογή, το brand Marques’Almeida επέλεξε να λανσάρει ένα μανιφέστο βιωσιμότητας, το οποίο παρουσιάζει τις δεσμεύσεις του για τη χρήση αγνών υλικών και μόνο ανακυκλωμένων υφασμάτων με βάση το πετρέλαιο. «Θέλαμε να μιλήσουμε για την αλλαγή που πρέπει να γίνει. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να γεμίζουμε τη μόδα με περιττά προϊόντα».

Διαβάστε επίσης | Η Donatella Versace για το νόημα της μόδας και τη νέα συλλογή του οίκου

Scroll to Top